Skal prøve å forklare situasjonen så kortfattet som mulig.
Jeg booket SAS Business OSL-CPH-PVG med FP4 kupong til 30k poeng med avreise 8. mai 2025. Tidlig november 2024 får jeg beskjed om at SAS legger ned CPH - PVG, og jeg blir derfor booket om til KLM C OSL-AMS-PVG. Men egentlig skulle jeg jo til PEK, ikke PVG, så jeg ringer for å høre om jeg kan legge på feeder fra PVG til PEK med China Eastern. Etter litt om og men går det overraskende nok helt fint, noen hundrelapper i skatteforskjell og ombookingsgebyr. Rebooking restrictions endret seg nå fra
INVOL REROUTE SAS EUROBONUS AWARD FARES REBKG RESTRICTIONS til
SAS SKY AWARD REBKNG RESTRICTIONS.
Ny rute er nå OSL-AMS-PVG-PEK, og det er her problemene starter.
Det dukker opp en billett direkte CDG-PEK i AF C. Jeg ringer Agent 1 29. april og spør om det hadde vært mulig å ombooke billetten til denne flighten istedet, for å både kutte ned 8-10 timer reising og slippe en ekstra mellomlanding. Joda, det gikk helt fint, kun et ombookingsgebyr og et par hundrelapper i forskjell i skatt her også. Billetten ble så sendt til backoffice, og ble billettert morgenen etter.
Det agenten ikke la merke til, var at denne ombookingen hadde trigget en omberegning av poeng. Å legge på feeder trigger såvidt meg bekjent normalt ikke omberegning av poeng, men å endre reiseruta gjør visst det. Agent 1 bare antok at jeg hadde betalt like mange poeng som en business-reise én vei koster med ST, men denne billetten kostet nå 99k. Hun ringte opp og beklaget seg, innrømte at hun ikke hadde informert om at det kom til å bli ny poengpris, og ba nå om tillatelse til å trekke 99k for ny billett ettersom backoffice allerede har refundert 30k for original reise.
Dette sa jeg selvfølgelig nei til. Backoffice har allerede slettet gammel reise, ny reise har blitt billettert, og jeg ble aldri informert om en forskjell i poengpris. Hadde jeg visst at å endre billetten hadde kostet meg 69k fler poeng hadde jeg jo bare latt den stå.
Agent 1 sier deretter at hun skriver ned alt av info om saken og eskalerer saken siden jeg ikke godkjenner nytt trekk av poeng. Jeg ringer agent 2 dagen etter og spør hvordan saksprosessen kommer til å foregå, og jeg opplyser i tillegg om at jeg har lydopptak av alle samtalene mine med kundeservice hvor det aldri informeres om ny poengpris. Agent 2 bekrefter at de også har lydopptak av samtalene, og at hun sender det "til review" med notis om at avgjørelse må skje før avreise på torsdag 8. mai. Hennes overordnede skal gå gjennom saken og høre gjennom lydloggene for å høre om jeg ble informert om ny poengpris.
tl;dr Booket billett til PVG i biz med FP4 til 30k poeng, SAS legger ned ruta og ombooker med KLM, jeg legger på feeder til PEK, ombooker til AF. Agent informerte ikke om at dette vil trigge omberegning av poeng, og dermed koste 99k poeng. Billett med AF er utstedt, 30k poeng ble refundert, kundeservice går gjennom lydloggene for å ta en avgjørelse på om poengpris blir 30k eller 99k.
Dette blir i overkant spennende med 6 dager til avreise. Oppdaterer saken med utfall når overordnede har ringt meg med avgjørelse, fortsettelse følger

Vis alt...