SAS-kunde med diamantkort synger ut mot flyselskapets nye tilbud for å tekke «bonuseliten» (DN+)

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av joaenzo, 28. des 2017.

  1. joaenzo

    joaenzo Medlem

    Innlegg:
    62
    Likes mottatt:
    53
    Bonuspoeng:
    18
    Men hva gjør SAS? Gi gass, gass, gass. Det er som et ekko av Stavangersensemblets sang «Smått e godt» i oljebyens blomstringstid: «De ese du og breie seg som de var fodle av gass», skriver artikkelforfatteren.

    Noen som har DN+ som kan utfylle her?
     
  2. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,240
    Likes mottatt:
    3,164
    Bonuspoeng:
    113
    fremtiden, SAS


    For et fremtidsrettet flyselskap bør man få et bedre alternativ enn mørke limousinvinduer som man kan skjule seg bak.

    Rolv Petter Amdam
    Publisert: 28.12.2017 — 12:51Oppdatert: 28.12.2017 — 12:55
    Rolv Petter Amdam, SAS Diamantkunde



    Jeg har diamantkort hos SAS. På grunn av mye reising i yrkessammenheng har jeg hatt det siden kortet ble introdusert for noen år siden. Jeg har vært fornøyd med det. Det har gitt meg fordeler, gode oppgraderinger og tilgang til lounge for meg og familie.

    Jeg er blitt en lojal kunde, og jeg skjemmes ikke over det. Jeg har vel da også blitt en del av «bonuseliten», som DN skriver om i sin nettutgave 14. november. Nå skal da «bonuselite» få tilbud om å bli hentet av limousin «fra døren hjemme og til Gardermoen». Men vil jeg det?

    Vi har solgt bilen. Egentlig begynte det med en tilfeldighet. Jeg bodde i Boston en halvt år og erfarte at kolleger ikke hadde bil, men brukte taxi og lånte Zipcar, den lokale varianten av en bildelingsordning. Vel hjemme i Norge var bilen klar for utskifting, og vi tenkte: Hvorfor ikke prøve Bilkollektivet et år? Som tenkt, så gjort. Vi bor slik til at det er kort å gå til nærmeste bil i Bilkollektivet. Etter et år med Bilkollektivet og bruk av vanlig leiebil når det har vært nødvendig, kunne vi oppsummere: Langt billigere, mindre stress, mer bruk av kollektivtrafikk og mer hygge.

    Dette er ikke en normativ vurdering som fordømmer bilbruk, på ingen måte. Men det er en erkjennelse av at i en gitt situasjon kan det faktisk lønne seg å tenke miljø, det vil si å tenke utenfor boksen, og vurdere veivalg man ikke hadde tenkt på før.
     
    joaenzo and Upsaker like this.
  3. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,240
    Likes mottatt:
    3,164
    Bonuspoeng:
    113
    I et globalt perspektiv er miljøutfordringene store. Jeg velger, i mangel på annen viten, å tro at disse er menneskeskapte og at vi fortsatt kan rette opp noe av skadene. De fleste nasjoner velger å skriver under Parisavtalen i den tro. USA vegrer seg, dessverre. Mange bryter den, det er også synd. Kina brenner mer kull, sies det nå.

    På industriplan har oljenæringen blitt utfordret. Mange av de store gigantene sier de tar dette på alvor og vil omstille seg til grønn energi. Det er ikke alle som har tillit til Statoil på det punktet, men det er ikke poenget. Statoil sier i alle fall at de ønsker det.

    Men hva gjør SAS? Gi gass, gass, gass. Det er som et ekko av Stavangersensemblets sang «Smått e godt» i oljebyens blomstringstid: «De ese du og breie seg som de var fodle av gass». Nå skal SAS komme ut av skyggen som liten internasjonal aktør ved å gi gass, gass, gass med flotte limousiner.

    Bak et slikt valg ligger det helt sikkert en analyse av preferanser i ulike markedssegmenter. Jeg kjenner ikke til det, men jeg vil tippe at en gruppe består av reisende som søker og trenger stor grad av komfort til flyplass, for eksempel for å kunne forberede seg til møter i fred. De fleste av disse vil nok ordne slik transport uansett.

    Så er det nok en stor gruppe som ikke trenger det, men som synes at det kunne være «kult» å kjøre «limmo». Ikke noe galt i det. Men er dette målgruppen for satsingen inn i fremtiden?
     
    Robert H and Upsaker like this.
  4. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,240
    Likes mottatt:
    3,164
    Bonuspoeng:
    113
    Så er det nok en økende gruppe av vanlige jobbreisene, «folk flest», som reiser mer enn man kanskje ønsker, er borte fra familien mer enn man ønsker, og som hadde ønsket at gode bonustilbud mer fremsto som et familiegode fremfor det som nå er flaggskipene i SAS nye bonuselitesatsning: limousiner, restaurantturer til Hong Kong, eller champagneturer til Frankrike, for å ta noen av de siste tilbudene.


    [​IMG]
    Rolv Petter Amdam, SAS Diamantkunde.
    Men uansett om en slik markedsanalyse viser at det er «behov» for denne limousintjenesten, er det et riktig valg inn i fremtiden?

    På 1960- og 70-tallet måtte tungindustrien komme opp med alternativer for å fremstå som noenlunde troverdige aktører i miljødebatten. I det siste årene har flere energiselskaper forsøkt å møte fremtiden med å satse på en grønnere profil. Når står flyindustrien for tur.
     
    Upsaker liker dette
  5. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,240
    Likes mottatt:
    3,164
    Bonuspoeng:
    113
    Enhver som flyr og leser flymagasiner i setelommene, ser at nye fly er mindre miljøskadelige. De fleste som flyr, ser imidlertid også at denne utslippsreduksjonen er skremmende liten i forhold til økende trafikk og behovet for drastiske tiltak. En dag kan dette presset blir stort. Hvem vinner da?

    I intervjuet med Eivind Roald fra SAS sies det at SAS nå følger i fotsporene til Emirates med sine limousiner. Det stemmer det. Men SAS følger etter mange andre. Det er over 20 år siden en venn av meg i London kunne fortelle at han kunne velge mellom å bli hentet hjemme av Virgin Airlines med «limmo» eller motorsykkel til Heathrow for å fly til Johannesburg.

    Den østerisk-amerikanske økonomen Joseph Schumpeter kalte slike etternølere som kopierer andre for epigoner, og de taper.

    De store heltene, som skaper vekst i økonomien, er imidlertid entreprenørene, som tør tenke nytt. Hva det nye er for flyindustrien, vet jeg ikke, men limousiner? Når kommer det et flyselskap som fremstår som nytenkende og troverdig i forhold til de store utfordringene vi står overfor?(Vilkår)

    Les også:
     
  6. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,240
    Likes mottatt:
    3,164
    Bonuspoeng:
    113
    Har ikke lest det selv enda
     
  7. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Utblåsning over manglende tiltak mot global oppvarming var vel det siste jeg forventet å lese ut i fra overskriften :D
     
  8. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

    Innlegg:
    13,359
    Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Mye bortkastet energi å skrive noe slikt.
    Om man synes privatsjåfør til flyplassen i en bil uten skilt på taket er utenfor folks ønsker så er det greit, men det betyr ikke at det ikke er ønsker om dette.
    Jeg booker ofte privat transfer når jeg drar på ferie. Koster litt mer en taxi, men er veldig praktisk.
     
    kaaai and Travellingalf like this.
  9. thecoldfish

    thecoldfish Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    Mulig enkelte her bommer på poenget til forfatteren. Han representerer en gruppe som reiser mye i jobb, som forventer en effektiv reise, men også har en viss samvittighet for aktiviteten sin. Storreiserne bryr seg ofte ikke om spriten i loungen og å bli kjørt til flyet av privatsjåfør (enkelte blir brydd av det).

    Dette i stor kontrast til oss som soper inn poeng på taco og frukt og vil ha lengst mulig transfer så vi kan klage på feil champagne i loungen. Og ja, jeg vet det er en del storreisere også her inne.
     
  10. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,946
    Likes mottatt:
    2,117
    Bonuspoeng:
    113
    Han har kanskje et poeng, for et selskap som både ser på seg selv som fremoverlente og innovative samt har et miljøregnskap virker det kanskje ikke som en innertier med limo.

    Klarer likevel ikke stresse her, selv kommer jeg aldri å benytte dette når det finnes tog til OSL og jeg tror tilbudet dør ut av seg selv pga manglende etterspørsel/dårlig økonomi.
     
    Chrisbgg liker dette
  11. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,977
    Likes mottatt:
    65,377
    Bonuspoeng:
    293
    Men, betaler egentlig Sas noe for denne tjenesten? De videreformidler kunder til et annet selskap (såvidt jeg har skjønt det), så tilbudet vil SAS kunne ha uten at noen bruker det. Det er vel litt det som er tanken med alle disse nye tjenestene som skal komme i Eurobonus (en gang på høsten 2016, eller noe sånt). De skulle selge dagligvarer og strøm og jeg vet ikke hva. Kanskje er konseptet at de skal være en slags portal for disse tjenestene, men at til syvende og sist er det kunden som betaler tilbydrr for tjenesten?
     
  12. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    15,097
    Likes mottatt:
    876,012
    Bonuspoeng:
    293
    Du er nok inne på noe her, jeg har fra 2003 til februar 2017 hatt unlimited TP og fløyet masse før den tid også, tatt ut bonusreiser når det har passet oss.
    Kost oss med fast Track og lounger rundt omkring....aldri brydd oss om de store i-lands problemene.
    Det viktigste har egentlig vært, enten i jobb eller fritid, å komme fortest mulig frem med kortest mulig transfertid og mest mulig direktefly.

    Dersom jeg hadde vært inne her før så hadde jeg sikkert blitt inspirert til å sope inn et par millioner poeng til ...og flydd C ogF i hele verden. Mulig jeg hadde blitt stresset av det ...
     
  13. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,613
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Men selskapet som tilbyr dette for sas sine kunder, gjør det til en rabbatert pris.. så om de ikke får volum, trekker de seg nok fra samarbeidet..

    C
     
  14. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,902
    Likes mottatt:
    11,734
    Bonuspoeng:
    183
    Tror egentlig at tabben her var at Eivind Roald gikk ut i DN og reklamerte med dette.

    Da ble det allment kjent for alle og enhver, og PK-gjengen kan da komme å få litt oppmerksomhet, som gjør at SAS får litt negativ omtale.

    De skulle bare sendt ut en mail til alle Diamant/Pandion-kundene om at dette nå tilbys og hele saken kunne gått forbi i stillhet.
     
  15. kaaai

    kaaai Nytt Medlem

    Innlegg:
    19
    Likes mottatt:
    10
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg synes det er litt gøy at det kun er SAS som får «dårlig PR» på grunn av privatsjåfør. Jeg har flere ganger brukt Norwegian sin sjåførtjeneste, også når jeg har flydd med SAS. Tror til og med at det er samme firma som kjører for begge i Oslo..
     
  16. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    779
    Likes mottatt:
    1,445
    Bonuspoeng:
    93
    Spot on! Det er veldig stor forskjell på hva man bruker bredt for å bygge merkervaren og hva som rettes mot definerte kundegrupper. Var vel litt det samme med city loungene når de ble lansert.

    Pressemeldinger og oppslag i (bredde)media vil i de fleste selskap være forbeholdt ting man tror treffer bredt, og som vil bygge merkevaren hos en bred målgruppe som mulig. Spesialiserte tilbud og lanseringer vil en helst forsøke å fremme mot definerte grupper og via mer målrettede mediakanaler. Her lurer jeg rett og slett på om SAS ikke helt har de rette folka i PR-avdelingen, eventuelt om noen i ledelsen overkjører de.
     
    RoadKing and Eddie47 like this.

Del denne siden