Utrolig stort spenn mellom agenter, altså Ringte vanlig telefon idag, endre eksisterende reise der et leg skulle oppgraderes til biz. Gjort på 2 min, inkl spørsmål om jeg brukte CT og legge inn kredittkortnr.
Kundesenteret i Sveg legges ned da SAS ikke fornyer kontrakten. Kanskje det blir slutt på og høre "Tyvärr" i hver samtale. Kan vel ikke bli mye verre enn det har vært, men frykter kanskje mye kaos i overgangsperioden. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/callcenter-i-sveg-laggs-ner-200-blir-utan-jobb
Offshoring er ut og nearshoring er inn. De skallede herrer har funnet ut at alt blir så mye bedre (og 20% billigere enn SE) om man bruker Estisk arbeidskraft i stedet. Det blir selvsagt like mye tyvärr, ikke minst fordi nå skal 300 nye mennesker læres opp.
Angivelig er 95% av Klarna sin kundeservice AI-bots. Så tror kanskje at det går den veien med de fleste av selskaper sin kundeservice. Når en ser på hvor elendig mange av de fysiske agentene er skal det vel ikke mye til å trene opp en bot til å overgå det. Men det var det med SAS IT da...
SAS har en station support som groundhandlere kan bruke, de skal blant annet kunne hjelpe oss med innsjekks problemer, uforutsette hendelser, rebooking/reissue av ticket, legge til dyr/våpen osv i booking og diverse annet. Problemet er at dette kontoret er i Warsawa og det er ofte vanskelig å kommunisere med andre parten enten pga språkkunnskaper eller fordi de sitter med mikrofonen i andre enden av rommet de sitter i. Til gjengjeld klarer de som regel å løse problemet, men ikke før man har forklart problemstillingen på 5 forkskjellige måter og latt de bruke 10minutter på å fikse noe man selv kunne fikset på 2minutter hvis SAS hadde latt oss ha samme system tilgang. OSL/ARN/CPH har egen support avdeling lokalt, så de slipper å deale med Warsawa, men vi på andre stasjoner får ikke lov å bruke disse avdelingene.