SAS kutter tilgang til 3. parts lounger

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av view, 16. des 2016.

  1. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,834
    Likes mottatt:
    1,917
    Bonuspoeng:
    113
    SAS kutter plutselig og drastisk tilgang til alle 3. parts lounger fra 2017. De vil i prinsippet ikke betale 3. part for lounge tilgang, samt de kutter fast track på en rekke destinasjoner.

    I første rekke er det SAS Plus kunder som vil merke dette, ettersom Star Gold fortsatt vil gi lounge mange steder.

    https://www.sas.se/upload/pdf/Lounges-and-FastTrack-2017.pdf

    I mine øyne veldig negativt, mange destinasjoner jeg flyr til som kutter tilbudet betydelig neste år. Selv om dette er flyplass opererete 3. parts lounger av ymse kvalitet noen steder, så virker det svært drastisk av SAS å kutte også tilgangen for EBG+.
     
    geddi liker dette
  2. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,102
    Likes mottatt:
    7,543
    Bonuspoeng:
    183
    I tillegg er det jo ikke allverdens periode de har varslet dette over. Går an å gjøre ting litt smidigere, tenker jeg.
     
  3. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,834
    Likes mottatt:
    1,917
    Bonuspoeng:
    113
    PLUS-festen virker å være på hell. Ingen tvil om at man blir behandlet langt bedre som EBG+ på Lufthansa, hvor man får fast track og lounge overalt selv i billigste Eco.
     
    Petter B-C, geddi and Fredrik81 like this.
  4. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Som EBG eller bedre så vil man ved de fleste til felle kunne finne seg en Lounge, etter at tilgangen til disse 3.parts loungene uteblir.
     
    travellers4fun and geddi like this.
  5. NoLimit

    NoLimit Evig ung

    Innlegg:
    377
    Likes mottatt:
    314
    Bonuspoeng:
    63
    Hva skjer med SAS?? Uten lounge og fast track reduserer de kraftig nytten av SAS pluss ut i Europa for eksempel. Man gidder ikke betale mye mer for billetten kun for litt gratis servering ombord og plass foran i flyet...
     
  6. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Alle mindre steder som SAS opererer vil man miste tilgang for både Plus og EBG+, inkludert hele Spania, Italia, minus Malpensa og Frankrike, minus Paris. Dette er ikke normal praksis noen av de andre Star partnerne gjør, de tilbyr adgang til kontraktlounger der det er tilgjengelig.

    I tillegg har SAS nå på langrutene kuttet loungetilgang til Pluskunder der de ikke eier loungene, dvs alle destinasjoner minus to. Merk at Norwegian tilbyr kontraktlounger der dette er tilgjengelig for Premiumkundene sine.

    Så blah.
     
    Baldrick, geddi, Insomnia4u and 7 others like this.
  7. NoLimit

    NoLimit Evig ung

    Innlegg:
    377
    Likes mottatt:
    314
    Bonuspoeng:
    63
    Nesten så man kan lure på om dette dokumentet ikke er reelt? To uker igjen til flere av endringene trer i kraft jfr dokumentet og SAS har ikke kommet med noe informasjon omkring dette...
     
  8. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    For å si det slik: Dersom jeg som statusløs kunde hadde bestilt en Plus-billett neste år etter å ha latt meg lokke av SAS' lounge & fast track-løfter, som de har spilt høyt på i markedsføringen av Plus, så hadde jeg blitt rasende dersom jeg hadde fått denne informasjonen. Hvorfor er det så mye vanskeligere for SAS enn andre å planlegge og deretter komme ut med slik informasjon i god tid - for eksempel et helt eller trekvart år i forveien, slik at det selges minimalt med billetter på falske premisser? For i dette tilfellet, så vil de pent måtte gi loungeadgang for Plus-kunder som har kjøpt billett i forventning om lounge, så lenge det har blitt solgt billetter på dette markedsføringsgrunnlaget. Det tror jeg ikke man engang behøver Forbrukerombudet for å fastslå.

    Med det sagt, så forstår jeg at det ikke betaler seg for SAS å gi lounge til alle som reiser i Plus, spesielt ikke kontraktslounge. Jeg har ingen anelse om hva SAS betaler i vederlag til loungene, men jeg tipper det betales en mer eller mindre symbolsk sum til *A-partnere pr. loungebesøk og kanskje en sum tilsvarende Priority Pass til kontraktslounger. Når man får kjøpt Plus-billetter, og nå også Plus-Saver, til en slikk og ingenting, så gir det seg selv at dette blir et vanskelig regnestykke. Det kunne de til gjengjeld ha sett for lenge siden - i alle fall så lenge siden at de kan varsle og innføre denne type endringer i så god tid at de ikke oppnår å frastøte seg flere kunder som vil føle seg lurt, og tvinge gjennom at SAS må gi lounge på Plus-billetter kjøpt før den og den datoen.

    At dette dokumentet ligger offentlig ute på nett, må jo tolkes som at endringene vitterlig vil tre i kraft effektivt fra januar - selv om vi alle kjenner SAS IT. Men samtidig: De hadde neppe generert eller lagt ut et slik dokument dersom avtalene med disse loungene rent faktisk ikke var sagt opp. Og da blir det interessant å se hva SAS gjør når kunder eventuelt kommer og føler seg lurt.
     
    Last edited: 16. des 2016
    geddi, Eddie47, Bernd and 5 others like this.
  9. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,582
    Likes mottatt:
    32,370
    Bonuspoeng:
    293
    Festen er over. Men det henger jo på greip, det må være regningssvarende.
    Plutselig ble loungekortet til Amex litt mer interessant å ha.
     
  10. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Ser poenget ditt og det hele virker ganske drastisk. Hadde vært spennende å høre hva konklusjone deres var da de tok dette valget.
     
  11. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,179
    Likes mottatt:
    3,118
    Bonuspoeng:
    113
    Hva betyr dette for oss med Gull? :(
    Dokument var ikke så tydelig og lese
     
    Mbj, NoLimit and Chrisbgg like this.
  12. Berlioz

    Berlioz Gammel? Jeg??

    Innlegg:
    1,871
    Likes mottatt:
    12,553
    Bonuspoeng:
    183
    Nå ler nok Kjos enda høyere. Ikke minst over konkurrentens (manglende) kompetanse i det som en gang het public relations: Markedsføre en fordel som dras vekk under deg raskere enn du kan si "pluss".
     
    Baldrick, geddi, Eddie47 and 2 others like this.
  13. Nanping

    Nanping Medlem

    Innlegg:
    114
    Likes mottatt:
    79
    Bonuspoeng:
    28
    Da forsvant hele incentivet mitt for å kjøpe plus billetter når jeg reiser i jobb sammenheng, flyr stort sett fra Stavanger til Malpensa, og lounge tilgang på Malpensa har vært grunnen.

    Heldigvis bare 2 flyvninger i fra gull, men dette var skuffende SAS.
     
  14. vegardg

    vegardg Senior Medlem

    Innlegg:
    913
    Likes mottatt:
    4,668
    Bonuspoeng:
    93
    Slik jeg tolker det mister vi tilgang til lounge her:
    • Billund
    • Dubrovnik
    • Dublin
    • Nice
    • Riga
    • Split
    • Venice
    • Vilnius
    • Aalborg
    • Aberdeen
    • Malaga
    • Alicante
    • Barcelona
    • Birmingham
    • Bologna
    • Budapest
    • Edinburgh
    • Rome
    • Faro
    • Gdansk
    • Keflavik
    • Krakow
    • Pulkovo
    • Milan
    • Las Palmas
    • Linkoping
    • Manchester
    • Malta
    • Newcastle
    • Olbia
    • Bucharest
    • Palma de Mallorca
    • Palermo
    • Poznan
    • Prague
    • Pisa
    • Moscow
    • Tallin
    • Tel Aviv
    • Valencia
    • Wroclaw
     
  15. RedLine

    RedLine Aktivt Medlem

    Innlegg:
    436
    Likes mottatt:
    935
    Bonuspoeng:
    93
    Hva i alle dager er det de holder på med! De kan ikke stå der å si at forretningsreisende er vår viktigste kundegruppe for så å pisse på dem rett etterpå. Jeg begynner seriøst å bli lei måten de opptrer på.

    Her er det snakk om å virkelig skape et godt fundament for feed av kunder inn til sitt langdistanse nettverk. Ingen fast track, ingen lounge og midtsete i Plus til fra CPH. Tror jeg hadde prioritert andre selskaper neste gang.

    Hva er det SAS prøver på? Være mislykket både som low-cost og som fullservice? De gjør virkelig en solid jobb for å lage et solid søl om dagen. Det er rett før jeg ønsker meg tilbake til før Plus og Go tiden.
     
    Last edited: 16. des 2016
    Baldrick, Eddie47, Thomas123 and 4 others like this.
  16. RedLine

    RedLine Aktivt Medlem

    Innlegg:
    436
    Likes mottatt:
    935
    Bonuspoeng:
    93
    Det er bare for å sikre seg at forretningsreisende som har 100 flyvninger på et år hvertfall ikke velger SAS når de skal på ferie... De har jo brukt så mye penger med SAS i løpet av året at de fortjener å spare litt når de skal på ferie. For SAS foretrekker definitivt ikke deres ekstra betalingsvilje,
     
    Eddie47, LineE and vegardg like this.
  17. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,334
    Likes mottatt:
    19,543
    Bonuspoeng:
    293
    Om SAS tenker å fokusere på "De som reiser mest" må de i alle fall ikke kutte fasttrack og lounge for EBG+.
    Om de ser sitt snitt til å beholde disse fordelene ved å skifte til M&M eller A3 så kommer nok en del til å gjøre det..
     
    Petter B-C, Schlandy and vegardg like this.
  18. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Eller konsekvent velge andre *A-selskaper enn SAS på feriedestinasjoner som Italia og Spania (jeg ser at Luftwaffe kommer til å slippe meg inn i den stusselige loungen på BLQ i sommer). Men kanskje SAS ikke gråter over dette, hvis det er slik at brorparten av inntjeningen deres ligger i forretningsreiser mellom de større europeiske byene, hvor 1) EBG/D/P har loungetilgang hos *A og 2) Dette kundesegmentet like ofte som ikke uansett reiser i Plus.

    Noen i SAS har nok regnet på dette i harde tall - men dessverre ikke snakket med den ene i SAS, som formodentlig sitter bortgjemt et sted i indre Nord-Sverige, som kan et minimum om ikke-kvantifiserbare størrelser som public relations.
     
    Baldrick, Eddie47, Petter B-C and 2 others like this.
  19. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,582
    Likes mottatt:
    32,370
    Bonuspoeng:
    293
    Det er verdt å merke seg at de aller fleste av destinasjonene hvor man stenger loungen, er mer eller mindre rene feriedestinasjoner. Så det er kanskje ikke så rart.

    Men vel, da fortsetter jeg med EB og velger LH/Swiss/Austrian/LOT når jeg skal noen steder i Europa.
     
  20. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,334
    Likes mottatt:
    19,543
    Bonuspoeng:
    293
    Det blir en sår sak for mange om EBD-kravet går opp til 100 flights.
    Men vi begynner kanskje å se konturene av EB3.0 her. Litt flere poeng på reiser, litt dårligere servicetilbud på flyplassene..
     

Del denne siden