Har akkurat booket en FP tur til BOS i november, og fikk opp dette flyet på setekartet. Reiser med kona, så to seter ved siden av hverandre må nok til. Noen som vil gjette på hvilke seter som er best? Har satt oss på første rad. Så ut som bassinet på venstre side, så jeg valgte høyre side. Dette blir spennende!
Solotur tur i november, booket «trone»setet. Antar denne er best for single, og parvis er best for dere som reiser som par når går turen?
20. November. Kona skal på konferanse, og jeg tenkte å bli med. Fant ikke retur før 28. Det er litt lenge, så mulig vi må finne retur fra et annet sted.
Selv om det er Corona-tider så går arbeidet fremover hos Airbus, og i Hamburg er nå første av SAS sine foreløpig tre Airbus A321LR observert på trilletur. Maskinen er enda ikke malt, og har heller ikke fått motorer enda. Planlagt levert til SAS i sommer, vet ikke navnet på maskinen enda, men blir har serienummer MSN 9541 og blir registrert som OY-KBW https://www.flickr.com/photos/143531276@N06/49724626387/in/photostream/
Har også booket tur til BOS. Gikk for høyre side frem og rad 2 på vei tilbake. Spennende konfigurasjon!
Da er SAS sin første A321LR ferdig malt, og har fått motorer... SAS har også endret registrering, maskinen blir registret i Sverige (primært grunnet lavere avgifter), registrering blir SE-DMO Navnet på første maskin blir: Jarl Viking https://twitter.com/Tobias_Gudat/status/1260223938317164544 Når denne maskinen blir levert, og hva som blir destinasjon er jo fremdeles litt uklart grunnet COVID-19...
Ser en på SAS sin siste presentasjon (https://www.sasgroup.net/files/documents/financial-reports/q2-2020/Q220-Presentation.pdf) står det på side 10 at SAS planlegger at maskinene skal inn på OSL/ARN, mens a330 og a350 skal være på CPH.
Har tenkt tanken selv og synes det gir mye mening. Eneste unntaket er vel at man ikke får lastet fisk. Jeg ser heller to daglig frekvens til EWR med A321LR enn 1 med A330, og splitte dagens ORD på ARN i to A321 ruter fra ARN+OSL. Videre er lov å håpe at de slinges CPH-OSL-EWR så man kan fly ekte C hele veien når man connectet i CPH.
Var ikke ikke disse flyene som skulle gå til Boston fra København? Ser mange spekulerer på at det blir neste ruta som legges ned av SAS...
Jeg har billetter fra CPH til BOS på en A321LR i november, så de er satt opp der ja. Har ikke sjekket om bookingen er endret i det siste, da.
Må si jeg er litt usikker på om de er tiltenkt Boston i slutten av november/start desember, da det nå på bookingen kun står "SK927 | Fly" (greit det er fly og ikke båt/tog/buss...). Mens det på tilslutningsrutene står eksempelvis "SK455 | Fly Airbus A320neo". Så mulig de ikke er like sikre på når de skal ta levering av maskinene?
Mistenker at årsaken til dette er at sas.no mangler visningsnavn for flytypen. Det samme skjer om man har en *A-booking med 787-10.
I bekreftelsesmailen står det slilk: Så det er nok som @trygveat sier over her, at de ikke har flytypen i databasen for nettside og app. SKIT.
Og for å gjøre ting komplett så beskrives maskinen på "Setevalgssiden" som "A321-200NX", så den må jo eksistere i SAS-universet på en eller annen måte...
Her snakker vi nok om 7 forskjellige databaser som ikke egentlig snakker sammen, men som de har flikket på siden 1993. Så lenge det går fly, så er jeg fornøyd.
Levering av SAS sin første A321LR er planlagt i dag. Blir en relativt kort flight fra Hamburg til København. Foreløpig er det jo dessverre ikke planlagt noe produksjon med den nye maskinen. CPH-BOS som var ruten den egentlig skulle fly på er jo foreløpig suspendert. Det kan jo tenkes at denne maskinen kanskje vil bli brukt til å fly litt OSL-EWR / ARN-EWR i starten, mens det fremdeles er for lav forespørsel til en A330. https://twitter.com/digro65/status/1316070336832696320 Blir spennende å se hvordan kabinen til SAS ser ut! Vi vet jo konfigurasjonen, men vi har ikke sett hvordan det endelige produktet ser ut.
En A321LR fra Air Transat (TS) fløy Montreal (YUL) – Athen (ATH) på 8:20 timer. Det er et bra leg for en narrow-body. På veg tilbake måtte de refuele grunnet motvind. https://en.wikipedia.org/wiki/Airbus_A320neo_family#A321LR Variant med enda lengre range: https://insideflyer.no/forums/airbus-a321xlr