SAS Lifetime gold, hva er egentlig reglene?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av edstro, 21. mars 2019.

  1. edstro

    edstro Medlem

    Innlegg:
    220
    Likes mottatt:
    89
    Bonuspoeng:
    28
    Selv er jeg mange år på vei og i alle år har jeg kvalifisert med sas flyvninger eller opptjening av grunnpoeng (eller basic points som det står i appen).

    Nå har jeg som imidlertid mange andre fått både sas mc premium (som gir 12 000 statuspoeng pr år og amex elite som gir 20 000 statuspoeng pr år).

    I historikken i sas appen skilles det mellom tre typer poeng:
    Basic points / grunnpoeng (som er poeng opptjent hos sas eller star alliance som teller mot status og som du kan bruke)
    Status points (som er poeng opptjent fra kredittkort som teller mot status men som ikke kan brukes)
    Ekstra points (som er poeng opptjent fra handel osv teller ikke mot status men kan brukes)

    SAS appen har tydeligvis kontroll på disse tre kategoriene.

    Men inne på sas lifetime gold siden ser det ikke ut pr nå som disse statuspoengene skilles ut men teller med i totalen for om man oppnår lifetime gold?

    Fra vanlige spørsmål om lifetime gold:
    "Du kan bli tildelt et Lifetime Gold-medlemskap hvis du kvalifiserer deg for EuroBonus Gull i ti år på rad fra 2002 ved å opptjene grunnpoeng eller ved å ta kvalifiserende reiser med SAS eller Widerøe."

    "For å få Lifetime Gold-medlemskap må du kvalifisere deg for EuroBonus Gull-status hvert år i ti år på rad ved å enten opptjene grunnpoeng eller ta kvalifiserende flygninger med SAS eller Widerøe. Hvis du har fått et Gull-kort i gave fra et Diamant-medlem, som en del av en firmaavtale eller på noen andre måter enn opptjening av grunnpoeng og kvalifiserende flygninger, vil Gull-statusen du har i denne perioden ikke telle mot Lifetime Gold."

    På bakgrunn av det som står under vanlige spørsmål om lifetime gold, skulle man tro at statuspoeng som gis via kredittkort ikke teller mot lifetime gold. Allikevel tar telleren dette med om du kvalifiserer for lifetime gold det året.

    Er det noen som har noe skriftlig fra sas hvorvidt statuspoeng for kredittkort faktisk skal medregnes eller ikke for lifetime gold? Tenker at dette er viktig å få avklart. Klare og tydelige regler rundt dette er viktig, så det ikke etterlater noen tvil.
     
    geddi, Jan Fredrik, Lnbre and 3 others like this.
  2. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,803
    Likes mottatt:
    1,693
    Bonuspoeng:
    113
    Når de teller statuspoeng med i telleren mot Lifetime Gold på SAS.no kan de vel nesten ikke gjøre annet enn å la det telle med?
     
  3. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg safer det med å ha 90 flights hvert år så slipper jeg å tenke på hvilke poeng som teller og ikke :confused:
     
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,585
    Bonuspoeng:
    293
    Andre på forumet har fått bekreftet fra SAS hold at statuspoeng fra kort teller med. Enn så lenge, men pass på, plutselig kommer det en "forbedring" fra Rickard ;)
     
  5. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    På SAS sin side finnes life status bar, AmEx poengene telte med på den for min forrige kvalifiserings periode .
     
  6. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,726
    Likes mottatt:
    11,673
    Bonuspoeng:
    183
    Diamantmailen bekrefta til meg for ei stund sidan at poenga frå SAS MC telte med, dette var før dei gjorde LTG super offisielt.
    Men som sagt av fleire dei teller med på grafen.
     
  7. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,186
    Likes mottatt:
    869,728
    Bonuspoeng:
    293
    .... det er jo bare å fly nok
     
    holmen, McBuljo, Lnbre and 2 others like this.
  8. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,702
    Likes mottatt:
    5,888
    Bonuspoeng:
    183
    Ser ut som de foreløpig teller med. "Don't rock the boat, guys" ;)
     
    magnusant liker dette
  9. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Bare holde deg unna MAX`n inntil videre, så bare fly er jo så gøy :)
     
    Eddie47 liker dette
  10. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,186
    Likes mottatt:
    869,728
    Bonuspoeng:
    293
    Har faktisk aldri flydd med 737MAX ....
     
  11. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Det er vel egentlig kun grunnpoeng og ekstrapoeng eller tar jeg feil. Når du flyr får du Grunnpoeng (GP)mot status samt ektrapoeng(EP) som kan benyttes til poengreiser. Amex Elite gir 20 000 GP, og EP når du bruker kort. Flyr du med andre enn SAS som ikke er codeshare får du kun EP. Trumf gir kun EP. Du kan kjøpt GP hos SAS for 1kr eller 10EP(her er det grensning på antall), EP koster 20øre per stykk hos SAS.
     
  12. Alekseolsen

    Alekseolsen Medlem

    Innlegg:
    147
    Likes mottatt:
    151
    Bonuspoeng:
    43
    Får nok grunnpoeng ved å fly hele * Alliance, gullkortet jeg er i besittelse av nå er opptjent med stort sett alle andre flyselskap enn SAS.
    Er en del situasjoner der man faktisk tjener fler grunnpoeng med LH per krone en med SAS, og når da servering er inkludert hos LH er jo valget enkelt..
     
    RoadKing and Sonictravel like this.
  13. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    La meg sitere meg selv

     
    DanH, ArthurDent, McBuljo and 7 others like this.
  14. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Du har selvfølgelig rett, det er kun antallet flyvninger som går på SAS. Litt sløvt, sorry.
     
    ArthurDent liker dette
  15. rosj

    rosj Nytt Medlem

    Innlegg:
    12
    Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Altså du kan kjøpe statuspoeng fra SAS så jeg vil regne med at statuspoeng fra kredittkort teller mot LTG.
     
    ArthurDent liker dette
  16. edstro

    edstro Medlem

    Innlegg:
    220
    Likes mottatt:
    89
    Bonuspoeng:
    28
    Er vel greit å sende en mail til sas å spør?
    Trenger noe skriftlig å forholde meg til for de neste årene.
     
    ArthurDent liker dette
  17. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    Er vel godt nok at du ser baren stige på siden til SAS som viser lifetime gold?
    Ville ikke kontaktet dem ang dette da man bare risikerer at det forsvinner.
     
    ArthurDent liker dette
  18. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Så hvis vi kontakter SAS for stille spørsmål om life time gold, så sier du at det kan det forsvinne?
     
    ArthurDent liker dette
  19. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    Nei. Tenker mer på om kredittkort poeng teller med. Men de har vel alt sagt at det gjør det.
     
    ArthurDent and kaijoar like this.
  20. wilco

    wilco Medlem

    Innlegg:
    244
    Likes mottatt:
    257
    Bonuspoeng:
    63
    Spiller vel uansett ingen rolle hva du får skriftlig nå. Vilkårene til Eurobonus kan endres når som helst:

    6.5 Vi forbeholder oss retten til å endre disse EuroBonus-vilkårene.Vi vil i så fall i god tid i forveien og på en tydelig måte gi beskjed om de kommende endringene, slik at du kan velge å avmelde deg fra disse EuroBonus-vilkårene dersom du ikke skulle være enig i endringene.

    Det de egentlig sier er at de kan gjøre de endringene de vil, og du kan velge å svare med å melde deg ut. Så om de f.eks. bestemmer at vilkårene for Lifetime gold endrer seg til å kreve 1000 års opptjening på forhånd, så kan du kun protestere ved å melde deg ut.
     
    Xflipper liker dette

Del denne siden