Når nå SAS lanserer nye ruter for sommeren ser det slik ut: København; 22 nye direkteruter Stockholm: 5 nye direkteruter Oslo: 2 nye direkteruter Det er en uttalt strategi fra SAS å bygge opp København Kastrup som hub, og da blir det naturlig nok færre direkteruter ut fra Norge. Men hvor er vippepunktet for hvor langt denne strategien kan strekkes før norske SAS kunder velger andre alternativer? Konkurrentene, først og fremst Norwegian, begynner nå å levere et solid utvalg av direkteruter fra Oslo og andre norske flyplasser.
Har selv merket dette på mulighetene for flybestillinger når f.eks familie ønsker at vi skal ta direkte-ruter istede for via Køben. Hadde Norwegian vært medlem av en allianse, tror jeg ståa hadde vært noe annen. Da ville nok mange ha valgt Norwegian. Vi får se hva effekten av dette blir etter hvert.
For meg er valget enkelt på det meste innen Europa. Jeg er mye i Budapest og selv om SAS nå har begynt å fly dit via CPH så er de stort sett 1500+ kroner dyrere. DY flyr direkte. Så dit kommer jeg til å fortsette med DY. Til Tyskland ser jeg det an for hver tur, men er det 1000+ billigere med DY bruker jeg de uansett.
Dette er vel et resultat av mange ting, kun Danmark som statlig eier, CPHs geografiske posisjon, stordriftsfordeler, etc. SAS har til deres forsvar et ganske bra rutenettverk fra OSL. For alle andre enn de som reiser ut fra OSL er denne CPH-satsingen enten same same, eller bedre. Norge-CPH-ruter forsterkes. reisende fra sør og vest for Oslo får kortere reisedistanse i de fleste retningene , samt et større passasjergrunnlag på CPH gir rom for bedre connections enn om man sprer alt utover OSL/ARN/CPH. Om SAS så mister en prosentdel av kundene sine fra OSL pga manglende direkteruter, så har de sikkert regnet seg frem til at det ville vært et dårligere alternativ en løsningen de går for. Så vil tiden vise. Hvis man sammenligner med feks AF og LH. LH har ingen utenlandsruter utenfor FRA og MUC. AF har tre utenlandsruter fra NCE (LAX, NYC og LON og 1 fra LYS (til AMS). Skal man være et hub & spoke-selskap så nytter det ikke å spre det tynt. Nå har riktig nok både LH og AF lavprisselskap i gruppen som tar en del av markedet for de prisbevisste feriereisende som vil fly direkte.
Enig med det som blir sagt. TOS - CPH er en helt grei start på en tur. Hvis man ikke vil ha mange legs da Det jeg savner er CPH - VIE. OSL - VIE er vel enda mindre realistisk...
Jeg tenker at fokus på CPH er bra både for SAs og for Oslo. På den ene side har man en selskap med bunnsolid innenriks nettverk, gode muligheter til å tjene poeng og status, samt god frekvens til knutepunkt som CPH, ARN, AMS, CDG og LHR. Med mange avganger til CPH, som nesten alltid er i riktig retning (ja, vet USA er 30 min feil retning) og en effektiv transfer flyplass så har man veldig godt utvalg av destinasjoner. Så har man Norwegian som holder SAS ærlig innenriks, og tilbyr et godt spekter av utenlandsdestinasjoner til en grei pris og med et ok produkt. Tilslutt er Oslo et stort marked og man får både lavprisselskaper med mange destinasjoner og nettverksselskaper med grei frekvens som pga SAS lojalitetsprogram og Norwegians merkevare må tilby gode priser for å hente trafikk. Alt i alt tenker jeg denne situasjonen er bedre enn om SK hadde hatt et par ekstra utenlandskruter.
Jeg tar også gjerne et stopp på CPH, men problemet er ofte tilgangen på bonusbilletter. Ja, du kan fint reise til Granka fra CPH for 15K EB, men tilslutningen til/fra BGO (på den mest fornuftige avgangen) koster kanskje 2500 kr. Ja til prising av bonusbilletter inkl. tilslutning! Så blir det kanskje misbrukt av dem som egentlig bare skal til CPH, men da er det vel bare å re-prise billetten?