Altså, jeg antar spørsmålet har blitt stilt flere ganger før, men etter en halvtimes søking finner jeg rett og slett ikke et godt svar, så jeg prøver meg. Beveger oss bort fra Shell Mastercard over til enten SAS MC Premium eller SAGA MC (med upgrade). Tenker det holder med kort til meg og ekstrakort/pointearner til kona, så å kombinere begge kortene eller ha flere av hver er utelukket foreløpig. Vi ligger på et samlet forbruk på kortene på rundt 500-550k i året, så poengmessig, også på statuspoeng, blir det relativt likt, det samme blir kostnadene. Det blir riktignok noen få ekstra poeng på SAS MC vha doble poeng weekends og mer poeng fra flybestillinger, men tror ikke det utgjør ekstremt mye. Da sitter jeg igjen med 2 gratis loungebesøk de gangene jeg ikke flyr SAS, evt kona flyr alene (begge deler skjer relatriv sjeldent) på DNB MC vs Fly Premium på SAS MC. FP får jeg nok litt utbytte av, men ikke all verdens gitt laber tilgang på billetter i C, så det blir de sporadiske innenriks-reisene hvor vi flyr plus for en bedre poengpris. Er det forskjeller jeg ikke har fått med meg utover dette? Sliter med å gjøre valget, men heller litt i retning av SAS MC.
DNB har supertilbud noen ganger pr år som gir noen OK rabatter her og der. Søk gjerne i forumet for eksempel på tilbud. Mest statuspoeng blir det vel med 200k forbruk på DNB, så resten på SAS MC. Pass på å få forbruket på SAS MC når det er dobbeltweekend. Såfremt du ikke trenger statuspoengene fra DNB, så er vel de to lounge-besøkene du får fra DNB-kortet neppe verdt det? SAS MC sin fly premium gir meg mest glede når det gjelder alt jeg får på kortene mine, og gjør fordelen av EB Gold mye mindre. Skulle jeg hatt ET kort, så hadde det vært SAS MC.
DNB sitt supertilbud får du tilgang til med DNB sitt gratis MC-kort, så ikke behov for EB-upgrade eller Saga-kort.
Man har alltid kunne benytte seg av det uten MasterCard Upgrade. SAGA koster vel kun 295 kroner årlig, likt som deres vanlige plussprogram. Vil man opptjene Eurobonus-poeng må man ut med 139 ekstra i måneden - men det har ingenting med den normale programpakken og mastercardet i seg selv å gjøre. Alle DNB-kunder får supertilbud.
Alle kjøp på bensinstasjoner gir 4% kickback på Saga MC. Husker ikke om det kommer med MC Upgrade eller om det er med i grunnpakken.
Endte med SAS MC Premium, takk for innspill Antar kredittgrensen er delt mellom kortet og ekstra-kortet? Erfaringer med å utvide kredittgrensen utover 100k (som var maks jeg fikk valgt)? Jeg fikk umiddelbart valg meg egen kode på mitt kort, men kona har ikke fått noe info, får hun samme kode som på mitt?
Litt på siden, men går de gratis loungebesøkene med Saga på samme kvote som de fire individuelle besøkene i Nordea Premium Mastercard (som jeg allerede har), eller er det noe annet? Nordea-besøkene er gjennom MC AirPort Experience.
Jeg økte akkurat kredittgrensen fra 150k til 200k. Fikk det innvilget etter noen timer, ingen spørsmål.