SAS har nettopp lagt frem regnskapstallene for regnskapsåret 2018 (1. november 2017 - 31. oktober 2018) og de kan melde om et overskudd på 2,041 milliarder svenske kroner. Dette er imponerende, og vi må tilbake på 90-tallet for å finne sist gang SAS leverte slike tall. https://www.dn.no/luftfart/sas/rick...erskudd-na-rammer-oljeprisen-igjen/2-1-491076 SAS har nå hatt flere år på rad med positive tall, og positivt justert resultat før skatt i regnskapsåret 2018/2019 dersom ikke noe uforutsett inntreffer. Hvem hadde vel trodd dette i 2012 når de var døden nær... Vi bryr oss jo om nye fly, og iløpet av inneværende regnskapsår (1. november 2018 - 31. oktober 2019) kommer følgende materiell inn hos SAS: 14 stk. A320neo 1 stk. A330-300
DN skrev i sin opprinnelige sak: "I tillegg må SAS de neste månedene sikre finansiering for levering av åtte Airbus A350-langdistansefly med levering fra desember 2019". https://www.dn.no/luftfart/sas/rick...erskudd-na-rammer-oljeprisen-igjen/2-1-491076
Kommer 4 stk. A350-maskiner mellom 1. november 2019 og 31. oktober 2020 (regnskapsåret 2020). Det handler nok mer om usikkerhetene fremover, at SAS for neste år kun sier overskudd, men velger å ikke tallfeste det, noe de gjorde i år. Drivstoffpriser er jo også en stor usikkerhet for alle flyselskap nå.
Vil også vektlegge kronekurs samt konkurrenter som medvirkende årsak, men drivstoff priser er den største utslag giveren her mtp. estimert overskudd 2019. Nå som renten er uendret er for å indirekte styrke kronen, som igjen av avgjørende om SAS handler drivstoff i NOK eller USD. Etter at poeng for GO er redusert vil jeg anta flere kjøper PLUS billetter og indirekte får økt inntjening. De nye flyene er større en Boings nå værende, vil SAS ha nok kunder for å fylle tomme fly seter? Dog billig kjeder som Wizz Air, Ryan Air, Norwegian+++ vil mulig kunder flykte til dersom de setter pris på A-B, rent a wreck prinsipp enn GO... Tiden vil vise