SAS med spesialtilbud til aksjonærer

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Henning, 21. febr 2015.

  1. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,145
    Likes mottatt:
    869,598
    Bonuspoeng:
    293
    Mulig jeg ikke har fått med meg dette med aksjer i SAS, men i mitt hode må man ha et antall tegningsretter for å kjøpe en SAS aksje til en forhåndsavtalt pris.
    Så da blir spørsmålene:
    Hvor mange tegningsretter må man ha for å kjøpe en (1) SAS aksje?
    Hva må man betale for aksjen når man har nok tegningsretter?
     
  2. lobster

    lobster Medlem

    Innlegg:
    42
    Likes mottatt:
    33
    Bonuspoeng:
    18
    1 tegningsrett = 1 aksje til 1,16 SEK
     
    themichael liker dette
  3. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,145
    Likes mottatt:
    869,598
    Bonuspoeng:
    293
    Altså vil en aksje koste 1,27 SEK med dagens kurs på tegningsrettene 0,11 SEK
     
    tobeornot999 and lobster like this.
  4. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,171
    Likes mottatt:
    3,216
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tror du kan i utgangspunktet også kjøpe de danske tegningsrettene til 0,012 DKK. Dem gir samme aksje til samme pris, men den handles (og forvares?) i Danmark. Det kan naturlig nok være at SAS ikke klarer å få tak i din aksjebeholdning når du etterpå vil ha EBG status. Det vet jeg ikke hvordan dem gjør det. Men fra investeringsperspektivet bør de danske tegningsrettene være mest interessant.
     
  5. KVTL

    KVTL Senior Medlem

    Innlegg:
    589
    Likes mottatt:
    627
    Bonuspoeng:
    93
    Sikkert et tapsprosjekt siden aksjene blir utvannet, men jeg kjøpte 600 tegningsrettigheter med tikker SAS AB TR.
     
  6. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,145
    Likes mottatt:
    869,598
    Bonuspoeng:
    293
    1. Jeg har EBG og kommer ikke til å kjøpe flyaksjer for å få noe jeg ikke har behov for.
    2. Når det er sagt så vil jeg høyst sannsynlig ikke kjøpe aksjer i SAS med den eiersitsen som er i selskapet.
    3. Jeg har mer enn nok med et papirtap i Norwegian på 99% ...
     
  7. MrBister

    MrBister Medlem

    Innlegg:
    208
    Likes mottatt:
    498
    Bonuspoeng:
    63
    Når slippes disse nye aksjene ut på markedet? Og hvorfor i all verden driver folk å handler aksjer for 2 kroner, når det kommer nye aksjer til litt over 1 krone om en stund?
     
    themichael, Eddie47 and Xflipper like this.
  8. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,171
    Likes mottatt:
    3,216
    Bonuspoeng:
    113
    Da stiller du et godt spørsmål.

    Med mindre jeg overser noe essensielt så kan jo eneste grunnen være at folk er helt kunnskapsløst. Man ser at aksjen har falt fra 20+ kroner til 2 kroner og oppfatter det som billig.

    Men jeg har sett flere slike eksempler. Da Kongsberg Automotive gjennomførte kapitalforhøyelsen så ble de nye aksjene midlertidig notert på Millenium Exchange. De gamle aksjene ble handlet til godt over 30 øre mens de nye aksjene ble handlet til under 15 øre. Vel å merke: Samme aksje – bare forskjellige børser. Nå handles alle aksjer på samme børs – til omkring 21 øre.
     
    MrBister and jonss like this.
  9. KVTL

    KVTL Senior Medlem

    Innlegg:
    589
    Likes mottatt:
    627
    Bonuspoeng:
    93
    Man kan vente eller kjøpe tegningsrettigheter som gir deg rett til å kjøpe aksjene til 1,16 per aksje når emisjonen gjennomføres.

    Jeg tror mulighetene for ytterligere kursfall,også under 1.16, er stor.
     
    MrBister liker dette
  10. jonss

    jonss Metaprokrastinator

    Innlegg:
    322
    Likes mottatt:
    1,059
    Bonuspoeng:
    93
    Fordi de libertanske teoriene om det perfekte markedets selvjusterende egenskaper er en smule overdrevet.
     
  11. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Tror jeg heller bruker kronene til å fly meg til status (godt hjulpet av et par cc) :)
     
  12. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,325
    Likes mottatt:
    10,154
    Bonuspoeng:
    183
    Tenker jeg kommer til å bruke de tegningsrettene jeg har fått fra de aksjene jeg har i SAS. Ser de i skrivende stund selges for 0,11 NOK.

    Har heldigvis allerede Gold for Life. :)
     
  13. MrBister

    MrBister Medlem

    Innlegg:
    208
    Likes mottatt:
    498
    Bonuspoeng:
    63
    Slik jeg ser det utfra denne artikkelen, er det vel omtrent 5,5 milliarder svenske kroner i nye aksjer som skal ut på markedet, dvs. i underkant av 5 milliarder nye aksjer.. Det er jo åpenbart da, at de fleste av disse ønsker å selge, i alle fall de som har fått lån konvertert over til aksjer, og prisen vil jo gå ned fra 1.16 kroner.

    Jeg forstår heller ikke hvorfor eksisterende aksjonærer ble tildelt 9 -ni- tegningsrettigheter for nye aksjer, og disse rettighetene har blitt solgt for mellom 40 og 10 øre.. Bare ved å selge tegningsrettigheter, kunne man jo doble verdien av investeringen. Å kjøpe en tegningsrettighet nå til 10 øre, er som å kjøpe en bøtte med vann i Bergen for 10 kroner før et stort lavtrykk fra vest kommer.

    Men vet man nøyaktig NÅR alle disse aksjene kommer strømmende ut på markedet?
     
    AEScity and jonss like this.
  14. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,878
    Likes mottatt:
    57,468
    Bonuspoeng:
    293
    Spørsmålet er vel om de kommer på markedet før 30/11, som er datoen man må ha aksjer for å få glede av aksjonær-tilbudet?
     
  15. sovehue

    sovehue Medlem

    Innlegg:
    185
    Likes mottatt:
    559
    Bonuspoeng:
    93
  16. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,827
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    113
    Husk at det ikke er noen automatikk at man får EBG ved 100.000 aksjer. Det er kun 5000 som får EBG og det deles ut til de med flest aksjer så det er ikke sikkert at noen med akkurat 100.000 får det... Om mange gambler/tror at 100K er nok, skal en nok kjøpe flere for å være i nærheten å sikre EBG og ikke bare bli sittende med aksjene...
     
    tobeornot999, Slider and themichael like this.
  17. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,752
    Likes mottatt:
    7,690
    Bonuspoeng:
    183
    Godt poeng! Og 120.000 SEK i aksjer som neppe kaster av seg, for å kanskje skaffe seg gull er en temmelig dyr metode...

    Bedre å fly endel for pengene, da? Eller ha de riktige kortene. Å oppnå gull koster mye mindre på begge de måtene.
     
  18. jonss

    jonss Metaprokrastinator

    Innlegg:
    322
    Likes mottatt:
    1,059
    Bonuspoeng:
    93
    Vil bare legge til dette:
    "EuroBonus Gold and EuroBonus Diamond status, awarded in the Shareholder program, are not qualifying for Life Time Gold."
    Du er nødt til å ha aksjene kontinuerlig for å få å godene. - makes sense..
     
  19. Mysterio

    Mysterio Senior Medlem

    Innlegg:
    611
    Likes mottatt:
    1,300
    Bonuspoeng:
    93
    Smellen er vel å få gull via den metoden, for så et år å finne ut at andre har kommet over en på største aksjonær-listen. Da går man vel et år uten gull.
     
  20. edstro

    edstro Medlem

    Innlegg:
    220
    Likes mottatt:
    89
    Bonuspoeng:
    28
    Hei.
    Hva tid for man mulighett til å løse inn kjøpte tegninsrettigheter i faktiske aksjer?
    Er prisen på 1,16 SEK/stk satt?
     

Del denne siden