SAS Meet & Greet - Oslo

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av haakonks, 25. april 2017.

  1. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,325
    Likes mottatt:
    10,157
    Bonuspoeng:
    183
    Folkens,

    Har nå følgende liste med deltakere fra InsideFlyer på SAS "Meet & Greet" den 1. juni i Oslo, hvis noen av dere som har meldt interesse har ledige +1 plasser, så kan vi gjerne ta det i denne tråden, jo flere jo bedre!

    Foreslår også at vi poster forslag til spørsmål til SAS her, så samler jeg dem og sørger for at de blir besvart på eventen i Oslo. Vi vil selvsagt poste svarene her for de som ikke kunne delta. Foreslår at vi i spørsmålene holder en seriøs tone, tror vi er tjent med det i forhold til kommunikasjonen med SAS.

    Har nå følgende liste (fra Spesialinvitasjon fra SAS-tråden).

    Skal være med på "Meet & Greet" i Oslo:
    haakonks
    Olelink
    Anton80
    Thor-Erling
    SAS-EBP
    Guden
    no-backpacker
    chberge
    Tore
    Bernd
    accidental_tourist
    Sykkelthor
    OY-KIH
     
    Last edited: 26. april 2017
    Mbj, FlyerOslo, RoadKing and 2 others like this.
  2. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,325
    Likes mottatt:
    10,157
    Bonuspoeng:
    183
    Tema som vi bør prøve å ta opp i plenum (under en eventuell Q&A):

    1. Fjerningen av lounge og fast track fra 3. part på flyplasser uten Star Alliance medlemmer sine tjenester blir sett på som en stor nedgradering av tilbudet. I mange tilfeller vil til og med Norwegian gi et bedre tilbud enn SAS. Er dette noe SAS er bekymret for?

    2. Flere medlemmer reagerer på at SAS uten varsel devaluerer tjenestene som for eksempel økt pris på oppgraderinger. Er SAS villig til å forplikte seg til å for eksempel gi 3 måneders varsel, noe som er nå blitt etablert praksis hos store seriøse selskaper (Lufthansa, BA, Delta m.fl.)?


    Tema som vi kan ta "offline" med SAS sine representanter under mingling:

    1. EuroBonus Family-account ble tatt bort med lovnader om at ny tjeneste skulle lanseres høsten 2016. Hva har tatt så lang tid, og hva er status på denne tjenesten?

    2. Fjerningen av lounge og fast track fra 3. part på flyplasser uten Star Alliance medlemmer sine tjenester blir sett på som en stor nedgradering av tilbudet. I mange tilfeller vil til og med Norwegian gi et bedre tilbud enn SAS. Er dette noe SAS er bekymret for?

    3. Flere medlemmer reagerer på at SAS uten varsel devaluterer tjenestene som for eksempel økt pris på oppgraderinger. Er SAS villig til å forplikte seg til å for eksempel gi 3 måneders varsel, noe som er nå blitt etablert praksis hos store seriøse selskaper (Lufthansa, BA, Delta m.fl.)?

    4. Hvordan er kravene til EBG 4 Life" skal de 10 årene være sammenhengende, og fra når begynner de å telle?

    5. Hvordan blir det med Priority Zone Boarding når kun en person har status mens det er flere personer på samme booking?


    Placeholder for flere spørsmål til SAS
     
    Last edited: 26. april 2017
    Olelink, Islending, Mbj and 7 others like this.
  3. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    Hva skjer med Family-account? Denne ble tatt vekk med lovnad at den skulle komme tilbake i forbedret/ny utgave...
     
    DanH liker dette
  4. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,397
    Bonuspoeng:
    183
    Er SAS bekymra for at kundar med *G i større grad vil velge andre selskap i Star Alliance ved fritidsreiser til flyplassane som vart ramma av forbetringane i lounge og fast-track tilbudet?
     
    DanH, Bernd and Xflipper like this.
  5. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Spørsmål:
    Kan SAS være villige til å forplikte seg å gi EuroBonus-medlemmene minst tre måneders varsel før negative endringer i programmet får effekt (f. eks. økte uttakspriser på reiser, høyere priser for oppgraderinger, lavere opptjening etc.), slik som er nå blitt etablert praksis hos store seriøse selskaper (Lufthansa, BA, Delta m.fl.)?

    Tilleggsinfo:
    Lufthansa ble bl.a. saksøkt av et Senator-medlem etter en poengdevaluering. Det endte til slutt i et forlik der Lufthansa for fremtiden forpliktet seg til å varsle om slike endringer med tre måneders varsel.

    SAS - til sammenligning - varsler som regel tre dager etter at endringen er trådt i kraft.

    Skaper utrygghet rundt den reelle verdien av poengene man sitter inne med. I tillegg er det en hånlig praksis å sende informasjonssjefen ut i media med hauger av løgner og halvsannheter for å bortforklare negative endringer (f. eks. fjerning av tredjepartslounger (hvor ble det av alle disse Star Alliance-loungene som skulle være erstatning), Fast Track, økte priser for oppgradering osv. osv. osv).

    Det er mye bedre å være sannferdig.

    "SAS har grunnet høye kostnader valgt å kutte vårt samarbeid med våre tredjepartslounger. Vi beklager ulempene dette medfører, men i noen få tilfeller vil Star Alliance-lounger fungere som et alternativ."
     
    Islending, DanH, tommy777 and 8 others like this.
  6. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Spør gjerne om EBG 4 life og kravene til dette og gjerne hvordan det blir med pri zone boarding når f. Eks kun en person har status mens det er flere personer på samme booking.

    Takk på forhånd!
     
    DanH liker dette
  7. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,661
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Når man nå stort sett ikke tilbyr lounge på de fleste destinasjonene, vil man sannferdiggjøre markedsføringen og velge å ikke annonsere loungetilgang som fordel med Plus billetten?

    Bevilgende myndigheter har uttalt at det ikke er de som har pålagt SAS begrensningen på 1 fri alkoholenhet innenlands, hva sier SAS til dette?
     
    Insomnia4u, DanH and Misterix like this.
  8. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Og en av mine kjepphester; Hvorfor kan ikke SAS tilby ONLINE booking av bonusreiser hos Star Alliance partnere når f.eks. United og ANA får til dette? Det kan med andre ord ikke være (bare) bookingsystemene det står på?

    Prsiverdig tiltak forresten - håper på (gode) svar!
     
  9. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,364
    Bonuspoeng:
    183
    Til og med Avianca fra en eller annen bananrepublikk klarer det.

    Like viktig- hva med fuel charge på partner awards? Jeg spurte om det på Mega DO i lounge på ARN, og det ble svart at de ser på det. Oppfølging: hvilke vurderinger er gjort etter disse årene? De klarer det fint på SK metal, og UA og andre klarer det fint på partnere.
     
    tommy777 liker dette
  10. Origo

    Origo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,247
    Likes mottatt:
    2,712
    Bonuspoeng:
    113
    SAS har i den senere tid hatt et intensivert fokus på salg av poeng (partner-salg). Dette vil medføre større press på tilgjengeligheten av premium award-billetter. Gjør dere tiltak for å sikre uttaksmuligheter på Businessclass for statusmedlemmer?

    Ellers så mener jeg SAS faktisk fortjener litt honnør for å invitere til disse møtene. Om de lytter til deltakerne eller ei, er en annen sak...
     
    DanH, Travellingalf, lMartin and 3 others like this.
  11. FlyerOslo

    FlyerOslo Medlem

    Innlegg:
    71
    Likes mottatt:
    47
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg skal på det :)

    Mine kjepphester:
    1) Håndheving av priority boarding fra gatepersonnel i Norge. Som regel stiller alle seg i kø, og sjelden blir snikefantene tatt.
    F.eks. på Heathrow og ALLTID i USA sjekkes hver billett på priority boarding av gatepersonnel.

    2) På interkontinentale turer med utreise Skandinavia boardes ikke C først alene selv om alle vi jo skal gå til venstre. Det betyr at SAS Pluss og alle EBD, EBG og de som sniker lager en stor kø. Fra USA pre boardes C først.

    3) For få tilgjengelige bonusbilletter for EBD. Til USA nå er det rimelig skrapt og det nye løsningen for å søke er håpløs hvor man ikke kan bla mellom de forskjellige dagene som man kunne før.
     
  12. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,030
    Likes mottatt:
    1,467
    Bonuspoeng:
    113
    C boardes først i Stockholm iallefall...
     
  13. aboerr

    aboerr Medlem

    Innlegg:
    133
    Likes mottatt:
    98
    Bonuspoeng:
    28
    Booking av *A awards online er viktig.

    Family account er viktig.

    Jeg lurer også på om de merker noe nedgang i booking av Plus?
    Må si at jeg er så lei av ikke å ha garantert blokkert midtsete i Plus at jeg kvier meg for å fly SK i Europa. Dette siste prosjektet med lounge/fast track "forbedringer" hjelper heller ikke. Serverings ruletten er jo litt spennende da, uansett hvor mye man flyr SK, vet man aldri hva man får.
    Da blir det heller LH o.l, ikke alltid det er dyrere heller. Ikke perfekt, men du vet hva du får.
    Synes Plus har blitt så dårlig at jeg gidder ikke mer. Ville mye heller betalt litt ekstra for et bra produkt. Denne halveis eco/business/lcc løsningen til SAS fungerer ikke for meg i hvertfall.
     
    Misterix liker dette
  14. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    SAS IT ordner opp! ;)

    EA0731B0-C2FF-4C3A-A7D6-868E29EC5735-8823-000011A3C776E6B0.jpeg
     
  15. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Man bør holde spørsmålene relativt overordnede her synes jeg, i tillegg gir det liten mening å spørre om ting man allerede vet..
    Priority boarding er åpenbart noe som jobbes med når de har innført boarding zones i appen og innført det på noen flyvninger. Om det fungerer bra vil det nok utvides.
    Fuel på award ble standardisert i fjor. 116€ per person per vei med partnere.

    Der jeg synes er svært viktig å få forklart er hvordan selskapet som markedsfører seg som "we are travelers" og åpenbart har fokus på de som reiser mye kutter ut det som for mange et viktig ved valg av selskap. Lounge og fasttrack. En ting er for Plus-billett som tross alt kun er premium økonomi, men også for gullkortholdere?
    Det er noe som som skurrer her.
    Er det så dramatisk mange som har gull at det blir for dyrt? Øk kravet for gull da vel, skjerp inn reglene for gavegull og dropp det nye prosjektet med at man kan tjene statuspoeng på familiepooling.
    Det blir så j@vla komplisert at ingen klarer å holde styr på det.
    Tror ikke SAS er tjent med at "alle" får gull om verdien bortfaller.
    Kan vi ikke bare skru tiden et år tilbake og starte på nytt derfra? Familiekonto som funker og tilgang til loungen og fasttrack der dette er.

    Seriøst, selskapet for de som reiser mye? Særlig...
     
    Islending, kaijoar, Kristian and 12 others like this.
  16. Olelink

    Olelink EBP

    Innlegg:
    106
    Likes mottatt:
    128
    Bonuspoeng:
    43
    Enig med Are.

    Siden vi ikke vet om de åpner for Q&A i det heletatt må vi holde det overordnet og holde oss til noen få konkrete spørsmål som de ikke så lett vrir seg unna.

    En mulighet er jo såklart å sende inn disse spørsmålene på forhånd som tidligere foreslått. Noen her inne har vel en epost til Eivind. Men det må da fremgå at spørsmålene skal besvares på meet and greet, ikke på epost.
     
    kalleballer liker dette
  17. Anton80

    Anton80 Senior Medlem

    Innlegg:
    712
    Likes mottatt:
    514
    Bonuspoeng:
    93
    Mener vi må stille spørsmål som ikke krever en hel avhanding å svare på. Spørsmål som: Er SAS bekymra for at kundar med *G i større grad vil velge andre selskap i Star Alliance ved fritidsreiser til flyplassane som vart ramma av forbetringane i lounge og fast-track tilbudet? - Synes jeg ikke er gode spørsmål. Eller det er mulig spørsmålet er godt, men svaret vi VET vi får er: Bla bla bla bla... (Politiker svar).

    Synes vi bør stille spørsmål som det ikke er så lett å vri seg unna - Som er veldig konkrete.
     
    kalleballer liker dette
  18. Anton80

    Anton80 Senior Medlem

    Innlegg:
    712
    Likes mottatt:
    514
    Bonuspoeng:
    93
    Olelink - Så det var en som hadde postet, mens jeg postet svaret mitt :) Så da tenker vi VELDIG likt :D
     
  19. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,801
    Likes mottatt:
    1,693
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har eposten hans, men tviler på at jeg får han til å svare på alt på Meet & Greet. De prøver nok fint å unngå disse temaene. Så jeg tror det er bedre å stille spørsmålene der og da.
     
  20. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Enig.
    Men tross alt er jo litt av poenget med statuskort og fore på egoet til folk.
    Hvorfor ellers skal vi få et bedre oppholdssted å vente på flyet? Gå foran køen både ved boarding og sikkerhetskontroll, samt få bagasjen først på bådet?
    Det er jo fordi vi er egoister og føler at vår tid er viktigere enn andres tid. Og det forstår også Star Alliance. Derfor det ble laget et gullkort med slike fordeler.
    Disse skal jo være universelle tvers over hele fjøla, slik at du alltid vet hva som venter når du booker med partnere av ditt vanlige selskap.
    Problemet er at det vannes ut mer og mer, og nå når vi ser at en av de som grunnla hele Star Alliance velger å nekte sine kunder fasttrack og lounge er det i mine øyne svært kritisk og burde blitt stoppet av Star Alliance ledelsen. Samme mener jeg forsåvidt burde vært tilfelle med bagasje på Lufthansa light billetter.
     

Del denne siden