SAS mener HND - NRT er en "open jaw"

Tråd i 'Bonushjelp' startet av indahla, 07. okt 2022.

1. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,158
    Bonuspoeng:
    293
    Men er ikke forskjellen på den reisen og @indahla sinn at SAS oppfatter hans reise som med to stopp? Ser at spørsmålet mitt over burde vært formulert anderledes. Det er ikke 4 forskjellige flyplasser som start stopp og destinasjon som er utfordringen men at de tolker det til 2 destinasjoner?

2. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Trådstarter problemstilling er at SAS har agenter som er inkompetente ja.
    Men det kommer flere påstander om at dobbel openjaw ikke er tillatt og det stemmer ikke.

At SAS har agenter som anser en slik reise som openjaw og påfølgende sier at det ikke er tillatt er forsåvidt forstålig. Men det er jo egentlig igjen bare fordi de er inkompetente..

Når det er sagt er det en solid MCT på 3.5 timer så det kan også gjøre at "computer says no".

Kjetil L liker dette
  3. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,506
    Bonuspoeng:
    293
    Vet ikke om dette er dobbel open jaw, men vi hadde TRD-OSL-LIS-REC til Brasil og retur EZE-YYZ-CPH-BGO …

4. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
  5. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,954
    Bonuspoeng:
    293
    Det ble to telefoner til.
    Førstemann (tastet 5 for engelsk) kunne ikke endre en EB-booking fordi EB-avdelingen stengte kl. 17. Fikk beskjed om å ringe tilbake på mandag.
    Før det hadde hun også sagt at det ikke var mulig å legge på en hjemreise. Da jeg forklarte henne at, jo det er mulig så måtte hun sjekke med «mentor». Kom så tilbake og så at hun kunne, men ikke likevel fordi EB-avdelingen var stengt ..

Andremann (tastet ikke 5 og fikk snakke med en hyggelig svensk dame) kunne hjelpe med alt. Jeg hadde i mellomtiden funnet en annen rute som ikke innebar flyplassbytte i Tokyo, så da fikk jeg booket KIX-HND-BKK-VIE-OSL (alle i I unntatt første leg).

Det positive med dette er jo at «vanlige» folk må jo gi opp hver gang så det blir flere ledige seter til oss .. :cool:

Kjetil L, Gullars, Eddie47 and 7 others like this.
  6. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,135
    Bonuspoeng:
    183
    Dette er i vanlig terminologi og min egen erfaring én open-jaw: mellom ASU og MVD.

At du velger å reise fra og til forskjellige steder på starten og slutten av reisen er ofte vanlig på flyturer. Og teller ikke som open-jaw.

7. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,752
    Bonuspoeng:
    293
    Der tror jeg internett er uenig med deg.

Screenshot_20221008-092556.png Screenshot_20221008-092700.png

8. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,135
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, det kan se slik ut på klippene dine :)

Selv ser jeg på dette som en enveis reise, som naturlig slutter et annet sted enn den begynner samtidig som den har en open-jaw i midten. Men det hjelper jo lite dersom flyselskap ser det annerledes.

Uansett, da har jeg også erfaring med at slik booking kan gå fint.

holmen and Are like this.
  9. Flyrlavt

Flyrlavt Veteran

Likes mottatt:
    4,140
    Bonuspoeng:
    113
    For en som hovedsakelig har bakgrunn fra olje- og gassindustrien er det helt forferdelig å se på hvor lite sas sine ansatte vet om hva som er lov og ikke. Jeg har gjennom årene gått gjennom en hel haug med internkurs fra ulike arbeidsgivere, mulig sas burde gå i samme retningen og sørge for at de ansatte faktisk vet hva de gjør? Greit, det finnes ubrukelige ansatte både her og der, men hos sas er det en enorm svikt og det tyder på dårlig opplæring. Stakkar folk som blir kastet rett inn i en jobb de ikke vet noe om tenker jeg.
    Bare det at "agentroulette" faktisk er en ting er jo skremmende nok.

Last edited: 09. okt 2022
    magnusant, Are, tobeornot999 and 3 others like this.
  10. Kjetil L

Kjetil L Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,584
    Bonuspoeng:
    93
    Bytte mellom flyplasser i samme IATA metropolitan area (feks OSL = OSL, TRF,.. LON = LCY, LGW, LHR, LTN, STN, SEN,.. TYO = HND, NRT) skal ikke telle som et segment eller en surface sector (som uansett ikke er tillatt på *A tickets med unntak av det som faller under definsjoen av open jaw)). Den eneste konsekvensen av en slik rute er at du må sjekke ut bagasjen selv og sjekke inn på nytt.

Du har snakket med en inkompetent agent. Dessverre er det ofte slik med SAS for tiden, og eneste løsning er HUCA (hangup and call again)

Last edited: 09. okt 2022
  11. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,506
    Bonuspoeng:
    293
    De som betjener disse telefonene er vel ikke ansatt hos SAS, men er ansatt i eksterne selskaper hvor ansettelseskriteriene er at de behersker et skandinavisk språk og engelsk.

sutenai liker dette
  12. October

October Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,332
    Bonuspoeng:
    93
    Det er nok for lite opplæring etter de har startet som er saken. Pluss at den dårlige opplæringen i starten kan ha gjort at en agent har gjort noe som egentlig ikke var lov og så har det blitt oppdaget etterpå av supervisor som har gitt beskjed om «det der gjør du ikke igjen». Dermed blir de ekstra redde for å gjøre feil og må hele tiden «sjekke».

Eddie47 liker dette
  13. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,954
    Bonuspoeng:
    293
    Av de fem jeg snakket med i helgen måtte tre av de sette meg på hold for å «sjekke» om det jeg ba om (legge til retur på en enveis) var tillatt eller ikke.
    Alle sa nei, men da jeg sa at jo, det er tillatt måtte de sjekke.

Det er som @Flyrlavt skriver, forferdelig opplæring!

Maggie liker dette
  14. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,724
    Bonuspoeng:
    293
    Samt høy grad av utskifting, både nå på kort sikt pga nylige nedskjæringer og jevnt over fordi det er en jobb mange har mens de jobber med å kunne jobbe med noe mer lukrativt. Det er jo en grunn til at kundeservice i Danmark fungerte så bra før de ble skiftet ut med nytt firma. Det virket som det var en liten gruppe folk som hadde vært der i alle år.

15. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,135
    Bonuspoeng:
    183
    Lett å være enig med deg i dette, i det grunnleggende prinsippet.

Men agent roulette er helt vanlig også hos mange andre flyselskap enn SAS. Sjekk Flyertalk forumet.

Tror det kan ha mye å gjøre med at selskapene sitter på mange legacy, tunge og rent tekstbaserte systemer, med hauger av forkortelser og spesial-lingo.

Noen agenter med erfaring kan "veiene rundt" når bookingen blir litt uvant og kompleks, mens atter andre sier beklager og legger på.

Maggie liker dette
  16. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,158
    Bonuspoeng:
    293
  17. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,954
    Bonuspoeng: