Men er ikke forskjellen på den reisen og @indahla sinn at SAS oppfatter hans reise som med to stopp? Ser at spørsmålet mitt over burde vært formulert anderledes. Det er ikke 4 forskjellige flyplasser som start stopp og destinasjon som er utfordringen men at de tolker det til 2 destinasjoner?
Trådstarter problemstilling er at SAS har agenter som er inkompetente ja. Men det kommer flere påstander om at dobbel openjaw ikke er tillatt og det stemmer ikke. At SAS har agenter som anser en slik reise som openjaw og påfølgende sier at det ikke er tillatt er forsåvidt forstålig. Men det er jo egentlig igjen bare fordi de er inkompetente.. Når det er sagt er det en solid MCT på 3.5 timer så det kan også gjøre at "computer says no".
Vet ikke om dette er dobbel open jaw, men vi hadde TRD-OSL-LIS-REC til Brasil og retur EZE-YYZ-CPH-BGO …
Kan det ha noe med dette å gjøre? https://insideflyer.no/forums/threads/iata-fjerner-ewr-fra-new-york-3-okt.18442/
Det ble to telefoner til. Førstemann (tastet 5 for engelsk) kunne ikke endre en EB-booking fordi EB-avdelingen stengte kl. 17. Fikk beskjed om å ringe tilbake på mandag. Før det hadde hun også sagt at det ikke var mulig å legge på en hjemreise. Da jeg forklarte henne at, jo det er mulig så måtte hun sjekke med «mentor». Kom så tilbake og så at hun kunne, men ikke likevel fordi EB-avdelingen var stengt .. Andremann (tastet ikke 5 og fikk snakke med en hyggelig svensk dame) kunne hjelpe med alt. Jeg hadde i mellomtiden funnet en annen rute som ikke innebar flyplassbytte i Tokyo, så da fikk jeg booket KIX-HND-BKK-VIE-OSL (alle i I unntatt første leg). Det positive med dette er jo at «vanlige» folk må jo gi opp hver gang så det blir flere ledige seter til oss ..
Dette er i vanlig terminologi og min egen erfaring én open-jaw: mellom ASU og MVD. At du velger å reise fra og til forskjellige steder på starten og slutten av reisen er ofte vanlig på flyturer. Og teller ikke som open-jaw.
Ja, det kan se slik ut på klippene dine Selv ser jeg på dette som en enveis reise, som naturlig slutter et annet sted enn den begynner samtidig som den har en open-jaw i midten. Men det hjelper jo lite dersom flyselskap ser det annerledes. Uansett, da har jeg også erfaring med at slik booking kan gå fint.
For en som hovedsakelig har bakgrunn fra olje- og gassindustrien er det helt forferdelig å se på hvor lite sas sine ansatte vet om hva som er lov og ikke. Jeg har gjennom årene gått gjennom en hel haug med internkurs fra ulike arbeidsgivere, mulig sas burde gå i samme retningen og sørge for at de ansatte faktisk vet hva de gjør? Greit, det finnes ubrukelige ansatte både her og der, men hos sas er det en enorm svikt og det tyder på dårlig opplæring. Stakkar folk som blir kastet rett inn i en jobb de ikke vet noe om tenker jeg. Bare det at "agentroulette" faktisk er en ting er jo skremmende nok.
Bytte mellom flyplasser i samme IATA metropolitan area (feks OSL = OSL, TRF,.. LON = LCY, LGW, LHR, LTN, STN, SEN,.. TYO = HND, NRT) skal ikke telle som et segment eller en surface sector (som uansett ikke er tillatt på *A tickets med unntak av det som faller under definsjoen av open jaw)). Den eneste konsekvensen av en slik rute er at du må sjekke ut bagasjen selv og sjekke inn på nytt. Du har snakket med en inkompetent agent. Dessverre er det ofte slik med SAS for tiden, og eneste løsning er HUCA (hangup and call again)
De som betjener disse telefonene er vel ikke ansatt hos SAS, men er ansatt i eksterne selskaper hvor ansettelseskriteriene er at de behersker et skandinavisk språk og engelsk.
Det er nok for lite opplæring etter de har startet som er saken. Pluss at den dårlige opplæringen i starten kan ha gjort at en agent har gjort noe som egentlig ikke var lov og så har det blitt oppdaget etterpå av supervisor som har gitt beskjed om «det der gjør du ikke igjen». Dermed blir de ekstra redde for å gjøre feil og må hele tiden «sjekke».
Av de fem jeg snakket med i helgen måtte tre av de sette meg på hold for å «sjekke» om det jeg ba om (legge til retur på en enveis) var tillatt eller ikke. Alle sa nei, men da jeg sa at jo, det er tillatt måtte de sjekke. Det er som @Flyrlavt skriver, forferdelig opplæring!
Samt høy grad av utskifting, både nå på kort sikt pga nylige nedskjæringer og jevnt over fordi det er en jobb mange har mens de jobber med å kunne jobbe med noe mer lukrativt. Det er jo en grunn til at kundeservice i Danmark fungerte så bra før de ble skiftet ut med nytt firma. Det virket som det var en liten gruppe folk som hadde vært der i alle år.
Lett å være enig med deg i dette, i det grunnleggende prinsippet. Men agent roulette er helt vanlig også hos mange andre flyselskap enn SAS. Sjekk Flyertalk forumet. Tror det kan ha mye å gjøre med at selskapene sitter på mange legacy, tunge og rent tekstbaserte systemer, med hauger av forkortelser og spesial-lingo. Noen agenter med erfaring kan "veiene rundt" når bookingen blir litt uvant og kompleks, mens atter andre sier beklager og legger på.