https://check-in.dk/sas-skal-have-embraer-fly/ (bak paywall) " SAS har truffet beslutning om flytype til det såkaldte Midsize-projekt, og det bliver Embraer E195, der kommer til at erstatte de aldrende Boeing 737-700. “Det er det mest effektive fly,” lyder det fra SAS. SAS har gennem flere år ledt efter en flytype, der skal erstatte Boeing 737-700, der har plads til 148 passagerer. Der har været kigget på både Airbus A220 og Embraer E-jets, og valget er nu faldet på den brasilianske Embraer E-195." Blir spennende om de på sikt kommer til å ha E-175 E2 også
Meir om SAS' lefling med Embraer hos FinalCall: – https://finalcall.travel/no/vil-sas-kjope-embraer-e195-fly/
Trodde SAS skulle gå "all in" for Airbus mtp. vedlikeholdskostnader således hadde vel A220 vært det naturlige valget. Men blir spennende dette, foruten at WF har veldig trang config har jeg ingenting vondt å si om flytypen.
Widerøe har heldigvis gått ned til 110 seter. Det er begrenset vedlikeholdsfordeler mellom A220 og A320 da dette er to helt forskjellig tekniske platformer. Noen "forhandlings" fordeler er det nok, men også en fordel å vise Airbus at man er låst fast.
Pris har vel noe å si også, husker jeg feil, eller har ikke A220 solgt veldig bra? Ikke så lett å få god pris da... Og ja, A220 er vel bare Airbus i navnet, eller har de gjort noen endringer som gjør den mer Airbussete?
Håper i alle fall de får bedre seteavstand enn WF sine fly har.. Jeg hadde forsåvidt ledig nabosete på WF sin sak, ellers tror jeg ikke at jeg hadde hatt en nevneverdig behagelig flytur. Blir også interessant å se hvordan seatblock kommer til å fungere for statusmedlemmer når man har en 2+2 kabinløsning.
Embraer er nydelige fly, meget bra valg for reisende. Det beste er at vi får plass til håndbagasjen i hattehylla ombord, men også bra å slippe 3-setere og så har de fine store vinduer og langt romsligere feel enn CRJ900. Jeg er fornøyd.
haha.. Jeg vil nå påstå at det fungerer ekstremt bra. Vil vel faktisk si at om det er mer enn 5-10 seter ledige på et fly er det alltid ved siden av meg. Ved nødutgangen selvfølgelig.. Har flere ganger også oppleved at det var eneste ledige setet på flyet. Man ser det også på f.eks. innsjekk om man reiser med en statusløs kollega eller på expertflyer, så det er faktisk reelt
Hadde vært enig om det hadde stått mellom CRJ900 og Embraer E-series, men A220 er definitivt en mer behagelig flytype.