SAS+NAV=sant?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Brunello, 01. juli 2015.

  1. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Kjære SAS, dette trengte jeg ikke, på en flyplass som er overfylt, og med en haug svette timer på coach til Tokyo foran meg, fordi Optiontown ikke skaffet oppgradering (vel, gamBling er gamBling, jeg ville nok foretrukket en tilbudsbillett, men tenkte nå engang å teste OT og SAS på strekningen. Gjør det ikke igjen, det blir for mye vin og smertestillende for å holde ut. Ikke bra for levra). Neste gang; tilbud på C med Turkish eller noe slikt. Billigere, uansett.

    Men nok om det; Fast Track; scanner billetten. Rødt. Sas-språk for "Piss off, Ås-folk, go home". Snakker med vakta, drar "kortet". Og viser gyldig billett med SAS. Nope. Rødt lys. Og han er ikke ansatt for å tenke. "Sikkert en systemfeil. Kortet er ikke knyttet til billetten, kan ikke slippe deg inn her, du må kontakte selskapet".

    Ok, det gikk like kjapt i den andre åpningen, der de vanlige menneskene går, så jeg benyttet det. Diskusjon er bortkastet. Deretter Loungen. Hvor det heldigvis satt en ung dame på min egen alder, som hadde levd lenge nok til å tilegne seg en smule godt vett. Samme prosedyre; 1. bange anelser, 2. kort, 3. billett.

    Rødt lys. "Kortet ditt er nok ikke knyttet til billetten".

    "Hæ? Jeg har jo registrert EB-nummeret. Dessuten er det betalt med SAS Amex".

    "Du må knytte kortet til billetten, det er forskjellige systemer, litt som på NAV. Nei, forresten, verre. Vers'go, gå inn. Men husk å knytte kortet til billetten".

    Ok, jeg må knytte kortet til billetten. Det holder ikke å registrere EB-nummeret og betale med et AMEX hvor statusen vitterlig står preget på kortet.

    Noen som aner hvordan? Må jeg bruke gaffatape?
     
  2. Superhai

    Superhai Brigadier

    Innlegg:
    318
    Likes mottatt:
    269
    Bonuspoeng:
    63
    Ja. Om du betaler med AMEX så går bare kredittkortnummeret inn i bestillingen, det er ikke noe i det nummeret som tilsier at du er EB-medlem.
    Eurobonus må legges inn separat, men mindre du har en profil hvor det legges inn automatisk. I denne må du sjekke at riktig kortnummer ligger inne.
    I tillegg, så er det noe som heter FOID (form of identification) som er f.eks. et kortnummer el. som du bruker for å identifisere deg i forhold til billetten. Om denne ikke ligger inne, så må du som regel ha et ombordstigningskort.
     
  3. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Eb var registrert (selvsagt), og boardingkortet med gyldig billett må man jo nødvendigvis ha. Allikevel, altså.
     
  4. Rohass

    Rohass Aktivt Medlem

    Innlegg:
    484
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    93
    Minner litt om da jeg ble nektet adgang på fast track med framvist EBD kort, siden vakten som passet på bare alvorlig henviste til skiltet som tydelig sa: Gold Card Members entrance :)
     
  5. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis du bestiller på SAS:no og er logget inn med profilen din, kommer EB nr med automatisk på bestillingen. Helt uten gaffa tape, karlsons klister eller lignende.
    Forøvrig har du min fulle sympati. SAS i GO til NRT misunner jeg ingen. Håper du hadde med matpakke? Fikk du varm mat forresten, eller er det bare kald mat der også nå?
     
  6. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg mener å ha lest at eco til Tokyo vurderes benyttet som alternativ soningsform for mindre lovbrudd.

    Uansett, god tur! ;)
     
    TommyL, mali-no, Baldrick and 2 others like this.
  7. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke snakk. Hoppet selv på dette vip-tilbudet til Tokyo. Rapport fra forbedringsanstalten kommer i høst.
     
    KristianSk liker dette
  8. Rohass

    Rohass Aktivt Medlem

    Innlegg:
    484
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    93
    Tok dette tilbudet sist de hadde det, må i grunnen si at jeg var godt fornøyd med det, var helt grei servering ombord, mine 190 cm fikk ok plass, og for samme pris som en kjapp innenlands flight i Norge, så er det jo ganske utrolig valuta for pengene. Men entertainment systemet ombord trengte sårt litt oppdatering.
     
  9. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Ufattelig. Så nå holder det altså ikke med gyldig statuskort + billett. Hva om du feks ikke ønsker å registrere poeng for reisen, som hvis den blir dekket av staten (NAV?) eller poengene på andre måter blir skattepliktige? Du skal jo kunne dra fordeler av status uten å knytte reisen, og dermed poengene, opp mot billetten. SAS har et arbeid å gjøre opp mot FT på OSL, som har begynt å leve sitt eget liv, slik forsåvidt SAS også gjør med alle sine systemer. Vakkert med Eivind Roalds sjarmoffensiv, for all del, men hadde vært helt fantastisk å se ham, Gustafson og hele gjengen bli nektet FT, Lounge og for den saks skyld boarding pga SAS' klønerier, kun overgått av dragene i OSL fast track.
     
  10. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Profilløsningen til SAS kunne tatt noen hint fra f.eks. DL og AA. Har alt mitt lagret i profilen, og det pøser inn poeng fra selskapet selv, Amazon, kokonialbutikkene, Shell, Texaco osv osv osv ... Har kredittkort knyttet opp til kontoen(e) mine. Ingen grunn til å bruke hverken gaffatape eller å lime kortet i panna, og det åpner seg så vakkert hos TSA Pre ... Trenger ikke å ta av meg hverken sko eller belte. :)
     
    Scandi liker dette
  11. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,144
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Gutter og jenter, når dere kan krysse "kula" les jordkloden på 12 timer i en flymaskin, og betaler NOK 3000,- kan der ikke forvente at det serveres "høye-smørebørd" eller "Chateau Briand".
    Reality check....
    Har du kjøpt en reise til NRT/PVG/PEK til 3000 - så må du pent sitte bak i bussen, spise ut av metall-bakker og sove dårlig,
    Men det er jo i 99% av tilfellene helt frivillig,
     
    haakonks and mathiasfe like this.
  12. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    De har Borgerservice. Omtrent samme ulla som NAV, men fungerer litt bedre ettersom danskene i langt større grad enn nordmenn er løsningsorienterte og villige til å få ting til å fungere. Det var svar på spørsmålet ditt. Svar på insinuasjonen din er, drister jeg meg til å anta, at episoden med FT skjedde på OSL.
     
    SASlovah4evah liker dette
  13. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,144
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Social-styrelsen
     
  14. Travelmate

    Travelmate Guest

    Alltid irriterende når det ikke funker. Når et fint kort ligger i reservasjonen skal alt gli greit, for det er ikke så gøy å stå i en kø og vifte med kortene for å komme seg videre. God tur uansett, og jeg ga opp å satse på oppgraderinger for en del år siden. Med et hopp til Europa først er det stort sett alltid mulig å komme seg hvor man vil i business med den alliansen du liker best til 12-15.000,-. I alle fall nesten, så jeg må av og til strekke grensen litt med planlagte turer til Peru og Madagaskar...
     
  15. travellers4fun

    travellers4fun SK EBG/NCC Plat/HH Gold/Sixt Plat/Hertz PC

    Innlegg:
    83
    Likes mottatt:
    58
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg forstår ikke responsene her. Det er overhodet ikke nødvendig å ha gullstatus registrert i bestillingen. Vi har talløse ganger reist med lavstatus EB i bestillingen og vist separat Gull-kort fra annet *A-selskap. Det har ikke vært ett eneste problem med det over flere år. Hmmm..
     
  16. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Nei, det er ikke nødvendig for f.eks. lounge-tilgang. Men to fordeler:
    1) jeg er ikke glad i å vifte rundt med kortet (eller klistre det i pannen), foretrekker å vise BP med *G
    2) ved irrops har man automatisk prioritert i stedet for at man må be om det manuelt
     
  17. BangkokBob

    BangkokBob ThailandTur.no

    Innlegg:
    372
    Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
  18. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    irregular operations = forsinkelser, kanselleringer o.l.
     

Del denne siden