Er det bare jeg som synes de nye boardinggruppene (5 i tallet) er noe stort vås ? Jeg kan ikke huske å ha vært så mye ut og inn av setet for å slippe inn medpassasjerer på samme bookingklasse som etter det nye "systemet". Må til stadighet ut i midtgangen, noe som jo blokkerer for resten av boardingen. Hva mente SAS de skulle oppnå? Hva var tanken bak at ikke alle på Plus skulle boarde i samme gruppe ? Jeg synes boardingprosessen hos SAS har blitt mer irriterende enn før, og vil tippe den tar lengre tid. Aaarrgh...
Synes ikke det har gjort noen forskjell i forhold til å måtte reise seg, går man først ombord med midtgangsete har man alltid måtte reise seg for de som sitter på vindusplass. Et pluss er om man reiser med full håndbagasje-kvote så er man nå nesten garantert god plass over egen seterad i boardinggruppe 1, utenom på noen ruter hvor halve flyet har EBG/D. Ellers med lite håndbagasje og midtgangsete kan du jo eventuelt bare vente med å gå ombord, det er fritt frem å gå blandt senere grupper. Det er mer behagelig som EBD da, som oftest forblir midtsete ledig
Spedbarn uten eget sete har aldri egen håndbagasjekvote, med unntak av "en rimelig mengde babymat": https://www.sas.no/reiseinfo/bagasje/handbagasje/
Om alle på Plus boarder i samme gruppe blir det mindre opp og ned, da det er større mulighet for at den som skal innerst boarder før deg. Uansett, jeg reiser mye på ruter der mange er G og D, og selv om jeg er D selv er det ikke alt for ofte det er ledig midtsete. Klarer heller ikke å se hva SAS skal tjene mer på med de nye gruppene. Burde holdt lenge med 3 grupper, Plus/G/D, Go og Go light. Noe (mye) var bedre før...
Merket meg at de i kabinen hos SAS oftere følger med på at hattehyllen fremst ikke skal brukes av de som sitter lengre bak, som ofte har vært en gjenganger tidligere. Velger ofte 1C og har prøvd å gå ombord helt sist et par ganger nå, og det har funka ganske så bra takket være det.
Om du er i en tidligere boardinggruppe og velger å gå ombord sist for å unngå opp og ned, er det bare med på å understreke min påstand om at det nye systemet ikke fungerer godt. Man burde kunne følge sin egen boardinggruppe uten krøll.
Jeg er strålende fornøyd med de nye boardinggruppene, mindre stressende og plass i hattehyllene. Håpet er jo at alle hører etter og følger anvisningene. Men hva vet jeg, jeg har jo sluttet å fly .....
Hovedpoenget mitt er hvorfor ikke alle på Plus kan boarde i samme gruppe slik som før ? De skal jo sitte på de samme radene foran i flyet og har betalt for det...
En stund kjørte de jo Plus og EBG/EBD i samme gruppe, men nå har jo Plus havnet i gruppe 2, mens det er statuskortholdere som får gå aller først ombord. Selv om jeg er EBG så synes jeg faktisk at dette er et lite tilbakeskritt i forhold til effektiviteten i boardingprosessen. For jeg har opplevd at jeg på min vei mot mitt favorittsete 11C (nødutgang) ofte må stå å vente til en del i Plus-avdelingen har fått ordnet seg og satt seg ned. Hvis det var motsatt og de hadde latt Plus-passasjerene fått gå ombord først (og der er det også en del EBG/EBD uansett), så hadde de fått den roen og freden de hadde trengt på å få organisert seg på plass før neste gruppe kommer, som jo alle skal lenger bak. Det hadde vært vinn-vinn for alle parter.
Tidligere har man ikke fått så voldsomt mange fordeler for pengene på Plus kontra Go, så når de nå har fjernet en av de få fordelene som var, er vel ikke akkurat det en god måte å få folk til å betale ekstra på...
Jeg vil tro SAS har innført dette som tilsvar til manglende prioritering av statuskunder på flyvninger hvor "hele flyet" sitter i Plus og/eller har EBG+? Egentlig overrasket over at SAS ikke har benyttet muligheten til å øke differensieringen mellom EBD og EBG, og forbeholdt Gruppe 1 til de høyeste statusnivåene.
Enkelt tiltak for å øke følelsen av eksklusivitet for de mest lojale kundene uten at det koster selskapet stort.
Lufthansa klarer dette fint. Først kommer HON og First, alle andre blir stoppet Hos Lufthansa er hattehyllene også merket "Kun Business" og det håndheves strengt. Min erfaring er at nordmenn ikke synes dette er viktig og at de stormer frem når boarding starter og blir avvist. Det er alltid nordmenn som avvises på LH flygninger til Norge. Her på berget er det ingen som skal ha særfordeler!!
Og oppnår samtidig at de som betaler fullpris får et enda dårligere tilbud, dvs. kommer ihvertfall ikke til å bli mer lojale eller betalingsvillige. Tror vinninga går opp i spinninga på litt lengre sikt.
En annen måte å se på det er at det gir kunder uten høy status et insentiv til å reise mer, på samme måte som at SAS velger å gi et bedre loungetilbud til EBG+.
Sølvkort kan sammenlignes med Plus/PE, og Gold/Diamond med Business. Pandion med First. Så hvis de starter med Business på shorthaul er jeg enig i at de bør gå i samme boarding group. Men det er altfor mange (illojale) kunder i Plus slik at det vil gå utover de lojale kundene.