SAS Oljerute eller BA Club World?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Fnate, 22. juli 2015.

  1. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    For å ikke fullstendig ødelegge reisebrevet til @RoadKing - et reisebrev han i og for seg aldri hadde planlagt, men som jeg flyttet ut fra en annen tråd - så lager jeg nok en tråd (!).

    Det ble litt diskusjon i reisebrevet da jeg nokså pass registrerte at folk var så inderlig fornøyd med produktet og ville valgt det hver dag, foran BA Club World.

    Jeg er ikke på noe BA defense her altså, jeg syntes bare det var en interessant betraktning. Det kan virke som om man verdsetter ganske ulike ting. Jeg skrev et reisebrev fra oljeruta før i sommer og var vel bare sånn måtelig fornøyd: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=132728

    Jeg foretrekker BA Club World i 10 av 10 tilfeller. WHY:

    - Bedre lounger. ferdig snakka.
    - Mye (!) mer privatliv. Opp med skilleveggen og vips, så har du din egen lille kokong.
    - Mer personlig lagringsplass ved setene. Alt kan være tilgjengelig
    - Flate seter!!!

    Men også på soft produktet:

    - På lange ruter børner de tre ganger igjennom med drikketralla på null-komma-svisj.
    - Så kommer det mat. Ikke verdens beste mat, men som regel en grei biff av noe slag.

    Ikke noe dill-dall. Bare få folk brisne. Dra ned gardinene. Sove!

    Jeg synes SAS flighten var mye dill. Det er fjongt med serveringsvogner altså, jeg synes jo også det. Men ting tar bare så evig lang tid med bolaget. Og maten er kanskje bedre, men ærlig talt så er jo sjelden flymat særlig godt. Det er liksom "Mortens Kro kaviar".

    Hva er det dere liker så godt med SAS balja?
     
  2. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    En tråd for i-landsproblemer. Det liker jeg.

    -Loungen er kanskje bedre, men du må fortsatt via LHR. Her er connection på SVG walk in the park i forhold.
    -Det spørs jo hvor du sitter. Får du fatt i kongesetene så kanskje. Midtgang i en 777 ligger du like utsatt til i som en uteligger på en parkbenk
    -Er ikke veldig mye mer plass i skuffen synes jeg
    -Flate seter hjelper ikke når du er 1.91 m.o.h.

    Legger også til at følelsen av samlebånd er høyst til stede hos BA. Servicen fra crewet på baljen til IAH var på et annet nivå enn det jeg har opplevd på de seneste overfartene med BA.

    Er kanskje pirkete, men sånn går nå dagene :) Plusset med BA er jo at når bolaget setter grensen på WT+ kan en ordne upgrade uavhengig av lotteri eller ikke. Privat holder jeg meg til WT+, synes ikke CW er verdt pengene.
     
  3. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,297
    Likes mottatt:
    3,261
    Bonuspoeng:
    113
  4. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Beklager. World Traveler Plus/Premium Economy
     
  5. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,145
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Det er jo to helt forskjellige produkter spør du meg.

    BA CW er kanskje litt gammeldags, men da jeg hadde mine første turer til Carribean i 1996-1999 var det et helt konge produkt.
    Oljeruta er effektivt mellom de to olje mekkaene Houston og Stavanger, men flyet er gammelt, maten som du sier kan ta opptil 4,5 time (ved fullt hus) opplevde jeg 30.04
    Servicen er bra, og det er hyggelig å ta ett par glass med de gamle sveitsiske tantene i aft galley, men noen vinner blir det ikke
     
  6. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Du har mange gode poenger @Fnate , og jeg mener ikke jeg ville valgt Oljeruta uansett. Konseptet er for forskjellig for det. Hva angår trengsel, så syns jeg ikke det var så vanvittig trangt ombord (unntatt dassen da, herregud hvor jeg savnet SAS sin 330/340 dass). Jeg skal innrømme at det ikke finnes mye på biz nivå som matcher 62K i 2 etasje på en av BA sine 747.
    Jeg syns nå det er litt stas med tralla og om de ikke kommer x antall ganger gjennom midtgangen med den, så kom de med børst straks du plinga på dem. Det der er jo forsåvidt en evig diskusjon blant reisende. I tilfellet med oljeruta var det ned med gardinene og dempet belysning straks maten var ryddet bort, andre syns det er greit at det er lys når det er dagflygning, men det er jo en policy snarere enn at det har noe med hardware og software å gjøre.
    Men jeg innrømmer, skal jeg noen gang til Houston igjen, og det ikke er noen prisforskjell blir det like fort med en skikkelig langdistanse maskin som at det skulle bli med 737 igjen.
     
  7. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Til ca samme pris hadde jeg (fra BGO) valgt BA minst 9 av 10 ganger. Foretrekker mat og til dels service hos SAS, men siden jeg må ha en mellomlanding uansett vinner BA Club Europe over SAS Plus og BA-loungene over "SVG gate-lounge". SAS har et dårlig sete å sove i, mye mindre privatliv og dårlig IFE (så vidt jeg husker hadde de bare brukt ca 30% av iPad-lagringen, så det er ingen unnskyldning for å ha 10-12 filmer å velge mellom). Hadde kun vurdert SAS hvis det var mye tid å spare på det.

    Fra OSL til USA hadde jeg valgt det meste fremfor oljeruten, BA, AA, LH, LX, OS, SK ny kabin, sannsynligvis UA. Unntakene er Icelandair Saga Class, TK og TP pga lang omvei og KL/DL/AF pga feil allianse.
     
  8. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg er for så vidt enig i det meste som er sagt her. Konseptet med oljeruten er et helt annet, og kan egentlig ikke sammenlignes med BA og/eller andre langruter til USA (knapt nok andre SAS ruter). Samtidig hadde jeg en stort sett positiv opplevelse og synes at SAS' produkt var bedre enn forventet (selv om jeg også er enig i at treg service og knøttsmå toaletter trekker ned - men gamle sveitsiske tanter var på mine avganger byttet ut med yngre blide modeller av tysk og skandinavisk opprinnelse). Jeg gir SAS 8 poeng på en skala til 10, men krysser av for "lite trolig" på spørsmålet om jeg vil fly ruten igjen. Når det gjelder diskusjonen om loungen i Stavanger synes jeg den er litt malplassert. Man kan tross alt ikke forvente mer når det kun er én flyavgang om dagen med max 44 passasjerer...
     
    RoadKing liker dette
  9. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,803
    Likes mottatt:
    1,693
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg vil påstå at det var ganske rask servering da jeg fløy oljeruta, både med fullt fly på vei til og halvfullt på vei tilbake.
     
  10. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    La meg korrigere litt. På vei til Houston opplevde jeg ikke noe problem med sen servering (dog satt jeg på rad 2). Det var på returen jeg opplevde det som et "problem" at det tok litt tid - kanskje fordi man da er mest opptatt av å bli ferdig for å få sove litt... 41 passasjerer på vei til Houston og helt fullt med 44 på returen.
     
  11. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Samme her. Ut fra SVG gikk det feiende fort, hjemover var vi vel på vei ut av USA før det var slutt. Fullt fly begge veier.
     
  12. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Ok, da er det kanskje litt random da. På vei ut for oss passerte vi Grønland før de var ferdige. På BA (unntatt på A380 som er notorisk grusom) ville jeg da ha sovet og lullet en stund allerede.
    Lufthansa? Really??? De er helt på bunn for min del. Helt nede i kjeller'n... Sammen med Iceland Air som egentlig ikke kan sammenlignes med andres business. Det er en economy extra med bedre servering. Dog med ufattelig smude connections i Reykjavik.

    Helt enig, og dette var det som forundret meg mest. Jeg tenkte at "dette er skreddersydd for folk som reiser MYE og som bare vil ha ting unna og så sove eller jobbe". Da føltes det merkelig med så omfattende servering. Jeg ville trodd vi fikk alt servert samtidig og dødskjapt. Deretter mørk kabin og dyner opp.

    BTW, så er CW oppgradert og annerledes enn de setene du hadde i 96-99. Det morsomme er at de het "New Club World". Så de nye til slutt måtte kalles "next generation new Club World". Digresjon, men...

    Det med Connections er et veldig godt poeng. Man kan lett bli adrenalinsint av Security på LHR. Etter hvert har jeg (ikke fleip) begynt å sette meg selv i en form for transe når jeg kommer dit. Jeg ble gradvis sintere og sintere for hver gang. De er så helt ufattelig håpløse. Verre enn den største bananflyplass i hele verden. Så jeg mediterer meg inn i et univers, alla når jeg rotfyller hos tannlegen. Ellers ville jeg sannsynligvis sittet i et fengsel i UK nå.

    Synes det er fint med i-landsdiskusjoner jeg!
     
    Robert H liker dette
  13. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Rettelse: ny kabin hos LH, 93 av 105 maskiner er oppgradert. Den gamle er skikkelig middelmådig ja, omtrent som gammel SK-business med slitte seter og elendig IFE.
     
  14. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Liker du ikke A380 generelt? Den må du utdype (skal ha jomfrutur med den på mandag).
     
  15. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Generelt er drøyt å si. Jeg liker ikke CW på BA sine A380.

    - Divider skjermen må være oppe under take off og lenge før landing pga en teknisk "bug"
    - Du lener deg på vinduskarmen, og da flyr lokket opp og velter vinglasset som står i karmen
    - Notorisk treg service siden de bare ikke får det til å funke. Tror innredningen er dårlig for crewet.

    Så jeg flyr enten med annet selskap eller via en annen destinasjon om BA setter opp A380 dit jeg skal. First er fin. Noe annet enn CW og F har jeg ikke prøvd med BA siden 2009 eller noe.
     
    RoadKing liker dette
  16. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Da skal jeg forsøke å sammenligne epler og epler, selv om jeg ikke har testet SK-ruta selv. Men jeg har testet BAs A318 tre ganger, to ganger vestover og en gang østover. Beskriver litt her så får man selv avgjøre.

    Ruta er for samme type publikum som SKs. Jeg har testet både i sommerferien og utenfor, og utenfor ferietiden er det helt klart mange faste reisene som prioriterer jobbing østover og soving vestover.

    La oss ta nattflighten først (JFK-LCY):
    Det er jo en kortere ruten enn SK, og på JFK har de skikkelig mat i loungen så jeg tror 90% velger å ikke spise ombord. BA kjører sleeper-konseptet her, så mindre valg enn på full-service-avgangene. Lyset ble aldri skrudd på etter avgang, de som skulle spise fikk servert uten at tralla kom frem. Frokost kunne man velge to eller tre varianter av, dvs. full frokost, kjapp-frokost eller grab-n-go. Jeg valgte grab-n-go og ble vekket når vi passerte ca. 20.000 fot på vei med med fulle speed-brakes. Helt flate seter og veldig stille ombord, hvertfall sov jeg i horisontalen hele flighten minus 30 minutter eller noe sånn.

    Så vestover (LCY-SNN-JFK - BA 1):
    Boarding kort og pass sjekkes ved inngang til gateloungen, så boarding skjer raskt uten trengsel (det er begrenset hvor mye trengsel 32 dannede pax kan lage). Kort tid etter er det sikkerhetsdemo og avgang til SNN som er en snau time unna. Da serveres det et valg mellom kanapeer eller noe frukt-greier og drikke til. De tar også opp matbestilling for hovedrett. I SNN er det ut av balja (husk håndbagasje) og så gjennom et forenklet security-teater og immigrasjon. Deretter er det straks boarding igjen, ingen sikkerhetsdemo denne gangen, bare husk hvor nødutgangen er. Oppe i lufta er det pre-dinner drink som vanlig, og så lunsj. Dvs. det er salat, hovedrett (fire valg) og dessert. (Mener å huske jeg fikk spørsmål om jeg ville spise med en gang eller vente..usikker. Jeg tror uansett du får det som du vil på den ruta - crewet er veldig servicemindet) Serveringen går ganske kjapt, og deretter er det som vanlig afternoon-tea før landing. De begynte vel med den ca. en time før estimert ankomst. Ankomst på JFK er innenriks så rett inn i avgangshallen på T7 og ut på fortauet/airtrain på 3 minutter.

    Generelt:
    Det er ikke vanlige CW-seter, men egne seter i 2+2 config (8 rader) på A318 og toalett både foran og bak (se her for bilde av alle 8 radene http://www.flyertalk.com/forum/brit...dow-positions-a318-babybus-ba1-4-lcy-jfk.html ) Avod hånteres via iPads som deles ut, og det er strømuttak til hvert sete. Det er også GSM-nett men kun data-trafikk ombord. Har ikke fått testet det for tror ikke det er roaming med Telenor - har aldri fått connection. Det er ikke pre-departure-bobler noen av veiene rett og slett fordi boarding gjøres på 3 minutter og så reiser man. Minimum innsjekk-tid på LCY er 15 minutter og det er 75 meter å gå fra loungen til setet (sånn omtrent). Opplever crewet som veldig servicemindet og motivert, det er Gatwick-crew som har ruten, og de sier selv at det er drømmeflighten deres (alternativet er vel t/r Ibiza med et fly fult av engelske utdrikningslag o.l.) På LCY er det gate-lounge med "frokost/lunsj-snacks" og drikkevarer. En som bemanner døren/skranken og en "vertinne" som rydder, men som også løper rundt og serverer og hjelper til med påfyll etc. På JFK bruker man de vanlige BA-loungene som er der. SNN har ikke lounge, men BA har et eget lite reservert område med typiske "BA-stoler" ved gaten.

    Min konklusjon - veldig bra rute, bare synd det er så dårlig OSL-connection på LCY.

    ------

    Ref. BA A380 - funket relativt greit for meg hjem fra LAX sist gang, men litt treg servering som Fnate sier. Når de finner ut at de skal ta drikkebestillinger før maten fra en og en, så løpe i galley og mikse, tilbake med drikke og nøtter og så nestemann så går det ikke brå-fort. Meeeeen de kom med "another one, sir?" - me like.Generelt forsøker jeg å styre unna A380, for jeg føler at alt er så stort og går så tregt der ifht. på andre typer. (Har fløyet med EK, BA, LH, TG) Virker som en del selskaper skal "finne opp hjulet på nytt", eks. det å servere middag uten tralle på EK, det løp crew opp og ned i midtgangen i 3-4 timer - det var direkte slitsomt.
     
    tommy777, RoadKing and Fnate like this.
  17. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Og for de som enda ikke har prøvd oljeruta så er det nå salg igjen. 9999,- tur/retur. Bestill senest søndag 26. juli og reis i perioden 12. august - 29. august 2015.
     
    bern747 and AndersB like this.
  18. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    He he.. Artig det der med BA Club World. Amerikanere generelt sett liker overhodet ikke set-up, bakvendte seter og henger seg noe voldsomt opp i at det er 8 seter i bredden, at man ser rett i fleisen på sidekameraten som er på andre siden av dividere mv.. Har ikke tall på hvor mange debatter.

    Vel, når man ser på det søppelet de amerikanske selskapene byr på, heavy påstand på morran: For noen idioter ;)

    Det er enkelte set-up jeg ikke liker så mye, som A380. For det første har BA 97 (!!!) seter i Club, (eller to oljerutefly, så hadde det vært oljeruta, hadde vel serveringen vært ferdig på short final inn til SVG ;)) så servering tar lang tid. 747 har også mange seter, men det er delt opp i to seksjoner oppe og nede så det funker smooth. I tillegg har A380 ikke den 2 seteren i midten, men heller en supertrang enseter, så reiser man sammen, suger det litt. 787 har samme bredden som oppe på A380, så den mangler den to seteren i midten.

    Ellers er BA mitt førstevalg i biz når det passer -- alltid.

    -- Det mest komfortable og private setet som finnes i biz -- period. Det eneste setet som ikke ender i ett lite høl du må putte pedalene i. Armlenene faller ned og gir nok plass til å sove på rygg, mage og side. Reiser man alene, tar man vindussete, reiser man sammen med noen, tar man soverommet i midten. Jeg har aldri endt opp i toseteren sammen med andre passasjerer, jeg har endt opp ved midtgangen en gang (op up), ikke ideelt, men ikke noe verre enn alt annet som finnes der ute. Setene er satt slik opp at du ikke ser andre passasjerer når du sitter/ligger, men det er klart at du ligger mer åpent for folk som går forbi. Men bestiller du BA biz, velger du jo bare deg vekk fra midtgangen.

    -- Kjapp service, bra vin og brennevin. De er lynraske med service, 3-4 timers service uansett vei over atlanteren hører ikke hjemme i biz. Man serverer alltid gode alternativer, ber du om at biffen ikke skal nukes, blir det stort sett bra. I tillegg har de mye annet å by på. Afternoon tea er midt i blinken før ankomst. I tillegg er jeg kjempetilhenger av å få servert ting når man vil. Du har også Club kitchen med sandwicher, snacks, eget fryseskap med iskrem mv. der du selv kan forsyne deg når du vil

    -- Kjøpt biz = First. Jeg kjøpte nylig 3 x biz over atlanteren med BA til 1380 USD t/r. For en neve BA poeng har jeg oppgradert 4 av disse flightene allerede ved booking til First med det snadderet det innebærer.

    -- Slipp å connecte til noe innenriks USA, BA flyr til 19 forskjellige byer i USA. Houston = Supergjesp. Du skal alltid ett annet sted og det innebærer immigrasjon, bagasjeuttak og hump videre med KriseUnited og deres superrektale domestic First. Jeg tar en transfer på LHR over det any day

    -- Du unngår SAS "Plus" nuff said.. ;)

    So there you have it.
     
    Last edited: 27. juli 2015
    AndersB liker dette
  19. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Vel. Det er faktisk lenge siden jeg har brukt BA intercontinental, men slik du beskriver det er det fristende å prøve igjen (pluss at mine tidligere turer med BA til USA - dog for noen år siden - alltid var en positiv opplevelse). Det har nok mest sammenheng med at mine langturer har gått mer østover enn vestover de siste årene, og da har CX og QF vært mer naturlige alternativer i den grad jeg ikke har brukt SQ.
    Når det gjelder oljeruten så må jeg vel innrømme at uten "sommertilbudet" er det tvilsomt om jeg ville ha testet denne. Men det var en artig opplevelse - og det hjalp til ift. å lande et EBD-kort neste år også. Samtidig fikk jeg møte en gammel kompis som bor i Houston, så nå er det opp til ham å ta turen til Norge... :)
     
    tommy777 liker dette
  20. Norfindir

    Norfindir Senior Medlem

    Innlegg:
    585
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    om de inkluderer et gullkort så kanskje :)
     

Del denne siden