SAS ombooking på gate

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Woodswing, 02. des 2021.

  1. Woodswing

    Woodswing Aktivt Medlem

    Innlegg:
    271
    Likes mottatt:
    1,362
    Bonuspoeng:
    93
    For første gang på mange år har jeg endt opp på Kjevik mange timer for tidlig.
    Hadde et håp om å bli booket til et tidligere fly hjem ved IMAG4060.jpg å parlamentere min sak i gate.

    På tross av plus og min EBD status var det helt uaktuelt. Jeg måtte ha fleksibel billett. Er det virkelig så tungvint overalt eller er det bare flaks hos representanten i gaten som avgjør?

    Det er Aviator som har bakketjenestene her. Av en eller annen grunn innbiller jeg meg at de hadde vært mer smidig om SAS hadde eget personell her.
     
    drsyk, Shyneno and themichael like this.
  2. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,675
    Likes mottatt:
    10,175
    Bonuspoeng:
    293
    Det har vel blitt rapportert her inne og andre steder at SAS har strammet inn på dette (også). Jeg har ikke prøvd det selv på en stund så jeg kan ikke si om det stemmer, men det er i alle fall flere som har opplevd det samme som deg.
     
    Shyneno, tobeornot999 and themichael like this.
  3. FlyMCO

    FlyMCO Aktivt Medlem

    Innlegg:
    474
    Likes mottatt:
    586
    Bonuspoeng:
    93
    Prøvde det samme på ARN til OSL for 1 uke siden. Hadde oppgradert til + billett.
    I loungen sa de Nei.
    På gaten sa de Tja,men,oi sann,flyet er overbooket.
    Men du kan vente her ved gaten og se om alle dukker opp,sa gate-agent på ARN.
    Men jeg sa at jeg tar og bare venter 3 timer i loungen. Og sjekket ikk´no mere.
     
  4. Woodswing

    Woodswing Aktivt Medlem

    Innlegg:
    271
    Likes mottatt:
    1,362
    Bonuspoeng:
    93

    Vel
    Det hadde vært noe kjekkere med timevis på ARL fremfor KRS.
    Her er det utrolig seigt. Blant annet mangelen på lounge.
     
    Shyneno and themichael like this.
  5. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    2,434
    Bonuspoeng:
    113
    Da jeg fløy noen turer i oktober/november, overhørte jeg en del i gate på TRD som spurte om å få komme med tidligere. Alle fikk beskjed om at dersom de hadde "SAS Plus Full Flex" (C?) så kunne de endre, ellers så fikk de avslag. Personellet i gate uttalte at det var kommet presiseringer fra SAS som gjorde at det var blitt så strengt...

    På de få turene jeg tok, var det i snitt 5-10 som forsøkte å komme med tidligere, men de fikk konsekvent nei ved feil billettype...
     
  6. Sofcha

    Sofcha EBD/NCPLATINUM

    Innlegg:
    81
    Likes mottatt:
    194
    Bonuspoeng:
    33
    Jeg hadde i utgangspunktet ett senere fly, forberedt på å vente 2,5 time.
    Det var boarding på ett tidligere fly idet jeg kom inn på Værnes, umulig å booke på nett, så spurte pent om det var mulig å bli med dette flyet istedenfor. Det gikk smertefritt til tross for sas go billett og kun gull.
     
    Lillegutt, Kristian, Upsaker and 4 others like this.
  7. Margrete

    Margrete Medlem

    Innlegg:
    54
    Likes mottatt:
    64
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg prøvde torsdag i forrige uke på BGO, å komme med et tidligere fly til OSL. Fikk høre av personen i gaten at jeg hadde riktig billett men hun hadde ikke lov til å gjøre noe og sa jeg måtte ringe SAS i stedet så ordnet det seg nok. Siden jeg hadde hørt mye om lang ventetid hos sas på telefon så gadd jeg ikke å prøve, da det var kun 2t å vente.

    (hadde billetttype A, er EBG og ingen innsjekket baggasje)
     
    themichael and Shyneno like this.
  8. Flyvende_mare

    Flyvende_mare Drømmer om F

    Innlegg:
    397
    Likes mottatt:
    3,096
    Bonuspoeng:
    93
    For vel to uker siden skulle jeg fly TRD - OSL med en plus billett klasse A. Hadde plutselig god tid og tenkte jeg skulle komme meg av gårde med et tidligere.

    Ved innsjekk skranken var det blankt nei, med beskjed om at de ikke hadde lov til dette mer. Fikk også beskjed om at de i gate kom til å si det samme. Siden jeg uansett var på flyplassen tenkte jeg at jeg skulle sjekke likevel.

    Ved gate fikk jeg jeg nok en gang beskjed om at dette hadde ikke lov til mer hvis det ikke var snakk om ren C billett. MEN siden det var lørdag og jeg hadde EBD forbarmet damen seg over meg og fikset en billett så jeg slapp 5 timer på flyplassen:rolleyes: Hun fikk et stor smil og mange takk! Personen før meg ved gate fikk derimot nei.

    Så dette var tydeligvis unntaket og man kan ikke belage seg på den slags service lenger.:(
     
    SVG_flyer, RoadKing, Maggie and 2 others like this.
  9. MrBister

    MrBister Medlem

    Innlegg:
    206
    Likes mottatt:
    492
    Bonuspoeng:
    63
    Hva tror SAS kommer til å skje? At folk kjøper dyrere billetter?
    Jeg har alltid - og det er kanskje 10 ganger - opplevd de siste 10 årene å fått skiftet til et tidligere fly med SAS; enda jeg ofte har hatt helt vanlig billett (go), og kun "medlem" som Eurobonusnivå.
    Strategien har vært enkel - kun håndbagasje, vente ved gate til alle er ombord for så å spørre om det er greit og komme med det som for meg er et tidligere fly. Det frigjør jo en plass på et senere fly, og man får kunder avgårde.

    Det er jo slike ting som har gjort at man faktisk har valgt SAS foran andre flyselskap, på grunn av slik smooth service.

    Det eneste som skjer nå er jo at tidligere SAS-kunder sitter og er grinete på flyplassen i 2-3-4 timer, hvor dette tidligere ikke var nødvendig, og googler andre flyselskap som man kan opprette et forhold til.
    Er jo mildt sagt provoserende at et fly tar av med ledige seter, når en person ved gate har en billett den dagen, og må stå igjen. Hvorfor liksom
     
  10. fly4fun

    fly4fun Aktivt Medlem

    Innlegg:
    447
    Likes mottatt:
    336
    Bonuspoeng:
    63
    Det som er provoserende er at du vil ha en tjeneste (fleksibilitet) og ikke betale for det (go billett).
    Kunne forstå om diskusjonen var rundt dette med Plus men ikke C og fleksibilitet til en mindre endring ved tilgjengelighet.
    Det er kjekt at du har fått dette til i 10 år. Det betyr at i 10 år har du fått mer enn det du har betalt for, og for min del er jeg bare glad at SAS tetter hullene rundt sånt ;)
     
    Last edited: 26. jan 2023
    Henrik, tobeornot999, Ombo and 2 others like this.
  11. MrBister

    MrBister Medlem

    Innlegg:
    206
    Likes mottatt:
    492
    Bonuspoeng:
    63
    Det er ingen konflikt i det - de som har dyre billetter, får sin plass og fleksibilitet, og kan endre på denne frem til avreise. Jeg forstår at jeg ikke får en plass i plus på flyet med go-billett, om det er fult bak gardina. Jeg forstår og at om noen forsøker det samme som meg, men har gull/diamant, så skal de naturligvis få prioritet.

    Det at jeg noen ganger forsøker å komme på et tidligere fly er jo en risiko som løper på meg, og det er mange vilkår som må oppfylles for at det kan/kunne skje - må være ledig plass (i den klassen jeg har bestillt billetten på) - ikke innsjekket bagasje - de ved gate sier det er OK.

    Jeg bare sier at om SAS har startet med noe slags prinsipp om at man aldri skal få lov til å komme på et tidligere fly, uavhengig av billett, og om flyet er mer eller mindre halvtomt - det er jo både irrasjonellt og det skaper grinete kunder.
    Men det har jeg altså igjen å oppleve, siden det er rimelig fornuftig å sende avgårde en kunde på et tidligere fly, når det er masse ledige plasser.
     
  12. fly4fun

    fly4fun Aktivt Medlem

    Innlegg:
    447
    Likes mottatt:
    336
    Bonuspoeng:
    63
    Det du definerer som "rimelig fornuftig" er som om du gikk i skranken på Opera og smilende ba om å få sitte i første rad siden den står tom, selv om du har betalt for sete i 4e balkong, bak en stolpe.
    Det hender at noen sier til deg at det er greit. Men de undergraver egen inntjening ved å gjøre det like ofte som SAS sine underleverandører har til tider gjort.
    Hvorfor skal jeg betale 10 ganger mer for sete i første rad, hvis en last minute ledighet gir meg samme sete for en billig pris?
     
  13. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,062
    Likes mottatt:
    3,260
    Bonuspoeng:
    113
    Mye av det du skriver her er sant. SAS tenker bare business i disse tider.
     
  14. fly4fun

    fly4fun Aktivt Medlem

    Innlegg:
    447
    Likes mottatt:
    336
    Bonuspoeng:
    63
    Tenker du ikke profitt når du velger en billett som koster mindre og forventer likevel noe mer ut av det?
    Er det så skamløs at et selskap som sliter økonomisk i en krise som er helt uhørt forsøker å gjøre alt det som er mulig for å faktisk tjene penger?

    Jeg trodde at av alle menneskene i scandinavia burde vi som nyter godt av EB og CT burde være ganske glad når flyselskapet forsøker å redde seg selv før det blir oppkjøpt og delt i stykker
     
    Dimind liker dette
  15. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,882
    Likes mottatt:
    5,642
    Bonuspoeng:
    183
    Hvor realistisk er det at SAS øker inntjeningen med en policy som dette?

    Full Flex er såpass overpriset at det stort sett er forbeholdt reisende med Travel Pass unlimited/klippekort, og jeg kan vanskelig se for meg at det finnes mange som er villig til å betale det SAS krever for å for å endre billetten til en avgang som går en time eller to tidligere.

    De færreste kjøper Plus på grunn av polarrullen, og med stadig mindre fleksibilitet vil det være vanskeligere å forsvare merkostnaden sammenlignet med Go eller andre flyselskaper.
     
    Origo and MrBister like this.
  16. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,179
    Likes mottatt:
    3,118
    Bonuspoeng:
    113
    Litt enig. DY kjører 1 klasse i flex. For komplisert hos SAS.
    Nå kommer det enda en klasse i mixen med GO ligth uten håndbagasje.
     
  17. Origo

    Origo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,247
    Likes mottatt:
    2,711
    Bonuspoeng:
    113
    Har booket en de billetter i Plus for å få (en begrenset) fleksibilitet. Nå kommer det til å bli Go. Ser heller ikke helt hvordan SAS kan tjene på dette…
     
  18. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,375
    Likes mottatt:
    20,965
    Bonuspoeng:
    183
    Hvorfor betale 10 ganger mer? Vel, da er du sikret et sete på første rad, på flyet du vil reise med, i motsetning til de som har et håp om å havne der.

    Men, med servicetilbudet (heller mangel derav), ikke blokkert sete og ei heller bedre beinplass enn lenger bak er det ikke verdt 10x.
     
  19. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,047
    Likes mottatt:
    68,587
    Bonuspoeng:
    293
    Du har selvfølgelig helt rett, i alle de årene jeg hadde Travel Pass unlimited forventet jeg og fikk full fleksibilitet.
    Det var ikke alltid jeg fikk Plus hvis jeg var i siste liten, men fikk både mat og vin bak likevel.
    Sånn må det vel være når det betales «ut av det hvite i øyet» for fleksibiliteten.
     
    tobeornot999, fly4fun and RoadKing like this.
  20. Taurus Volans

    Taurus Volans Nytt Medlem

    Innlegg:
    3
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    SAS Plus Full Flex er historie, nå kan man velge bare SAS Plus Smart og SAS Plus Pro. Noen som vet om Plus Pro kan endres ved gate uten å betale noe?
     

Del denne siden