Skal om noen dager ut på tur igjen og vurderer de to alternativene som er, dersom flyet fra sas innstillies. 1. Avbestille og få full refusjon. 2. Bli booket om til en annen star alliance partner. Jeg var i kontakt med kundesenteret og med diamantmedlemskap kom jeg igjennom på sekunder. Han jeg snakket med sa at når først flyet var innstillt, så kunne jeg igjen ta kontakt så skulle de booke meg om til en star alliance partner om jeg ønsket. Har jeg da krav på minimum samme poengopptjening som jeg kunne fått hos sas? Har sas pluss saver. Er det bare sas diamant og ev. gullkunder som for booket om til star alliance eller er inntrykket at de gjør det for andre også uten staus?
De booker alle om til *A samt til andre flyselskaper etter behov. Hvis du forespør Eurobonus så skal du få kredittert poeng for opprinnelige flyvninger.
sas plus billetter fra booking klasse S og oppover blir automatisk endret til booking klasse P hos austrian airlines i business, siden han har saver så kan eventuelt betale differansen over telefonen og få det garantert i P. Og med diamant kort "bør" han oppgraderes til C. Har skjedd flere ganger med meg da jeg fløy fra Zurich til københavn i economy og ble booka om til business med swiss, selv med sølv kort hos sas.
Med det kaoset ut fra Skandinavia som er nå, er vell det heller tvilsomt. Man skal bare være glad man kommer avgårde.. Men poeng ihht opprinnelig booking får du/har du rett på, og det ordner du i etterkant,, C
Ved en irregularitetsombooking hos Sas så skal laveste eller samme billettklasse innenfor gjeldende serviceklasse (Y) bookes. Hva som gjelder om man ringer og er villig til å betale for det er en annen sak.
Det skjønner jeg jo, men når selskaper som ikke har "premium" slik sas har, så blir sas sitt oppsett slik jeg nevnte det ovenfor fra og med S klassen og oppover til P hos partnere, Y hos sas som er den høyeste i premium blir til Z hos Lufthansa osv... Det er ikke slik at om du har premium økonomi i booking klasse S hos sas at du automatisk for economy hos en partner, status har også en del å si. I hans tilfelle er han diamant kunde, dvs at de som jobber bak skranken kommer nok til å gi han den "beste" servicen han kan få selv med en sas plus saver billett.
Jeg ble booket om fra SAS klasse S CPH-IAD til Lufthansa klasse Q (= discount økonomi) MUC-DEN på lørdag. Måtte til med reisebyrå og mye krangling i LH loungen for å få et Premium sete hos LH, dem var ganske overbevist at jeg bare hadde krav på økonomi. Er diamant, så dersom status har noe å si gjorde det ingenting for min del...
Nå blander du med mapping i codeshare. Regelen for irregularitsombooking er innenfor samme serviceklasse eller lavere, så må kunden søke refusjon i etterkant. Status har ingenting å si bortsett fra prioriteringsrekkefølge. Det er mulig at du har opplevd noe annet hos Diamant telefonen, og de muligens har andre føringer, men det er langt ifra standarden