SAS- pilotene streiker

Tråd i 'Nyheter' startet av mrt, 02. april 2019.

1. Markal

Markal Senior Medlem

Likes mottatt:
    743
    Bonuspoeng:
    93
    Måtte hive meg rundt å bestille nye billetter med norwegian TRD-OSL t/r til neste uke. Møte jeg må på og tør ikke vente i frykt for at alt blir bestilt.
    4700 er ny personlig rekord for ikke-flex billett til Oslo :eek:

2. Blueberries

Blueberries Medlem

Likes mottatt:
    48
    Bonuspoeng:
    18
    Tror dere de er ferdige til 16. mai? Vurderer å bestille fullflex med Norwegian for å være trygg på å komme meg ned.

3. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,414
    Bonuspoeng:
    293
    Nope stresser ikke...

Innbilt hypotetisk samtale med Snåsamannen:

Hallo er det den store Snåsamannen?

Halloen ja detjie e Snusamannien.

Jeg er ikke tilgjengelig på telefon, skype, whatup og andre telekommunikasjon metoder. Kun personlig frammøte sa han.

Da svart jeg, men det er jo streik hos SAS, vanskelig å komme.

Da nevnte han Norwegian?

Svarte, dessverre dem har jeg boikottet pga Max fly kaoset...

NSB?

Hva er det? Å ja du mente VY? Nei takk, for lang reisevei.

Hva er VY?

Noe NSB har svidd skattebetalernes penger på.

Å ja, kommer du?

Nei for lat...

Da var talen klar:

Vent til tvungen lønnsnemd slår på stortrommma...

4. yeesda

yeesda Nytt Medlem

Likes mottatt:
    9
    Bonuspoeng:
    3
    Mulig våte drømmer tar over akkurat nå, men er det realistisk at streiken tapene det medfører vil være såppass skadelige for SAS at de knaller til med noen kjempekampanjer når dette er over? Sånn i et forsøk på å rette opp omdømmet, og skaffe litt likviditet i kassen? (følte seg håpefull)

5. vikkar

vikkar Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Hei alle sammen,
    håper dere kan hjelpe meg med svar, første gang jeg havnet i situasjon med flystreik.
    Vi har bestilt KKN-LHR via Oslo den 27.04 med eurobonus og CT.
    Flyet til Oslo er kansellert nå, men vi har ikke fått noe informasjon fra selskapet, det står kun i app. Så lurer jeg på om det er vits for oss å kjøre i morgen til flyplassen (det tar ca.3,5 timer å kjøre) eller kan vi bare avbestille hele reisen.
    Hvordan er det med refusjon av eurobonus da?

6. TRD_Lars

TRD_Lars Medlem

Likes mottatt:
    85
    Bonuspoeng:
    28
    Har en tur til Island neste helg som er litt kritisk at jeg får gjennomført. Hvor god tid i forveien vet jeg om SAS kommer til å fly rutene mine, og hva slags handlingsrom har de eventuelt for å få meg dit dersom mine ruter tas ut i streik? Bør jeg allerede nå kjøpe meg billett hos andre selskaper for å sikre meg, eller er det tidlig å kaste bort penger på det? Hva er erfaringen til folk på dette her?

7. Schlandy

Schlandy Veteran

Likes mottatt:
    4,549
    Bonuspoeng:
    113
    Erfaring så langt... fikk sms i går 20.30 om at min flight til AMS i dag 8.10 var kansellert. Ny sms 22.30 at sas ikke klarte å finde alternativ. Fikk på egen hånd booket en lufthansa billet.
    Returen søndag har jeg enda ikke hørt noe omkring.
    Selvfølgelig en noe spesiell situasjon for SAS i går kveld, men må si meg litt skuffet.

Er EBD i øvrig

TRD_Lars liker dette
  8. Avixlo

Avixlo Veteran

Likes mottatt:
    8,469
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg er EBS (ikke store greiene men ihvertfall status)
    Idag gikk oppgraderingen min på SK4566 flyet til søndag igjennom. Kan det tyde på at flyet ikke blir rammet av streik?

9. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,592
    Bonuspoeng:
    293
    Wow...
    DET hadde jeg ikke sett komme, at de ikke greier å finne billett til en EBD.
    Men dette var på utreise? Jeg vil tro de prioriterer anerledes for en hjemreise.

10. TRD_Lars

TRD_Lars Medlem

Likes mottatt:
    85
    Bonuspoeng:
    28
    Ok. Realistisk scenario er dermed at jeg ikke vet om flyet er kansellert eller ikke før sent kvelden før avgang. Yter de noen form for kompensasjon ut over at man får tilbake pengene man har betalt for billetten?

11. Tore

Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

Likes mottatt:
    114,776
    Bonuspoeng:
    350
    Det flyet er rammet som alle andre i Norge. Systemene snakker bare ikke sammen.

Avixlo liker dette
  12. Kristian

Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

Likes mottatt:
    37,057
    Bonuspoeng:
    293
    Kunne ikke se at hadde fått svar på denne, så jeg prøver.

Nå er jeg ingen ekspert på dette området, men har du prøvd Widerøe-chatten? Der er det nokså raske til å svare og de forsøker å hjelpe. De kan sitte på noen rettigheter og informasjon der som kanskje skrankepersonalet på Torp ikke hadde for hånden?

Om det var meg som skulle fra Torp til Langnes med flybytte på Værnes, hadde jeg nok ikke følt meg spesielt komfortabel med å starte reisen fra Torp.

Har du sjekka om du kan komme deg nordover med WF hele vegen på melkerutene deres langs kysten av Helgeland og via Lofoten og/eller Vesterålen? Ev. spurt WF-personell spesifikt om det finst noen ledige seter på disse rutene?

Bare en tanke i fredagsdimman her nordfra :)

Avixlo liker dette
  13. Schlandy

Schlandy Veteran

Likes mottatt:
    4,549
    Bonuspoeng:
    113
    Dette var utreise ja. Men ja, synes det var noe rart at de sender melding om at alle fly er fulde, og 2 minutter etter sitter jeg med en lufthansa billet T/R i biz til 5700,- nok....

CrotchRocket and RoadKing like this.
  14. Avixlo

Avixlo Veteran

Likes mottatt:
    8,469
    Bonuspoeng:
    183
    Fant ut at Widerøe solgte noen full flex billetter til Tromsø via Bodø Screenshot_20190426-165744_Samsung Internet.jpg
    Men jeg har sendt en Messanger melding til SAS (av alle steder så tok jeg det der). Men jeg får høre med Widerøe på chatt også.
    Reisen er booket på poeng+penger hos SAS med bookingklasse Q til TRD og A til TOS (etter at de oppgraderte meg tidligere idag)

15. Kristian

Likes mottatt:
    37,057
    Bonuspoeng:
    293
    Nettopp, da er det vel SAS som skal fikse endringa for deg siden de er billettutsteder. Så er det vel neppe sannsynlig at du får fullflex-billetter uten å betale et mellomlegg selv. Det kan jo koste mer enn det smaker...

16. johkon

johkon Medlem

Likes mottatt:
    144
    Bonuspoeng:
    33
    BGO-TXL via CPH og ARN ble kansellert i morges. Ringte gold service fra appen i ettermiddag siden jeg ikke hørte noe. Ble booket om med en gang med SK til CPH og LH derfra til Berlin! Var ikke kø heller.

Det lønner seg å ringe!

17. Avixlo

Avixlo Veteran

Likes mottatt:
    8,469
    Bonuspoeng:
    183
    Widerøe ansatten på chatten henviste meg tilbake til SAS dersom flyvningen blir kansellert på søndag. Og da var det snakk om refusjon. Om ikke SAS får levert meg opp til Tromsø før Mandag kl. 12:15 så trenger jeg ikke være der før 12:15 på torsdag 2. mai

Kristian liker dette
  18. Kristian

Likes mottatt:
    37,057
    Bonuspoeng:
    293
    Det er mogleg at dette har vore nemnd tidlegare, men SAS har på sine sider lagt ut ein oversikt over fly som vil operere uavhengig av om det blir streik eller ikkje (underbrukleveransar etter det eg kan sjå):
    https://www.sas.no/traffic-information/operating-flights/

Her er det lagt inn oversikt fram til og med 6. mai.

Avixlo liker dette
  19. Jan Fredrik

Jan Fredrik Veteran

Likes mottatt:
    1,721
    Bonuspoeng:
    113
    Jobber ikke i SAS. Men synes Norwegian er litt frekke med billettpriser på 7.800 kroner en vei. Som de selv sier styrer de prisene etter markedet, men men...

Kan det være med å redde Norwegian er det selvfølgelig en positiv bieeffekt, da det er positivt for konkurransen!

Er nok mest det at jeg er redd for hvilke konsekvenser dette får for SAS.

flying_all liker dette
  20. Avixlo

Avixlo Veteran

Likes mottatt:
    8,469
    Bonuspoeng:
    183
    Kan jeg spørre om hvor lang tid det tar for SAS å svare på messanger? På telefon var de ikke så veldig 'interessert' i å snakke (Var den automatiske informasjonen) med meg med mindre jeg hadde kansellert flyvning noe jeg ikke har fått bekreftet enda.

Men har funnet (foreløpige reiser med Widerøe) reise til TOS fra TRF til samme pris som SK billetten min (noe billigere også) på tirsdag og onsdag, så er ikke fare for meg å vente noen dager

Del denne siden