Er det noe som helst håp for et fly Oslo-Tromsø i morgen kveld eller tror dere SAS kansellerer for hele fredagen nå kl 12?
Tviler eller vet? 7 helger på rad og 10 av 11 helger på jobb. Hvordan kan man ha et sosialt liv med dette? NHO Lothe presterte å si at når man ikke får fri i helga, så får man jo fri i uka. Så da kan man planlegge livet da. Når alle andre er på jobb.
Bare fordi det er frivillig å jobbe et sted så betyr ikke det at man ikke har krav på skikkelige arbeidsordninger. Jeg er skeptisk til mye i arbeidslivet og kravstore ansatte, men pilotene i SAS mener jeg streiker for noe viktig. Og hvis Norwegian klarer å etablere faste turnuser så bør jo SAS klare det samme? Og lønna er ikke så avsindig. De tjener ikke noe mer enn en betongarbeider i byggebransjen...
Vrøvl er det ikke, det er min mening og oppfatning, at pilotene gjemmer seg bak en fagforening som ikke klarer å innse at SAS blør penger, hvor i grannskauen skal de jobbe når konkurs blir en realitet? Point of no return er nå likviditet, gjeldgrad og aksjekapitalen er spist opp, riktignok har SAS nok aktiva til å overleve i minst 1 mnd i streik om nok mennesker blir permitteret, dog spm, er om dette pågår lenge nok, hvor mange år vil det ta å reparer skaden... Ikke kan vi forutse neste års streike muligheter, som nevnt før Cabin Crew hva får de, fly ledere, Stuerne, alle vil ha en bit av kaken, om pilotene får en smule nå, så venter flere oppgjør i kommende år... Turnus ordningen kan de få korrigert og mer forutsigbar, men lønnen, kødder du... Så hvorfor vil de ha i pose og sekk? @NoLimit har et poeng
Fast turnus er jeg enig i, men lønnen, kan ikke sammenlignes med bygge bransjen for mye svart arbeide
Også enig med deg om dette punktet, forutsigbarhet er essensielt for å fungere i samfunnet. En glad pilot fører til mye godt for selskapet...mulig SAS har glemt pilotene, mens de snudde profitten til pluss de siste pr årene siden krisen i 2012?
Reagerer også på at de har unge og lavtlønnede piloter som står frem i avisen som eksempler på at ikke alle har millionlønn, og samtidig argumenterer med lønnskuttet i 2012. Hvis du ble ansatt i SAS i fjor var du ikke med på lønnskuttet, lønnen din ble avtalt i fjor! Også hårreisende og ultra-konfliktsøkende av dem å ta ut 100% av pilotene fra dag en. De kunne utmerket fint ha startet med å ta ut 10-20% som en markering mot arbeidsgiver. Jeg har 0 sympati med det tullet her.
, tenkte akkurat det samme når leste avisen...Hva tror dere en turnuslege tjener når er ferdig uteksaminert? 500 og det er vel lik betonarbeider`n uten svart arbeide(90% jobber vel bare hvit) De som tror at man lander million lønnen uteksaminert som pilot og lege har tydeligvis vrangforestillinger i samfunnet igjen skap av media, de respektive yrkene har valgt fagfelt utifra lidenskap og interesse, lønnen kommer dalene etter med årene som går... Det er jo rein gimmick fra fagforeningen, for å få litt sympati støtte, den gimmicken får stryk karakter...
Hvem mener du gjør det? Simen (29) sier til e24 at han visste hvilken lønn han gikk til og sier at "det er ikke synd på oss. Det eneste vi vil er å kunne ha en jobb som vi kan stå i over tid, med vilkår som de fleste tar for gitt, altså å kunne kombinere jobb og fritid".
Så med andre ord er det turnusen som er selve utfordringen, hvorfor klarer ikke SAS og Pilotene bli enige, hvis det er så "enkelt"?
Beklager på forhånd om noen finner innleggene mine noe negative, det er fordi jeg synes hele opplegget med streiken skal dra over i så mange dager er latterlig, og hvorfor SAS ledelsen ikke kan orden turnusen slik at pilotene kan gjøre den fantastiske jobben de gjør når vi fly, kan jeg ikke forstå! Hva er det da som er flaskehalsen? Og beklager igjen kjære IF`ere
Men det er jo reisende som har opplevd å bli oppgradert til poenggivende klasse, også Lufthansa mener jeg?
Jeg hadde en reise fra TRD-SVG i morgen som etter alle solemerker ville blitt kansellert. Jeg ringte kundeservice i dag, og fikk beskjed om at eneste mulighet for å komme ned til Stavanger denne helga var med WF via TRF i dag. Agenten booket meg om til WF, og da blir jeg nødvendigvis nødt til å bestille en ekstra hotellovernatting i kveld. Vil jeg få dekt denne av SAS?
Det er 10% av pilotene som har jobbet 7 uker i strekk (variabel turnus) og de 10% er igjen av de 60% av pilotene som er i variabel turnus. 40% av pilotene i sas er i fast turnus. Disse som er i variabel gruppe har i snitt fri annenhver helg og må som andre sesongarbeidere jobbe mer i deler av året og mindre i andre deler. Skulle alle pilotene i sas få fast turnus ville dette koste sas 200 mill i året, ref debatten på nrk. Bakgrunnen for de 200mill er at sas blant annet må ansette flere piloter. En av grunnene til at sas ikke har hatt et press rundt lønn er at de ikke har hatt et behov for flere piloter, de har nemlig ikke økt flåten sin. Ja de har økt setekapasiteten men de trenger man ikke flere piloter til. At en gruppe i sas må leve med variabel turnus en del av arbeidslivet sitt ja det tenker jeg de må tåle når de velger det yrket akkurat som andre arbeidsgrupper må tåle å jobbe sesong når de velger det yrket.
Men han visste vel også hva slags turnusordning han gikk til da han tok denne jobben? Jeg beklager, men jeg klarer ikke å få frem den helt store sympatien her gitt.
Men Simen som du henviser til var altså ikke ansatt i 2012, derfor er det da helt irrelevant i et svar om 2012 hva han mener om det som skjedde da. Han visste hvilken lønn han fikk og han visste hva slags turnus han fikk da han tok jobben. At han sutrer i ettertid forandrer ikke på det.