SAS- pilotene streiker

Tråd i 'Nyheter' startet av mrt, 02. april 2019.

1. Arvid1410

Arvid1410 Veteran

Likes mottatt:
    7,008
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg klarer ikke å se hvorfor medianlønnen skal skille seg vesentlig fra gjennomsnittlønnen i dette tilfellet.

2. veeegard

veeegard Veteran

Likes mottatt:
    9,373
    Bonuspoeng:
    183
    Har ikke SAS mange eldre piloter?

I så fall vil jo medianlønnen være et bedre mål, siden de eldre vil trekke opp gjennomsnittslønnen.

3. Snacky

Snacky King's Advisor

Likes mottatt:
    255
    Bonuspoeng:
    63
    Ikke jeg heller egentlig, men @OttoL har dessverre ikke utbrodert noe mer om hva han helt eksakt siktet til ...

Snacky

4. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
  5. Arvid1410

Arvid1410 Veteran

Likes mottatt:
    7,008
    Bonuspoeng:
    183
    Og dette skulle gjøre det mer åpenbart? Jeg kan grunnleggende statistikk! Det er en kjent sak at i mange tilfeller er median et bedre mål enn gjennomsnitt, men du har fortsatt ikke forklart hvorfor dette gjelder i forhold til SAS pilotenes lønn. Hvor er skjevdelingen? Hvorfor er median et bedre mål på lønnsnivået for SAS piloter enn gjennomsnitt? Hvor stor tror du forskjellen er?

6. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Snittlønnen var et av argumentene som ble brukt mot pilotene i denne streiken. Det sier derimot ingenting om lønnsfordelingen blant pilotene. Det trenger nødvendigvis ikke median-lønnen heller. Hadde vært interessant å se på lønnsfordelingen blant pilotene, gjerne delt opp etter ansinnitet. Å bruke snittlønn mot en så heterogen arbeidsgruppe er misvisende, og sånn er det bare.

Hva jeg tror om forskjellen er egentlig helt uvsesntlig.

7. Kenneth82

Kenneth82 Medlem

Likes mottatt:
    205
    Bonuspoeng:
    43
    ElinPelin liker dette
  8. alexfins

alexfins Medlem

Likes mottatt:
    45
    Bonuspoeng:
    18
    Det tok et par dager. Venter enda på en annen bestilling jeg kansellerte i samme periode. Den er enda i kø hos refusjonsavdelingen :)

9. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,592
    Bonuspoeng:
    293
    Har også fått bekreftelse. Men ingen gryn enda.

10. MagnusT

MagnusT Medlem

Likes mottatt:
    32
    Bonuspoeng:
    18
    Hei,

Vurderer å be om kompensasjon i bakgrunn av følgende;
    Bestilte billetter for 20k, 23.april - kansellert umiddelbart etterpå da jeg hadde gjort en feil. Bestilte så nye billetter.

Billettene ble bestilt med Amex og faktura forfalt nå 11.mai - uten at de har blitt betalt tilbake i sin helhet fra SAS. Har vært mye frem og tilbake, og siste nytt er at SAS har gjort en feil og kun refundert skatter og avgifter(i dag). Har fått en post som sier at de er på saken, og at de skal rette dette opp, men at det kan ta tid..

På bakgrunn av dette ringte jeg Amex, som sa jeg måtte betale det inn - noe jeg da har gjort i dag.

Tenker å rette krav til SAS i form av EBB - noen som har en formening om størrelsesorden?

11. flying_all

flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg ble over 5 timer forsinket med SAS pga teknisk problemer med et fly dagen før SAS streiken kom inn i bildet.

Jeg har fortsatt ikke fått svar av SAS via feedback skjema. Flere som har ventet like lenge? (Sendte inn klagen 25 april

12. NorFlight

NorFlight Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,531
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har enda ikke hørt noe om refusjonen av min billett som ble kansellert på streikens første dag, så mistenker at dette kan ta litt tid...

LN-FHU liker dette
  13. MedTekni

MedTekni Medlem

Likes mottatt:
    101
    Bonuspoeng:
    33
    Min erfaring, skulle hjem fra ARN til SVG søndag. Ble ikke ombooket etter 24t. Snakket med flere kundebehandlere over tlf de neste dagene etter 6t kø, alle var veldig frekke og ville ikke hjelpe selv om jeg hadde en snill og uproblematisk tone (det var ikke så krise for min del, kunne jobbe fra Sverige). På mandagskveld nådde vi ei svenske som var veldig hyggelig og prøvde å hjelpe oss så godt hun kunne. Hun kunne ikke bestille Norwegian påstod hun, men skulle skrive i caset våret at de ikke klarer gjøre noe for oss og "anbefalte" oss å bestille retur selv.

Bestillte deretter billett til ca 9k hjem til Svg med Norwegian. Vi overnattet også 2 dager.

Brukte 9,4k totalt på transport, 3750 på 2 hotellnetter og 1150kr på mat (alt avrundet) totalt 14270kr.

Svar fra SAS etter å ha krevd tilbake summen:

Dear Mr. X

Thank you for contacting SAS.

I would like to extend my sincerest apologies to you for being affected by the pilot strike. I am sorry that your trip did not go according to plan, and I do understand your disappointment and frustration.

It is our duty to try to arrange alternative transportation, subject to availability of seats to your destination. Since the options for rebooking were limited, I understand that you chose to arrange your own alternative travel. We will reimburse the difference between your unused SAS ticket and your alternative travel expenses for a maximum of 300 EUR per passenger.

We will of course also reimburse you for reasonable additional expenses you may have incurred such as meals at the airport, non-alcoholic refreshments, hotel accommodation and transportation between the hotel and the airport.

I have today transferred NOK 5 863 as reimbursement for your new alternative transportation. I have also transfered NOK 3 713 as reimbursement for your costs during the delay.
    A total amount of NOK 9 576 will be available on you account within the next few days.

I would like to once again offer my sincere apologies to you for being affected by the strike in this way. I do hope you will give us the opportunity to once again welcome you onboard a SAS flight. Thank you for your patience and understanding.

Kind regards,

Daniel
    Travel Consultant, Customer Care
    SAS Sales and Service

Så er 4700kr ca i minus på reisen..

Har forøvrig ikke fått refundert billetten heller enda, selv om samboeren som reiset på annet PNR har fått det (ungdomsbillett)

14. Avixlo

Avixlo Veteran

Likes mottatt:
    8,469
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg prøvde å få 400SEK refundert grunnet streiken (var for oppgraderingen) men det ser ikke ut til å ha skjedd. Men poengene jeg brukte på reisen (billetten min ble kjøpt poeng + penger) har blitt overført tilbake til konto

15. artman

artman Medlem

Likes mottatt:
    30
    Bonuspoeng:
    18
    Hei, ifm streiken ble vårt fly fra Alicante til Bergen kansellert. SAS mener de kun kan kompensere for vår opprinnelig kostnad + 300 Euro, mens vår hjemtur med Norwegian kostet en god del mer enn det. Vi måtte komme oss hjem pga jobb, barn, etc.

Er det noe i lovverket(EU o.l.) som sier at de må kompensere for hele beløpet vi brukte hos Norwegian? Jeg tenker evt å inkludere dette i et svar til SAS.

På forhånd takk for hjelp.

16. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Det kjedelige svaret her er nei.

SAS avviser alle krav om kompensasjon, og det kommer de til å gjøre uavhengig av om det blir en "kjennelse" mot de i flyklagenemda.

17. melind

melind Medlem

Likes mottatt:
    215
    Bonuspoeng:
    43
    Fikk dette i dag fra SAS så at de avviser alle er feil.

Thank you for getting in contact with us.

I am sorry that your trip did not go according to plan, and I fully understand your disappointment and frustration.On behalf of SAS, I would like to extend our sincerest apologies and understand that it must have caused you problems and inconveniences. Nothing is more important than your trust in SAS and all of us here at SAS are working hard to become better going forward.

To delay, or in the worst case, cancel a flight is our last alternative, however, sometimes it is, unfortunately, the only option. I can confirm that, in accordance with EU Regulation 261/2004, you are entitled to receive 250EUR/person as compensation.

A bank transfer of 9794,66 NOK (1000EUR) is being arranged and the credit will reach your account within 7 working days.

18. veeegard

veeegard Veteran

Likes mottatt:
    9,373
    Bonuspoeng:
    183
    Og dette var pga streik?

Høres veldig rart ut at de er inkonsekvente på det...

19. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Avlyst som følge av streiken? Merkelig all den tid de har sagt det motsatte i media

20. melind

melind Medlem

Likes mottatt:
    215
    Bonuspoeng:
    43
    Hjemreise 3 Mai, Streiken var vel offisielt over da men utsatt for følgeforsinkelser etter streiken.

Del denne siden