SAS Plus/Business til USA

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av ahstrand, 13. april 2015.

  1. ahstrand

    ahstrand Nytt Medlem

    Innlegg:
    6
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    3
    Hei
    Håper noen erfarne USA-reisere her inne kan hjelpe meg litt med denne her:
    Jeg skal gjøre en reise til USA ganske snart, i utgangspunktet til Chicago.
    Jeg må gjennomføre denne reisen i.l.a mai eller juni d.å - og har evt. også mulighet til å fly til New York med evt. tilslutning derifra videre (dette vil jeg da gjøre som en egen separat bestilling).

    Så til spørsmålet:
    Siden jeg først må over i et ærend, og vil ha mulighet til å kunne fly Plus (evt. Business), lurte jeg på om noen av dere kunne hjelpe meg litt på vei i å finne beste reisetidspunkt i forhold til pris? Er det noen spesielle momenter jeg bør legge til grunn i jakten på rimeligst mulig reise i en av disse klassene? Noen spesielle søkemotorer/verktøy som kan være gunstigere å bruke enn andre?

    Forutsetninger:
    Jeg må reise fre-søn
    Jeg ønsker primært å reise til Chicago, men kan ha mulighet også å reise via New York

    PS! Hva er forøvrig forskjellen på SAS Plus/SAS Business og SAS Plus Saver/SAS Business Saver?

    På forhånd takk for svar/hjelp!
     
  2. Star Flyer

    Star Flyer BFG BF*G

    Innlegg:
    94
    Likes mottatt:
    132
    Bonuspoeng:
    33
    Hei!

    Du må være borte natten lørdag-søndag for å få de beste prisene - på SAS.no.

    SAS Plus er Premium Economy - setekonfigurasjon på 2-3-2. Mat/drikke er inkludert, snacks må betales for. Lounge/Fast Track inkludert.

    SAS Business er Business Class. Høyeste serviceklassen om bord. Setekonfig: 1-2-1 eller 2-2-2. Alle seter kan legges til senger*, mat/drikke på porselen/glass, buffét, større skjermer etc. Fast Track og Lounge. 2 kolli á 32 kg inkl.


    Forskjell på Plus/Business og Plus Saver/Business Saver er fleksibiliteten. Hvis du skal avbestille- eller endre en Saver-billett må du betale.

    God tur!
     
    Edvard liker dette
  3. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Og husk at reiser du via New York på separate billetter så der det ditt ansvar å rydde opp i evt. forsinkelser og missed connections. Gunstige ifht. resie fra Oslo vil antagelig være OSL-CPH/ARN-ORD-EWR-OSL. Reiser du fra enkelte andre steder Norge er vel CPH lettest begge veier.
     
  4. blystan

    blystan Senior Medlem

    Innlegg:
    555
    Likes mottatt:
    243
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg liker ikke å mellomlande i EWR fordi det både gir mindre poeng og det er ofte litt mye køer der. Jeg foretrekker OSL-CPH/ARN-ORD som gir mer poeng og mindre køer for å rekke connection innad i statene
     
  5. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Enig med blystan; connections på EWR er noe herk med mindre man har VELDIG god tid, og selv da er det kjedelig å vente i kø for immigration. ARN-ORD eller CPH-ORD forekommer meg bedre, men husk at det ikke er noen vits med Plus fra/til ORD dersom man får Ex-LAN maskinen (A340), hvor det ikke er noen forskjell på Plus og Go utover at du muligens får en gratis øl eller to.
     
  6. ahstrand

    ahstrand Nytt Medlem

    Innlegg:
    6
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    3
    Takk for gode svar sålangt
    Spørsmål til dette: Hvordan booker man evt. en slik reise?
    Ved hjelp av søkeverktøyene på SAS-siden så vil jeg vel neppe kunne ha EWR som sluttdestinasjon da jeg først vil fly over til ORD for så å fly tilbake til EWR?
    Det er vel heller ikke veldig økonomisk å booke tur og retur som separate strekk?
    Hvordan vet jeg hvilket fly det er som betjener ruten ved bestilling (altså hvordan skille SAS' egne A340 fra den ene maksinen som er hentet inn fra LAN)?
     
  7. blystan

    blystan Senior Medlem

    Innlegg:
    555
    Likes mottatt:
    243
    Bonuspoeng:
    63
    Du kan bruke expertflyer og se på sete oppsettet i flyet den dagen du skal fly. Men dette byttes ut rett som det er. Så å få det flyet man vil ha/ ikke få det man ikke vil ha er omtrent som å spille rulett. Jeg hadde maks flaks sist jeg fløy. OT gikk ikke igjennom noen av veiene og når jeg spurte om poeng oppdgradering var dem snille nok til å fortelle meg at det var den gamle kabinen så jeg ikke sløste bort noen poeng på å få en pluss hvor eneste forskjellen er litt bedre service og litt snaks.

    Er sikkert en bedre måte, men du kan booke OSL-ORD som utreise, og da må du via CPH/ARN. Også velger du retur fra annen flyplass og velger retur fra EWR-OSL Også må du bare finne deg en billig billett fra ORD-EWR. Det er sikkert noen her som kan en annen måte å løse dette på. Men jeg kan ikke det vis man skal få til å fikse flyvning til EWR via ORD
     

Del denne siden