Siden SAS i dag har gått ut av Chapter 11, og inn i sin nye tilværelse under styring av AFKLM og Danske Stat, må vi forvente en del utviklinger. Håper denne tråden kan bli en oppsamlingstråd, hvor denne første posten kontinuerlig redigeres for å kjapt vise milestones. 27.08.2024: Nye fordeler for SAS for work: Fast track for EBS som reiser på firmaavtale Gratis setevalg i plus/biz long haul for selskaper med selected eller høyere Gratis endring av navn. 01.09.2024: Formell overgang til Skyteam og avslutning av Star Alliance
Hm, joa, men rent praktisk vil det nok ikke skje stort før 1/9. Derfra og ut derimot, så vil det bli mange nye erfaringer å dele. Kanskje heller kalle tråden SAS POST 1/9?
Forbedringene ,både positive og negative kommer nok på løpende bånd. Gjentar meg selv, harmoniser med AF og KLM. Ut med Plus, inn med Business. Setter en knapp på at danskenes krav kommer frem.
Enig! Vi må nok regne med enda mer CPH connections fremover. Og CDG/AMS. Og jeg tror dessverre at SAS ikke har økonomi eller ønske om å lage en business class. For da må både mat og service mange hakk opp fra plus (det koster penger) hvis de ikke skal få "æren" av å kåres til Europas dårligste business class. De er og blir premium eco, ikke mer.
Jeg tror de gjør det for å aligne med de nye partnere de skal være i JV med. Det tar seg ikke ut når en amerikaner kjøper business med Delta og havner i midtsete på vei opp til Tromsø. Tre klasser på shorthaul er litt i overkant, så da kan det tenkes at Plus erstattes av et nytt Go Pro (Max Ultra)-produkt som er fleksibelt og kanskje gir tilgang på seter rett bak Business, men ellers er likt Go. De slipper kanskje unna med samme pris som nåværende Plus på denne billettypen, men Business blir vesentlig dyrere.
Mulig jeg har vært uheldig, men verken KLMs eller Lufthansas business i Europa har vært noe bedre enn SAS sin Plus på mat og service.
Det tar seg ikke ut, og er ikke teknisk mulig heller - siden det er diger amerikaner vi snakker om Men om SAS skal gå fra 6 til 4 pax i bredden må prisen opp 1,5 gangeren pr billett bare for at de ikke skal tape penger fra dagens situasjon. I tillegg kommer kostnaden til skikkelig catering, som den samme amerikaneren definitivt vil forvente Jeg er spent på utviklingen, men ikke enorm optimist på at SAS blir bedre. Kommer til å bli dyrt for danskene og KLMAF...
SAS har selv uttalt både internt og eksternt at det kommer større endringer på europeiske flygninger. Plus er for likt eco, så det vil komme en endring som skal gjøre noe med dette. Om det er businessclass som er navnet og hvor omfattende endringer som kommer er ikke publisert
US Domestic First standard vil i mange tilfeller være en ganske kraftig nedgradering fra hva SAS allerede har. Under 900 miles (f.eks. OSL-AMS, CPH-AMS, TRD-AMS) serveres kun "snack from the basket".
Tilbake på tema, fikk mail fra SAS i går om forbedringer for SAS @ Work. Virker som følgende er lagt til: Fast track for EBS som reiser på firmaavtale Gratis setevalg i plus/biz long haul for selskaper med selected eller høyere Gratis endring av navn. Sistnevnte er en fordel som har vært tilgjengelig i Bluebiz.