SAS-priser innenriks

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av VC-10, 16. des 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. VC-10

    VC-10 Nytt Medlem

    Innlegg:
    25
    Likes mottatt:
    26
    Bonuspoeng:
    13
    Jeg sitter og skal bestille en helg i Oslo (fra TRD) i slutten av januar. Siden man jo kunne tenke seg noen (om enn meget få) poeng på Eurobonuskontoen, sjekket jeg ut SAS først. Jeg ble meget overrasket over høye priser, godt i overkant av hva jeg hadde forventet en drøy måned før avreise.
    Neste stepp ble å sjekke hva DY har å tilby, og se der - jeg kan få samme turen til omtrent samme klokkeslett til nesten en tredjedel av prisen :rolleyes:
    Har SAS skrudd opp prisene sine ganske krafig i det siste? Selv om jeg tydeligvis treffer DY i en kampanje synes jeg at det var voldsom forskjell i pris. Valget blir i hvertfall enkelt for vårt vedkommende - nyere fly (etter all sannsynlighet) og gratis internett i tillegg til et forøvrig ganske identisk tilbud fra SAS skader heller ikke :D
     
  2. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Hva er det du sier? Er ikke 250 EuroBonus-poeng hver vei tilstrekkelig kompensasjon for å velge det dyrere alternativet?!?

    På den annen side er det fint om SAS klarer å selge ut flyene sine til (vesentlig) høyere priser enn konkurrenten(e) sin(e), men jeg har mine tvil...
     
  3. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Det kan se ut til at de har skrudd opp de laveste prisene sine med ca 100 kr til 899,- (per vei) på TOS-OSL. DY ser ut til å ha laveste priser på ca 699,- på samme strekning (legg på en 100-lapp om du trenger bagasje + sete). Jeg husker ikke hva prisene til DY har vært. Flex/SAS Plus ser ut til å koste fra 1499,- (DY) og 1749,- (SK).
     
    VC-10 liker dette
  4. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg ser forøvrig at det ser ut til at OSL-BGO/TRD/SVG har 799,- som minstepris for SK (sjekket i februar og mars), mens DY har 299,- som minstepris (399,- inkl sete og bagasje) for BGO/TRD og 499/599 for SVG. Om DYs priser er kampanjepriser vet jeg ikke.
     
    Last edited: 16. des 2014
    vegardg liker dette
  5. Superhai

    Superhai Brigadier

    Innlegg:
    318
    Likes mottatt:
    269
    Bonuspoeng:
    63
    Det ser ut som O-klasse (normalt for kampanjer) er på 799 per strekning i Sør-Norge nå. Dette blir nok justert.
     
  6. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    [korpsguide]
    Da har jeg ryddet hefitg i denne tråden. Prøv å holde en hyggelig tone, og ikke personangrep
    [/korpsguide]
     
  7. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,838
    Likes mottatt:
    1,922
    Bonuspoeng:
    113
    Virker som prisene generelt er svært høye på innenriks og Europa hos SAS om dagen, det er vel fordi det ikke er noen kampanjer nå og da er prisene skrudd opp. 2000,- kr OSL-SVG retur på billigste billett neste år. Så kommer det plutselig en kampanje og prisene daler.. men for Plus til Europa er prisene nå også en del høyere, virker som de tidligere "faste prisene" på Plus i Europa er borte for tiden.

    I romjulen eller tidlig januar er det nok tid for kampanje igjen. Me får sjå
     
    PlusGo liker dette
  8. VC-10

    VC-10 Nytt Medlem

    Innlegg:
    25
    Likes mottatt:
    26
    Bonuspoeng:
    13
    Ting har skjedd i løpet av dagen. SAS som hadde sin billigste billett til 918,- har nå redusert prisen til 618,- på enkelte flighter, mens alle Norwegian billetter til 299,- på returdagen har forsvunnet. Det ser derfor ut til at vi velger den ene den ene veien og den andre den andre veien. Er det ikke flott at vi kan gjøre det slik og ikke være nødt til å kjøpe T/R billetter med samme selskap slik vi måtte i "gamle dager".
    Dette viser godt at ting svinger fort i denne verdenen og at det kan være litt tilfeldig hva man ender opp med avhengig av det øyeblikket du søker!
     
    wreilert, Travellingalf and TOS like this.
  9. Superhai

    Superhai Brigadier

    Innlegg:
    318
    Likes mottatt:
    269
    Bonuspoeng:
    63
    Ja, OCAMP er justert til 499,- Men det er litt merkelig at SAS viser 618,- fortsatt (eller regner vel med at noen vil kommentere noe om SAS sin web ;) ) Totalsummen når du kommer til betaling stemmer riktignok.
    Skjermbilde 2014-12-17 kl. 10.58.08.png
     
    SASlovah4evah liker dette
  10. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,838
    Likes mottatt:
    1,922
    Bonuspoeng:
    113
    http://www.dn.no/nyheter/naringsliv/2014/12/18/0957/SAS/n-er-flybillettprisene-p-vei-opp

     
  11. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Hva er det de har gjort med produktet som gjør at folk er villige til å betale mer for dette (det er vel prisøkning over hele fjøla - og ikke bare for de som kan nyte godt av innenriksloungene)? Er det bonuseffekten som slår inn (som må reverseres igjen om et års tid)...? ;)

    Forøvrig en litt pussig uttalelse om at "Folk tåler å betale noen få hundre kroner ekstra - de merker det vel knapt,". Hadde det vært en sannhet uten modifikasjoner så burde vel strengt tatt selskapet øket sine priser for lenge siden. Man tåler det sikkert, men det har nok ganske sikkert en effekt på volumet.
     
    Cecilie and KristianSk like this.
  12. vegardg

    vegardg Senior Medlem

    Innlegg:
    913
    Likes mottatt:
    4,668
    Bonuspoeng:
    93
    Enig. Jeg ser ikke hva slags (gyldige) argumenter jeg skal bruke overfor arbeidsgiver for å fly med SAS i stedet for Norwegian når prisforskjellen øker.
     
  13. Jeg har plenty, og arbeidsgiveren min er helt enig! :) Men nå jobber ikke jeg i det private.
     
  14. vegardg

    vegardg Senior Medlem

    Innlegg:
    913
    Likes mottatt:
    4,668
    Bonuspoeng:
    93
    Sharing is caring. Argumenter mottas med takk.
     
  15. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Er det mange nok slike kunder som mener det er mange gode grunner til å fly SAS selv om de øker prisene i forhold til konkurrentene så blir det nok happy days for SAS. Jeg stiller meg litt tvilende, men på den annen side så vet man at med økt lojalitet følger ofte økt pris.
     
    VC-10 and KristianSk like this.
  16. VC-10

    VC-10 Nytt Medlem

    Innlegg:
    25
    Likes mottatt:
    26
    Bonuspoeng:
    13
    ...og tilbake med innlegget mitt som startet denne diskusjonen, så endte det faktisk med at da jeg skulle bestille billettene hadde SAS-prisene sunket og DY sine økt slik at det til syvende og sist var nesten jevnt løp prismessig. SAS lå ca 100 kr over, men med et håp om å karre til seg nok strekninger til å beholde sølv-statusen ble valget blåhalene valgt.
    Forøvrig er jeg enig i at når man reiser innenriks finnes det knapt noen forskjell på det de to konkurrentene har å by på slik at det som gjør utslaget, dersom det tidsmessig ikke er noen forskjell, kun er pris!
     
  17. vegardg

    vegardg Senior Medlem

    Innlegg:
    913
    Likes mottatt:
    4,668
    Bonuspoeng:
    93
    Etterlyser disse argumentene, @Ida ...
     
  18. *Av interesse for universitetet utad vil det oppleves som en skamplett å benytte seg av en uetisk og umoralsk leverandør.
    *Økonomisk har det ingen differanse når vi uansett må ha med oss mye baggasje og er avhengige av å lande innenfor planlagt tid, skape trygghet rundt reisen og man ønsker å bruke relevante flyplasser.
    *Jeg føler meg utrygg hvis jeg ikke flyr selskap med god kultur - og føler alternativ leverandørs produkt ikke yter god nok sikkerhet ifht. det jeg ønsker på tur. På lik linje med at jeg sier i fra hvis vi ikke har god nok sikring under feltarbeid er det helt innafor å si i fra at man føler en leverandør ikke har god nok sikkerhetskultur. Dette har gitt noen ahaopplevelser for de på jobb, og egentlig for meg og - for det er utrolig hva man egentlig ikke vet om produkter man handler inn. Heldigvis er det ikke krise om det er tungmetall i en plastikkdings du bruker 2 gang i året, litt verre med noe som bærer hele livet ditt.
     
  19. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Om jeg har lyst til å gjøre noe i jobbsammenheng pleier jeg bare å spørre, men nå er jeg og mine oppdragsgivere enkle sjeler.
     
    Last edited: 21. des 2014
  20. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg hadde ikke kommet langt med slike argumenter. Skamplett? Kanskje en smule ladet? Hva angår å lande på tid så er vel DY i Europa omtrent like punktlig som SAS, og bedre enn en rekke andre selskaper. Videre så har vel de fleste bedriftsavtaler med DY inkludert både setereservasjon og bagasje (vi har f.eks. 2 kolli inkludert). Det er også litt interessant å vite at prisene uansett ikke er lavere hos DY (jeg trodde priser varierte ganske mye - det har vi lært i en rekke andre tråder).

    Tryggheten den enkelte føler kan jeg ikke si noe om.

    Det som vel er faktum er at det er ganske lett å velge en annen leverandør enn DY om man ikke ønsker å fly med dem, men om jeg hadde presentert slike argumenter så hadde jeg nok blitt etterspurt noen form for dokumentasjon. Jeg hadde nok slitt i forhold til punktlighet og pris (dvs vi er instruert til å velge det som til enhver tid er rimeligst for oppdragsgiver, og det kan fort variere litt). Skamplettargumentet tror jeg ikke jeg får noe gehør for heller.
     
    Last edited: 21. des 2014
    chrisbu and vegardg like this.
Thread Status:
Not open for further replies.

Del denne siden