SAS selger flere Heathrow-slots

Tråd i 'Nyheter' startet av Henning, 28. febr 2015.

  1. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    Tidligere har vi skrevet at SAS selger et av sine slot-par på London-Heathrow. Dette salget er ventet å bidra med 60 millioner USD i inntekter for selskapet. Nå er det imidlertidig også solgt enda et slot-par på Heathrow. Denne gangen er det et sett med landings- og avgangstillatelser på ettermiddagen som er solgt.

    Les mer her.
     
  2. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Hva er det SAS driver med? Hva er motivasjonen til at man kutter slots på Europas viktigste flyplass? Dette er ikke akkurat noe man lett kan vinne tilbake dersom man endrer strategi i fremtiden og er noe selskaper betaler dyre dommer for å tviholde på i dårlige tider og tjener stort i gode tider. Stat har nettopp gjort store investeringer på Heathrow, hva er det SAS driver med?? LCC strategi mot ubrukelige Galtevik og andre "London" flyplasser?
     
    Scandi liker dette
  3. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er åpenbart fordi jeg har sluttet å fly SAS til London og det har resultert i en betydelig overkapasitet... :)

    Ser det ikke som noen krise at SAS reduserer litt til London, de er jo fremdeles store. Men dersom de selger slots på LHR for å gå inn på LGW tror jeg det er en dårlig idé.
     
  4. SASDC8

    SASDC8 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,369
    Likes mottatt:
    1,526
    Bonuspoeng:
    113
    Hmm. Dette syns jeg ikke er en spesielt god strategi av SAS, og som Tommy sier ekstremt vanskelig å reversere i fremtiden. Jeg skjønner rett og slett ikke hva SAS tenker med her.
     
  5. Jameson

    Jameson Medlem

    Innlegg:
    169
    Likes mottatt:
    203
    Bonuspoeng:
    43
    Det er nok dyrt å være fattig
     
    tommy777 liker dette
  6. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,339
    Likes mottatt:
    19,547
    Bonuspoeng:
    293
    Hvordan belegg har SAS på disse flightene?
     
  7. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Mitt inntrykk basert på nokså ad hoc observasjoner er at flightene mellom OSL og LHR veldig ofte er nesten smekkfulle. Jeg har dessverre ikke noe bookingdata å vise til. Det kan vel være flighter til/fra andre steder som er mindre fulle, og jeg har vel observert at jeg en del ganger har fått forslag om routing via SVG på tur til London når jeg har sortert etter laveste pris. Det er ikke noe fullgodt bevis på at SVG-LHR går dårlig, men er kanskje en indikasjon på at noen flighter til/fra SVG kanskje har mer ledig kapasitet enn de ønsker. Så har vi alle andre steder de flyr fra som jeg ikke vet så mye om.

    Jeg hadde ikke sagt nei takk til noen flighter til LCY fra OSL, så om det kan være et alternativ så gjerne for meg (samtidig så sies det vel at LCY er nokså smekkfull i peak, og jeg husker vel også at SAS sine flighter dit var tildels betydelig lavere priset enn omtrent samtidige flighter til LHR).
     
  8. Glean ebg

    Glean ebg Medlem

    Innlegg:
    127
    Likes mottatt:
    73
    Bonuspoeng:
    28
    Jeg har flydd til LHR fra OSL og SVG noen ganger siste år typisk flere pax på fly fra OSL men mange fler i sas plus på rutene til fra SVG. Dette er kun egene opservasjoner etter ca 6 turer siste to år.
     
  9. afirm

    afirm Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,853
    Likes mottatt:
    5,476
    Bonuspoeng:
    183
    Flaug SVG-LHR på fredag. Då var det i alle fall fullt, men berre tre rader med Plus, same som det har vore dei gongane eg har fløge via OSL. Dette var dog knytt til helg og mykje fotballsupportarar.
     
    tommy777 liker dette
  10. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Flyene er vanligvis fulle når jeg flyr også, men SAS dukker jo også ofte opp med 737-600 med litt over 100 seter. Hvem vet? Kanskje SAS ikke ønsker å få folket ut i verden via LHR?

    Det er ihvertfall nok Star flighter å velge mellom ut i verden, den største Star samlingen i Europa. I tillegg har jo SAS codeshare med Virgin Atlantic.

    Igjen, jeg er baffled over at de selger slots.
     
  11. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    De trenger kanskje varmen dette gir på kort sikt...? :)
     
    Fnate liker dette
  12. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Klarer de ikke å drive positivt i dagens marked med fuel til halv pris som en ekstra bonus, kan de bare stenge ned, siste mann slår av lyset ;)
     
    KainBenwi, TOS and Jørgen like this.
  13. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    ...men ikke før jeg har fått brent av noen bonuspoeng og et par CT'er... :)
     
  14. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,847
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    For november, desember og januar var 79% av forbruket hedget på USD 951-1,000/tonne.

    For februar, mars og april var 72% av forbruket hedget på USD 901-950/tonne.

    For mai, juni og juli var 26% hedget på USD 901-950/tonne.

    Det kommer kvartalsrapport 5. mars så da bruker de å opplyse om videre hedging. Man får da tro og håpe at man har lykkes med å hedge til betydelig bedre rater enn det over her. Slik det ser ut merker de lite til positiv fuel effekt frem til mai.
     
  15. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Fortsatt kun en ekstra bonus med billig fuel og når du kan få halv pris på 30% bør fortsatt slå veldig positivt ut

    Mer relevant dersom noen vet hvor fulle flyene til LHR er ;)
     
  16. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,847
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    82 M USD inntekt er bokført for salget av disse 2 slot parene. Videre info i SAS kvartalsrapport:

    Da blir det nok ikke London City, dette lukter Gatwick eller eventuelt Stanstead slots for SAS sin del. Skal ut å krige om leisure til London..

    http://www.sasgroup.net/en/wp-content/uploads/sites/2/2015/03/SAS-Q1-2015-Report.pdf
     
  17. KainBenwi

    KainBenwi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    317
    Likes mottatt:
    906
    Bonuspoeng:
    93

Del denne siden