SAS sine økonomiske utfordringer (Chapter 11-prosessen) og veien videre

Tråd i 'Nyheter' startet av Kaffen, 24. okt 2021.

  1. themichael

    themichael Veteran

    Innlegg:
    1,684
    Likes mottatt:
    4,496
    Bonuspoeng:
    113
    Du har vel rett, jeg burde såklart ha visst litt mer humør...:D
     
    The_Dude liker dette
  2. The_Dude

    The_Dude Pompøs

    Innlegg:
    1,676
    Likes mottatt:
    3,151
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg kan sikkert roe ned spydighetene :) Jeg har truffet mange dyktige og fornuftige økonomer opp igjennom årene.
     
    Storbaba and themichael like this.
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,923
    Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Spør for en venn;
    Hvordan kan et skandinavisk selskap med HQ i Stockholm oppnå chapter 11 i USA? Må ikke selskapet være USA basert?
     
  4. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,277
    Likes mottatt:
    3,183
    Bonuspoeng:
    113

    Ettr hva jeg har skjønt holder det med en økonomisk interesse eller forbindelse med USA.
    Skjøn det de som vill.
     
    RoadKing liker dette
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,923
    Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Det er jo tullete, i praksis betyr jo det svensk lovverk er under USA’s.
     
    The_Dude liker dette
  6. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

    Innlegg:
    13,376
    Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Spørsmålet blir jo like fort hvor mange av selskapene som SAS leier fly fra er basert i Sverige?

    Antakeligvis få eller ingen, så sånn sett er det nok greit at det finnes et mellomledd man kan bruke.
     
    RoadKing liker dette
  7. Kjetil L

    Kjetil L Senior Medlem

    Innlegg:
    908
    Likes mottatt:
    2,868
    Bonuspoeng:
    93
    Det er svært vanlig å ha med en klausul i kontrakten som bestemmer hvilken jurisdiksjon som gjelder ved eventuelle tvister. Ikke usannsynlig at SAS og leasingselskapene har blitt enige om at det skal være USA.
     
  8. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    16,215
    Likes mottatt:
    884,019
    Bonuspoeng:
    293
  9. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,923
    Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    tobeornot999 liker dette
  10. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    5,770
    Likes mottatt:
    12,348
    Bonuspoeng:
    293
    Enig. Og det har kommet frem i media at man bare trenger bittelitt virksomhet i USA for å kunne slippe til i domstolen der for chapter 11 behandling.

    SAS har jo flighter til flere steder i USA og sikkert også noen lokale ansatte uten at jeg tror det siste er noe krav.
     
    themichael liker dette
  11. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    16,215
    Likes mottatt:
    884,019
    Bonuspoeng:
    293
    Selskapet må ha amerikansk tilknytning og det har SAS, de har flere amerikanske kreditorer, de kjøper og selger i USA.

    Dette er «Chapter 11»

    Chapter 11 er en amerikansk gjeldsforhandlingsløsning.

    Enkelt forklart har et insolvent selskap med amerikansk tilknytning to muligheter i henhold amerikanske konkurslover.

    Selskapet kan enten søke om Chapter 7, som innebærer likvidering, alternativt konkursbeskyttelse under Chapter 11, som omhandler reorganisering, eller restrukturering av selskapet.

    Chapter 11 er kapittel 11 i United States Bankruptcy Code, men man må altså ikke la seg lure av ordet «konkurs» i «konkursbeskyttelse». Ordet konkursbeskyttelse innebærer beskyttelse mot at kreditorene kan slå selskapet konkurs – de kan ikke ta arrest i eiendeler og bankene kan ikke ta eventuell pant.
     
    Kjetil L, jgroneng and themichael like this.
  12. The_Dude

    The_Dude Pompøs

    Innlegg:
    1,676
    Likes mottatt:
    3,151
    Bonuspoeng:
    113
    https://www.dn.no/luftfart/norwegia...-for-en-lignende-avtale-med-norse/2-1-1255897

    Mens katten er borte, danser musene på bordet. Det som jo er synd er at disse tre ikke har noe artig bonus-program, ingen partnere (ennå) og egentlig ikke har noe premium-tilbud på long haul.

    Om disse tre går inn i en allianse og SAS svekkes veldig / går konk, så har de jo muligheter til å retenke det nordiske luftfartsmarkedet på nytt - evt starte et fjerde selskap som et joint venture, der dette fjerde selskapet fokuserer på premium long haul.
     
    markus, themichael and tobeornot999 like this.
  13. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    5,770
    Likes mottatt:
    12,348
    Bonuspoeng:
    293
    Cashpoints fungerer jo bedre enn EBP, og kan brukes på absolutt alle flighter ;) Og gratis baggasje, fast track og bonus-multiplier om man flyr endel med NAS.

    Men selvsagt enig i at det ikke er super-sexy alt i alt.
     
    themichael liker dette
  14. The_Dude

    The_Dude Pompøs

    Innlegg:
    1,676
    Likes mottatt:
    3,151
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, Cashpoints og Norwegian er helt fint om du skal fly point-to-point i Europa.
     
    tobeornot999 liker dette
  15. Gribb

    Gribb Aktivt Medlem

    Innlegg:
    497
    Likes mottatt:
    1,184
    Bonuspoeng:
    93
  16. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    3,326
    Likes mottatt:
    11,064
    Bonuspoeng:
    183
  17. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    16,215
    Likes mottatt:
    884,019
    Bonuspoeng:
    293
  18. The_Dude

    The_Dude Pompøs

    Innlegg:
    1,676
    Likes mottatt:
    3,151
    Bonuspoeng:
    113
    Enda en bullshit-ting: "Analytikere som tror at ... kan ...".

    Alle kan tro at noe kan.
     
  19. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    4,190
    Likes mottatt:
    11,389
    Bonuspoeng:
    183
  20. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    16,215
    Likes mottatt:
    884,019
    Bonuspoeng:
    293
    FlyerOslo liker dette

Del denne siden