Jeg kan sikkert roe ned spydighetene Jeg har truffet mange dyktige og fornuftige økonomer opp igjennom årene.
Spør for en venn; Hvordan kan et skandinavisk selskap med HQ i Stockholm oppnå chapter 11 i USA? Må ikke selskapet være USA basert?
Ettr hva jeg har skjønt holder det med en økonomisk interesse eller forbindelse med USA. Skjøn det de som vill.
Spørsmålet blir jo like fort hvor mange av selskapene som SAS leier fly fra er basert i Sverige? Antakeligvis få eller ingen, så sånn sett er det nok greit at det finnes et mellomledd man kan bruke.
Det er svært vanlig å ha med en klausul i kontrakten som bestemmer hvilken jurisdiksjon som gjelder ved eventuelle tvister. Ikke usannsynlig at SAS og leasingselskapene har blitt enige om at det skal være USA.
Enig. Og det har kommet frem i media at man bare trenger bittelitt virksomhet i USA for å kunne slippe til i domstolen der for chapter 11 behandling. SAS har jo flighter til flere steder i USA og sikkert også noen lokale ansatte uten at jeg tror det siste er noe krav.
Selskapet må ha amerikansk tilknytning og det har SAS, de har flere amerikanske kreditorer, de kjøper og selger i USA. Dette er «Chapter 11» Chapter 11 er en amerikansk gjeldsforhandlingsløsning. Enkelt forklart har et insolvent selskap med amerikansk tilknytning to muligheter i henhold amerikanske konkurslover. Selskapet kan enten søke om Chapter 7, som innebærer likvidering, alternativt konkursbeskyttelse under Chapter 11, som omhandler reorganisering, eller restrukturering av selskapet. Chapter 11 er kapittel 11 i United States Bankruptcy Code, men man må altså ikke la seg lure av ordet «konkurs» i «konkursbeskyttelse». Ordet konkursbeskyttelse innebærer beskyttelse mot at kreditorene kan slå selskapet konkurs – de kan ikke ta arrest i eiendeler og bankene kan ikke ta eventuell pant.
https://www.dn.no/luftfart/norwegia...-for-en-lignende-avtale-med-norse/2-1-1255897 Mens katten er borte, danser musene på bordet. Det som jo er synd er at disse tre ikke har noe artig bonus-program, ingen partnere (ennå) og egentlig ikke har noe premium-tilbud på long haul. Om disse tre går inn i en allianse og SAS svekkes veldig / går konk, så har de jo muligheter til å retenke det nordiske luftfartsmarkedet på nytt - evt starte et fjerde selskap som et joint venture, der dette fjerde selskapet fokuserer på premium long haul.
Cashpoints fungerer jo bedre enn EBP, og kan brukes på absolutt alle flighter Og gratis baggasje, fast track og bonus-multiplier om man flyr endel med NAS. Men selvsagt enig i at det ikke er super-sexy alt i alt.
https://e24.no/shared/naeringsliv/i...aa0ea2736701df99cdfa26113_1658765914_R2xlYg== Dersom Lufthansa kjøper opp Eurobonus, vil det påvirke våre eksisterende bonusreise innenfor Star Alliance? Ville Lufthansa kansellere alle eksisterende bookinger?