SAS sine økonomiske utfordringer (Chapter 11-prosessen) og veien videre

Tråd i 'Nyheter' startet av Kaffen, 24. okt 2021.

1. markus

markus Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,542
    Bonuspoeng:
    113
    Kan ikke tenke meg at kabinansatte har høyere timelønn enn det koster å leie inn et eksternt vaskefirma. Om det var tilfelle så ville jo ikke dette vært en sak til å begynne med.

kaijoar liker dette
  2. kaijoar

kaijoar Bonusnisse

Likes mottatt:
    642
    Bonuspoeng:
    93
    Renholdere har jo faktisk minstelønn i Norge, og den er såvidt jeg vet høyere enn i alle fall fastlønna til CC.

3. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,700
    Bonuspoeng:
    113
    Da jeg jobbet i SAS Ground Service (SGS) var det restriksjoner på å kjøre vannlastebil og toalettlastebil samme dag pga hygienekrav. Og det var på bakken. Underlig at SAS får dette gjennom da crew både må håndtere toalett og mat om hverandre på flighter. Det vil øke sannsynligheten for matforgiftning for passasjerer og crew.

Og selvsagt helt ute av SAS å pålegge dette når kabinansatte nå tjener så dårlig. De kunne jo startet med å kutte lederlønninger, kutte adm og mellomledere i tillegg til konsulentbruk.

Mulig de har gjort det, men ganske usolidarisk å kutte i den gruppen som er lavest lønnet. SK har jo krevd at de samme skal stå solidarisk gjennom utfordringene de siste år med lønnsfrys/kutt, dårligere arbeidsvilkår osv.

Gribb, October and The_Dude like this.
  4. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    2,095
    Bonuspoeng:
    113
    Slik jeg har forstått det så har allerede kabinansatte denne jobben på innenriks, og tanken er nå er å også gjøre det på intraskandinaviske ruter.
    Innenriks har vel rimelig kjapp turnaround, og man sparer vel tid på å unngå slippe flere folk inn og ut av flyet, og på å unngå å eventuelt vente når man lander litt tidlig.

Hvorvidt kabinansatte fortjener mer lønn er en egen diskusjon, men tror dette kan være fornuftig praksis på korte ruter.

5. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,672
    Bonuspoeng:
    183
    Er ikke rengjøring under flyvning vanlig på long hauls? Burde finnes rutiner som ivaretar hygiene.

6. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,151
    Bonuspoeng:
    113
    Å huff å huff, for en patetisk sak. Fremdeles lite ledere og mye sjefer i SAS, ja.

Begynn med å nedbemanne 50% av alt ikke-flyvende personell, så vil du nok se at de 50 andre får mye mindre å gjøre, og kan konsentrere seg om å skape et flott flyselskap.

7. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    22,812
    Bonuspoeng:
    293
    Ikke for å pirke, men 33,001% er under 1/3 .. =)
    Hadde de hatt 33,3333............334% hadde de hatt over 1/3. ;)

Cumulus, Gribb, October and 1 other person like this.
  8. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    884,004
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har sett en flyvertinne på kne med gummihansker og skurebørste i dodøren midt på natten og fått servert frokost av samme flyvertinne litt senere.
    Det gikk greit.

Last edited: 19. juli 2023
    eventyrer and trygveat like this.
  9. October

October Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,649
    Bonuspoeng:
    113
    du har selvsagt rett, jeg må ha vært veldig trøtt da jeg skrev det. Redigerer nå :)

indahla liker dette
  10. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,700
    Bonuspoeng:
    113
    Nå skal det jo sies at ingen ved SGS gadd å vaske ytterklærne fra en dag til en annen, så bakteriene ville jo vært der uansett. Rutinene for hygiene er bl.a. skifte av klær.

Hvis en ser hvor ekstremt strengt hygieneregime det er for å tilberede flymat, er det underlig at kabinansatte håndterer både toalett og mat om hverandre i løpet av dagen.

Kom på at TG sitt longhaul-crew gjør det samme, i alle fall litt overfladisk fiks på C og F-toalettene. Så da er det kanskje innarbeidet i mange selskap uansett?

11. Darkcho

Darkcho Veteran

Likes mottatt:
    3,420
    Bonuspoeng:
    113
    Gjelder stort sett alle selskap når en er underveis i luften og på korte stopp på bakken.

Insomnia4u liker dette
  12. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,151
    Bonuspoeng:
    113
    Med sterkt forbehold om at jeg ser på snapshot av tall, men...

https://www.sasgroup.net/newsroom/press-releases/2023/sas-traffic-figures--june-2023/ <-- 2.386 millioner passasjerer i juni

https://flysmart24.no/2023/07/15/sas-har-passert-norwegian-er-storst-i-norge/ <-- 1 710 204 SAS-passasjerer i juni var innom Avinors lufthavner.

Om SAS begynner å tenke som alle andre fornuftige bedrifter - hvordan skape merverdi ("monetization") på kundene man har - så ville de satset hardt på Norge. Selvsagt er high-yield passasjerene i Sverige og Danmark, ettersom SAS har lagt de fleste av langrutene sine derfra - av delvis politiske årsaker.

Majoriteten av kundene deres er norske, og veien til profitt er å øke utbytte per kunde. Usikker på om det danske eierskapet i SAS egentlig vil gjøre dem noe godt.

Last edited: 04. aug 2023
    Spielhaug, EgilSk and Staralliance like this.
  13. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,836
    Bonuspoeng:
    183
    Staralliance and The_Dude like this.
  14. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,242
    Bonuspoeng:
    183
    Når potensielle eiere får tallene for Juli så vil det endre seg, sommeren har ikke vært så kaotisk som fryktet, så jeg tror SAS vil få nye eiere, er ikke bekymret for det i det hele tatt nå :)

eventyrer and Gribb like this.
  15. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    2,095
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tror SAS finne eiere, men utfordringen er den danske stat som insisterer på en stor andel og bruker eu-statsstøtteprosessen til nærmeste utpresse boet.

Industrielle kjøpere vil ikke ha en stat med på kjøpet og finansielle investorer vil ikke at en stat skal kunne blokkere en fremtidig exit.

16. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,151
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg velger å tro at de spesialiserte oppkjøpsfondene har lang erfaring med tidligere statlige, fremdeles noe statseide selskaper. Det skremmer nok bort en del finansielle interessenter, samtidig som det er kjent materie for noen industrielle interessenter (deriblant LHG og IAG).

Jeg vil tro de som ikke blir skremt har samtaler med DK for å forstå nøyaktig hvilke interesser disse har og om de er forretningsmessig urimelige eller ikke.

Vi kan vel umiddelbart se en slags interessekonflikt mellom DK og LHG, der sistnevnte nok ville vært mer giret på å avvikle CPH som hub og heller sluse noe trafikk til OSL (vestover), ARN (østover) - og selvsagt FRA/MUC (fra CPH).

Last edited: 07. aug 2023
  17. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    2,095
    Bonuspoeng:
    113
    Gode betraktninger. IAG har vel klart å holde statlig deleier utenfor, men de har forhandlet med stater før. De fikk kjøpe Aer Lingus mot litt vage commitments rundt frekvens mot LHR.

Personlig tror jeg danske interesser ville vært bedre ivaretatt med IAG som 100% eier enn Lufthansa som 70% eier. IAG har ingen interesse av å sluse alt gjennom LHR, der er kapasiteten for lav og fokuset er på premium yield (enten O&D eller til destinasjoner hvor CPH aldri vil ha direkte linjer), og dermed mer interesse av CPH som en hub, mens med LHG så vil det alltid være en spenning mellom de tyske hubene og CPH.

Last edited: 09. aug 2023
    magnusant and The_Dude like this.
  18. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,151
    Bonuspoeng:
    113
    Hjertens enig!

På godt vondt tror jeg at flyselskaper ikke har nok cash i disse dager, og med høye renter frister det nok ikke å låne for oppkjøp? Samtidig er det nok en del private equity som ser for seg at 5 år med slanking av SAS - og at de industrielle aktørene får kommet seg skikkelig på beina igjen - ser veldig lovende ut.

Et ikke helt utenkelig scenario er at man rett og slett ikke får med seg nok institusjonelle investorer og må ut i 12e time og skape en "folkeaksje".

19. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,151
    Bonuspoeng:
    113
  20. markus

markus Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,542
    Bonuspoeng:
    113
    Æsj, hadde virkelig håpet SAS skulle beholde denne da BDU er min hjemmeflyplass. Da blir det 4 år med dårlige muligheter for connections og sammenhengende bonusbilletter. Her burde SAS virkelig strukket seg for å få avtalen da de allerede er under sterkt press i det norske markedet nå som Norwegian og Widerøe blir en.

Del denne siden