Det er vanskelig å finne bonusbilletter fra BKK til Europa, men nå har det kommet opp en mulighet via PVG. Den komfortable løsningen fra BKK til PVG er å fly opp kvelden før (i biz). I så fall må vi sove et sted. Det slitsomme alternativet er en nattflyvning (i eco) som lander 3,5 time før neste avgang. MCT-kravet ser ut til å være 2,5 timer. Etter å ha klikket på diverse linker og sett på plansjer, beskrivelser og loungoversikte lurer jeg fortsatt på om å bruke PVG egentlig er så smart, bl.a pga usikkerhet rundt: 1) Må man hente ut bagasjen fra BKK og sjekke den inn igjen, eller kan den sendes helt frem? 2) Kan man som nordmann få et 24 timers visum og dra til et nærliggende hotell? 3) Mulighet for overnatting inne på flyplassen? 4) Er det "fri ferdsel" for transitpasasjerer mht Covid-krav eller andre spesielle regler? Takknemlig om det er noen med håndfast og relativ fersk erfaring fra PVG som kan gi råd.
Hadde transitt på PVG selv for et par uker siden. Ser det ikke har vært mange rapporter på hvordan prosessen er nå, så kan forsøke å gi en detaljert beksrivelse av min opplevelse: Var en ren SK bonus fra OSL til PVG, også separat billett fra PVG til TPE med BR. Var redd det skulle bli krøll siden final destination var PVG på billetten jeg fløy inn til Kina med, men hele prosessen var altså langt lettere enn jeg fryktet. Spurte gate-agent om det var mulig for henne å tagge bagasjen min helt til TPE ved innsjekk i OSL, og etter litt diskusjon og telefoner gikk det greit. Ved ankomst på PVG ble det annonsert på flyet at dersom man hadde internasjonal transitt og bagasjen var sjekket inn hele veien, ville denne sendes videre automatisk. Var et skilt for "International transit" ved ankomst så fulgte disse. Så vidt jeg kunne se var jeg eneste passasjer på SK-flighten som skulle transitte videre. Veldig tomt og stille i gangen, men fant til slutt akkurat en transfer desk åpen, EVA sin. Så de ventet tydeligvis på meg. Fikk utsendt nytt BP, men måtte og scanne Covid QR kode for transitt i Kina (Her fyller man ut et skjema på nett og får en QR-kode ved fullføring). Ble heldigvis eskortert bort til stedet jeg kunne gjøre dette, så slapp å vente i køen (som forsåvidt var kjempelang). Dama fulgte meg videre opp til en heis, som tok meg til sikkerhetskontroll og rett airside. Hele prosessen unnagjort på rundt 10min, og slapp både passkontroll og toll. Før jeg skulle booke billetten vurderte jeg en lengere mellomlanding (og besøk) i Kina under https://www.nrk.no/nyheter/kina-gir-nordmenn-144-timers-visumfri-innreise--1.16409117. Ringte ambassaden for å dobbeltsjekke status på ordningen, men dette var altså fremdeles ikke gjeldende, selv om det ble annonsert tilbake i mai. Om man ønsker å reise inn i Kina visumfritt er det 24-timers transitt som gjelder, og da må man vente i samme kø som ankommende passasjerer og få en midlertidig innreisetillatelse. Har ikke spesifikk erfaring med dette da jeg valgte å bli på flyplassen, men skal være fullt mulig for norske borgere.
For soving på PVG kan jeg nevne at CA sin lounge har veldig flotte soverom! Forutsetter selvsagt transitt under åpningstidene til loungen.
Takk for bilder og fyldige svar, @MarkSS. Det ser m.a.o. ut til at det går greit dersom bagasjen er sjekket helt frem. Jeg har sendt mail til CA på BKK om de gjør det, håper de svarer. Velger bort å skaffe et 24 t visum.
Vi fikk en annen beskjed da vi landet, at alle måtte sjekke inn på nytt. Heldigvis viste det seg at Eva var unntaket. Virket som om Eva gjorde dette for deg, da man måtte signere i transfer desk på at de fikk lov til å åpne bagasjen om det var nødvendig i customs. I tillegg kom det opp bag checked in i appen under tracking. Min opplevelse klippet fra en annen tråd:
En annen ting vi fant ut var at det var mulig å bestille enkelte retter borte i "sirkelen". Konen min så at noen satt og spiste en form for nudelsuppe, så hun gikk bort og spurte. Var ingen som skjønte et ord engelsk, men de var raskt fremme med mobilen og kinesisk utgave av Google Translate. Da de skjønte hva det gikk i tok de frem et ark med 4-5 ulike retter man kunne velge blant. Og etter en 10 minutters tid kom de ut og serverte.
Har spurt Airchina, og fått svar! "Due to your question that is depending your booking, if you made the two flights together ( one ticket), the luggage can be checked trough to ZRH"
Da er det vanskelig å vite om PVG har endret praksis, eller om det kun var pga. at jeg fløy Eva videre. Som sagt var jeg eneste passasjer som skulle tranitte videre fra SK-flighten, så kan godt hende at annonseringen var mer en "personlig beskejd" til meg. Måtte og signere på at de kunne åpne bagasjen om nødvendig.
Vurderer dette selv til neste år. Virker litt risky Anbefaler alipay (har oversettelse) og google translate
Bumper denne da jeg lurer på å kjøre samme plan. Betalt billett til PVG og bonus LH/LX til FRA/ZRH og så til Norge. Hvirdan gikk det, ble det tur på deg @Berlioz ? Og har noen eventuelt noen nylige erfaringer fra transitt på PVG? Med 2 billetter som egentlig ikke er gjennomgående…
Jeg og samboer hadde gjennomgående billett til TPE via PVG med 23:40 timer transitt i Shanghai i september. Vi valgte å sjekke inn bagasjen til PVG, så jeg kan ikke uttale meg om hvordan det eventuelt fungerer å sjekke inn bagasje hele veien. Vi var på forhånd litt stressa for møtet med kinesisk immigrasjon, men det gikk som smurt! Det sto en kyndig flyplassansatt med et skilt med navnet vårt på ved gaten når vi ankom PVG, og vedkommende geleidet oss gjennom all kø. Vi vet fortsatt ikke helt hvorfor, men kjekt vart det nå i alle fall. Vi bemerket oss at andre som reiste med samme fly i C (som oss) etter hvert endte opp i den samme køa for 24T transit-visa, uten å bli geleidet av flyplassansatte. Det er imidlertid mulig at dette skyldes at disse ikke hadde gjennomgående billett. Vi skannet QR-kode for utfylt helseattest, viste pass og la frem (utskrevet) bookingbekreftelse som viste at vi skulle videre til TPE innen 24T. Vi fikk stempelet i passet, og verre var det ikke. Vil anta at det tok ca. 45 minutter fra vi gikk av flyet til vi satt på maglev mot sentrum. Største utfordring kom faktisk ved mellomlanding på SVG hvor gatepersonalet fra WGH hardnakket hevdet at vi måtte ombookes, siden vi ikke kunne vise fram ordinært visum til Kina. Vedkommende hadde fått beskjed om å nekte oss ombordstigning på flighten vår til CPH, hvor vi skulle fly videre til PVG. Jeg hadde sjekket reglementet nøye på forhånd og var naturligvis sikker på at vi kunne reise til PVG. Etter en relativt opphetet debatt fikk jeg med nød og neppe kranglet oss ombord i siste sekund, faktisk etter at flydøren hadde blitt stengt. På CPH var transitvisa naturligvis en kjent sak, og vi ble ønsket velkommen ombord uten flere spørsmål…
Takker! Ser jo nå at planen min muligens innebærer å ta ut bagasje i PVG (ulik allianse) hvis de ikke klarer å sjekke den inn gjennomgående fra BKK/KBV. Bør vel finne noe *A for å være på den sikre siden. Ellers så ser jo dette rimelig greit ut. Vi har ca 6t transit, så det blir en lounge eller noe og ikke noe sightseeing frem mot avgang 2330
Aha, skjønner! Det finnes vel andre flyplasser i regionen som gir en mer sømløs transit, men det lar seg absolutt gjøre å fly via PVG.
Det må ha vært over middels hjerteinfarkt framkallende med diskusjon fram til flydørene var stengte for å få være med. Hvor mange timer var faktisk visaet dere fikk i passet?
Hvis dere forblir i transit slipper dere vel hele transit visa runden, som gir retten til å gå inn i Kina og kan gå rett videre til internasjonal transit.
PVG støtter av en eller annen grunn bare dette mellom flyselskap som faktisk har codeshare. Noe som lager trøbbel for kreative bonusbillettroutinger og transfer mellom separate billetter Står ikke flyselskapet man skal videre med på listen over godkjente selskap for internasjonal transit må man i kø for visa waiver, ut til innsjekk og så inn igjen Dette slipper man på feks PEK
Det kan bekreftes. Hadde ikke i mine villeste fantasier forestilt meg at hele reiseruta skulle kunne gå i vasken ved boarding på SVG. Glad det ikke var foreldre, naboen eller fruen jeg hadde booket tur for. De fleste ville nok ikke protestert så instendig, men bare godtatt at her ble det stopp. Når jeg etter hvert ante at gatepersonalet ble litt usikre i sin sak, tryglet jeg bare om å bli med til CPH slik at kompetente folk kunne se på saken i stedet… Vårt visa var for 24T sharp, men i henhold til nettsidene til den norske ambassaden i Beijing har det senere blitt åpnet for 72/144 timers visumfritt transitt for nordmenn.