Hva er kravet for en long haul reise med La Premier? Er det mulig for "alle" medlemmene å booke for poeng, eller bare forbeholdt platinu,.
Korean Air har F, men vet ikke om de tilbyr bonusbilletter. Edit: ser ut som noenlundende ja: https://upgradedpoints.com/travel/airlines/best-ways-to-book-korean-air-first-class/
Noen her inne med god erfaring fra FFP i skyteam som vil si litt om hvordan tilgjengeligheten har vært sammenlignet med EB i SA? Av det jeg har lest så har jo ikke skyteam vært helt det store.
Når 255 000 aksjonærer får aksjene sine nullet, så tror jeg ikke Anko eller froskespiserne/KLM vil ha de helt store kvaler med en kraftig devaluering av EB-poeng når den tiden kommer. Det hadde for den saks skyld heller ikke SAS i 2014, da EB ble devaluert så å si over natten.
På pluss siden kan vi kanskje håpe på at LH-gruppen og LOT tilbyr noe mer til flere norske flyplasser når dem nå mister muligheten til å selge gjennomgående billetter til det nordiske markedet?
Håper at EB består som eget program i ST og at LTG fortsetter. For vår familie som reiser mest LH til Korea, så tror jeg endringen blir bra. Asiana er kjøpt opp av Korean Air og er vel også på vei inn i ST. Har aldri flydd first. Er det lettere å få til i SA enn ST?
Så om man skal spekulere litt, hva ser man for seg videre? Skal eurobonus inlemmes i flying blue, så burde de status matches om de ikke skal få en bråte sinte kunder.. Hva med evig-kundene? FlyingBlue har i dag allerede dette innført, men vil de umiddelbart ta inn EB og "kjøpe" status? Jeg vil spekulere i at det f.eks. blir en statusmatch og en challenge for å beholde statusen. Det er nok enkelt for mange, spesielt de som flyr mye, men for pensjonist-gullkunder kan det bli problematisk, så her må de tenke smart.. For mange kan dette bli positivt, KLM har et bra nettverk i Norge allerede. Jeg kan i prinsippet gjerne bruke de istedenfor å måtte fly til Oslo først, og deretter videre til neste hub.. Spørsmålet da, hvordan skal dette holde liv i CPH som åpenbart kommer til å være viktig for SAS.. Det kan argumenteres for at den danske stat som har 25-30% eierskap til syvende og sist Ikke har så mye de skal ha sagt om det blir et ønske om å restrukturere hele oppsettet.. En interessant tanke kan være om enkelte langdistanseruter settes opp med start i CPH, mellomlanding AMS /CDG og derfra videre.. Man kan jo fort også se for seg at man beholder navnet SAS og bruker det utelukkende som feeder mot AMS /CPH og holder CPH som en regional base.. Dette er jo langt fra hva som var den opprinnelige planen, men kanskje fornuftig? Vanskelig å spå, især om fremtiden sies det.. Så de som lever får se.. Jeg tenker nok for min del om det kanskje er smart å stoppe eurobonus/trumf akkurat nå og finne en plan for 500k+ poeng i løpet av ikke alt for lang tid, surt om det plutselig blir stor tørke av billetter tilgjengelig i Star pga eventuell overgang.. Og F med Air France er ikke dumt har jeg hørt... Er vel eneste grunn til at man skulle vurdert CDG om man ikke absolutt må...
Vi kan vel med ganske stor trygghet si at det aldri blir inngått noen avtale om bonusreiser med SQ igjen ihvertfall
Men det er helt forskjellige ting. Aksjonærene har egenkapital som nærmest selvsagt blir verdiløs etter "konkurs" (CH11). EuroBonus poengene er derimot gjeld til selskapet som ikke uten videre kan nulles ut. Men devaluering kan nok skje. Lufthansa prøvde i Tyskland en gang å endre poengprisene på kort varsel, noe som førte til at flere kunder tok LH til retten (og vant frem).
Du verden. Ville foretrukket 1world. Det blir neppe start på langruter fra cph med mellomlanding i ams eller cdg. Nåja, life goes on.
I Oneworld og *A er det mulig å booke F awards hos partnere, det gjør de ikke i SkyTeam. Så det beste de kan gjøre ut av denne situasjonen er faktisk å bli med i Flying Blue, så man hvertfall kan fly AF F.
Jeg tenker AirFrance/KLM kommer til å kjøpe hele SAS på sikt. De har nok tilsvarende planer som LH hadde da de nesten kjøpte SAS - de ønsker selvsagt å skalte og valte med SAS som de mener er best ut fra et strategisk og finansielt ståsted.
Kan CPH heller ta unna en del av kapasiteten på AMS som har store selvpåførte kapasitetsproblemer innført av nederlandske myndigheter… ?
Dette ble nedtur, selv om det er flere gode selskaper i SkyTeam. Liker KLM godt, personlig. Liker AMS mye bedre enn CPH. Husk Kenya/Asante. Man vil UT av FB, ikke inn. EB består derfor nesten helt sikkert som selvstendig program og tar sine egne avgjørelser. Selvsagt innenfor SkyTeam. De kan også ha JV med *A selskaper osv... OSL er en god "reservehub" vestover. Trafikk i Norge er en stor andel av SAS sin omsetning. Selv om jeg hater tanken på at jeg mister award i *A, så tror jeg dette har potensiale til å bli bra for oss i Norge.
Tipper ARN og spesielt OSL taper langruter, CPH vil også stå lagelig til for hugg. SAS har jo droppet flere av sine widebodies.
Så pressekonferansen live og med engang de nevnte KLM-AirFrance så skjønte man hvor det gikk dessverre. Bekrefelsen kom deretter både fra Anko og styreformannen om at de skal ut av *A. Selv om de sa at Eurobonus per nå lever videre så følte det som om Anko anså det som aktuelt å bli en del av FlyingBlue i fremtiden...