SAS sine økonomiske utfordringer (Chapter 11-prosessen) og veien videre

Tråd i 'Nyheter' startet av Kaffen, 24. okt 2021.

1. thfagert

thfagert -

Likes mottatt:
    1,114
    Bonuspoeng:
    93
    Kan i det minste komme seg til store deler av verden fra AMS/CDG, begge kan nås med direktefly fra flere flyplasser i Norge, spesielt AMS. Naturlig nok kjipt at jeg får mye mindre sjanse for å oppleve F om det er verre å få tak i i Skyteam, men om tilgangen på biz er god/grei skal jeg iallefall være ok fornøyd. Bedre enn et konkurs og ikke-eksisterende SAS i alle fall.

Storbaba, milehigh, magnusant and 4 others like this.
  2. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    2,072
    Bonuspoeng:
    113
    Air France-KLM ønsker CPH som hub. Air France har nå en premium O&D strategi hvor transfer bare er en attåtnæring, mens KLM blir slot begrenset og utsatt for skatteskumspring fra nederlandske myndigheter som får vindskattprosessen i Norge til å virke som beste praksis.

KLM må derfor vokse gjennom større fly til litt færre destinasjoner og da står ikke Ålesund øverst på listen. Uten disse begrensingene ville vi nok sett en sverm av småfly fra AMS til hver eneste bygd i Norge og Sverige, men når de finnes så må konsernet se etter vekst på andre muligheter.

Denne dealen er det beste CPH kunne håpet på og jeg er overbevist om vi ser en styrket hub der fremover, og forhåpentligvis noen long haul slengere til NYC/Atlanta ol fra Oslo og Stockholm.

Last edited: 03. okt 2023
    Jensemann and Are like this.
  3. Earl

Earl Veteran

Likes mottatt:
    8,164
    Bonuspoeng:
    183
    Det er nok dessverre et veldig godt poeng/oppsummert. Men både Anko og styreformannen var veldig tydelige på pressekonferansen om at CPH skulle spille en svært viktig rolle også fremover i takt med at danske stat vil være nest største aksjonær. Så mistenker det fort blir til at ARN og OSL mister longhaul og alt legges via CPH...

RoadKing and Frode789 like this.
  4. vegasbaby

vegasbaby Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    303
    Bonuspoeng:
    63
    OSL har en eneste longhaul, til EWR, stusselig om den blir borte.

5. Avixlo

Avixlo Veteran

Likes mottatt:
    8,737
    Bonuspoeng:
    183
    Er det noen som vet hvor lang tid dette eventuelt vil ta? Når forlater SAS Star Alliance liksom? Og jeg som har EuroBonus diamant, hva skjer nå?

Og noen som kan si noe positivt om SkyTeam? Idag har jeg prøvd å fly med Air France-KLM minst engang i året for å bevare poengene mine. Så jeg har noen poeng der, hva gjør jeg med dem nå?

Sitter med mange spørsmål kjenner jeg. Men det blir spennende å se hva som skjer videre nå

6. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    2,072
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tror du delvis har rett. Jeg tror ikke SAS tør/vil kutte ut ARN/OSL-NYC, de rutene er viktige og sannsynligvis lønnsomme, men ellers blir det nok tynt, kanskje en rute til Atlanta for å sikre 1 transfer mulighet til alle steder i USA. A321LR/XLR vil nok spille en rolle her.

Earl liker dette
  7. Earl

Earl Veteran

Likes mottatt:
    8,164
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, absolutt, Og New York fra OSL går vel generelt også ganske bra med tanke på belegg osv. så mulig det kan gjøre at den overlever. Ingenting direkte ble sagt om det, annet enn at CPH ville være like viktig/viktigere fremover og at den var den mest logiske huben ettersom "vi bor så langt mot nord" at den mest logiske stedet for en hub var det sydligste stedet på hovedrutenettet ifølge Anko

8. Earl

Earl Veteran

Likes mottatt:
    8,164
    Bonuspoeng:
    183
    Vanskelig å si noe direkte om tidshorisont, men mener det ble sagt på pressekonferansen at de antok å være ute av chapter 11 i løpet av ca 12 mnd. De må også gjennomgå en liknende prosess i Sverige for SAS AB. Så tror nok ikke SAS er ute av *A før det er gjennomført... Må også formelt søke om medlemskap i Skyteam, som muligens også tar noe tid

Avixlo liker dette
  9. Sunnfjordingen

Sunnfjordingen Sunnfjording

Likes mottatt:
    26,400
    Bonuspoeng:
    183
    Sunnfjordingar :)

10. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    2,072
    Bonuspoeng:
    113
    Slik jeg leste børsmeldingen så skal vel det formelle med aksjenulling skje i Q 2024. Før det skjer det nok ingenting, deretter så vil jeg gjette 12-24 måneder for å skifte allianse, og Eurobonus vil nok forbli gjennom det og sannsynligvis enda litt til. Flying Blue fra 2026?

Kommersielle samarbeid med AirFrance-KLM skjer sannsynligvis så snart aksjeprosessen er gjort, men med begrensinger som jeg har forstått ligger i Star Alliance avtalen.

11. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    67,154
    Bonuspoeng:
    293
    Er nok ingen her som har svarene, dessverre. Skulle gjerne visst hva som skjer, og det får vi nok etterhvert.

Jeg tror ikke de kan kaste bort de lojale EB-medlemmene, for da vil de enkelt bytte til andre selskaper. Hvis vi ikke har noen insentiver for å fortsette å fly med SAS, så er det jo bare å fly med noen andre. Og det er nok mulig med status match med andre selskaper og allianser etterhvert.

Men, enn så lenge er det bare å vente og se.

Og kanskje bruke opp poengene man har? Jeg må ta permisjon fra jobben og reise litt det neste året.. :p

12. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    2,414
    Bonuspoeng:
    113
    Om nordmenn i dag fyller et fly mellom OSL-EWR, så forblir ruten. Jeg tror heller på ekspansjon - lite poeng å dytte folk til CPH slik som i dag.

SAS kvittet seg med WB fordi verden sluttet å fly og de holdt på å gå konk.

vegasbaby liker dette
  13. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    2,072
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, det at Air France - KLM er minoritetseier er bra for oss, det betyr hvordan overgangen håndteres må være på en måte som er gunstig for SAS som selskap. Og fornøyde skandinaver er bra for SAS, selv om vi tømmer lounger i resten av Europa for drikke. Kan vi håpe at LTG blir Lifetime Platinum for å sukre pillen? Eller, jeg håper ihvertfall det :)

holmen liker dette
  14. altejoha

altejoha Nytt Medlem

Likes mottatt:
    94
    Bonuspoeng:
    18
    Synes dette er fantastiske nyheter, all den tid alternativet var konkurs.
    Hadde åpenbart foretrukket å bli kjøpt opp av LH, men AMS/CDG er gode world hubs med hyppige avganger fra OSL.

Personlig så driter jeg en lang marsj i tilgang på F, da jeg synes C langt på vei gir den samme opplevelsen og derav mer value for points. Det viktigste long haul er tross alt layflat og perks på flyplassen. Sistnevnte er jo også ivaretatt av status når man flyr Y i Europa, og siden EB er ryggraden til SAS så tror jeg nok vi blir matcha bra inn i Flying Blue.

Hvis LH kjøper NAS, og innlemmer dem i *A så får imidlertid pipa mi en annen lyd!

Storbaba, milehigh, Frode789 and 4 others like this.
  15. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    2,072
    Bonuspoeng:
    113
    Eurowings er ikke i Star Alliance, så et LHG eied Norwegian vil nok snarere bli innlemmet i Eurowings enn i Star Alliance, og kanskje WF blir endel av Air Dolomiti ;)

Sunnfjordingen, magnusant and stekus like this.
  16. Joppe

Joppe Nytt Medlem

Likes mottatt:
    84
    Bonuspoeng:
    18
    Sitter med litt blandede følelser, veldig godt at SAS fortsetter sin drift med nye eiere. Men ettersom Air France og KLM skal inn på eiersiden blir det vel ut av Star Alliance og inn i Sky Team.
    Sånn umiddelbart ser det ut som en solid downgrade..

17. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    2,414
    Bonuspoeng:
    113
    Og husk folkens....

SAS og EB sine IT systemer er hardkodet for *A. Det skjer ikke noe her med det første.....

OyvindN, MarkSS, Brukernavnet and 8 others like this.
  18. Darkcho

Darkcho Veteran

Likes mottatt:
    3,384
    Bonuspoeng:
    113
    CPH er nok helt urealistisk at står til for hugg med den danske stat som majoritetseier. I tillegg er KLM/Air France avhengige av flere huber for å kunne vokse videre, de er på maks ved både CDG og AMS.

themichael and Chrisljo like this.
  19. Berlioz

Berlioz Gammel? Jeg??

Likes mottatt:
    15,949
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, ja. Dett var dett.

Vårens CT til BKK var allerede planlagt å bli den siste, så der ligger jeg en foran og slipper å bli skuffet.

LH-gruppen kommer nok til å legge planer for å knytte Skandinavia enda tettere til sitt rutenett, både innenfor Europa og worldwide. Og kanskje noen statusmatcher også.

Avixlo and themichael like this.
  20. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,527
    Bonuspoeng:
    183
    De flytter den nok fra EWR til JFK. Ingen poeng å fly til EWR når det ikke er noen partnere der... :(

Woodswing and The_Dude like this.

Del denne siden