Er jo så absolutt mange spennende produkter i skyteam, men det skal bli interessant å se tilgjengelighet og pris når vi kommer så langt. Kjedelig å lete i evigheter bare for å finne noe som koster skjorta å booke
Bare meg som alt nå vurderer å legge om alt av innenriks til Norwegian? Lifetime gold frister ikke lengre, og tror sjansen for at det skjer noe spennende hos Norwegian er langt større framover.
Viktigste for oss her blir vel statusmatch, tilgang på C billetter og poengpris på bonusbillettene, fortsatt CT, opptjeningsmuligheter osv. Rutenettet er vel helt innafor med Skyteam
Et moment som ingen har nevnt som jeg er undrende på er hvordan SAS’ rutetilbud til BRU/FRA/MUC/ZRH/VIE blir fremover. LHG har jo ikke hatt noe JV med SAS på en stund, og ikke code share på alt heller, men det har vært lett for skandinaver å velge dem fordi man ihvertfall har fått noe EB poeng, og dermed ikke så enkelt for SAS å konkurrere mot en annens hub. Kommer SAS nå til å satse, eller blir det som AMS i dag, en morgen og en kveldsflight og så kalle det en dag.
Tror heller at dette blir den lifetime diamond som de ‘skulle se på ila noen måneder’ iflg referat fra Stockholm-eventet. Spesielt siden Lifetime Platinum i FB har noenlunde samme vilkår (10 sammenhengende år med plat). Eventuelt med challenge/softlanding for eksisterende LTG. Jeg er i år 9/10 med Diamond, og kommer nok til å gjøre et lite innsats for å sikre at 10. periode blir EBD også (og ikke bare gull som jeg egentlig så foran meg).
Nå har jeg i to år hatt toppstatus hos alle tre alliansene, altså Star Alliance, Oneworld og SkyTeam. Alle tre opptjent på private flygninger. Jeg hadde bestemt meg for å gi slipp på SkyTeam. I USA er det helt verdiløst da Delta (SkyTeam), i motsetning til American/Alaska (Oneworld) og United (Star Alliance) ikke gir deg tilgang til lounge for innenriksflygninger. Bonusopptjeningen hos Delta er også elendig. Garuda har jeg ikke noe spesielt behov for å fly med og heller ikke Kenya. Sjekket bonusbilletter med Aerolines Argentinas i sommer, som ikke ble noe av, og ikke veldig ofte jeg befinner meg der. China Airlines (Taiwan) trenger jeg ikke når EVA er så bra. Korean kunne jeg tenke meg å prøve. AF F har jeg opplevd med Flying Blue poeng, og det koster 4 ganger så mye poeng for F som C, så det blir ikke en hverdagsforeteelse, hvis EB mot formodning skulle få tilgang. AF loungen på CDG er helt OK, men foretrekker senator på MUC, FRA eller ZRH, og OW-loungene på T3 på LHR er langt over (og BA F loungen for emerald på T5 er også klart over AF loungen på CDG). Transfer på CDG er ikke et høydepunkt. AMS skal strupes, og crown lounge schengen er definitivt ikke noe høydepunkt. Å bli lempet tilbake inn i en allianse jeg hadde bestemt for å dumpe, føles ikke som et høydepunkt. Det positive er vel imidlertid at for flyprisene reisende fra Norge er vel dette det beste som kunne skje. Både Lufthansa-gruppen og BA/Finnair må da virkelig kjempe med AF/KLM/SAS.
Ikke aktuelt enda . Prisene mellom de store byene er nærmest identiske og SAS har fremdeles, lounge, FT, setevalg og ikke minst gratis stor håndbagasje for EBG+. Diamant får gratis ombooking og drikke Ikke minst: Vi vet ikke hva poengene hos EB er verdt om to år. Men jeg vet at CashPoints er tilnærmet verdiløs for meg. Joda, etter hundre flyturer får jeg kanskje kjøpe meg en innenriks billett. Men det ble jeg ikke bonusnisse for.
Kan jo være at SAS blir en slags variant av Alaska Airlines, en hybrid mellom Oneworld og Skyteam med åpne seter på Emirates. SAS vil da ha tilgang på *A og Skyteam nettverket + Ethiad air
Forbereder meg mentalt: Tyvärr ser jag inte de biljetterna på Air France, nej jag kan inte lägga till det anslutningsflyg du vill ha med KLM.
Synes Sky Team er en kraftig devaluering av bonusprogrammet. Det er for få destinasjoner etter min smak. Og for rare connections. (Sist jeg sjekka gikk det ikke an å fly fra Europa til Miami, man måtte innom Atlanta. Som er helt tullete.) Må se hvordan dette utvikler seg. Men det er fristende å hoppe over til LH og hilse SAS farvel. Jeg vil tippe LH ser et visst poeng i å statusmatche SAS-kunder som vil videre. I likhet med @Sunnfjordingen så bannes det også i mitt hjem i dag. Mye av fruen også som plutselig frykter at lounge ryker på turer til SEA i vinter. Men det skjer neppe noe så raskt. Det er vel ganske usannsynlig at de kommer seg ut at SA i løpet av det neste året. Men så... Håper det blir en hybrid som Alaska Airlines som noen foreslo. I så fall kan dette bli riktig så fint likevel. Her blir det sitt stille i båten inntil mer info kommer. Og fullt fokus på å få brukt det jeg har av poeng, for sikkerhets skyld.
De sier at de sikter på å gå ut av *A og inn i Skyteam før sommeren 24. Når det kommer til å flytte eb-kundene over til flying blue så er det ingen "middels til langtidsutsikter" for når/om det skjer. Så, slik som jeg leser det: EB består, men du kan etter sommeren 24 ikke benytte deg av *A lounger eller bestille *A bonus. Får vel i det minste håpe på statusmatch til klm/af? Uansett så klarer jeg ikke å se noe positivt med dette. *A er jo større og bedre enn Skyteam uansett hvordan du vender på det. Det store spørsmålet er jo opptjening av poeng framover og hvordan/om de kan brukes hos feks KLM eller AF etter sas er gått over.
Hva skjer med Eurobonus? SAS’ kunder kan i dag gjennom bonusprogrammet Eurobonus bestille flybilletter med SAS og partnere i flyalliansen Star Alliance, som Lufthansa, United, Turkish og Thai. SAS tar sikte på å forlate Star Alliance før sommeren 2024 og skal inn i Air France-KLMs allianse Skyteam. SAS lover å honorere alle avtaler frem de gjennomført byttet og man skal frem til det fortsatt kunne bestille reiser med Star Alliance-selskaper for Eurobonus-poeng. – Alle som bruker EuroBonus fremover til å bestille reiser frem i tid med Lufthansa eller andre Star Alliance partnere, vil kunne benytte sine poenger til det, sa van der Werff til E24 i Stockholm etter pressekonferansen. På spørsmål om medlemmene av SAS’ bonusprogram Eurobonus i fremtiden skal inn i Air France-KLMs bonusprogram Flying Blue, svarer SAS-sjefen: – Absolutt ingen medium til langtidsutsikter nå. Når vi går ut av Star Alliance og inn i Sky Team skal vi sørge for å ta godt vare på Eurobonus-medlemmene våre. https://e24.no/naeringsliv/i/69RJxe/dette-betyr-sas-endringene-for-deg
Ja så på artikkelen nå på e24 at det står sommeren 24 mtp. siste frist for å få tak i Star A bonus via EB... Så her er det bare å legge inn poengene før inngang i den desidert svakeste alliansen.. :\