Den er nesten en smule rørende å se optimismen som enkelte klarer (eller forsøker) å lure seg selv med. Med fare for å virke som en gretten gammel gubbe (GGG), vil jeg påstå at dette blir ikke bra i det hele tatt i forhold til hva vi har hatt til nå. De av oss som har levd en stund husker kanskje reklamen for det russiske bilmerket Lada, der man fikk se fronten på den bilen de tydeligvis var veldig stolte av (og det hadde de ingen grunn til), ledsaget av teksten: "Mercedes ?....Nei, Lada !.." Jeg fikk umiddelbart assosiasjoner til dette da jeg så hvilken allianse vi nå skal inn i takket være en nederlender med hjemlengsel... Vi hadde Mercedesen, men blir nå tvunget til å kjøre Lada resten av livet. Innbytteprisen går neppe vår vei, for å si det sånn... Innse det like godt først som sist; vi hadde den beste alliansen med de beste mulighetene for de fleste av oss, men får nå noe helt annet og mye dårligere. Vi bor i Europa, flyr for det aller meste i Europa, og Star Alliance er sterke i Europa. Vi får nå en allianse full av obskure flyselskap man knapt har hørt om fra land de færreste av oss reiser til. Hvem kan med hånden på hjertet si at de flyr mye med disse selskapene med unntak av KLM og Air France ? Noen som har hørt noe særlig om dem fra før ? Nei folkens, dette kan kun bli dårligere. Skulle fremtiden mot formodning vise seg annerledes, skal jeg med den største glede spise i meg ordene og legge meg skinnflat, men jeg tror dessverre det er liten sjanse for det.
Problemet mitt med AFKLM, er at jeg har boikottet Air France og kaller de konsekvent Air Driit. Hadde en flyvning fra CDG til Philidelphia der jeg satt på vindusrekke. Personen ved siden av meg sovnet og brukte bordet som pute. Jeg spurte en flyvertinne om noe å drikke og fikk beskjed at det stod bak i gallyen så jeg kunne forsyne meg der. Den bamseveggen jeg hadde som utfordring var ikke noe hindring i hennes øyne. Det er en liten hendelsen, men nok til at jeg ikke bruker Air France eller KLM som flyselskap. På et tidspunkt valgte jeg heller å ta Qatar til en annen flyplass og ta bussen i åtte timer for å slippe å bruke KLM. Fordelen var at jeg fikk med meg Kenya som land . Så hvordan skal jeg håndtere at min flynemesis er nå en av de største eierne i SAS? Som svar til post #138 over meg. Jeg har faktisk én tur med Vietnam Airlines, én tur med Aerolíneas Argentinas og to turer med Aeroflot i løpet av de siste 15 årene. (hva gjelder Aeroflot, så vil jeg ha tilbake alle pengene for den Moskvaturen)
Ikke helt rosenrødt, melder danskene. Fremdeles mye av kapitalen som er gjeld… https://www.bt.dk/erhverv/analytiker-ser-ikke-ny-aftale-som-finansiel-kaempesucces-for-sas
Jeg greier ikke å bli positiv til å miste Star Alliance, men som en liten motvekt så har jeg reist en del med KLM/Air France tidligere og det har levert bra. Jeg reiste f.eks. til Sør-Amerika (Chile) med KLM/Air France i 2011 på økonomi. Gode seter, god mat og drikke. Uvitende om lounger og eleverte klasser. Ut fra mindre byer så har de et bra nettverk per i dag, og vil vel sikkert rampe opp rundt OSL. En negativ ting til er vel at vi får kjenne på franske fagforeningers vrede. Hvis vi trodde de Danske kabinansatte var harde, så bare vent til vi alle blir påvirket av at det er generalstreik i Paris.
Og det er helt greit at det objektivt og subjektivt er en annen allianse med andre prioriteringer og annet tilbud, som antagelig for de fleste vil føles betydelig kjipere eller gi et rutetilbud som ikke er i tråd med egne preferanser. Men det er greit å huske på at den imaginære Mercedesen var falleferdig med en umiddelbar utløpsdato, holdt sammen av tro, håp, kjærlighet og gaffatape. Det var ikke noe som kunne vare.
Det er kanskje litt stygt å si det, men det må jo være en god del bonusnisser i andre SA-selskaper som synes dette er helt fantastisk? Tenk så mange EB-reisende med store poengsaldoer som ikke lenger kommer til å kjempe om billetter til all verdens eksotiske og fjerntliggende steder! Det omvendte vil selvsagt gjelde for vår del. Stor uvisshet om hvilken verdi EB-poengene kommer til å få i tillegg til at vi skal inn i en pool med bonusseter som sikkert ikke kommer til å bli større bare fordi det blir enda et selskap i alliansen. For min del blir det nok lengre tid mellom hver bonusreise enn hva tilfellet har vært i SA...
Noen tanker om hvordan framtiden kommer til å se ut for de av oss som er lifetime gold i Eurobonus... Fikk nylig innvilget dette selv & hadde jo et håp om livstids lounge tilganger etc....men nå ble jeg plutselig litt skeptisk her
Skjønner at mange både er frustrerte og usikre, og at det må ut. Men denne tråden er av liten verdi utover det. Spekulasjoner og synsing i ymse retninger samtidig som fakta er begrenset. Vi skal være glade for at SAS og poengene våre er reddet, og så må vi faktisk ha is i magen frem til SAS kan kommunisere løsningene når de er på plass. Dersom det er noen som er kunnskapsrik på Skyteam kunne jeg ønsket meg en ny "saklig" tråd a la "SAS fra Star Alliance til Skyteam" hvor det ikke er spekulasjoner som rår men mer faktabasert deling av informasjon knyttet til temaet, som åpenbart vil bli fokus det kommende året...
Per nå blir det ingen endringer. EuroBonus kommer i overskuelig fremtid til å bestå som et eget program. Tipper det fortsetter som i dag. Star Alliance Silver blir SkyTeam Elite og Star Alliance Gold blir SkyTeam Elite Plus. https://www.skyteam.com/en/about/faq/elite-elite-plus/
Fint for de som solgte alle sine sas aksjer i går med 11% oppgang på Tirsdag. Ble ikke like bra for spekulantene som satset på noen andre eiere. Markedet hadde overhode ikke ventet seg dette. Jeg tror Anko nevnte at sas skulle innlemmes i flying blue,men det kan tenkes at jeg hørte litt ekstra seint i går. I flying blue opptjener du status kun basert på prisen du betaler på billetten. Lite godt for vi som er gjerrige bonus nisser dette. Lets hope for the best.
Det eneste som kan regnes som positivt for min vedkommende er at det er to flyselskaper i ST som flyr direkte fra Europa til Taiwan. Men så er tilgjengelighet foreløpig et ubesvart spørsmål. Samtidig ser jeg at både VN, CI og KE har samarbeid med flyselskap(er) utenfor ST. Disse samarbeidsflyselskapene behandles så å si på samme måte som ST-flyselskapene. Så vi får se om SAS ser et slikt behov.
Forhåpentligvis noe mer fakta og noe mindre spekulasjon her https://insideflyer.no/forums/threa...tiske-konsekvenser-for-sas-bonuskunder.19888/
Jeg har tro på at SAS forblir SAS med og at EB består.. De har jo ingen grunn til å gjøre det om til KLM eller AF. SAS har sterk posisjon i Skandinavia og fremstår som et hyggelig og seriøst flyselskap. Så kan de kanskje få ned noen kostnader ved å dele slots og andre stordriftsfordeler.
Spesielt at hele selskapet blir kjøpt opp og aksjonærene står tilbake med nullverdi. Kommer nok som et sjokk på en del ikke-profesjonelle investorer. Jeg har en liten nettavis som hobbyprosjekt og skrev en sak om det i dag: https://agnorpettersen.no/nyheter/sas-aksjen-til-null
Som en som nesten utelukkende flyr med SAS fordi jeg liker servicen veldig godt (har nær null flyvninger med andre selskaper i SA de siste 3 årene i Europa og USA), så virker det for meg som om ting i teorien blir som før. Men antar at det kan bli flere mellomlandinger i CPH. Litt mer irritert på at jeg ikke klarte å dumpe aksjene mine i tide. Snakk om å ignorere varsler helt til det var for sent…
Hvis folk har fulgt med bittelitt så bør ikke dette komme som et sjokk. Avisene er skrevet om dette siden i fjor sommer, til og med Anko har vært veldig åpen om dette og sagt at man kan miste alt. De som de ikke har fått med seg dette, bør vel heller revurdere å satser på fond fremover.
Noen som har litt datagrunnlag rundt priser hos KLM? Kanskje litt tidlig å spekulere for mye her, men kikket litt på prisene hos KLM. Tilfeldig dato i mars neste år. 7-8000kr/pax i Y KRS-LPA, 31000kr/pax i C. Det er rimelig villt.. Er det alltid såpass ille eller kjøres det en del kampanjer? Ser at f.eks. ALC og VIE har noen ok priser..