SAS skifter champagne på Business Class

Tråd i 'Nyheter' startet av Flemming Poulsen, 01. febr 2016.

  1. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,103
    Likes mottatt:
    1,210
    Bonuspoeng:
    113
    Idag lanserar SAS Charles Heidsieck Brut NV i business class. Efter över 10 år med Henriot har SAS valt att byta varumärke. ”Charles Heidsieck Brut NV är en smakrik och komplex champagne som gör sig mycket väl även i den svårare miljön i ett flygplan”, säger Elisabeth Engelsen Ellqvist, VD på Provinum. Hon fortsätter ” denna cuvée har 40% reserv vin med en genomsnittsålder av 10 år. Det medför att vinet uppvisar fina mognadstoner med stor nyansrikedom. Detta lyfts fram ytterligare av den friska syran som finns i de resterande 60% som är årgång 2008 - en toppårgång i Champagne.

    Charles Heidsieck föddes 1822 av Charles-Henri Heidsieck och Emilie Henriot. Han grundade sitt vinhus 29 år gammal. Som första Champagnehus reste han till Amerika för att lansera sina bubblor i det nya landet. Där fick han snabbt namnet Champagne Charlie! Han rönte stora framgångar men hade också enorma strapatser. När han under det amerikanska inbördeskriget 1861 reste till södern för att få betalt för alla sålda flaskor hamnade han i fängelse anklagad för att vara fransk spion. Efter att Abraham Lincoln gått i god för honom frisläpptes han så småningom 1862. Efter flera mödosamma utmaningar lyckades han bygga sitt champagnehus vidare med fortsatt ambition att skapa champagne av världsklass.

    Tack vare hans fantastiska vision och målinriktade arbete som förvaltats och utvecklas genom generationer kan vi idag njuta av flera av världens bästa champagner från detta hus. Sedan 2011 är huset åter igen i privat ägo. Det är nu familjen Descours som står som ägare. Satsningen är fullständig för att tillse att huset fortsätter att var i den absoluta champagnetoppen.


    http://www.mynewsdesk.com/se/provin...ne-charles-heidsieck-i-business-class-1305632
     
  2. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    8,824
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har lurt på hvor mange flasker de hadde av den '07 Henriot'en.

    Sikkert snart tomt, kjenner et par som har bidratt til å tømme lageret.

    CH blir bra det!
     
    SASDC8 and FFlyer like this.
  3. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,813
    Likes mottatt:
    3,013
    Bonuspoeng:
    113
    At de går fra en årgangs-Champagne (Vintage) til en non-vintage kan neppe kalles for en forbedring.Jeg vil påstå at Henriot har et bedre omdømme en Charles Heidsieck. Sistnevnte er også mye mer kommersialisert enn Henriot.

    Men men. Det sparte vel SAS for noen kroner da. Og en krone her og en krone der, blir fort 2 kroner det....
     
    view and chrisbu like this.
  4. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    8,824
    Bonuspoeng:
    183
    Trenger ikke være vintage for å være bra, vettu ;)

    Krug grand cuvee er non-vintage. Hadde ikke klaget om de byttet slik.
     
    SASDC8 liker dette
  5. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,813
    Likes mottatt:
    3,013
    Bonuspoeng:
    113
    Neida. Men akkurat i dette tilfellet, legger jeg min erfaring til grunn. Og Krug ligger vel milevis over i både pris og kvalitet....
     
  6. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,312
    Likes mottatt:
    10,117
    Bonuspoeng:
    183
    Kritikken begynner før noen har smakt den nye Champagnen! :D

    Tror majoriteten her ikke hadde klart å smake forskjell på en en god NV Champagne og en vintage til dobbel pris.
     
    Last edited: 01. febr 2016
  7. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    8,824
    Bonuspoeng:
    183
    Viktige diskusjoner må tas. Sjampis er for viktig til å behandles lempfeldig.
     
  8. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Hmmm .. men viser de SPECTRE ...?
     
    Petter B-C, mhsalv, Earl and 2 others like this.
  9. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har smakt den mange ganger. Vi snakker her om Charles Heidsieck brut reserve NV som er helt OK, men ikke øverst på listen over det jeg kjøper i det segmentet.

    Men det var liksom noe spesielt med Henriot og SAS. Man gikk inn og fant ett brand som ikke var mainstream, noe spesielt man var alene om. Og en skikkelig god Champagne.

    Nå hiver man seg på en masseprodusert gigant som man finner over alt, noe som er litt kjipt
     
    FFlyer, Jonbertel, mhsalv and 3 others like this.
  10. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,838
    Likes mottatt:
    1,922
    Bonuspoeng:
    113
    Ah, kommer til å savne Henriot, det har blitt et hyggelig bekjentskap gjennom årene.

    Charles Heidsieck har jeg smakt noen ganger på Singapore Airlines i business og mener å huske at det var bra saker.
     
    haakonks liker dette
  11. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,312
    Likes mottatt:
    10,117
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg er ikke uenig med hva du skriver, men jeg foretrekker å prøve selv før jeg trekker noen konklusjoner...

    Personlig synes jeg Henriot har vært en helt ok Champagne. Ikke noen personlig favoritt, men godt over middels. Terningkast 4(+).
     
  12. arildo77

    arildo77 Nytt Medlem

    Innlegg:
    36
    Likes mottatt:
    57
    Bonuspoeng:
    18
    Charles Heidsieck er en fantastisk NV, i min bok bare forbigått av Krug. Charles Heidsieck er en småskalaprodusent som for all del ikke forveksles med masseprodusert skvip fra Piper Heidsieck. Kudos til SAS for spenstig valg av champagne!
     
    SASDC8, FFlyer and haakonks like this.
  13. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,813
    Likes mottatt:
    3,013
    Bonuspoeng:
    113
    For the record: Jeg snakket kun for meg selv, og jeg hadde fint klart å smake forskjell! :cool::p:D

    Tommy sier det egentlig meget godt. Og det var som om jeg skulle sagt det selv.

    Og så blir jeg litt provosert over en uttalelse som påstår at SAS bytter til noe som er mye bedre, når jeg vet at det ikke er det. Men nå kom denne pressemeldingen fra vinleverandøren og ikke SAS og da kan man vel neppe forvente noe annet. :rolleyes:

    Og så kan du være helt sikker på at SAS betaler en del mindre for den nye enn for Henriot......

    Money talks, men jeg er ikke så sikker på at "passenger walks" av den grunnen. ;)
     
  14. arildo77

    arildo77 Nytt Medlem

    Innlegg:
    36
    Likes mottatt:
    57
    Bonuspoeng:
    18
    Nå var faktisk 2007 en mindre bra årgang i Champagne. 2008, derimot, er en fantastisk årgang, beste siden 2002. Den utgaven CH har kjøpt inn tør jeg påstå ikke står tilbake for Henriot 2007 på noen som helst måte. Og ja, jeg har smakt begge flere ganger :D
     
    SASDC8, tommy777 and haakonks like this.
  15. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,312
    Likes mottatt:
    10,117
    Bonuspoeng:
    183
    Du har smakt begge går jeg ut i fra?
    Ser jo ut som at det er andre her som har gjort det, og ikke er enig med deg...

    Skjønner ikke at du klarer å provosere deg over at en leverandør mener at de leverer et bedre produkt en forrige leverandør.

    Jeg har kun smakt Henriot, og synes som jeg skrev i en tidligere post at denne er helt ok, men ikke noe spesielt å skrive hjem om.


    Det er fakta du sitter på, eller er det en påstand?
     
  16. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,813
    Likes mottatt:
    3,013
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, jeg har nok det. Og smaken er jo som kjent som baken. Delt. Så at andre mener noe annet er ok. At en leverandør som skal selge sine egne varer mener det, finner jeg for lite troverdig.

    Men misforstå meg rett. De er gode begge to. Men skulle jeg måtte velge en, hadde jeg tatt Henriot. Ellers hva Tommy sa i forhold til litt spesielt versus streamline. Jeg er nok litt mer glad i små produsenter enn store, kommersialiserte. :)

    Det gjør jeg heller ikke. Skulle da bare mangle at de ikke gjør det. Om jeg kjøper salgsargumentene deres. Nope. ;)

    Som du sikkert så av skrivemåten, er det helt klart min påstand. Og jeg dekker meg inn under Murphys law! :cool:

    Men det skulle vært moro å vite hvor mange flasker champagne det går med i året på SAS Biz. Så kan man jo se hvor mye 5-10 kr per flaske utgjør i en eventuell besparelse. Sannsynligvis småpenger i det store og hele. I alle fall sammenlignet med hva fuel, fly og personale koster....
     
  17. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,312
    Likes mottatt:
    10,117
    Bonuspoeng:
    183
    Refererte til "arildo77" sin post, hvor han mener at Charles Heidsieck ikke står tilbake for Henriot... Så det er tydeligvis ikke noen unison enighet om at det SAS har gjort er dumt.

    Hva produsentene selv sier er jeg enig at man bør ta med en klype slat.

    Ref. "arildo77" sin post så er det tydligvis også uenighet i hvor storskalaprodusent Charles Heidsieck er.

    Vel...
    Jeg vet ikke hvilken som er best, er ikke så lenge til neste gang jeg skal fly SAS long-haul i C, så finner forhåpentligvis ut da. Frem til det velger jeg å være positivt innstilt... :)
     
  18. arildo77

    arildo77 Nytt Medlem

    Innlegg:
    36
    Likes mottatt:
    57
    Bonuspoeng:
    18
    Bizflyer; hvor har du det fra at CH er streamline og store og kommersialiserte? CH er en mindre produsent som står bak noen av Champagnes mest legendariske viner. Champagne Charlie er out of this world og Blanc des Millenaires er ikke mye dårligere. Sistnevnte fås på Polet i 1995 årgangen til 1350 kroner. Koster faktisk det samme som Krug NV men er i en helt annen liga. Antageligvis den beste Champagnen som er lovlig til salgs i Norge :)
     
  19. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    CH var lenge eid av en av de store konglomeratene og ble pushet av deres marketingmaskiner, da blir det mainstream. Selv om CH ble solgt for 5-6 år siden, er distribusjon fortsatt omfattende.

    Det største markedet er her i USA og du vil slite med å finne Henriot, både NV og V, mens CH finner du over alt. CH var tilfeldigvis eid av Henriot før de ble solgt til Remy og det er en historie selskapene og familiene imellom

    Som jeg sa over, ingenting i veien med CH NV, det er en over gjennomsnittet god Champagne som jeg mer enn gjerne drikker over mye annet, inkludert 2003 Dom og ting som gul enke, nicki F mv. De siste årene har CH gjort ting som har blitt lagt merke til og forbedret det de leverer og skaffet seg respekt for det, så de som flyr sas vil garantert se mye bra.

    Men som sagt, det var kult at SAS satset på ett for mange ukjent champagnehus som leverte mange gode årganger til SAS. Henriot var liksom SAS sin Champers du ikke fant andre steder. Og det var gode saker.

    CH dukker opp med jevne mellomrom hos selskaper som Singapore, ANA, Etihad, Air France og flere Amerikanske selskaper, så da blir det liksom ikke så spesielt lengre
     
    FFlyer liker dette
  20. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,838
    Likes mottatt:
    1,922
    Bonuspoeng:
    113
    Det var så mye meninger om Charles Heidsieck at jeg måtte gjøre som man gjerne da gjør - ty til Google.

    Charles Heidsieck rapporteres nå å produsere ca 450 000 flasker per år og kalles en småskala produsent i Champagne. Dette er litt under nivået til f.eks Krug.

    Moet & Chandon som er suverent størst leverer 28-30 millioner flasker i året (inkl Dom P.)
    Andre:
    Veuve Cliqot 21-23 millioner flasker
    Nicolas Feuilatte 10 millioner (http://www.champagne-news.com/10-million-bottles-nicolas-feuillatte/?lang=en)
    Louis Roederer 6 millioner flasker
    Bollinger 4 millioner flasker
    Pol Roger 2,5 millioner flasker
    Henriot 1,5 millioner flasker ( http://www.scalawine.com/wpblog/2013/09/06/champagne-henriot-a-profile/)

    Hvis disse tallene stemmer så er Henriot 3 ganger så store som Charles Heidsieck i volum. Vanskelig å verifisere da det ikke finnes offisielle tall så det kommer via intervjuer og pressemeldinger av og til.



    Som jeg leser i intervjuet så har Charles Heidsieck skalert ned produksjonen fra 2011 da de ble solgt fra Remy Martin konsernet og lå på 1,2 millioner flasker. De er nå mye mer selektive og kvalitetsbevisste i drue innkjøpene og har halvert antallet leverandører av druer.

    Charles Heidsieck viser også til en betydelig mer tids og kostnadskrevende fremstilling av Non Vintage sammenlignet med konkurreneter, det tar gjerne 4-6 år før en CH NV kommer til salgs grunnet lagring.

    Denne informasjonen er et intervju med Charles Heidsieck i Asia:
    http://blog.chateauasia.com/interview-with-brand-ambassador-of-champagne-charles-heidsieck/

    Andre kilder:
    http://www.glassofbubbly.com/charles-heidsieck-worlds-most-underrated-champagne/
    http://www.wine-searcher.com/m/2013/12/champagnes-overachievers-underperformers
    http://www.winereviewonline.com/printArticle.cfm?articleID=968

    Jeg synes dette lover veldig bra for kvaliteten på SAS Business Class Champagne fremover, de kunne tross alt gått til sine gamle venner Nicolas Feuilatte og da kunne vi klaget da ;)
     

Del denne siden