De siste dagene har SAS slått av wifi på fly med den gamle teknologien. Ifølge crewet på en 18 år gammel B738 i går kveld, hvor wifi var slått av, var det usikkert om dette gjelder langdistanse også. Så fra nå av er det enten raskt wifi fra gate-til-gate, eller ingenting. Ingen grunn til å juble bare du ser skiboksen på taket, med andre ord.
Det gjelder nok ikke long-haul. 737-800-maskinene skal jo heldigvis snart ut av flåten, og 3 av 10 maskiner får heller ikke oppdatert kabin.
https://norspotter.wordpress.com/sas-status-cabinretrofitsh/ Er bare tre stk 738 som skal ut av flåten med det første. Hele Boeing-flåten skal jo ut, men det begynner jo ikke før om noen år. Sannsynligvis tar det en stund å fase de ut også. 736 derimot, er det ikke mange igjen av nå!
Fløy OSL-LHR på søndag. Ganske ny A320 ( men ikke -neo. så vidt jeg kunne se fra sikkerhetsfolderen). Ganske behagelige seter og hyggelig lavt lydnivå foran i plus. Maskinen hadde ny WiFi. Den er betydelig raskere enn den gamle, og det er en betydelig forbedring med dekning fra gate -gate.
SAS kommer til å få levert over 40 A320neo maskiner innen utgangen av 2022 Så, utfasingen av 737 kommer til å akselerere de neste årene.
Det er det ingen tvil om, men vi ser nok enda 737-800 i drift lenge. 40 fly er ikke i nærheten av nok til å skifte ut hele 737-flåten, så de er nok ikke ute før alle NEO er faset inn i løpet av 2023.