SAS solskinnshistorie

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Salvador, 04. juni 2015.

  1. Salvador

    Salvador Medlem

    Innlegg:
    218
    Likes mottatt:
    175
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg skulle i dag fly CPH-MUC kl 1435. Fikk en sms om at flygingen var kansellert og prøvde med en gang å ringe SAS for å høre hvilke muligheter jeg hadde. Det eneste han kunne gjøre var å booke meg om til neste SAS-flight til MUC kl 1945. Siden jeg skulle direkte videre til Nürnberg med tog passet det ganske dårlig å lande på MUC kl 2125. Jeg dro derfor til flyplassen med en gang for å gamble på at noe kunne bli gjort der. Heldigvis er jeg EBG, så slapp å stå i de enorme køene og komme meg frem til skranken med en gang. Og hvilken service jeg fikk! Jeg forklarte kort situasjonen, og etter et par telefonsamtaler var jeg ombooket hele veien til NUE via FRA. CPH-FRA med SAS og FRA-NUE med Lufthansa. Dette var virkelig mer enn jeg hadde tord å håpe på, hadde jeg klart å komme meg til MUC til noenlunde planlagt tid hadde jeg vært kjempefornøyd, men at de faktisk "spanderte" fly på meg hele veien til Nürnberg syns jeg var fantastisk. Jeg ender nå faktisk opp med å komme frem én time tidligere enn planlagt

    Veldig bra SAS!!
     
  2. Origo

    Origo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,247
    Likes mottatt:
    2,712
    Bonuspoeng:
    113
    Et eksempel på hvorfor det kan være greit å fly med et allianse-selskap og ikke LCC (Ref. Kjos-fast)...
     
  3. Salvador

    Salvador Medlem

    Innlegg:
    218
    Likes mottatt:
    175
    Bonuspoeng:
    43
    Absolutt, men dette synes jeg var service utover det man kan forvente. Jeg hadde som sagt bare togbillett fra München fra til Nürnberg, så jeg synes det er ganske flott at de på eget initiativ fikset fly hele veien til NUE :)
    Nå skal det sies at flyet til FRA er forsinket, så spørs om jeg rekker connection.. Fingers crossed!
     
    watchaddicted liker dette
  4. Flyer91

    Flyer91 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    293
    Likes mottatt:
    86
    Bonuspoeng:
    28
    At noen er så fleksible trenger ikke å ha noe med allianseselskap å gjøre.. Jeg hadde en situasjon der mitt fly til LHR ble kansellert og jeg skulle videre til Manchester med tog. Jeg spurte om jeg kunne bli booket om flighten til MAN via ARN etter jeg forklarte situasjonen. Dette fikk jeg beskjed om at de ikke hadde lov til å gjøre. Heldigvis var billetten så billig at jeg bestilte selv og fikk de til å kansellere flighten til LHR jeg var ombooket til. Ironisk nok så var billetten til MAN billigere enn den opprinnelige til LHR.

    Og her var det ikke nødvendig å booke om til ett annet allianseselvskap en gang. Det morsomme er at jeg så flere som var med på det opprinnelige flyet til London på ARN når jeg skulle boarde til MAN. Tilfeldighetene her var at det var fotballkamp :) Så skulle ikke forundre meg hvis de ble ombooket og ikke jeg. Jeg var EBG og jeg tør å garantere at de ikke var EBG. Er vel slik SAS tar vare på kundene sine eller?
     
  5. Salvador

    Salvador Medlem

    Innlegg:
    218
    Likes mottatt:
    175
    Bonuspoeng:
    43
    Synd at det ikke fungerte så godt for deg den gangen, dette var uansett ment som skryt til SAS i dager der det ikke vanker mye av slikt. Fullt klar over at det ikke alltid funker like godt som det gjorde for meg i dag, men syns det er på sin plass å rose de - for det som i alle for meg - var service og vilje til å ordne opp utover det man kan forvente, selv om man er statuskunde.
     
    Flemming Poulsen and Flyer91 like this.
  6. Flyer91

    Flyer91 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    293
    Likes mottatt:
    86
    Bonuspoeng:
    28
    Strålende at du fikk service idag! Men svaret mitt var til at dette viser at det er gret i å reise med allianseselskap.
     
  7. SASDC8

    SASDC8 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,369
    Likes mottatt:
    1,526
    Bonuspoeng:
    113
    Knall service og godt å se at SAS ennå kan når de vil :) Min erfaring er at de jobber på servicedesk/billettkontor er mye mer behjelpelig og kunnskapsrik, enn de jeg treffer når jeg ringer 05440. Kudos til SAS og de som jobber på servicedesk/billettkontor :)
     
  8. Norfindir

    Norfindir Senior Medlem

    Innlegg:
    585
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg tror du kommer veldig langt ved å møte opp med et smil og spørre pent uansett hvem sin feil det er. Er du sur og sær og bare krever det du (tror) du har rett til, kan du ikke forvente å få mer enn minimum av det du kan få.

    "jeg skjønner at det kan bli vanskelig, og det er helt greit om det ikke går.." har hjulpet meg mange ganger :)
     
    Scandi, Petter B-C and Travellingalf like this.
  9. Trety

    Trety Aktivt Medlem

    Innlegg:
    287
    Likes mottatt:
    179
    Bonuspoeng:
    43
    Moro å høre sånne historier! Sist jeg fikk et kansellert fly (OSL-AMS) med SAS, så var det veldig lite hjelp å spore. Fikk beskjed, som EBG, om å komme igjen om en time. En time senere så fikk jeg et fly langt utpå kvelden (hadde morgenavgang) via CPH, og da jeg ba om å bli booket om til KLM så nektet de og ba meg booke nye billetter med dem selv... :rolleyes: Men - å høre at ombooking faktisk fungerer noen ganger gjør at man ikke helt mister troa!
     
  10. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,106
    Bonuspoeng:
    183
    SAS har ikke mulighet til å kunne booke deg om til et selskap som ikke er *A, så eventuelle ombookinger til andre flyselskap enn de i *A må man ta på seg selv uansett.
     
  11. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    De har ombooket meg med American Airlines, som ikke er med i Star Alliance, men som SAS formodentlig har et interlinesamarbeid med.
     
  12. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Det er ikke korrekt. Så lenge man har en interlineavtale, kan man bruke selskapet. Og SAS og KLM har dette. Imidlertid vil man sjelden tilby ombooking utenfor Star, men det er mest av policy- og kostnadsårsaker.
     
  13. Islending

    Islending Senior Medlem

    Innlegg:
    564
    Likes mottatt:
    498
    Bonuspoeng:
    63
    Ble selv booket om til KLM i Business morgenen etter når jeg sto over en overbooket SAS flight med Plus-billett. Fikk også poengene etter opprinnelig reiserute, og C-opptjening hos Flying Blue. Men tror de bare gjør dette når de ikke har andre valg.
     
  14. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Det der er i beste fall en flåsete uttalelse. Har blitt behandlet som kasteball av SAS flere ganger, spesielt på ruten BGO-KRS da de opererte den. Da stod jeg sas-fast på Flesland hvorpå de som jobbet der var meget lite interessert i å få meg via SVG til KRS for eksempel...

    Jeg har vært borti like stor fleksibilitet som trådstarter her forteller om fra både Easyjet og Norwegian.

    Men men. Smil, man skal ut og fly :)
     
  15. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,106
    Bonuspoeng:
    183
    Ah, min feil .. Sorry ..
     
  16. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Men dette har jo ingenting med at selskapet var fleksible å gjøre, de fulgte sine regler og du var bare heldig at billetten din til MAN var billigere enn den du kansellerte. Det skjer ikke veldig ofte
     
  17. Origo

    Origo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,247
    Likes mottatt:
    2,712
    Bonuspoeng:
    113
    Så du har opplevd å bli booket om fra Easyjet og Norwegian til andre flyselskap (uten belastning)?
    (I tillegg til endret routing for å nå endelig destinasjon i tide, noe som innebar 2 flighter i stedenfor 1?)

    Beklager min "flåsete uttalelse", er vist ingen grunn til ikke å velge LCC...:rolleyes:
     
  18. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Skulle til ZRH og med tog videre til Lugano, endte opp med å bli booket til MXP istedenfor og så buss derfra. Gikk helt fint, smilte og var hyggelig og en av damene som tok seg av Easyjet på LGW ordnet opp :)

    Var bare for å poengtere at gresset er ikke alltid grønnere på den andre siden, dog må jeg innrømme at bruk av ordet "flåsete" kanskje var litt far off.

    Jaja, livet går videre og man kommer som regel frem til slutt :)
     
  19. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har også en positiv opplevelse med SAS, fra februar. SAS skal ha skryt når de fortjener det :) Skulle fra KRS til CPH via OSL v.v. 2-netters tur utelukkende fordi jeg mangla 4 segmenter på sølv, (ja, vet jeg er nybegynner...), pluss tanta mi på Frederiksberg hadde uansett ikke fått besøk av meg på lenge så det sammenfalt bra. Tok morgenflyet fra Kjevik, skulle bare ha 1-2 timers bytte i Oslo. Ble selvfølgelig stående bom fast en halv dag på Gardermoen pga. wildcat-streiken til danskene i SGH. Billetten var selvfølgelig den billigste GO som var å oppdrive; tror den kom på 1500 eller 375 pr segment som for meg hørtes helt OK ut.

    Køa til ombookingskranka var laaang, og alle var selvfølgelig like oppgitte og småirriterte som meg. Jeg hadde ingenting å tape på å double down med å ringe SAS imens jeg stod i kø. Kom gjennom overraskende fort til at jeg da var EBB, og jeg fikk forklart at dette var en kort ferietur og hele første dagen nå var spolert. Gleden og overraskelsen ble ekstra stor da jeg omtrent fikk blankofullmakt til å bare ringe inn seinere og bestemme returdag og tidspunkt! Det var meeeget oppegående vil jeg si! Vet ikke om andre har slike flexierfaringer på apebillett, men jeg endte opp med et lengre opphold i København enn planlagt, og en enda gladere tante :)
     
  20. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    I forlengelsen av forrige taler vil jeg gi honnør og hyllest til en meget hyggelig og oppegående fyr i SAS' kunderservice på 05400 ved navn Fredrik. Som følge av kansellering av en av SAS' egne flyvninger hadde jeg nøyaktig 14 dager i forkant av reisen (ikke tilfeldig, naturligvis...) blitt re-routet over halve USA, både med et 8-timers stopp i Chicago og ankomst OSL 21 timer senere enn opprinnelig. Jeg fant en alternativ reiserute (med United/SAS) som innebar ett segment mindre og kun halvannen time i Chicago, og regnet med at dette ikke ville noe problem å bli booket om til ettersom re-routingen skyldtes SAS' egne kanselleringer. Mine fire eller fem første henvendelser til 05400 var, for å si det mildt, frustrerende, ettersom de nektet for at re-reoutingen skyldtes SAS' egen kansellering og nektet meg noe annet alternativ enn det de hadde gitt ved automatisk ombooking. Til slutt ringte jeg 05400 nærmest på måfå, og ble så møtt av Fredrik som under fem minutter senere hadde ordnet min foretrukne alternative reiserute, beklaget SAS-kanselleringen som gjorde at jeg ble re-routet i utgangspunktet og gitt meg et par gode lattere med på kjøpet. Helt fantastisk kundeservice - og bare flaks at jeg fikk oppleve den på femte eller sjette forsøk. Jeg sendte derfor en mail til gullmailen og gjorde det helt klart at denne Fredrik var grunnen til at jeg ville fortsette å fly 3-4 flights i uken med SAS.
     

Del denne siden