SAS sommermeny 2015

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Larata, 31. mai 2015.

  1. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,550
    Bonuspoeng:
    183
    Akkurat det stemmer nok ikke. SAS har vært i hardest på det, hvilket vi har harselert bra over her på forumet. Men det er også et faktum at før (2007-ish) kostet business:

    - Intra Europe: ca 8-10.000,- tur/retur
    - Intercont: 35-40.000,- tur/retur
    - Intercont First: 70-90.000,- tur/retur

    Nå koster:

    - Intra Europe: 4.000,- tur/retur
    - Intercont: 15-18.000,- tur/retur
    - Intercont First: 30-35.000,- tur/retur

    Så noe har skjedd. Alle har barbert servicen og serveringen sin. Ikke bare SAS. Samtidig har de fleste begynt å tilby ekstremt mye bedre comfort på long haul enn før. Og det til en lavere pris. Alle har barbert servicegraden sin.

    Så SAS er ikke enestående her. Men de er, i mine øyne, enestående i å nærmest sage av seg hodet istedenfor å barbere seg. De andre justerte servicen i business, SAS bare fjernet alt (på short haul) og reduserte heller servicen på eco extra og kalte det PLUS.

    Nå er de bare irrelevante i Premium kabiner. Dessverre. I economy er de flotte da. Det skal de ha.
     
    Robert H, Bjartne, RoadKing and 6 others like this.
  2. Herlov

    Herlov Poengsanker

    Innlegg:
    2,074
    Likes mottatt:
    6,002
    Bonuspoeng:
    183
    Hehe, ja, du kan spøke. Economy er jo blant de dårligste i bransjen, etter min mening. Et glass brus på en 12 timers flygning og resterende drikke må man betale for? Latterlig.
     
    Last edited: 05. juni 2015
    Bjartne and ILS2 like this.
  3. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    SAS mangler evnen til å gjøre kutt i premiumklassene så usynlig som mulig. Det er jo det alt dreier seg om. Lufthansa gjør diskret endringer i her og der. Kun de mest hardcore entusiaster reagerer og påpeker. Maten var i perioder nesten uspiselig hos Lufthansa, men midtsetet på shorthaul forble blokkert og på overflaten var alt som før.

    SAS kjører motsatt strategi. Tar bort Champagne pre-departure på IC (før den - som ventet - ble relansert), perfekt måte å forringe førsteinntrykket på. De pengene kunne de spart ved å bruke First Price-såpe på Business-latrinen i stedet. Fremfor å gjøre justeringer i det som var et meget bra Business Class-produkt på shorthaul, så fjerner de alt med et pennestrøk. Hvor var de seriøse forsøkene med rabatterte billetter i off-peak og andre kampanjer som kunne trigge folk til å booke? Innimellom så man de på SAS Sales sine sider, men de tilbudene var jo så underkommunisert og kunne kun bookes om man ringte mellom klokken 14 og 14:30 på den tredje tirsdagen i måneden, og da kun med utreise fra Stockholm. Null vilje til å teste markedet litt.

    SAS er enestående dyktig til å la de viktigste kundene virkelig få merke negative endringer på kroppen. Verdensklasse, faktisk!

    Selvsagt har alle selskap kuttet kostnader, men det bør blinke noen varsellamper når Ryanair går motsatt vei av SAS mht. produktutvikling. Tipper det ikke går lang tid før irene byr på fri bar i den dyreste billettklassen sin, og kanskje på sikt også blokkert midtsete.

    Hos SAS må midtsetet bookes via telefon og informasjon om dette er ikke synlig for vanlige dødelige som prøver å booke via SAS´egne sider...
     
    Last edited: 05. juni 2015
  4. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,934
    Likes mottatt:
    2,070
    Bonuspoeng:
    113
    Det er ganske nytt at det er skriftlig, det det tok bare 1 år + før man fikk trykket det i meny. Før den tid var det hit & miss; jeg fikk flere ganger 2 enheter alkohol på PLUS innenriks.
     
  5. RedLine

    RedLine Aktivt Medlem

    Innlegg:
    436
    Likes mottatt:
    936
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg synes også at SAS gjør meget dårlige konsekvensanalyser når de kutter i produktene sine. Den ene tingen som er viktig for meg når jeg flyr intra Europa og som trumfer alle andre punkter med god margin er; ledig midtsete. Det er samme for meg om jeg må spise av en kartong og drikke av plastbeger, om jeg får to øl eller tre, om jeg får en flaske vann eller en dråpe vann. Det jeg virkelig ikke liker er å betale tusenvis av kroner (5K og oppover) for å sitte skulder til skulder i midtsetet. Hadde SAS hatt garantert ledig midtsete så skulle jeg ikke nevnt et ord mer om servicen de har ombord. Tenk, jeg hadde til og med vært villig til å betale 500kr mer i de fleste tilfellene.

    Det som er synd er at SAS liker å tro at SAS Plus, nei SAS Minus er et premiumprodukt som skal konkurrere mot business hos andre selskaper. Det som forøvrig er positivt er at SAS gir alt for god fleksibilitet for en latterlig lav pris.

    For meg personlig som må reise mye på kort varsel så ligger SAS ofte likt med LH på pris. SVG-GVA ligger ofte rundt 7.000 ish med begge selskaper to tre dager før. Da er det LH biz mot SAS Plus, garantert ledig midtsete mot fullstendig bingo, 10.000 poeng mot 5.000 poeng, osv....
     
  6. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,550
    Bonuspoeng:
    183
    Amen to that!
     
  7. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Snart er det nok en eller annen som griper inn. Og kompliserte det hele ytterligere, ved å etablere nye ad-hoc- regler. Som at innehavere av EBG får to ekstra drinker om de har mer enn førti likes på Bonusfeber siste tretti døgn. Med unntak av juni-august og halve desember.

    Da jeg var ung og nesten like pen som nå, tok jeg exphil på Blindern. Da lærte vi at noe av det som kjennetegnet døende paradigmer - som at sola går rundt jorda, eller at barselfeber skyldes kosmisk stråling eller Guds vilje ( eller, for den saks skyld, at SAS er et konkurransedyktig flyselskap) - er etableringen av ad hoc-forklaringer. Disse blir mer og mer dustete, frem til hele greia bryter sammen når til og med de som lever av det gamle systemet, ser at det blir for teit.

    Sov godt, folkens!
     
    Trety, mhsalv, Misterix and 3 others like this.
  8. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Hvor har du dette fra? Hva er det som er endret?
     
  9. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Nå skal det stå med liten skrift: * 3 alcohoholic drinks included. More if we think you can take it. Do you feel lucky, punk?
    :)
     
    afirm, Trety, Kjakan and 5 others like this.
  10. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    He he. Det høres ut for meg som at dersom det stemmer det Ida sier, har SAS snudd og kommer til å fjerne alt relatert til dette og heller gå tilbake til det som alltid har fungert: Stole på at deres profesjonelle, kompetente crew bestemmer når noen har fått nok.

    En STOR seier for de gode gutta (og jentene ;))
     
    Cecilie, view and bern747 like this.
  11. Atle T

    Atle T Nytt Medlem

    Innlegg:
    24
    Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Gikk ihvertfall fint i går på pluss fra Zurich til Oslo. 4 alkohol enheter samt brus og snacks så
    mye jeg ville.
     
  12. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Kryss i taket, SAS innrømmer at det tok skammelig feil og snur! Det står det respekt av.

    Så kan de begynne å jobbe med konseptet "Plus" som de mener går kjempebra. Kanskje denne nye damen er åpen for å ta en litt bedre analyse enn "SAS Plus selger mye bedre en Business / Extra".
     
  13. Herlov

    Herlov Poengsanker

    Innlegg:
    2,074
    Likes mottatt:
    6,002
    Bonuspoeng:
    183
    Bra! Ja, de skal respekt for at de snur i denne saken.
     
  14. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
  15. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Ingen endringer i menyen. Muligens noen endringer i staben.
     
  16. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Synes det er positivt at SAS faktisk hører på kundene sine, og går tilbake på 3 drink maximum.

    Tenker de aldri hadde forutsett at en liten setning nederst på menyen skulle skape så mye furore, og bli plukket opp av alle de store mediene.
    Men det er få ting Nordmenn holder mer hellig en alkohol på sine ferieturer ;)

    Det hadde vært artig å få svar på hva SAS egentlig tenkte med denne regelen, var det for å spare penger og selge nr 4 og utover, eller var det faktsik pga berusede passasjerer.
    Tviler vi får svar på det.

    men men Party on ;)
    [​IMG]
     
    Last edited: 09. juni 2015
    Islending, view, samirunway and 3 others like this.
  17. Hypern

    Hypern Senior Medlem

    Innlegg:
    509
    Likes mottatt:
    181
    Bonuspoeng:
    43
    Hva blir det neste stuntet fra SAS? Blokkert midtsete om du ringer 05400 kl 17:30:59 på hver 8 fredag på en partallsflight, men bare om du har mellomlanding i Stockholm eller Oslo, men ikke København? :p
     
  18. stalek

    stalek Medlem

    Innlegg:
    184
    Likes mottatt:
    132
    Bonuspoeng:
    43
    Uansett, skaden er allerede skjedd. Inkompetanse på ledernivå i dette selskapet.
     
  19. Herlov

    Herlov Poengsanker

    Innlegg:
    2,074
    Likes mottatt:
    6,002
    Bonuspoeng:
    183
    De fleste skjønner jo hva svaret er, uten at SAS trenger å offentliggjøre det. Det er veldig få voksne mennesker som blir ubehagelig berusede etter 3 enheter. ;)
     
    Trety and Cecilie like this.
  20. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183

Del denne siden