SAS mangler evnen til å gjøre kutt i premiumklassene så usynlig som mulig. Det er jo det alt dreier seg om. Lufthansa gjør diskret endringer i her og der. Kun de mest hardcore entusiaster reagerer og påpeker. Maten var i perioder nesten uspiselig hos Lufthansa, men midtsetet på shorthaul forble blokkert og på overflaten var alt som før.
SAS kjører motsatt strategi. Tar bort Champagne pre-departure på IC (før den - som ventet - ble relansert), perfekt måte å forringe førsteinntrykket på. De pengene kunne de spart ved å bruke First Price-såpe på Business-latrinen i stedet. Fremfor å gjøre justeringer i det som var et meget bra Business Class-produkt på shorthaul, så fjerner de alt med et pennestrøk. Hvor var de seriøse forsøkene med rabatterte billetter i off-peak og andre kampanjer som kunne trigge folk til å booke? Innimellom så man de på SAS Sales sine sider, men de tilbudene var jo så underkommunisert og kunne kun bookes om man ringte mellom klokken 14 og 14:30 på den tredje tirsdagen i måneden, og da kun med utreise fra Stockholm. Null vilje til å teste markedet litt.
SAS er enestående dyktig til å la de viktigste kundene virkelig få merke negative endringer på kroppen. Verdensklasse, faktisk!
Selvsagt har alle selskap kuttet kostnader, men det bør blinke noen varsellamper når Ryanair går motsatt vei av SAS mht. produktutvikling. Tipper det ikke går lang tid før irene byr på fri bar i den dyreste billettklassen sin, og kanskje på sikt også blokkert midtsete.
Hos SAS må midtsetet bookes via telefon og informasjon om dette er ikke synlig for vanlige dødelige som prøver å booke via SAS´egne sider...
Last edited: 05. juni 2015