SAS sommermeny 2015

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Larata, 31. mai 2015.

1. Jørgen

Jørgen Livsnyter

Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    [off topic]

Du setter standarden høyt med profilbilde som viser champagne i LH-stil og en HON Circle-tag i bakgrunnen?!? :)

[/off topic]

2. tommy777

tommy777 Founder

Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Alkohol koster mindre enn en boks Cola? Så du mener at en miniflaske vin, en boks med øl eller en miniatyr med sprit koster mindre enn en boks Cola? Jeg har selv blitt referert en privat Facebookside for SAS cabin crew og det er I N G E N av dem (over 100 innlegg om denne saken) som ser noe som helst nytte eller ser noe behov for denne setningen. De har heller ikke bedt om det. Det blir sett på som enda en utfordring som er verre enn vanninnstruksen.

Nok om det.

For the love of God for en suppe... Og det fortsetter.....

Først til regelen i seg selv:

**On flights outside the Nordic countries. Three drinks are included in SAS Plus.

Du skal være rimelig hjernevasket for å ikke lese dette som ett kostnadsreduserende tiltak

Svaret kom kjapt fra Henrik i Sverige og svaret var beyond outlandish:

Årsaken til at reduksjonen kommer etter flere tilfeller i fjor sommer der SAS opplevde at ubegrenset tilgang til alkohol skapte problemer om bord.

- Derfor har vi i sommer innført retningslinjer om maks tre alkoholholdige drikker når man reiser med oss, sier presseansvarlig Henrik Edström i SAS.

Akkurat. SAS har servert gratis alkohol til kundene foran i flyet siden selskapet ble stiftet. Hva er nytt?

Dersom det var ett problem at folk var på fylla og man ville begrense dette, burde menyen (som gjelder hele flyet, ikke bare Plus selv om det kun er Plus kundene som får en begrensning på papiret) si: The maximum number of drinks allowed to be served onboard is 3.

Så graver de seg enda mer ned i dritten med at Malin går ut til The Local som da blir plukket opp av USA Today og en HAUG websider der hun rett og slett koker bort hele setningen og sier at det er ett problem at SAS sine kunder er på fylla både i Go og Plus.

Så fant man ut hvor idiotisk denne ideen var og man bestemmer seg for å fjerne hele regelen og å trykke opp nye menyer umiddelbart.

Flemming ringer pressedamen i Danmark og får de eneste kloke ord fra SAS i hele saken.

“Retningslinjerne – formuleret på den måde – trykt bag på menukortet var egentlig overflødigt og mere forvirrende for kunden end intentionen var. Kunderne i Plus kan bestille det de ønsker og skulle det vise sig, at vi bliver udsolgt eller at crew vurderer at alkoholindtagelsen går for vidt, så håndterer de det ombord. Sådan har det altid været og sådan fortsætter det også uden påtrykt tekst”

ENDELIG noen kloke ord.

Mainstreampressen som Aftenposten, VG og mange andre følger med på Bonusfeber (som er Skandinavias suverent største websted innenfor dette segmentet) og etter vår dekning i dag begynner man å plukke opp at SAS har gått tilbake på denne regelen. Aftenposten ringer deretter til Knut Morten i Norge som kommer med følgende uttalelse:

- Enkelte vil tømme vogna på første rad
    Johansen avviser at SAS har hatt som mål å redusere tilbudet til sine Plus-reisende.

- Av og til er det reisende som vil tømme vogna allerede på første rad. Kabinpersonalet ville derfor ha en tekst å støtte seg på, sier Johansen.

Lol.. Enda flere komplimenter til SAS sine kunder. Ikke nok med at de er på fylla, de er nå også blitt hoardere ... At kabinpersonalet ville ha noe å støtte seg på går rett på bahumbug kontoen. Du har nemlig ikke lov til å servere en vogn med alkohol til 6 personer på rad en.

Det første spørsmålet som popper inn i hodet mitt er: Har jeg noengang sett en person på ett fly som har bestilt 16 GT, 14 øl, 10 cola og 16 sandwicher? Har jeg sett noen bestille noe i nærheten en gang? Nope. Aldri. Når jeg flyr med SAS vet jeg at servicen er treg i Plus og at det somoftest blir veeeeeeeldig lenge til jeg ser en flyvertinne igjen. Jeg bestiller derfor to Gin og en Tonic, evt en øl til maten. Det har jeg gjort siden tidenes morgen.

Etter å ha tittet på menyen har SAS kun seg selv å takke for at folk bestiller mer. DE BER OM DET!

Hva står det? PLUS ALL INCLUDED. Enjoy the entire meny for free!

Er det en språkbarriere som er problemet? Denne uttalelsen på Engelsk som står helt først på menyen er jo en skriftlig invitasjon til å bestille hele menyen, go hog wild!

Uansett, jeg kan ikke i min villeste fantasi se for meg at a) Det er ett stort problem at folket er på fylla eller b) at Plus robber hele vogna. Og OM det hadde vært ett problem, har de profesjonelle som jobber ombord aldri noe problem med å si at a) Nå tror jeg du skal ta en pause eller b) Kun 3 drinker om gangen her, dersom du vil ha mer senere, kommer jeg tilbake.

So there you have it. SAS tråkker i salaten --- igjen

Last edited by a moderator: 09. juni 2015
  3. tommy777

tommy777 Founder

Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Velkommen til Bonusfeber!

samirunway liker dette
  4. Origo

Origo Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,760
    Bonuspoeng:
    113
    Hvorfor er det da inkludert alkoholfri drikke til maten på GO IC, mens alkohol må kjøpes?

vegardg, Cecilie, Bizflyer and 4 others like this.
  5. Bizflyer

Bizflyer Veteran

Likes mottatt:
    3,058
    Bonuspoeng:
    113
    Bare synd norske nettaviser henviser til bonusfeber.dk og ikke no.....:mad::mad:

6. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har reist veldig mye, både i embeds medfør og privat, både rutefly og charter, og aldri har jeg opplevd overstadig fyll på et fly, eller at reisende på 1 rad har forsøkt å tømme vogna for drikkevarer (det siste kan vel heller tyde på at SAS har for lite lager).
    Jeg syns hele denne historien er patetisk. Noen i SAS har forsøkt å spare på blyanter. Det er en ærlig sak, men da må de også innrømme at de er ikke i klasse med LH, BA, AF, KLM osv lenger. Å begynne med ville bortforklaringer gjør bare det hele mer flaut.

Det som jeg blir mest sjokkert over med dette, er at disse skrivebordsrottene som har funnet på dette, umulig kan ha tenkt over hvor kompliserende dette blir for en ellers allerede stressende hverdag for kabinpersonalet. Hvordan i huleste skal de rent praktisk greie å holde oversikt over hvem som har fått hva av 30-40 personer?

Jeg mistenker at initiativet har kommet fra en person i ledelsen som er medlem i avholdslosjen og bosatt på det mørke fastland og ser det som sin livsoppgave å påtvinge voksne oppegående mennesker sitt livssyn.

Til sist. Jeg reiser med Houston ruta om en måneds tid. Det er en ferietur, og når vi reiser business så forventer vi servering. Hvisomattedersom SAS hadde håndhevet dette på den turen, så hadde det blitt min siste tur med SAS metall så sant jeg kunne unngått det. (Er klar over at pålegget i gjaldt Plus, men likevel...)

tommy777, Bizflyer and Cecilie like this.
  7. Cecilie

Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

Likes mottatt:
    2,365
    Bonuspoeng:
    113
  8. Cecilie

Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

Likes mottatt:
    2,365
    Bonuspoeng:
    113
  9. tommy777

tommy777 Founder

Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Er det noen som kan bekrefte at du nå kun får ett lite kaldt måltid på langrutene?

10. Robert H

Robert H Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Kan se slik ut - jeg postet nettopp en erfaring t/r OSL-NYC i tråden "Kun kald mat på langdistanse?! (SAS Go)".
    Tenkte jeg skulle spørre om det var en ny fast praksis, men fikk meg ikke til det, ettersom det var tydelig at kabinpersonalet ønsket minst mulig kontakt med passasjerene. Bare en følelse, kanskje - men de godene vibbene var ikke til stede.

11. Larata

Larata Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,506
    Bonuspoeng:
    93
    @kiev Har du reist IC i Go/Plus med nytt servicekonsept eller meny enda?

12. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,807
    Bonuspoeng:
    183
    Det er ikke det menyen til SAS sier:

SAS-GO.png

13. Robert H

Robert H Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Hmmm... vi fikk altså kun kald mat begge veier Oslo-New York ved utreise torsdag forrige uke og hjemreise mandag inneværende uke. Spekeskinke på utreisen og kylling på hjemreisen.

14. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    5,551
    Bonuspoeng:
    183
    Nei, har ikke vært så "heldig". Same-same i fremre seksjon de siste par måneder iallfall, og det er jo en klar bedring fra forrige konsept med Gladpack ostekake :)

15. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,837
    Bonuspoeng:
    183
    Er det nytt at du nå må opp med kortet for litt ekstra snacks i plus IC? Har aldri flydd SAS i plus på langdistanse men tenkte jeg skulle teste det ut til høsten.

16. anders82

anders82 Veteran

Likes mottatt:
    9,449
    Bonuspoeng:
    183
    Da kan du legge på 3000 og heller fly business med swiss/Lufthansa/austrian. Gitt at man skal til Nyc da

Brunello and Larata like this.
  17. Trety

Trety Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    179
    Bonuspoeng:
    43
    Har bitt meg merke i også at menyen slett ikke betyr at du kan velge i Plus på Europa-rutene heller. Har opplevd på flere ruter at det kun er den kalde salaten tilgjengelig ombord, og lite annet. Nå sist fra Amsterdam med 10.45-flyet, så det var lite trolig at de var tomme for annet heller (de serverer jo kun frokost på denne flighten til AMS). Har opplevd det flere ganger, og det er litt irriterende da dette ikke er det de lover for oss i Plus.

18. Robamu

Robamu EBG, CCC, GHA Platinum, Choice PLA

Likes mottatt:
    923
    Bonuspoeng:
    93
    Så hva dekkes egentlig i plus på langdistanse?

19. jahojo

jahojo EBD

Likes mottatt:
    7
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg fløy OSL EWR i Plus for 14 dager siden, og da jeg underveis gikk bak i flyet for å hente en kopp kaffe og en sjokolade, fikk jeg beskjed om at jeg egentlig måtte betale for sjokoladen selv om jeg fløy i Plus..

20. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    10,921
    Bonuspoeng:
    183
    Kanskje Bonusfeber kan kjøpe en boks spiker SAS kan hive i suppen de har lagd, så kan de i det minste servere noe varmt på langdistanse.

pgaa, Islending, Fly med oss and 4 others like this.

Del denne siden