Alkohol koster mindre enn en boks Cola? Så du mener at en miniflaske vin, en boks med øl eller en miniatyr med sprit koster mindre enn en boks Cola? Jeg har selv blitt referert en privat Facebookside for SAS cabin crew og det er I N G E N av dem (over 100 innlegg om denne saken) som ser noe som helst nytte eller ser noe behov for denne setningen. De har heller ikke bedt om det. Det blir sett på som enda en utfordring som er verre enn vanninnstruksen.
Nok om det.
For the love of God for en suppe... Og det fortsetter.....
Først til regelen i seg selv:
**On flights outside the Nordic countries. Three drinks are included in SAS Plus.
Du skal være rimelig hjernevasket for å ikke lese dette som ett kostnadsreduserende tiltak
Svaret kom kjapt fra Henrik i Sverige og svaret var beyond outlandish:
Årsaken til at reduksjonen kommer etter flere tilfeller i fjor sommer der SAS opplevde at ubegrenset tilgang til alkohol skapte problemer om bord.
- Derfor har vi i sommer innført retningslinjer om maks tre alkoholholdige drikker når man reiser med oss, sier presseansvarlig Henrik Edström i SAS.
Akkurat. SAS har servert gratis alkohol til kundene foran i flyet siden selskapet ble stiftet. Hva er nytt?
Dersom det var ett problem at folk var på fylla og man ville begrense dette, burde menyen (som gjelder hele flyet, ikke bare Plus selv om det kun er Plus kundene som får en begrensning på papiret) si: The maximum number of drinks allowed to be served onboard is 3.
Så graver de seg enda mer ned i dritten med at Malin går ut til The Local som da blir plukket opp av USA Today og en HAUG websider der hun rett og slett koker bort hele setningen og sier at det er ett problem at SAS sine kunder er på fylla både i Go og Plus.
Så fant man ut hvor idiotisk denne ideen var og man bestemmer seg for å fjerne hele regelen og å trykke opp nye menyer umiddelbart.
Flemming ringer pressedamen i Danmark og får de eneste kloke ord fra SAS i hele saken.
“Retningslinjerne – formuleret på den måde – trykt bag på menukortet var egentlig overflødigt og mere forvirrende for kunden end intentionen var. Kunderne i Plus kan bestille det de ønsker og skulle det vise sig, at vi bliver udsolgt eller at crew vurderer at alkoholindtagelsen går for vidt, så håndterer de det ombord. Sådan har det altid været og sådan fortsætter det også uden påtrykt tekst”
ENDELIG noen kloke ord.
Mainstreampressen som Aftenposten, VG og mange andre følger med på Bonusfeber (som er Skandinavias suverent største websted innenfor dette segmentet) og etter vår dekning i dag begynner man å plukke opp at SAS har gått tilbake på denne regelen. Aftenposten ringer deretter til Knut Morten i Norge som kommer med følgende uttalelse:
- Enkelte vil tømme vogna på første rad
Johansen avviser at SAS har hatt som mål å redusere tilbudet til sine Plus-reisende.
- Av og til er det reisende som vil tømme vogna allerede på første rad. Kabinpersonalet ville derfor ha en tekst å støtte seg på, sier Johansen.
Lol.. Enda flere komplimenter til SAS sine kunder. Ikke nok med at de er på fylla, de er nå også blitt hoardere ... At kabinpersonalet ville ha noe å støtte seg på går rett på bahumbug kontoen. Du har nemlig ikke lov til å servere en vogn med alkohol til 6 personer på rad en.
Det første spørsmålet som popper inn i hodet mitt er: Har jeg noengang sett en person på ett fly som har bestilt 16 GT, 14 øl, 10 cola og 16 sandwicher? Har jeg sett noen bestille noe i nærheten en gang? Nope. Aldri. Når jeg flyr med SAS vet jeg at servicen er treg i Plus og at det somoftest blir veeeeeeeldig lenge til jeg ser en flyvertinne igjen. Jeg bestiller derfor to Gin og en Tonic, evt en øl til maten. Det har jeg gjort siden tidenes morgen.
Etter å ha tittet på menyen har SAS kun seg selv å takke for at folk bestiller mer. DE BER OM DET!
Hva står det? PLUS ALL INCLUDED. Enjoy the entire meny for free!
![[IMG]](http://i1313.photobucket.com/albums/t556/milepoint/Screen%20Shot%202015-06-09%20at%202.53.26%20PM_zpsr72uf1va.png)
Er det en språkbarriere som er problemet? Denne uttalelsen på Engelsk som står helt først på menyen er jo en skriftlig invitasjon til å bestille hele menyen, go hog wild!
Uansett, jeg kan ikke i min villeste fantasi se for meg at a) Det er ett stort problem at folket er på fylla eller b) at Plus robber hele vogna. Og OM det hadde vært ett problem, har de profesjonelle som jobber ombord aldri noe problem med å si at a) Nå tror jeg du skal ta en pause eller b) Kun 3 drinker om gangen her, dersom du vil ha mer senere, kommer jeg tilbake.
So there you have it. SAS tråkker i salaten --- igjen
Last edited by a moderator: 09. juni 2015