SAS til JAPAN med mellomlanding i forliksrådet

Tråd i 'Reisebrev' startet av Lars J, 11. april 2023.

1. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,617
    Bonuspoeng:
    183
    Etter å ha planlagt tur til Japan siden før pandemien gikk endelig planen i oppfyllelse.

Historien rundt denne bookingen strekker seg tilbake til våren 2021, hvor jeg får tak i 2x2 Biz bonusbilletter T/R på to påfølgende datoer til påsken 2022.

Ca. 9 måneder senere blir disse billettene kansellert, får da via kundeservice booket om til sommeren 2022 på ønskede datoer, vi sitter da med 4stk C billetter på samme fly til og fra HND.

Spol ytterligere 6 måneder frem, så blir også disse billettene kansellert, igjen blir vi booket om via SAS kundeservice, denne gang til Februar ’23.

Igjen, etter ca. 3 måneder blir disse billettene også kansellert, og en ny runde med kundeservice gir oss billetter for påsken 2023 – trodde vi.

Nøyaktig 1 uke etter å ha fått billettene på mail, forsvinner hele bookingen fra SAS sine websider og app uten noen som helst beskjed, denne gangen er ikke bare flyvningene kansellert, men hele billetten avbestilt.

Utallige henvendelser til SAS på gullmail, telefon og chat fører ikke frem, får beskjed om at bonusbilletter kun kan bookes om til avganger det er bonusbilletter tilgjengelig, og derfor er billetten blitt avbestilt, og at jeg må bestille ny avhengig av tilgjengelighet..(lykke til med å finne 4 C til Tokyo)

I samtalene påpeker jeg at jeg faktisk ble booket om en uke tidligere og at dette er en rettighet jeg har ifht. EU261, nevner også at det og avbestille en reise uten passasjerens samtykke OGSÅ er ett brudd på EU261 og sikkert også deres egne transportvilkår.

I de fleste tilfeller får jeg bare negativt svar og beskjed om at jeg ikke er fornøyd får jeg sende en klage.

Så sagt som gjort.

Til slutt gir jeg opp og ordne dette med SAS og går til forliksrådet.

Her krever jeg enten at SAS booker meg om på tilsvarende datoer, eller så kjøper jeg nye billetter som kreves tilbakebetalt fra SAS ut i fra at de uten mitt samtykke har kansellert og refundert billettene.

Også i sitt tilsvar til forliksrådet blånekter SAS på og gi meg nye billetter.

Så er det stille helt frem til datoen for møte i forliksrådet, her er plutselig pipen en annen – blir umiddelbart tilbudt nye billetter på de datoene vi opprinnelig ble booket om til.

Så etter å ha vært uten billetter mellom September og Januar, sitter vi da igjen med nye billetter for påsken.

Anyways..

Har vært i Japan tidligere, men da kun innom Tokyo og Kyoto.

Denne gangen har vi litt mer tid til rådighet, 8 dager for å være nøyaktig.

Vi er 2 voksne og 2 i barneskolealder, så aktiviteter bærer nok preg av det.

Planen denne gang er å besøke Hiroshima,Osaka,Kyoto og Tokyo.

Shinkansen skal stå for transport mellom byene.

Herunder står bl.a Fredsparken i Hiroshima, Miyajima øya, Universal Studios, Pokemon Cafe, Arashiyama og diverse ad hoc sightseeing på planen, så får vi se om vi har lagt ett for optimistisk program eller om det må justeres underveis.

Sist vi var i Japan hadde vi kun vestlig inspirerte hoteller, denne gangen har jeg også booket japanske vertshus/ryokan, for opplevelsens skyld.

Av forhåndsbestillte aktivteter og nødvendigheter er bl.a følgende bestillt

Japan Rail Pass via https://www.japanrailpass-reservation.net/ som virker være det beste alternativet da du i forkant kan reservere sitteplasser på togene.

Pokemon Cafe https://www.pokemoncenter-online.com/cafe/en/reservation.php - forøvrig utrolig vanskelig å få billetter til – slippes kl 10 norsk tid hver dag, og alt er borte på ett øyeblikk. Klarte få billetter på siste forsøk

Ninja Wifi trådløs ruter https://ninjawifi.com/ for å gi nett på farten – da ingen i familien har telefoner med støtte for esim, ble dette løsningen

Billetter og fast pass til Universial studios er ordnet for å sikre inngang til Super Mario Land, samt unngå kø på noen attraksjoner, kjøpt via https://www.kkday.com

Også booket ett par restauranter som har Wagyu på menyen.

Kjøpt en ladning med munnbind og skrevet ut alt av vaksinepass, og registrert oss på https://www.vjw.digital.go.jp/main/#/vjwplo001 for Fast Track når vi ankommer Haneda.

2. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,617
    Bonuspoeng:
    183
    Dag 1 SK983 og Tokyo

Etter å ha tilbrakt natten på Radisson på OSL trasker vi de få meterne over til OSL.

Vi får printet bagasjetagg på automaten hele veien til Tokyo, det automatiske bagasjebåndet tar også imot bagasjen uten protester, slik at vi kan gå rett til sikkerhetskontroll uten og snakke med noen hos SAS.

Tar en tur opp til Gullstua for frokost, før det er på tide å gå til gate for SK451 med retning København.

Dagens frokost nummer 2 inntas i luften, må si at frokosten til SAS er god, sett i forhold til hva de som regel ellers serverer på korte ruter.

sk451.jpg

Ankommer CPH på rutetid, og ser til min overraskelse at det står «Go to Gate» for SK983, selv om boarding i grunn ikke skal begynne før om halvannen time. Antar dette er pga de vil ha god tid for dokumentsjekk, så drister oss en tur til loungen.

Ca. 45 minutter før planlagt boarding får vi push varsel om at boarding har startet, vi beveger oss da gjennom passkontroll og bort til C33 – her er det bare en rask titt på vaksinesertifikatet før vi slippes inn i venteområdet.

Boarding av flyet begynner på samme tid som annonsert i boarding pass – vi finner raskt våre seter, i dag har vi lagt beslag på hele rad 10, får rakst velkomstdrink og mottar misunnelige blikk fra flere som går forbi eter å ha blitt henvist bak gardinen.

Take off til rutetid, og servering starter kort tid etter.

Varme kluter deles ut mens kapteinen informerer om dagens flyrute og ramser opp navn over land vi skal fly over, det er ikke få.

Crewet på denne flyvningen er også helt på topp, det er lenge siden, om noen gang jeg har opplevd slikt crew på SK longhaul. Alltid smilende og fyller uoppfordret opp tomme glass, gjemmer seg ikke bak gardina, men er ute og aktivt ser til passasjer og slår gjerne av en prat.

Det er deilig å se servicen til SAS er tilbake på nivå pre corona, med separat servering av forrett, hovedrett og dessert

menu1.jpg menu2.jpg menu3.jpg

Jeg går for Beef rendang, mens resten av reisefølget ønsker pasta.

Dessverre viser ulempen med rad 10 seg her, bare èn pasta igjen, slik at det blir kylling på to.

Maten var grei, ingen kulinarisk opplevelse, men vi ble mette og da var vel formålet oppnådd.

For å gni det inn så var visst pastaen det beste som noen gang hadde blitt servert i luften, i følge eneste i reisefølget som fikk den

Ettersom flyet gikk fra fra CPH 11:20 og etter planen skulle lande 07:55 lokal tid(00:55 norsk tid) tok vi kvelden rundt kl 19 for noen timer på øyet.

Vi voksne ble vekket halvannen time før landing for frokost, mens vi lot barna sove frem til kabinen ble forberedt på landing.

20230331_232738-01.jpeg

Landet på Haneda rundt kl 0700 lokal tid.

Deretter bar det rett til dokumentsjekk.

Først gjennom en sortering hvor de med blått «fast track»(gult på barn) bevis ble sendt til immigrasjon, mens de med andre farger eller ingen farger ble sendt til en annen kø for ytterligere sjekker.

Køen til immigrasjon var lang når vi ankom, men var i bevegelse hele tiden, tipper det tok rundt 45 minutter før vi var i skranken.

Her scannet vi QR kodene fra fastrack, og passene ble sjekket, vi voksne måtte skanne pekkefingerene før vi fikk immigrasjons «frimerke» i passet og kunne fortsette for å hente baggasje som lå og snurret på bagasjebåndet.

Deretter var det bare og scanne QR kode i tollen før vi var inne i Japan.

I avgangshallen hentet vi kjapt NinjaWifi/trådløs router, før vi stillte oss i kø hos JR service enter for å hente ut Japan Rail Pass.

Her var det ganske lang kø som gikk relativt sakte.

Fra vi stilte oss i køen tok det ca. halvannen time før vi var i skranken og kunne hente ut Japan Rail pass.

Skjønte da fort hvorfor det tok lang tid, de bak skranken var veldig detaljorienterte og ramset opp hver minste detalj rundt passene, selv om jeg prøvde forklare jeg hadde lest meg opp på forhånd. Ettersom jeg hadde bestillt via Japan Rail pass sine offiselle sider, hadde jeg også valgt seter på forhånd, som jeg fikk de til å skrive ut for meg. Her ble også hver eneste billett nøye sjekket og opplest av damen bak skranken..

Benyttet også muligheten når jeg først stod der til å kjøpe Welcome Suica kort til hele gjengen også, da vi ikke regnet med vi bare kom til å bruke offentlig transport fra JR.

Så drøye 3 timer etter vi landet var vi klare for å kaste oss på monorailen.

Kunne også hentet JR Rail pass inne i byen, men ettersom JR Rail pass inkluderer transporten inn til Tokyo station, samt at det nok var lite å finne på så tidlig på morgenen bestemte vi oss for å ordne dette på Haneda.

Klokka var fortsatt tidlig da vi ankom Tokyo Station (rundt 11) så målet var å finne noen coin lockers for å oppbevare bagasjen, mens vi begynte sjekke ut byen.

Dessverre var det vanskeligere sagt enn gjort, disse skapene er tydeligvis veldig populære så vi måtte til slutt gi opp, etter en kjapp lunsj på McD på Tokyo station, satte vi kurs mot hotellet for å oppbevare bagasjen der.

Etter å ha satt bagasjen på hotellet satte vi kursen med metroen mot Senso Ji tempelet.

Ett folkehav uten like

IMG20230401143125.jpg

Etter å ha tuslet rundt der ett par timer satte vi kursen mot metroen igjen og Ueno Station hvor vi spiste middag på Hard Rock cafe.

Etter dette var klokka blitt rundt 18, og vi bestemte oss for å dra tilbake til hotellet for tidlig kveld da alle var slitne etter den lange reisen

Hotellet var for øvrig Henn Na Hotel Ginza - hvor vi hadde bestillt 2 dobbeltrom.

IMG20230401125544.jpg

Helt greit til en ok pris.

3. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,617
    Bonuspoeng:
    183
    Dag 2 Tokyo og Hiroshima.

Våknet rundt kl 09, de trøtteste av oss hadde da sovet rundt 12 timer..

Den fryktede jetlagen virket overvunnet.

Etter en kort frokost på hotellet, som bestod hovedsakelig av diverse frokostblandinger og søtt bakverk, sjekket vi ut og oppbevarte bagasjen på hotellet, før vi trasket av sted.

Første stopp var Pokemon Center DX hvor det ble gjort noen innkjøp for de små

Snapchat-2066090047.jpg

Deretter ble metroen tatt i bruk for shoppinggata i Ginza, hvor de voksne også skulle få brent av noen Yen.

Havnet til slutt på NishiGinza Department Storem hvor vi spiste lunsj på «Kawara Dining and Cafe», en kjede vi oppdaget når vi var i Tokyo sist, mer om det senere.

IMG20230402133425.jpg

Etter dette var klokka såpass mye at det var på tide å dra tilbake til hotellet, for hente bagasjen og sette kursen mot Tokyo station og turen til Hiroshima.

Reisen var estimert til litt over 5 timer, med ett tog bytte, så vi gikk til innkjøp av litt mat på reisen på stasjonen, for å mikse inn med de lokale ble det kjøpt inn noen Bento bokser.

Her var det mye rart og velge i, men vi gikk for noe som virket relativt safe – Svinekam.
    IMG20230402160304.jpg

Avgang fra Tokyo station litt over 1600 og fikk ett par timer med dagslys for å nyte utsikten, dessverre var Mt Fuji dekket av tåke, så fikk ikke sett fjellet som sist vi kjørte Shinkansen.

IMG20230402153318-01.jpeg IMG20230402181929.jpg

Med Japan Rail pass får du ikke kjørt de togene med minst stopp "Nozomi", så vi måtte velge Hikari Shinkansen, denne går ikke hele vegen til Hiroshima, så det ble ett togbytte på Shin-Kobe.

Her rakk vi og ta noen bilder, og handle noe snacks i kiosken. For å si det slik, så kan de å markedsføre merkevaren Kobe, her var det alt mulig rart av varer og suvenirer med det sagnomsuste kjøttet.

IMG20230402192646.jpg
    IMG20230402192550.jpg

Vi prøvde oss på ett par poser potetgull med kobe smak – har pr dags dato forstsatt ikke åpnet posene, så en vurdering av potetgullet får komme senere.

20 minutter etter vi gikk av Hikari Shinkansen, kom Sakura Shinkansen på samme plattform – denne skulle ta oss videre til Hiroshima.

Ankom Hiroshima litt over 21, hvor vi sjekket inn på Hiroshima No Yado Aioi.

Dette er ett gjestgiveri/ryokan jeg fant ved en tilfeldighet ett par uker før vi skulle reise da jeg hadde lyst til å teste ut ett «ekte» japansk overnattingsted.

Her var det intet mindre enn 3stk som kom smilende mot oss i det vi gikk inn døren.

Skoene ble plassert i hyller ved resepsjonen og , baggasjen vår ble tatt hånd om og fraktet til rommet.

Personalet var utrolig imøtekommende, og yrkesstoltheten kunne sees på lang avstand.

Selv om dette kan var ett 3 stjernes overnattingsted var den genuine servicen noe av det beste jeg har opplevd.

Etter og ha kommet opp på rommet kokte vi opp noe vann og spiste hver vår boks med nudler, klokka var da rundt 23 og det var på tide og ta kvelden.

IMG20230402222743.jpg

IMG20230402224845.jpg

4. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,617
    Bonuspoeng:
    183
    Dag 3. Hiroshima

En annen fordel med overnattingstedet var at det ligger rett over gaten til fredsminneparken – dette var utsikten fra rommet.

IMG20230403085824.jpg

Hver dag klokken 8.15 ringer det ett klokkespill i denne parken for å minne om hva som skjedde på nøyaktig det samme tidspunktet i 1945.

Det var en ganske spesiell opplevelse og stå på rommet og se utover domen, mens klokkene spilte i bakgrunn..

Verthuset hadde tilbud om å kjøpe både frokost og middag, men da dette var utelukkende tradisjonell japansk mat, som mest sannsynlig ikke var tilspasset reisefølgets ganer, ble frokost i stedet noe brødbakst kjøpt dagen i forveien.

Etter en kjapp matbit var det bare å krysse gata for å se nærmere på Atombombe domen, før vi gikk videre for å oppleve resten av parken.

IMG20230403092618.jpg

IMG20230403093357-01.jpeg

Var egentlig i tvil om vi skulle ta barna med på museet, men etter å ha tuslet rundt i parken hadde barna veldig lyst så vi bestemte vi oss for å gjøre det.

Inngangspris var rundt 200Yen for voksne, og barna gikk gratis, så total kostnaden ble rundt 40kr for 4 stk..

Hele museet var veldig imponerende og anbefales sterkt. Med alt som skjer i verden og dagen er dette museet mer samfunnsaktuelt enn på lenge..

IMG20230403105607.jpg
    IMG20230403105609.jpg

Etter å ha brukt noen timer på museet og parken tok vi hurtigbåt (https://www.aqua-net-h.co.jp/en/heritage/schedule.html) til Miyajima – her kunne vi brukt JR Rail pass og tatt tog+båt fra ett annet sted, men dette innebar ca 2 timer lengre reisetid, så vi endte opp med å kjøpe billetter med aqua-net som har avreise rett ved minneparken, og 5 minutter fra vertshuset).

Her hilste vi på tamme rådyr, fikk tatt bilde av Itsukushima Jinja Otorii – dessverre traff vi ikke med tidevannet når vi var der, den hadde nok sett mer imponerende ut om den faktisk var delvis dekket av vann.

IMG20230403134233.jpg

IMG20230403131207.jpg
    Spiste også lunsj på ett tradisjonelt japansk ramen sted, nudlene og suppen fallt i smak hos alle, selv om noe av innholdet ellers fikk enkelte til å rynke på nesa.

1680536497379-01.jpeg

Etter ett par timer på øya tok vi fergen tilbake, en kjapp tur innom vertshuset for å legge fra oss ting og skifte før vi var klare for middag.

Hadde booket en Yakiniku restaurant «Yamakin» for middag, lå ikke mye research bak valget foruten om at det serverte Wagyu og at var mulig å få booket på forhånd.

Vi gikk for Premium Family platter.

IMG20230403205203-01.jpeg
    IMG20230403194730.jpg

Etter middag var det en kort rusletur tilbake til hotellet for leggetid.

5. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    23,531
    Bonuspoeng:
    183
    For en start... glad for dere at det ble tur!

Maggie and Lars J like this.
  6. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,881
    Bonuspoeng:
    293
    Herlig :). En skam at SAS holder på sånn med billettene dog.

tom_gunnar, Insomnia4u and Maggie like this.
  7. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,617
    Bonuspoeng:
    183
    Dag 4 Hiroshima og Osaka.

Etter ett relativt tettpakket program de første dagene var det ikke lagt noen spesielle planer for denne dagen, foruten og reise til Osaka.

Sjekker ut av verthuset rundt kl 10, det er eieren selv som står i resepsjonen, en eldre dame som snakker ett par ord engelsk.

Hun er tydeligvis stolt over stedet sitt, og gir oss foruten en nøkkelring av papir duer ett kort/bilde og peker på bygget i bakgrunnen og får frem på engelsk at det er hennes.

IMG20230410091950.jpg

IMG20230410091956.jpg

Står Hiroshima på reiseplanen kan jeg trygt anbefale dette stedet.

Lar bagasjen stå igjen før vi tar turen for utforske shoppingmuligeter. Ca. 3 minutters gange fra vertshuset til den sentrale handlegata.

På veien møter du på dette landemerket

IMG20230403182432.jpg

Begge ungene får brukt opp lommepengene på hhv. pokemonkort og fotballstæsj.

IMG20230404102108.jpg

Blir også kjøpt inn litt klær i Hondori street

IMG20230404100515.jpg

IMG20230404102155.jpg

Holder det gående til rundt 16 før vi vender tilbake til vertshuset for hente bagasje og ta taxi til togstasjonen.

Litt trist, skulle gjerne hatt mer tid her - sett i etterkant er det oppholdet i Hiroshima som var høydepunktet på turen for egen del.

Shinkansen fra Hiroshima til Shin-Osaka, metro derifra til Namba station, og ti minutters gange senere er vi på plass ved Onyado Nono Namba.

Også ett hotell i Japansk stil, men større og mer upersonlig.
    Skoene settes i skap ved resepsjon, og hjulene på koffertene blir vasket før du får ta de med videre inn i bygget.

Størrelsen på rommet og utsikten også subpar fra det vi opplevde i Hiroshima.

klokka er rundt 21-22 når vi ankommer så det ble ventet med å utforske noe mer til dagen etter.

IMG20230404212710.jpg

8. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,954
    Bonuspoeng:
    293
    Hm.. Kanskje vi må forsøke å trykke inn en tur til Hiroshima ..

Ser ut som dere har det fantastisk. Veldig fint å se en tur med barn :)

9. tom_gunnar

tom_gunnar Medlem

Likes mottatt:
    101
    Bonuspoeng:
    43
    Så kjekt å lese! :)

10. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,617
    Bonuspoeng:
    183
    Dag 5 Kyoto

Sov litt lenger enn planlagt så vi rakk ikke JR avgangen vi hadde reservert plasser for til Kyoto - men heldigvis går det alltid ett tog, så vi bare hoppet på neste.

Fant ut vi hadde tatt akkurat samme linjen i 2018 da vi landet på KIX og tok toget til Kyoto - Haruka express.

I dag var det Hello Kitty tema på togsettet som skulle kjøre oss til Kyoto

Snapchat-903557722.jpg

En halvtime senere var vi på Kyoto station, og det var så bare å bytte plattform for JR toget som tok oss til Saga Arashiyama.

Første mål var apeparken, ingen av oss hadde sett aper utenom i diverse dyreparker.
    Dette var på toppen av en høyde som også ga fin utsikt over Kyoto og omegn

IMG20230405122619.jpg

Ikke den beste engelsken på dette skiltet.
    IMG20230405122614.jpg
    IMG20230405120445.jpg
    IMG20230405114901.jpg

IMG20230405115242.jpg

Tuslet ned igjen til landsbyen og spiste lunsj, var også meldt regn senere på dagen så gikk til innkjøp av en paraply.

Etter lunsj gikk vi til Bambus skogen som også er rett ved.
    For en gjeng fra Norge som er vant med gran og bjørkeskog var dette en kul opplevelse.
    Fikk desverre ingen særlig gode bilder, så jeg jukser litt ved å legge inn ett par fra jeg sist var der i 2018

20180327_165916.jpg

20180327_170449 (1).jpg

Så var det dit for å gå tilbake til stasjonen og sette kursen mot Fushimi Inari-taisha - ett sted vi ikke rakk besøke i 2018

Ikke satt meg veldig inn i det, men det var ett tempel med endel salgsboder rundt, mens hovedattraksjonen her er nok stien med flere tusen Tori porter som går oppover fjellet.

Snapchat-2213413.jpg
    IMG20230405154155.jpg

IMG20230405162542.jpg

Planen var egentlig dra tilbake til hotellet i Osaka etter dette,men ettersom det fortsatt var litt tid før det ble mørkt bestemte vi oss og ta turen til Gion.

Denne gangen betalte vi(med Suica kortene) for å kjøre Keihan linjen som tok oss rett til Gion.

IMG20230405182341-01.jpeg

IMG20230405182424-01.jpeg

Fikk trasket litt i gatene her før regnet meldte sin ankomst.

Spiste middag på ett sted som het Gion_S .

Etter dette var klokken såpass mye at det var blitt mørkt så vi bestemte oss dra tilbake til Osaka.

11. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,617
    Bonuspoeng:
    183
    Dag 6 Universial Studios

Var ved parken til annonsert åpning kl. 0900 - men som jeg hadde lest på nettet før reisen, så åpnet de ofte parken tidligere enn dette, så når vi ankom var mange karuseller allerede i full gang.

Jeg stresset ikke da jeg hadde bestillt fast track med garantert inngang til super mario world og harry potter world, har man ikke gjort dette i forkant kan det nok være lurt å møte opp tidlig for å ha større sjangse til å sikre inngang her.

Billig morro er det dog ikke, tror ingangsprisen var rundt 700 kr pr pers, i tillegg så må du plusse på rundt det samme per hode for fast track.
    Vi reiste på en dag som var i billigste kategori, reiser du i en helg øker fort prisene med 50 %

Fornøyelseparker har aldri helt vært min greie, men denne gang fikk jeg ta en for laget.

Mye folk og lange køer hvor enn i parken du var, glad vi hadde fast track, det gjorde at de som hadde lyst fikk kjørt det meste.

Noen karuseller hadde opptill 2 timer ventetid skulle man kjøre sammen.

Selv om vi hadde bare en matpause på 30 minutt rakk vi ikke ta alle berg og dalbanene, noe enkelte synes var litt skuffende.

For egen del var høydepunktet Mario World - det var helt sykt gjennomført.

Kjøpte ett Mario armbånd til Junior, slik at han kunne samle mynter og løse diverse oppgaver, før man til slutt kunne komme inn i slottet og slåss mot Bowser.

Dette rakk vi dessverre ikke før parken stengte, men jeg har iallefall sikret meg en reisepartner til ny Japan tur, for dette var han nødt til å fullføre en gang i fremtiden.

IMG20230406090126.jpg

IMG20230406085816.jpg

IMG20230406094522.jpg

Snapchat-1529183947.jpg

IMG20230406150747.jpg

20230406_165219.jpg

IMG20230406171801.jpg

Skjermbilde 2023-04-12 092058.png

Teknolai, jgroneng, Kristian and 23 others like this.
  12. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,617
    Bonuspoeng:
    183
    Dag 7 Osaka og Tokyo.

Denne dagen var uten noe spesielt program, hadde reservasjon på Pokemon Cafe kl 12:30, så tiden før dette ble brukt til litt sightseeing i sentrum etter å ha sjekket ut av hotellet.

Regnet høljet ned så vi foretrakk og gå i handlegata under tak, endte til slutt opp på senteret hvor Pokemon Cafè lå.

IMG20230407102234-01.jpeg

IMG20230407142834.jpg

IMG20230407103206.jpg

Ble handlet inn litt tøy og brukt noen kroner på diverse automater og spillehaller

Man kan ikke dra til Japan uten og være innom en tema cafe, og når vi hadde med to pokemon gærne barn, så ga det seg selv hvor vi skulle reise.

Maten var, som på de fleste temakafeèr jeg har besøkt, dyr og dårlig.
    Men det er vel ikke en kulinarisk opplevelse disse markedsfører heller..

Det var gøy og ha vært her, men ikke noe vi kommer til å gjøre igjen

IMG20230407134658.jpg

IMG20230407124056-01-01.jpeg

IMG20230407130940.jpg

Snapchat-928136133.jpg

Etter pokemon cafe ble det mer tid til shopping da regnet fortsatt høljet ned.

Hentet bagasjen på hotellet rundt kl 16 før vi satte kursen mot shinkansen og Tokyo

jgroneng, Kristian, sheim and 15 others like this.
  13. democomputer

democomputer Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,615
    Bonuspoeng:
    183
    Prisen er ingenting å si på hvis man sammenligner med Universal i USA er det jo gitt bort...

Hvor tidlig kjøper man billetter til USJ?

K

Lars J liker dette
  14. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,617
    Bonuspoeng:
    183
    Alt er relativt... :)

Om jeg ikke tar feil slippes billetter 2 måneder i forveien - inngangsbilletten er gyldig i 90 dager fra den datoen du opprinnelig kjøpte den til, du kan altså bruke den på en senere dag innenfor 90 dager, gitt det er samme priskategori dagen du vil reise.

Fast track passene blir fort utsolgt og er låst til spesifikke dager, så lønner seg nok og være ganske tidlig ute i dette 2 måneders vinduet

vi kjøpte billett og ekspress pass nøyaktig 2 måneder i forveien

Skjermbilde 2023-04-12 141331.png

EndreD, Eddie47, KRS and 3 others like this.
  15. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,617
    Bonuspoeng:
    183
    Dag 8 Tokyo

Dette var siste hele dagen.

Begynte dagen med å ta metro opp til Tokyo Dome for å ta berg og dalbanen etter tips her inne. Hadde i grunn ikke planlagt dette på forhånd, men skuffelsen var stor hos noen over å ikke ha fått kjørt alle berg og dalbaner i Universal Studios, så dette ble ett plaster på såret.

Da vi kom ut av metro stasjonen ved Tokyo Dome, holdt vi på og miste motet, da det var endeløse køer, som vi med en gang trodde var for fornøyelseparken.
    Viste seg heldigvis at det var kø for å komme en konsert med "Born Pink" som tilfeldigvis gikk samme dag.

Når vi fant køen for berg og dalbanen var den veldig håndterbar, kanskje 5-10 minutter ventetid for å få kjørt.

Området rundt Tokyo Dome var ganske stort med mange flere karuseller, men det meste var nok beregnet for enda mindre barn enn vi hadde, så vi nøyde oss med berg og dalbanen

IMG20230408101743.jpg
    IMG20230408100040.jpg

Etter Tokyo Dome satte vi kursen for Shinjuku, nærmet seg lunsjtider og vi hadde planer om å spise på Kawara Cafe & Dining, hvor vi hadde gode minner fra for 5 år siden.
    Maten, utsikten og stemningen her var en av de tingene vi husket best fra forrige besøk.

Dessverre ble ikke besøket som forventet denne gang, da vi kom inn i lokalet så virket det som personalet hadde sett ett spøkelse når de så oss.
    Selv om det kun var ett eller to bord opptatt så fikk vi beskjed om at de var fullt, og ikke ville servere oss.

Det er første gang vi har opplevd å bli nektet servering i Japan, mest sannsynlig for at vi er utlendinger. Har hørt det skjedd, men aldri opplevd det selv, før nå.
    Lokalet ligger ganske bortgjemt, så jeg tipper de ikke ofte får turister opp dit..
    Som ett minne legger jeg ut bilde hvordan det var i 2018
    20180330_221240.jpg

Slukøret tuslet vi videre, og endte på enn italiensk restaurant som het Miami Garden, her var pastaen veldig god, så skuffelsen ble fort glemt.

Ungene fikk etterpå brukt de siste lommepengene på Claw maskiner, til mor og fars fortvilelse ble det ett par gevinster som gjorde koffertene vi skulle ha med hjem enda fullere.

Deretter gikk turen til Shibuya, hvor vi bodde i 2018. Besøkte Hachiko statuen, Shibuya Crossing, og opplevde genrellt stemningen.

Shibuya 109 måtte også avlegges ett besøk - her ble det gjort ett par innkjøp av bedre halvdel.

IMG20230408150329.jpg

Klokken hadde da blitt så mye at det var på tide og komme seg tilbake til hotellet og gjøre seg klar til middag.

Hadde bestillt bord på Satsuma Ushinokura (Akasaka), vurderte også Kobe Kaiseki 511, men konkluderte med at det ble litt for fancy med barn på slep.

Endte som sist med en egen familieplate med forskjellig kjøtt, i tillegg bestillte vi ett eget Wagyu stykke.

IMG20230408194436-01-01.jpeg
    IMG20230408195157.jpg
    20230408_202654.jpg

Teknolai, jgroneng, AirMags and 19 others like this.
  16. mhandlykken

mhandlykken Medlem

Likes mottatt:
    607
    Bonuspoeng:
    93
    Fantatisk reisebrev, gøy å følge med! Har selv en tur til Japan i høst, så her er det mye inspirasjon å hente.

17. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,954
    Bonuspoeng:
    293
    Kan du skrive litt mer om området rundt Tokyo Dome? Billetter, etc.?

Og hvordan var prisen på Satsuma Ushinokura ?

Bra tur!

Lars J liker dette
  18. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,617
    Bonuspoeng:
    183
    Var ikke så lenge rundt Tokyo Dome, kanskje en time, det er ett stort område - men som sagt det meste av karuseller virker å være for yngre barn utenom berg og dalbanen.

Samtidig virket det å være noen aktiviteter man kunne gjøre innendørs der, bl.a ett spøkelsehus, og muligens noe laser tag om jeg husker riktig.

https://www.tokyo-dome.co.jp/en/tourists/experiences/

Billetter til karusellene kunne du kjøpe på automat rett ved der køen startet til de forskjellige karusellene, mener huske berg og dalbanen kostet 1500 Yen pp.

Betalte rundt 1600 NOK på Satsuma Ushinokura - med all mat og flere runder drikke. Synes dette var en grei pris for 4 stk.

Det er ikke en stor restaurant, av hva jeg så bestod den av 5-7 private båser man ble servert i, så jeg tror du bør ha en reservasjon for å være sikret bord.

Har lite sammenligningsgrunnlag, men vi var ganske fornøyd.

Skjermbilde 2023-04-16 095507.png

IMG20230408203328.jpg

jgroneng, AirMags, Kristian and 10 others like this.
  19. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,506
    Bonuspoeng:
    293
    Herlig reisebrev .. mye inspirasjon å hente!

indahla and Maggie like this.
  20. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,617
    Bonuspoeng:
    183
    Dag 9 Hjemreise

Etter SAS sent i Februar justerte reiseprogrammet ble hjemreisen dessverre skyvd en dag frem, slik at dette ble dagen vi skulle hjem.

Oppe ganske tidlig og hadde bestemt oss for å ta taxi til flyplassen for å slippe drasse på all bagasjen på kollektivtransport, når i tillegg Japan Rail Pass hadde gått ut dagen i forveien var det også ikke så altfor mye og spare ifht til taxi heller.

På vei ut til flyplassen får vi en sniktitt av dagens fugl

IMG20230409073933.jpg

SAS innsjekk åpnet ca. 3 timer før og vi var ganske tidlig ute i køen.
    Det er jeg i ettertid glad for, da køen for sikkerhetskontroll var enormt lang, vi brukte ca. 45 minutter igjennom.
    Det stod fast track på billettene våre, men den var visstnok stengt. Eneste mulighet for å snike i køen var via såkalt "FaceExpress" som er omtalt av @ccurrahee i en annen tråd.

Uansett så var vi såpass tidlig ute at selv med lang kø, så ble det det god tid til frokost/lunsj i ANA lounge før det var på tide og bevege seg bort for boarding.

Denne gangen hadde vi midtsetene på rad 7 og 8, så siste bildene fra Tokyo ble via flyets IFE.

IMG20230409121948.jpg

Som på veien bort så var service upåklagelig også på hjemturen,ett crew i toppform gjør SK C til ett av de bedre Business produktene i *A.
    IMG20230409115840 (1).jpg
    IMG20230409115851.jpg

Flytiden var estimert til ca. 12:30 minutter og vi skulle fly østover igjen, denne gangen langt nord. Kapteinen sa vi på det meste var 83 eller 86 grader nord (hørte ikke ordentlig)

Var maks en halvtime med natt/mørkt på utsiden av flyet, noe som passet greit da vi hadde satt som mål og ikke sove på turen for å best mulig komme inn i norsk døgnrytme igjen.

Bilde fra galley tatt nordover når vi var ca. lengst nord.

IMG20230409202232.jpg

IFE ganske forvirret over ruta

IMG20230409225343.jpg

Landet i København litt før rutetid, og fikk ca. 2 timer loungetid før det bar tilbake til OSL, landet rundt 21:30 norsk tid og var hjemme ca. 01:00.

Da gjenstår det bare å takke for følget, og håpe EB gudene står oss bi, slik at det kan bli flere reisebrev i fremtiden.

Attached Files:

jgroneng, Spielhaug, AirMags and 19 others like this.

Del denne siden