Det rapporteres om at SAS er langt på vei i planlegging av en vinterrute til San José, Costa Rica for vinterprogrammet som starter høsten 2025. Ruten skal flys to ggr. i uka med A350. SAS har ikke bekreftet dette ennå, men lekkasjer fra reiseoperatør San Jose har fortalt om planene. Det hadde vært kult..
Høsten 2025 er det det også mer kapasitet i long-haul flåten. Per siste offisielle rapport så har SAS 1 stk. A350-900 som blir levert i FY25 og 1 stk. i FY26.
Når en er gift med ei som surfer og stadig er inne på tanken om surfecamp i Costa Rica så tror jeg nesten ikke det finnes bedre nyheter enn dette Å sikre noen FlyPremium biz-billetter direkte fra skandinavia ville definitivt gi mange plusspoeng og ha høyere WAF (Wife Acceptance Factor) enn de lange omveiene som har vært alternativene frem til nå
Herlige nyheter! Alltid fint med spennende destinasjoner. For min del må SAS gjerne redusere kapasiteten til USA og fly til flere, slike reisemål .
Genialt - fin måte å komme seg billig over Atlanteren med poeng, og så kanskje fly videre fra Costa Rica til andre spennende destinasjoner i Latin Amerika?
Endelig litt eksotisk fra SAS. Dette har jeg faktisk veldig tro på kan være god business for bolaget. Har tidligere hatt to bookinger til SJO som ikke har blitt noe av, men alle gode ting er vel tre. Får håpe de slipper noen bonusseter etterhvert.
SJO drar jeg gjerne tilbake til. Kona har "familie" der etter utveksling på videregående. Og som andre har nevnt, gøy med noe litt eksotisk. Håper dette faktisk stemmer. Og at det er mulig å få bonusbilletter dit.
Om dette viser seg å stemme er det fantastiske nyheter - om tilgjengeligheten på bonusbilletter blir bedre enn til Bangkok vel og merke
Av interesse, hvordan bestemmer egentlig SAS seg for slike reisemål? Ikke misforstår: Jeg er begeistret over ruten hvis den skulle komme. Men nå er jo SJO ikke en SkyTeam Hub og har veldig lite relevant ST traffik videre. Samtidig er ikke alle Norden like opptatt av eksostiske reisemål som noen av oss her og SJO er ingen typisk forretningsdestinasjon. Hadde det ikke vært smartere å fly til et fremtidig ST Hub, som MEX, EZE (det er vel innenfor rekkevidde til en A350-900), eller kanskje ICN eller TPE på den andre sida av kloden? Jeg ønsker gjerne å forstår hvordan SAS tenker når slik destinasjoner bestemmes. Uansett håper jeg at den kommer og at SAS klarer å tjene penger på den, slik at ruten blir stående.
Det ryktes på et naboforum at det er en turoperatør som står for mesteparten av salget på ruta, så da er det vel lite risiko for SAS å prøve en vinter?
Anko sa for en tid tilbake at Asia ikke er interessant så lenge man ikke kan fly over russisk luftrom. Er dog helt enig i ditt resonnement at det på papiret burde være bedre nye destinasjoner for SAS enn SJO. Men hvis det stemmer som det skrives, at dette er i samarbeid med en turoperatør, så gir det mening. Ving har for øvrig chartret en A32X en dag i uken for å fly CPH-Banjul, Gambia. Hadde vært gull om SAS hadde fått til å selge seter selv på en slik flyvning i fremtiden. Selv mener jeg at SAS har en gylden mulighet med ruter til BKK nå som samarbeidet med TG blir mindre, ref stopp i code share. Basert på antall bonusbilletter på CPH-BKK-CPH må det være utrolig godt belegg, og med mindre SAS-feed til TG sine tre daglige helårsruter fra Skandinavia har SAS andeler å kapre. I mitt hode vil jeg tro at destinasjoner som SGN og HAN også burde være gode alternativer for SAS med tett samarbeid med VN. Det er mange vietnamesere i Skandinavia, regionen er en populær feriedestinasjon, kun AF som har en rute her (CDG-SGN) bortsett fra Hans ruter fra LHR/FRA/CDG/MUC og det er en destinasjon for forretningsreisende. Blir spennende å se hva de gjør fremover med de to nye flyene som nevnt av haakonks. Hadde vært gull om de kunne flydd til en ST-hub ex.USA. EZE, MEX, NBO hadde gjort seg.
Her blir sjefen for Eurobonus spurt om SAS har planer om å åpne ei rute til Costa Rica, og det virker som at han gjør ett dårlig forsøk på å skjule at noe er på gang. Spol til 15:33 ut i videoen så ser du hva sjefen svarer på det