SAS trekker lodd om hvem som skal oppgraderes

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Bizflyer, 02. juli 2014.

  1. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,813
    Likes mottatt:
    3,013
    Bonuspoeng:
    113
    Check-in.dk har i dag en artikkel om at SAS jobber med et nytt system for oppgraderinger.

    Når et langdistansefly er overbooket i Go, vil de sende ut mail til noen tilfeldig valgte passasjerer med tilbud for å oppgradere seg til Plus/Business. Helt gratis er det heller ikke. 1599 kr for go til plus og 3499 kr for go til Biz. Tilbudet vil bli gitt fra 24 til 8 timer før avreise. Og det er førstemann til mølla prinsippet som gjelder. Det er jo også verd å merke seg at prisen er den samme både i DKK, NOK og SEK. Så billigst oppgradering kan du kjøpe hvis flyet går ut av Arlanda, mens det er dyrest å fly fra Kastrup på grunn av valutakursene.

    Det forekommer meg underlig at man ikke lar sine Pandion/Diamond/Gull kunder gå først i den køen. Hvorfor skal man ellers være lojal mot et selskap som ikke viser sine beste kunder særlig mange fordeler i utgangspunktet hvis man skal miste hele muligheten for oppgraderinger. Og med denne måten å styre oppgraderinger på må man vel regne med at op-ups er en saga blott?? For ikke å snakke om muligheten for å oppgradere på poeng ved innsjekk eller i gate....

    Hele historien her: http://www.check-in.dk/SAS-traekker-lod-om-opgraderingstilbud#.U7PMkrEvgyg
     
  2. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    [dagdrømme]Kanskje det kommer oppgraderingsvouchere etter hvert...[/dagdrømme]
     
  3. erwib

    erwib Nytt Medlem

    Innlegg:
    24
    Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Enig med Bizflyer at dette er urimelig og jeg synes vi bør si klart fra til SAS om dette. Hva om Bonusfeber lager en standard mail og oppgir hvilke mailadresse vi bør sende vår "klage" til
     
  4. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
  5. aasjane

    aasjane Nytt Medlem

    Innlegg:
    7
    Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Helt enig med Bizflyer. Om ikke SAS lar sine Pandium-Diamond-Gull kunder får prioritet på dette, så er det en god grunn til å endre selskap. Har gull nå med SAS men får mitt Flying Blue Platinum nivå i august og vil kun bruke det om SAS gjennomfører dette.
     
  6. Ruby

    Ruby Super-veteran

    Innlegg:
    1,922
    Likes mottatt:
    6,660
    Bonuspoeng:
    183
    Du får vel ikke brukt Flying Blue om du reiser med *A. Eller slutter du å fly med SAS? Å kjører OW hele veien?
     
  7. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,528
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    KLM er vel i SkyTeam, ikke Oneworld... ;)

    For min del skal jeg ikke la det at min lille sjanse for opup grunnet status være grunn i at jeg slutter å fly med SAS. Jeg forstår jo at SAS vil tjene mer penger, og da er vel slike grep å forvente. Men selvsagt, for meg er det litt kjipt.
     
    SASlovah4evah liker dette
  8. Ruby

    Ruby Super-veteran

    Innlegg:
    1,922
    Likes mottatt:
    6,660
    Bonuspoeng:
    183
    Selvsagt ;)
    Forøvrig er jeg enig i at loddtrekning om oppgradering, uten å hennsynta medlemmer med status ikke er den beste måten å tilgodese sine lojale kunder.
     
  9. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,528
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Føler at "loddtrekning om oppgradering" er svært misvisende. Op-ups blir fortsatt gitt til pax med relevant status. Det er kun tilbud om kjøp av oppgradering som blir gitt etter loddtrekning.

    Jeg syntes ikke det er synd fordi at jeg vil ha tilbudet, men fordi at det trolig fører til mindre av de allerede få op-ups grunnet status.
     
    SASlovah4evah liker dette
  10. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,840
    Likes mottatt:
    1,922
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg blir ikke happy om min stand-by poengoppgradering går i dass fordi en "en gang i året" kunde har fått forhåndstilbud om oppgradering. Synes det holder med Optiontown.
     
    Jørgen liker dette
  11. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,840
    Likes mottatt:
    1,922
    Bonuspoeng:
    113
    Snakker ikke om Optiontown, men denne nye e-mail loddtrekningen. Elendig av SAS ift til deres stamgjester…
     
    Jørgen liker dette
  12. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    No way! Dette er for å slippe å op-upe for alle penga. Her skal man forsøke å tjene penger. Og som sagt, det er jo dessverre forståelig, men likevel dårlig at ikke EBD/EBG får pri..
     
    GinTonic liker dette
  13. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Dynamikken naa er at man oppgraderer EBP, EBD, EBG, EBS og Star Gold ved behov i slike situasjoner - uten vederlag. Dersom man melder seg og tilbyr seg aa oppgradere paa poeng ved gate, betaler man seg vel egentlig foran i koeen uansett?

    Saa lenge EBD og co faar tilbudet foerst, har jeg absolutt ingen problem med dette. Prisene er fornuftige og vel saa det
     
  14. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,840
    Likes mottatt:
    1,922
    Bonuspoeng:
    113
    Dessverre er det ikke så, i følge artikkel i første post: Men et Eurobonus-medlemskab giver ingen særlige privilegier, når SAS udsender sit tilbud om at købe opgradering. Tilbuddet udsendes nemlig til helt tilfældigt udvalgte passagerer på SAS Go på den flyvning, hvor Go er udsolgt.
     
  15. GinTonic

    GinTonic Senior Medlem

    Innlegg:
    833
    Likes mottatt:
    699
    Bonuspoeng:
    93
    For det første, op-ups (operational upgrades) vokser ikke på trær. For det andre,
    op-ups gis sjeldent/aldri for å være hyggelig, men har som regel en bakenforliggende årsak (som jo begrepets ordlyd tilsier).

    Et eksempel på "operational årsak" er for eksempel at det er overbooket i M/Y og SAS må flytte pax over til C. Jo flere upgrades SAS kan selge på forhånd gjennom Optiontown/mot poeng/mot cash, jo flere seter i Y/M åpnes for salg. I tilfellet overbooking er dette vinn-vinn for SAS da det gir cash smack på bunnlinja kontra å måtte gi bort seter i C gratis til pax med status. For pax med status vil det igjen bety at sjansen for en operational upgrade blir betydelig mindre.

    KLM har "loddet bort" upgrades via mail i mange år og er jo kjent for å være gnitne når det kommer til akkurat op-ups.
     
  16. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Rektalt
     
  17. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113

    Loddtrekning er jo egentlig ganske beskrivende, da det er totalt random og ingen form for prioritering av statuspax.
     
  18. GinTonic

    GinTonic Senior Medlem

    Innlegg:
    833
    Likes mottatt:
    699
    Bonuspoeng:
    93
    Lurer på om ikke den overtrøtte nordlendingen stokker kortene litt ;) under er to eksempler på tilfeller når en op-up vil inntreffe. Utfallet av begge eksemplene er at flyselskapet ser seg nødt til å oppgradere en eller flere. Normal kutyme er da å oppgradere pax etter "rang" da det er mest rettferdig ift andre pax. Men, som nevnt innledningsvis, op-ups vokser ikke på trær og det gjør heller ikke tilfeller hvor det er behov for op-ups. Summa summarum, så lenge SAS kan forutsi behovet for op-ups og selger disse tilfeldig via mail på forhånd eller ved gate etter behov, sier det seg selv at dette går på bekostningen av sjansen for pax med staus å få en gratis op-up ved innsjekk/gate. Som du selv sier, SAS må tjene penger bla bla, og det gjør de her ved å selger seter de før måtte gi bort gratis. Konsekvensen er at sjansen for gratis op-ups reduseres betraktelig. At man velger å overse pax med status under en slik utvelgelse kan også sees på som mer eller mindre rektalt da det er stort sett slik resten av bransjen fungerer. Dette har heller ingenting med verken Optiontown eller by request å gjøre da disse mulighetene stenges lenge før load kan sees på som endelig. Hva du mener med statusupgrades er for meg ukjent og er ikke noe jeg kjenner til.

     
    Trety, Islending, Fly med oss and 2 others like this.
  19. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Velkommen til SK 907!! I dag kjører vi trommelen for 4 seter i business - og en røvar og fullt hus.

    [​IMG]

    Og Farmer snurrer trommelen......

    [​IMG]

    Og Helge fra Snåsa vinner!!!!!!

    Whaa whaa whaa til EBDanielsen. Trøstepremie er ett midtsete rett ved dassen bakerst, samt 50 spenn Pr. Gin and Tonic.

    Thanks for playing !
     
  20. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Tja, vi kan jo kjøre en Norvisjn debatt, så får du lira litt av deg også ;)
     
    TOS and vegardg like this.

Del denne siden