Kopiert fritt fra pressemeldingen: SAS fortsetter å tilpasse utvalget etter ønsker fra passasjerene. Som ett av få ruteflyselskaper i Europa gir SAS nå passasjerer på SAS Go mulighet til å forhåndsbestille mat på reisen. Alternativene er tilpasset kosthold og livsstil, og omfatter blant annet vegetarisk, vegansk, glutenfritt og laktosefritt. Innovasjon har vært en drivkraft for SAS gjennom selskapets 70 år i luften. Nylig lanserte SAS sitt nye mat- og drikkekonsept, «New Nordic by SAS», for passasjerer på SAS Plus på samtlige flygninger i Europa og Skandinavia samt på innenriksflygninger. Konseptet fokuserer på kortreist mat og sesongens råvarer. SAS fortsetter å skape nye opplevelser basert på passasjerenes behov og ønsker. Derfor lanserer selskapet nå – som ett av få ruteflyselskaper – muligheten til å forhåndsbestille mat tilpasset kostbehov og livsstil. Muligheten gjelder for passasjerer på SAS Go på reiser innen Europa som har en varighet på minst 2 timer og følger samme konsept. Se film her. – Vi ønsker å tilby passasjerene våre en skreddersydd opplevelse. Mat og drikke er en viktig del av opplevelsen, og folk ønsker å spise i tråd med egen livsstil også om bord hos SAS. Vi er derfor glade for å kunne lansere muligheten for at passasjerer på SAS Go kan forhåndsbestille mat fra vårt nye og bredere sortiment innen Europa, sier Head of Product & Services Therese Lorenius i SAS. Maten serveres i den nye New Nordic by SAS-designen, som er unik i bransjen og inspirert av take-away-kulturen. Alle måltider er pakket i en kube som gjør det enkelt å spise samtidig som man jobber, leser eller ser på film. Ved å forhåndsbestille er man garantert å få mat som bare kan kjøpes på forhånd. Måltidene kan forhåndsbestilles senest 18 timer før avreise, ved bestilling, på SAS' hjemmeside, via reisebyrå eller via SAS Call Centres. Prisen er 110 kr (utenom minipizza – 55 kr). Nyheter: · glutenfritt · laktosefritt · gluten- og laktosefritt · vegetarisk · vegansk · «non-pork» · mini-pizza (lakto-ovo-vegetarisk) Allerede på menyen: (Prisen varierer fra 65 til 95 kr.) · lunsj · middag · Kids’ Meal · salat (kan både forhåndsbestilles og kjøpes om bord) · sandwich (kan både forhåndsbestilles og kjøpes om bord) · frokost (frem til 09.00, kan både forhåndsbestilles og kjøpes om bord) Les mer her: www.SAS.no/preordermeals Les mer om våre øvrige nyheter om bord på SAS New Experience * På flygninger til USA og Asia er mat inkludert på SAS Go, og passasjerene kan ringe på forhånd og bestille spesialmat.
Personlig syns jeg det hadde vært mer innovativt og unikt om dette var et tilbud til de i Plus, da selvsagt inkludert i prisen
Flott tiltak med bedre utvalg og kvalitet på maten. Ser ut som det er en positiv trend med flere flyselskap. Jeg synes det generelt er god mat om bord, overalt. Hvordan er det hos SAS om du har bestilt spesialmat og vil gjøre endring på flight eller oppgradering (typisk samme dag som flight). Kommer du sist på listen eller er det mulighet for å si fra seg maten og bli med? Forstår at du alltids kan kjøpe ny billett dersom plass, men før så var desk/gate-personalet lite villige til å røre noen som hadde spesielle behov, merknader i PNR eller spesialmat.
Regner med at dette er inkludert i prisen for de som reiser Plus? Eller må Plus også betale? Eller er det ikke tilgjengelig for de som reiser Plus?
Jeg ble denied oppgradering ved IAD (ved innsjekk) fra Plus til C ettersom jeg hadde forhåndsbestilt spesialmat. Jeg prøvde meg med at jeg var villig til å si fra meg spesialmaten, men talte for døve ører.
Glad jeg spiser det meste. Men man kunne kanskje ha et alternativ for kolerikere som risikerer å eksplodere når vedkommende prøver å pirke bulgur ut av disse klokkeeskene med en fem cm lang plastgaffel? Gjøre det litt enklere for oss, f.eks. ved å tilby spisepinner? De er i alle fall lange nok.
Ved oppgradering via Plusgrade skal visstnok maten følge med «videre». Men tydeligvis ikke ved upgrade ved innsjekk, gate etc.
Det er vel noe smått ironisk i det å passe på at maten man spiser om bord på et fly er kortreist? Kanskje man tvinges til å spise opp innen et kvarter etter takeoff.
Antar det fortsetter med en serveringsrunde med polarrull, nøttemiks eller kvikk lunsj? Syntes mattilbudet i Plus på opptil 2 timer lange innenlandsflyvninger er skrekkelig dårlig.
Slik jeg leser det, så er det nok beregnet på at man i Go skal kjøpe det, ikke at man også i Plus kan bestille og få det gratis. Men jeg tar gjerne feil
Det er litt fascinerende hvordan det blir usikkerhet rundt visse detaljer hver gang SAS lanserer noe nytt..
Det er igrunnen et godt poeng. Hvis man regner på det, man kjøper mat for 100 kroner, kanskje en pils til 50. Så får man oppveie en trist matbit og fri flyt av drikke (ikke innenriks) samt mer poeng mot forskjellen på 150 kroner og det ekstra som Plus utgjør. Kan bli en vanskelig regnestykke å fordøye...
Det er jo fordi dem aldri klarer å utale seg ordentlig (ta hun som svarte i intervjuet med TV2 hjelper deg f. eks). Kunne vært så enkelt som: Reisende i Plus vil også kunne velge dette om ønskelig som alt annet på menyen, eller; Reisende i Plus vil ikke kunne utnytte seg av dette tilbudet og vil måtte velge alternativene som vist i menyen om bord. Etter @Stuttfeiten ‘s kose prat med Eivind er det rart hvis det ikke sitter noen hos SAS å følger med på IF så dem burde jo skjønt at vi ville begynne å stille spørsmål
Pussig at SAS ikke ser verdien av tilbakemeldinger og daglig dialog med sine beste kunder, mange av dem brukere på InsideFlyer.no Lufthansa har i flere år hatt offisielle representanter på FlyerTalk og Vielfliegertreff som besvarer spørsmål. flyertalk.com/forum/lufthansa/feedback-thread-official-lh-lurker vielfliegertreff.de/offizieller-lufthansa-thread-eure-fragen-das-lufthansa-team (Google Translate link) SQ fokus på sunn mat:
Er ikke mye å rope hurra for på lenger turer heller. LPA-OSL hadde ingenting utenom boksen. Ikke polarrull eller knekkebrød engang...