Alt som gjøres av ruteendringer akkurat nå er vel mer å regne som brannslukking, tviler på at vi får se en overordnet plan for videre rutenett før til høsten.
Jeg tror det motsatte, det vil fremover bli viktigere og viktigere for SAS (og andre selskaper) å holde på sine trofaste kunder. Forsvinner fordelene med EBG / EBD vil nok også lojaliteten forsvinne for mange, for hvorfor skal jeg betale 3-4-500 kroner på en tur til Stavanger med SAS i forhold til DY hvis det ikke gir noen fordeler?
Enig der. Kundegrunnlaget vil være særdeles spedt når man begynner å lette på restriksjonene, og da bør nok SAS tenke på å beholde de de kan beholde. Vi kan fort ende opp i en situasjon der selskapene fallbyr goodies for å tiltrekke seg nye kunder (narkolangertrikset), gjerne kortsiktig for å lokke folk inn, og da kan ikke SAS være den som sitter med det dårligste tilbudet. Dette blir selvsagt spekulasjoner fra min side, men tror nok SAS allerede har tenkt i de baner.
Jeg mente ikke i år eller neste år. Kanskje på sikt vil man se at det vil ha mindre betydning enn det hadde før Corona slo inn.
Sammen med opparbeidet lojalitet gjennom fordelsprogram og avtaler vil SAS også kunne ha en annen fordel i tiden etter korona - de er et kjent og trygt valg. Det er ikke gitt at vi har blitt mer åpne for å teste alle mulige ukjente selskap etter denne krisen, jeg har heller en hypotese om at vi i starten vil være trygghetssøkende og da gå til de vi kjenner. Men etter hvert vil vi nok gå tilbake til at mange velger det billigste....
Hva mener du med trygt valg? Jeg tror nok de fleste som fløy sas i 2013 ikke brydde seg så mye om at SAS var timer unna konkurs høsten 2012. Ikke veldig trygghetssøkende at sas ble reddet av gongongen på overtid av overtiden noen måneder tidligere. Slikt glemmes fort.
Jeg snakker ikke om finansielt trygt, det virker det som om svært få bryr seg om (eller er i stand til å sette seg inn i). Imidlertid har dagens situasjon med korona fått fram en annen utrygghet, den som er knyttet til helse og sikkerhet. Det er ikke sikkert at dette vil spille inn mye, men de fleste mennesker har en tendens til å gå til kjente produkter og leverandører når de selv opplever utrygghet (som jo mange gjør nå). Og tro meg, det er aktører i mange bransjer som har tenkt å dra nytte av det i tiden framover.
Tenker at når det gjelder ruter så kan det godt hende at Danmark kommer til å sette mer krav om at ruter må beholdes på CPH hvis de skal gi mer statsstøtte.
Kan nok godt være at vi ser flere ruter med CPH som hub de neste to årene. Det jeg lurer på er hvor mange år tilbake en går, altså, at en bygger seg tilbake til én hub pga statsstøtten. Jeg tror også at det betyr noe for flere enn oss her inne om SAS blir utkonkurrert (med ev konkurs) av Ryanair på innenriks-ruter. Da står vi igjen med kun WF på anbudsrutene. Og hva vil skje med Forsvaret sine avtaler? Ustabile Ryanair uten kundefokus? Infrastrukturen i Norge er ganske sårbar, og uten et flytilbud med aktører som en kan stole på vil det gå ut over en rekke ulike industrier. Så jeg tror at regjeringen vil gjøre ganske mye for at SK skal bestå.
Noen som kjenner noen ansatte i SAS? Hvordan er stemningen nå om dagen? Er oppsigelsene sendt ut? Hvordan er fordelingen piloter/ kabinansatte/ flyplassansatte vs hovedkontor?
En kommentar om Ryanair er vel at jeg tror det blir rabalder fra LO om Staten lukter på å gi dem en innenriksavtale i Norge. Herunder også Forsvaret. Vil faktisk tro at foreningene kommer til å kjempe både for Widerøe og SAS (selv om de er mer dansk og svensk).
Nå var det i et tenkt tilfelle, og en respons på en post der SAS går konkurs. Men som sagt tviler jeg på at det skjer, nå har jo også Norwegian kjøpt seg ekstra tid. Poenget mitt er at det ikke er likegyldig hvilket selskap som flyr innenriks i Norge. Kan vel bare se på ambulansefly-skiftet for å få en pekepinn på hvordan et ultra-lavprisselskap vil oppføre seg.
Ok, jeg misset konteksten om at SAS også skulle gå overende. Tenker at det kanskje det er litt for hypotetisk siden viljen til å redde SAS i de skandinaviske landene har vært stor tidligere, men er jo ikke helt umulig.
Her vil jeg være uenig, nordmenn drar på cruise som aldri før, og vi ligger langt foran resten av skandinavia. Jeg fant noen gamle tall kjapt: I 2013 dro 141.000 nordmenn på cruise. Til sammenligning dro 85.000 svensker og 38.000 dansker. Ikke alle disse drar til Miami såklart, men flertallet drar dit, uten tvil. Sånn sett burde det vært flest fly fra OSL-MIA, ikke ARN-MIA og CPH-MIA. Det store spørsmålet er når vil cruise fra Florida gå som før?
Hvis nordmenn ikke slutter å dra på cruise pga Covid, vil de da slutte å dra på cruise fordi de må fly OSL-CPH-MIA istedenfor OSL-MIA?