SAS vil kvitte seg med 5.000 ansatte permanent

Tråd i 'Nyheter' startet av Mysterio, 28. april 2020.

  1. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    778
    Likes mottatt:
    1,444
    Bonuspoeng:
    93
    Alt som gjøres av ruteendringer akkurat nå er vel mer å regne som brannslukking, tviler på at vi får se en overordnet plan for videre rutenett før til høsten.
     
    Insomnia4u and Shyneno like this.
  2. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,310
    Likes mottatt:
    33,887
    Bonuspoeng:
    293
    ORD har gode connections, men de trenger jo ikke å ha daglige flygninger dit både fra CPH og ARN.
     
    McBuljo liker dette
  3. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    Ja vi får se :)
     
  4. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    Tviler... MIA og IAD går nok først. LAX og ORD blir nok holdt oppe en stund til.
     
  5. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,518
    Likes mottatt:
    7,426
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg tror det motsatte, det vil fremover bli viktigere og viktigere for SAS (og andre selskaper) å holde på sine trofaste kunder. Forsvinner fordelene med EBG / EBD vil nok også lojaliteten forsvinne for mange, for hvorfor skal jeg betale 3-4-500 kroner på en tur til Stavanger med SAS i forhold til DY hvis det ikke gir noen fordeler?
     
    Insomnia4u liker dette
  6. elgringo1964

    elgringo1964 Med lem

    Innlegg:
    442
    Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Enig der.
    Kundegrunnlaget vil være særdeles spedt når man begynner å lette på restriksjonene, og da bør nok SAS tenke på å beholde de de kan beholde.
    Vi kan fort ende opp i en situasjon der selskapene fallbyr goodies for å tiltrekke seg nye kunder (narkolangertrikset), gjerne kortsiktig for å lokke folk inn, og da kan ikke SAS være den som sitter med det dårligste tilbudet.
    Dette blir selvsagt spekulasjoner fra min side, men tror nok SAS allerede har tenkt i de baner.
     
  7. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg mente ikke i år eller neste år. Kanskje på sikt vil man se at det vil ha mindre betydning enn det hadde før Corona slo inn.
     
  8. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,518
    Likes mottatt:
    7,426
    Bonuspoeng:
    183
    Tviler. Trofaste kunder vil være like viktig i 2025 og 2030 som i 2021.
     
    lMartin and Shyneno like this.
  9. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    778
    Likes mottatt:
    1,444
    Bonuspoeng:
    93
    Sammen med opparbeidet lojalitet gjennom fordelsprogram og avtaler vil SAS også kunne ha en annen fordel i tiden etter korona - de er et kjent og trygt valg. Det er ikke gitt at vi har blitt mer åpne for å teste alle mulige ukjente selskap etter denne krisen, jeg har heller en hypotese om at vi i starten vil være trygghetssøkende og da gå til de vi kjenner. Men etter hvert vil vi nok gå tilbake til at mange velger det billigste....
     
  10. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,364
    Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Hva mener du med trygt valg? Jeg tror nok de fleste som fløy sas i 2013 ikke brydde seg så mye om at SAS var timer unna konkurs høsten 2012. Ikke veldig trygghetssøkende at sas ble reddet av gongongen på overtid av overtiden noen måneder tidligere. Slikt glemmes fort.
     
    Shyneno liker dette
  11. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    778
    Likes mottatt:
    1,444
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg snakker ikke om finansielt trygt, det virker det som om svært få bryr seg om (eller er i stand til å sette seg inn i). Imidlertid har dagens situasjon med korona fått fram en annen utrygghet, den som er knyttet til helse og sikkerhet. Det er ikke sikkert at dette vil spille inn mye, men de fleste mennesker har en tendens til å gå til kjente produkter og leverandører når de selv opplever utrygghet (som jo mange gjør nå). Og tro meg, det er aktører i mange bransjer som har tenkt å dra nytte av det i tiden framover.
     
    Insomnia4u liker dette
  12. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    976
    Likes mottatt:
    2,332
    Bonuspoeng:
    93
    Tenker at når det gjelder ruter så kan det godt hende at Danmark kommer til å sette mer krav om at ruter må beholdes på CPH hvis de skal gi mer statsstøtte.
     
  13. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,948
    Likes mottatt:
    2,555
    Bonuspoeng:
    113
    Kan nok godt være at vi ser flere ruter med CPH som hub de neste to årene. Det jeg lurer på er hvor mange år tilbake en går, altså, at en bygger seg tilbake til én hub pga statsstøtten.

    Jeg tror også at det betyr noe for flere enn oss her inne om SAS blir utkonkurrert (med ev konkurs) av Ryanair på innenriks-ruter. Da står vi igjen med kun WF på anbudsrutene. Og hva vil skje med Forsvaret sine avtaler? Ustabile Ryanair uten kundefokus?

    Infrastrukturen i Norge er ganske sårbar, og uten et flytilbud med aktører som en kan stole på vil det gå ut over en rekke ulike industrier. Så jeg tror at regjeringen vil gjøre ganske mye for at SK skal bestå.
     
  14. NoLimit

    NoLimit Evig ung

    Innlegg:
    403
    Likes mottatt:
    378
    Bonuspoeng:
    63
    Noen som kjenner noen ansatte i SAS? Hvordan er stemningen nå om dagen? Er oppsigelsene sendt ut? Hvordan er fordelingen piloter/ kabinansatte/ flyplassansatte vs hovedkontor?
     
    Shyneno liker dette
  15. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    976
    Likes mottatt:
    2,332
    Bonuspoeng:
    93
    En kommentar om Ryanair er vel at jeg tror det blir rabalder fra LO om Staten lukter på å gi dem en innenriksavtale i Norge. Herunder også Forsvaret. Vil faktisk tro at foreningene kommer til å kjempe både for Widerøe og SAS (selv om de er mer dansk og svensk).
     
  16. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,948
    Likes mottatt:
    2,555
    Bonuspoeng:
    113
    Nå var det i et tenkt tilfelle, og en respons på en post der SAS går konkurs. Men som sagt tviler jeg på at det skjer, nå har jo også Norwegian kjøpt seg ekstra tid.

    Poenget mitt er at det ikke er likegyldig hvilket selskap som flyr innenriks i Norge. Kan vel bare se på ambulansefly-skiftet for å få en pekepinn på hvordan et ultra-lavprisselskap vil oppføre seg.
     
  17. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    976
    Likes mottatt:
    2,332
    Bonuspoeng:
    93
    Ok, jeg misset konteksten om at SAS også skulle gå overende. Tenker at det kanskje det er litt for hypotetisk siden viljen til å redde SAS i de skandinaviske landene har vært stor tidligere, men er jo ikke helt umulig.
     
  18. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,450
    Likes mottatt:
    4,386
    Bonuspoeng:
    113
    Her vil jeg være uenig, nordmenn drar på cruise som aldri før, og vi ligger langt foran resten av skandinavia. Jeg fant noen gamle tall kjapt:
    I 2013 dro 141.000 nordmenn på cruise. Til sammenligning dro 85.000 svensker og 38.000 dansker.

    Ikke alle disse drar til Miami såklart, men flertallet drar dit, uten tvil.

    Sånn sett burde det vært flest fly fra OSL-MIA, ikke ARN-MIA og CPH-MIA.

    Det store spørsmålet er når vil cruise fra Florida gå som før?
     
    Maggie liker dette
  19. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,340
    Likes mottatt:
    7,724
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis nordmenn ikke slutter å dra på cruise pga Covid, vil de da slutte å dra på cruise fordi de må fly OSL-CPH-MIA istedenfor OSL-MIA?
     
    holmen liker dette
  20. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,867
    Likes mottatt:
    64,767
    Bonuspoeng:
    293
    Sikkert en del som reiser med DY også?
     

Del denne siden