SAS vurderer avbestillingsgebyr (og avbestillingsforsikring) på bonusbilletter

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Flight Cancelled, 28. mai 2019.

  1. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,313
    Likes mottatt:
    33,888
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg ser hva du mener @ILS2 , men selv om det er gode argumenter så er jeg enig med @kaijoar . Det er altfor mange som bestiller billetter "sånn for tilfelles skyld".
    Vi mennesker er forskjellige, jeg bestiller ikke for morro skyld. Når jeg bestiller, så skal jeg reise. Jeg har i løpet av en 30 årig yrkeskarriere hatt kun en avbestilling (av både revenue og eb billetter) så skal jeg nok tåle å ta et avbestillingsgebyr eller to, forutsatt at det faktisk stemmer som SAS sier, at de gjør dette for å bedre tilgjengeligheten gjennom å straffe de som bestiller i hytt og gevær.

    Jeg vil gjerne peke på våre erfaringer med Tallinn, det var i lang tid helt håpløst å komme gjennom. Flere av oss, også de med edlere metaller erfarte å sitte i opp mot en time for å få svar. Da var det gratis å endre.

    Nå er det gebyrer på endringer, og responstiden i Tallinn har gått i kjelleren. De siste gangene jeg har ringt Tallinn har jeg fått svar på øyeblikket.

    Så ja, jeg tror dette har noe for seg. Dessverre. Det sier seg selv egentlig, når noe er helt kostnadsfritt så er det lett å misbruke det.
     
  2. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,824
    Likes mottatt:
    2,240
    Bonuspoeng:
    113
    Dersom jeg skal svi av 10-15 000 poeng pr. vei på bonusbilletter innenfor Europa, og 30-50 000 utenfor Europa, så forventer jeg simpelthen at de er fleksible. Dersom de ikke er det, så forsvinner et vesentlig insentiv for meg til å samle bonuspoeng, for da kan jeg like gjerne kjøpe billigste SAS minus light-billetter.
     
    Stuttfeiten, benair, furlong and 3 others like this.
  3. 91559226

    91559226 Medlem

    Innlegg:
    55
    Likes mottatt:
    53
    Bonuspoeng:
    18
    Dersom et system systematisk utnyttes over for lang tid vil det stort sett alltid bli endringer på et tidspunkt, og i verste konsekvens avviklet. SAS har interesse i at også andre enn bare bonusjegere skal ha nytte av programmet. Hadde ikke vært noe program dersom det bare hadde vært deltagerne på IF som medlemmer.

    Blir sånn som håndklemafian på sydenhoteller holder på, står opp kl 06.00 og kaprer alle de beste solsengene, og kommer kanskje daffende ned nærmere lunsj, om i det hele tatt.

    Systemet har blitt "utnyttet" for lenge, avbestillingsgebyr er helt på sin plass. Helt enig med dem som sier nærmere enn 30 dager til avreise.
     
    Ombo, Arvid1410, NoLimit and 2 others like this.
  4. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,746
    Likes mottatt:
    9,394
    Bonuspoeng:
    183
    Fikk også denne nå, og synes løsningen fremstår som veldig ensidig.

    Ingen karanteneperiode, x antall gratis avbestillinger eller noe annet som bidrar til å gjøre løsningen hensiktsmessig for å gjøre det de hevder løsningen er til for, nemlig å øke antallet.

    I tillegg er gebyrene ganske høye, opp til 1000 kr på longhaul, og 300 innad i Europa/Norden.
    Da er det jo til tider like greit å booke vanlige billetter og eventuelt få igjen skatter og avgifter.

    150 kr er et greit nok insentiv til å ikke booke i hytt og gevær.

    Fremstår først og fremt som en skjult revenue-mulighet for SAS spør du meg, og en vesentlig devaluering av eurobonusprogrammet.

    Men når det er sagt så er det jo hyggelig at de (forhåpentligvis?) lytter til kundenes meninger.
     
    tombom, SAJblue, Stuttfeiten and 4 others like this.
  5. Rohass

    Rohass Senior Medlem

    Innlegg:
    500
    Likes mottatt:
    2,101
    Bonuspoeng:
    93
    Fikk denne jeg også & gav dem argumentet om at en bedre & jevnere tilgang på bonus billetter sannsynligvis vil redusere antallet avbestillinger betraktelig også.
    Folk flest bokoker/kansellerer jo ikke bare for å lage bry.

    Slik det er idag for populære destinasjoner så må man jo nesten bare sitte 24/7 og overvåke om tilgjengelige biletter plutselig dukker opp nesten et år i framtiden. (PEK & PVG generellt unntatt)

    Mange av oss har vel ikke så eksakt kunnskap om neste års kalender, og da blir det nok til at noen booker litt i det ukjente når man er heldig og finner noe & håper man faktisk kan reise når tiden kommer.

    Så forslaget til SAS var 1000 NOK i gebyr for endring/kansellering av langdistanse reiser.
    Dette virket høyt, så jeg krysset at jeg kunne akseptere et 300 kr gebyr for avbestillinger ganske nær avreisedato.
     
    Xflipper liker dette
  6. benair

    benair Medlem

    Innlegg:
    148
    Likes mottatt:
    239
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg svarte følgende på undersøkelsen:

    Fleksibiliteten i Eurobonus-billettene er et meget viktig incentiv for å være lojal til bonusprogrammet. En avgift vil vesentlig redusere den opplevde fordelen med Eurobonus-billetter.
    Dersom det er et problem at det blokkeres for manges seter som ikke benyttes, kan dette løses ved å innføre maks antall aktive bonus-bestillinger et medlem kan ha til enhver tid. For eksempel at medlemmer kun kan ha inntil 5 bonusbillett-bestillinger til enhver tid.


    Dessverre mistenker jeg at dette handler om revenue, og er en del av en større strategi der Eurobonus ikke lengre primært er et lojalitetsprogram knyttet opp mot flyreiser, men der bonuspoeng er en salgsvare som SAS selger videre til kredittkortselskaper og andre eksterne.
     
    Stuttfeiten liker dette
  7. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,611
    Likes mottatt:
    4,043
    Bonuspoeng:
    113
    Det ville ha blitt døden for bruk av bonusbilletter for meg, og jeg antar mange andre og.

    Har akkurat nå ni bonusbilletter bestilt, med plan om å bruke alle. Vanligvis har jeg enda flere enn det og. Å bare kunne planlegge fem bonusbilletter frem i tid, ville ha gjort det umulig å bestille når de er tilgjengelige.
     
    dkvt and Xflipper like this.
  8. polscifly

    polscifly Medlem

    Innlegg:
    137
    Likes mottatt:
    185
    Bonuspoeng:
    43
    Selv om dette sikkert er noe SAS synes er veldig kjekt for å dra inn mer cash, så er det ikke den verste ideen jeg har lest. Synes det er utrolig frustrerende å forsøke å få tak i langdistanse business billetter, og jeg tror en del av grunnen er at mange hiver seg over disse billettene når de dukker opp, for så å avbestille i mange tilfeller.

    Setter stor pris på fleksibiliteten i bonusbilletter - for en som ellers reiser mest men ordinære eco-billetter er det veldig kjekt å kunne endre, spesielt innenlands. Er også fint på langdistanse, om det dukker opp mye bedre billetter i Star Alliance osv.

    Jeg tror forsikringsløsningen kunne vært mest spiselig, men den gjør kanskje ikke nok.

    Selvfølgelig kommer jeg til synes det er kjipt å bruke mer der jeg enten skaffer forsikring eller avbestiller, men om det kan gjøre tilgangen bedre, så synes jeg det er verdt det.

    Det som likevel virkelig trengs mest er en bedring i antall seter. Det er alt for få seter som legges ut i dag. Synes det er mye viktigere at det er mange bonusseter enn feks opplæringsmuligheter. Håper SAS vurderer dette også.

    Som noen er inne på er det jo en devaluering - så man kunne håpt at det kom noe positivt samtidig også, som gjorde det bedre for kundene. Det er lov å drømme..
     
    Last edited: 29. mai 2019
    prisjeger liker dette
  9. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Som en gammel traver i dette gamet - og en som har opplevd finanskriser, nærmestkonkurser, devalueringer, forbedringer og devaluering pakket inn som forbedringer, er det fryktelig frustrerende å se den naive optimisme som preger mange av forummedlemmene i denne debatten.

    1. SAS har en av Europas minste langdistanseflåter og har installert - etter mitt syn - for få Business-seter i kabinen (i alle fall på A330). Dette er i seg selv selvbegrensende for tilgjengeligheten. Det er å tro på julenissen at det skal bli et rush av ledige seter fordi et gebyrregime innføres. SAS har ikke en stor nok flåte til å blidgjøre alle. Det er enkel tilbud / etterspørsel-logikk: antall seter tilgjengelig vs. antall utestående bonuspoeng - det er rett og slett for mange om beinet. Situasjonen forverres av kredittkortrabattene, som både øker kundenes forventning om tilgjengelighet, men også mengden utestående poeng. Antallet tilgjengelige Business-seter forblir imidlertid konstant.

    2. SAS har en gammeldags og lite dynamisk struktur for når de slipper bonusseter. 330-dagers regelen nærmest incentiverer "krystallkuleplanlegging" og bør avskaffes. Det vil gi betydelig bedre effekt om seter slippes +/- noen måneder (kanskje til og med noen uker) før avreise. Unntak kan derimot gjøres for EBD / EBP, slik som Lufthansa og Swiss gjør for sin premiumkabin (riktignok First Class) for SEN / HON. I tillegg må SAS la det gå automatikk i at avbestilte bonusreiser alltid gjøres tilgjengelig igjen som bonusbilletter - slik er det ikke i dag (det styres av forventet loadfaktor på den respektive avgang på avbestillingstidspunkt).

    3.SAS taper penger. Business-passasjerer på langdistanse er en avgjørende melkeku, noe som forklarer manglende tilgjengelighet i perioder når Business-reisende er på tur (utenom fellesferier). Det forklarer også hvorfor SAS nøler med å slippe bonusseter selv om kabinen er mer eller mindre tom nær avreise, fordi de må unngå at gruppen med høyest betalingsvilje skal se sitt snitt til å bruke poeng i stedet for cash (særlig i disse dager der poeng opptjent i jobb skal brukes i forbindelse med jobb).

    ...og sånn kunne jeg fortsatt.

    Kudos til kommunikasjonsavdelingen hos SAS - det er ikke måte på hva folk velger å tro på noen ganger.

    Mitt budskap forblir det samme: Si klart og tydelig "NEI TIL GEBYRER!"
     
    Kristian, Tjo, Gullars and 24 others like this.
  10. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,948
    Likes mottatt:
    2,555
    Bonuspoeng:
    113
    vegardg and benair like this.
  11. 91559226

    91559226 Medlem

    Innlegg:
    55
    Likes mottatt:
    53
    Bonuspoeng:
    18
    Alle er seg selv nærmest, som oftest, og ingen liker å bli tatt fra et gode, eller føle at verdien eventuelt blir lavere. Likevel, det er jo ingen tvil om at noen booker opp seter så snart de dukker opp, sånn i tilfelle man skal reise, for deretter å avbestille senere. Flere har også bekreftet dette her på forumet.

    I min relativt korte tid i dette gamer har jeg ikke tall på hvor mange ganger jeg har lest type «bestill så snart F dukker opp, er bare å endre/kansellere dersom...». Noen synes dette er greit, andre synes det er ugreit, og sannsynligvis vil ikke denne tråden føre partene nærmere. Jeg er i gruppe 2, som ikke synes noe om akkurat denne praksisen, og tenker at egoismen kanskje råder hos enkelte?

    Gebyrer er på generelt grunnlag noe herk, men jeg sliter med å følge logikken til dem som mener det skal være gebyrfritt å avbestille reiser betalt med bonuspoeng - tatt i betraktning at vi vet at noen utnytter dette. Har du først bestilt seter(som andre kunne fått) i Business eller First, ja så må du kunne tåle gebyr som straff for avbestilling. De som faktisk reiser får jo ikke gebyr, no worries, og dersom mange tenker seg om før de klasker på bestillingen, ja da får sannsynligvis flere mulighet til å planlegge en reise i F?

    Konklusjon:
    Skal jeg reise - bestill, god tur og ingen gebyr.
    Skal jeg kanskje reise - bestill gjerne, men da må jeg faktisk tåle å betale gebyr om jeg avbestiller, gjerne innenfor en tidsfrist. Hvorfor? Jeg har faktisk gjort slik at noen andre ikke fikk mulighet til å velge akkurat det setet!
     
    Maraug, Kristian, RoadKing and 8 others like this.
  12. furlong

    furlong A3-G, GHA Titanium, Strawberry Platinum

    Innlegg:
    917
    Likes mottatt:
    920
    Bonuspoeng:
    93
    SAS gjør en god jobb når dem får folk til å tro på den grunnen:p
     
    Insomnia4u liker dette
  13. thecoldfish

    thecoldfish Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    En måned karantene etter bestilling før et lite gebyr inntreffer hadde ikke gjort meg så mye. Da har folk hatt tid til å bestemme seg og ordne seg fri.
     
    ChrisTW liker dette
  14. epletyv

    epletyv Aktivt Medlem

    Innlegg:
    298
    Likes mottatt:
    69
    Bonuspoeng:
    28
    Vil gebyret kun gjelde avbestilling, eller også om man vil endre på datoer?
     
  15. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,235
    Likes mottatt:
    3,162
    Bonuspoeng:
    113
    Ingen vet dette enda.
     
  16. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,518
    Likes mottatt:
    7,426
    Bonuspoeng:
    183
    Gebyr for endringer har de vel allerede innført, noe som ifølge andre her helt tydelig har ført til mindre ventetid på telefonen i Tallin.
     
    Xflipper liker dette
  17. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran Moderator

    Innlegg:
    3,440
    Likes mottatt:
    18,532
    Bonuspoeng:
    183
    Amen!

    Om nokon trur at dette er noko SAS vurderar fordi dei synest synd på EB-medlemmane, så tru om igjen. Dette er dårlig vin i ein fancy gaveboks.
     
    furlong, Scandipendler, ILS2 and 4 others like this.
  18. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran Moderator

    Innlegg:
    3,440
    Likes mottatt:
    18,532
    Bonuspoeng:
    183
    Eg opplevde aldri ventetid på telefonen før endringsgebyret vart innført. Etter endringsgebyret har eg ikkje bestillt CT, så det blir spennande om eg kan dra konklusjonen at innføring av gebyr fører til ventetid.
     
  19. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    15,029
    Likes mottatt:
    875,518
    Bonuspoeng:
    293
    Jøss ... er du i live?
     
    Kristian, Erot, Henrik and 4 others like this.
  20. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Det oser jantelov og misunnelse av gebyrforkjemperne her. Jeg mener, seriøst, å bruke et ord som "straff" i denne sammenheng. Jeg vet ikke om jeg skal :D eller :rolleyes:

    Den samme logikken kan i så fall fint overføres til gratis servering i Plus (ev. gratis drikke til EBD i Go), der enkelte grafser til seg både chips, polarrull, brus, øl, eplejuice og vannflaske - slik at stakkaren bakerst ikke får det vedkommende hadde lyst på. Jeg synes jammen meg det på tide med gebyr dersom man ikke drikker opp vannet sitt før landing. F. eks. 5 kroner. Ikke høyt, men akkurat plagsomt nok til at folk tenker seg om to ganger før de bestiller den ekstra vannflasken.

    SAS kan løse "problemet" med bonusbilletter som avbestilles på andre måter enn å innføre gebyrer - men de vil ha gebyrene for pengenes skyld. Det er ikke stakkars tante Olga uten Expertflyer-abonnement SAS har i tankene her. SAS ler hele veien til banken hver gang en bonusreise avbestilles, fordi folk betaler dobbelt så mye poeng for det samme setet når du oppgraderer ved innsjekk / gate - for ikke å snakke om Plusgrade (som riktignok kjøres +/- 23 timer før avbestillingsfristen for bonusbilletter går ut).

    Fleksbiliteten i bonusbillettene (enten det er SAS og Star) er et fantastisk gode som alle burde kjempe for å beholde. Tenk at man - gebyrfritt - kan switche fra SAS Business til New York til SAS Business til Tokyo to dager før avreise - og bare hive seg rundt å gjøre noe helt annet. Eller avbestille SAS-billetten og betale dobbel pris for First Class med Star. For ikke å snakke om lykken når man sitter på en Go-billett, men så åpner det seg opp noe bedre kort tid før avreise. Det er magisk. Det er en gavepakke til spontaniteten og eventyrlysten.

    At det må føles tungt for enkelte å ikke få bestilt drømmereisen sin til akkurat det tidspunktet de ønsker, har jeg forståelse for. Men hvis man ikke har tid eller interesse for å sette seg inn i de utrolige mulighetene som ligger i dagens bonusprogrammer, så bør man kanskje vurdere om man heller burde kjøpe Aftenposten-abonnement og bestille deres pakkereiser til Tyrkia 18 måneder i forveien uten fleksibilitet.

    Bare vær obs på at man kommer til å støte på folk som utnytter "all inclusive" til det fulle også der - det ligger i konseptet "gratis" sin natur. Så kan enten velge å kjempe mot det med nebb, klør og gebyrer, bli med på festen eller bruke poengene på Oslo-Bergen på kort varsel, som faktisk også gir god verdi.
     
    Last edited: 30. mai 2019
    Maraug, Kristian, furlong and 12 others like this.

Del denne siden