SAS vurderer avbestillingsgebyr (og avbestillingsforsikring) på bonusbilletter

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Flight Cancelled, 28. mai 2019.

  1. SemiFrequent

    SemiFrequent TrumfGull

    Innlegg:
    133
    Likes mottatt:
    154
    Bonuspoeng:
    43
    Neppe.

    Er det én ting SAS mest sannsynlig har stålkontroll på er det excel-arkene sine. Det er en grunn til at SAS ikke slipper avbestilte bonusseter igjen, og de kalkulerer nok nå med at mange av bonusbillettene avbestilles og selges på nytt for kroner. Hvis et gebyr medfører at flere av bonusbillettene benyttes er det ingen grunn til å tro at de ikke vil redusere antall bonusbilletter i utgangspunktet. For økonomiavdelingen sin del er det irrelevant hvor mange bonusbilletter som gjøres tilgjengelig, det er hvor mange som faktisk benyttes.

    Jeg skulle gjerne sett mye bedre tilgjengelighet på bonusbilletter, og synes knappheten devaluerer verdien av EB kraftig. Men at et gebyr kommer oss tilgode tror jeg ikke før jeg får se det...
     
    EndreD and Arvid1410 like this.
  2. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,567
    Likes mottatt:
    7,025
    Bonuspoeng:
    183
    Ser poenget ditt og synes det er et godt argument, men er likevel tvilende. For at Eurobonus som bonusprogram skal være så attraktivt at de tiltrekker seg kunder er de faktisk nødt til å ha en viss mengde bonusbilletter tilgjengelige. I prinsippet: null billetter, null kunder...
    Det er heller ikke slik at enhver bonusbillett går på bekostning av billetter som selges for kroner. Likevel mener jeg å ha lest rapporter her inne om at bonusbilletter ikke har blitt lagt ut igjen, til tross for at det i utgangspunktet er plasser tilgjengelig på flyet.
    Jeg innser dog at det er mulig at jeg er farget av at jeg jobber innen salg/markedsføring og ikke i økonomiavdelingen :)
     
    Surrehuet liker dette
  3. SemiFrequent

    SemiFrequent TrumfGull

    Innlegg:
    133
    Likes mottatt:
    154
    Bonuspoeng:
    43
    Nå var det vel i hovedsak C-billetter på long haul som ble diskutert. Min erfaring er at disse setene (ihvertfall til USA hvor jeg flyr mest) stort sett er fylt. Hvis det er ledig kort tid før avgang går de på upgrades. Det er klart at det er mye mer lønnsomt for SAS å selge upgrades, enn å la de gå på FlyPremium eller CT. Derfor er det forståelig at SAS ikke slipper for mange av disse til award - poenget mitt er at jeg ikke ser hvordan et gebyr skal løse dette hvis ikke SAS er villig til å la flere seter netto selges til poengpris. Som jeg skrev i forrige post er jeg helt sikker på at SAS tar med i beregningen at mange av setene som i dag bestilles ikke blir brukt og at et gebyr ikke løser dette.
     
    OttoL and NoLimit like this.
  4. wf789

    wf789 Medlem

    Innlegg:
    51
    Likes mottatt:
    77
    Bonuspoeng:
    18
    Man bestiller bonusbilletter på populære ruter, så selger man tilgjengeligheten når avreise nærmer seg.
     
    Xflipper liker dette
  5. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    976
    Likes mottatt:
    2,332
    Bonuspoeng:
    93
    Min sist kansellerte billett var i mai i C til Boston 25 juli med retur 5 august. Hverken turene over dammen eller connecting flights ble lagt ut igjen.

    Hvorfor? Jo fordi SAS allerede har solgt nok billetter på flightene til at de regner med at de kan selge en til istedet for å legge dem til Award.
     
  6. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,329
    Likes mottatt:
    17,987
    Bonuspoeng:
    293
    Nuff said :)
     
    Arvid1410 and RoadKing like this.
  7. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Skjønner fortsatt ikke problemstillingen. Denne muligheten har jo eksistert så lenge navnendring har vært tillatt, men jeg antar at det finnes paragrafer i vilkårene som anser dette som misbruk. Følgelig vil det være en forholdsvis dårlig forretningsidé, der man risikerer å få hele kontoen stengt.

    Et nylig eksempel (fra Alaska Airlines) på at dette slås ned på fra bonusprogrammenes side: https://onemileatatime.com/alaska-cancels-award-tickets/

    Hvordan et gebyr skal utgjøre en forskjell i denne sammenheng, sliter jeg med å se. SAS bør i så fall begynne med å slå ned på misbruk av vilkårene, ev. endre på vilkårene for å definere salg av bonusbilletter som misbruk. Det blir meningsløst å "straffe" det store flertallet av medlemmer fordi en ytterst marginal gruppe ser sitt snitt til å tjene penger.
    Om det er et særnorsk / skandinavisk fenomen som gjør at folk tror skatter og gebyrer er løsningen på alle verdens problemer, vet jeg ikke, men scenarioet blir for meg veldig oppkonstruert.

    For det første krever det mye poeng for å sitte på fire forskjellige longhaulturer i Business (minimum 200.000 poeng med 2 x CT, alternativt 260.000 med Fly Premium eller maksimalt 400.000 - forutsatt at man reiser alene). Det er jo bare å finne frem gangetabellen dersom det er snakk om familietur (husk dividere med 50% for barn ;)).

    Hvor mange prosent av SAS' medlemsmasse er det som har så mye poeng tilgjengelig? 5-10% Hvor mange av disse igjen er det som opptrer på en slik måte? 1%, kanskje 5%? Hva vet jeg? Men vi snakker nok om en ytterst marginal gruppe, så er det nok sannsynlig at en uforholdsmessig stor andel av disse frekventerer forumet som dette - kanskje det er det som gjør at folk tror problemet er så stort...?
    (SAS velkommen til å dokumentere påstandene sine om at dette er et veldig utbredt og ødeleggende problem, men tror ikke det skjer).

    Dersom SAS virkelig ville slå ned på skisserte problemstillinger, finnes det forholdsvis enkle løsninger som er gebyrfri for oss medlemmer, men SAS trenger pengene.

    Og det er penger dette handler om. Ingenting annet.
     
  8. wf789

    wf789 Medlem

    Innlegg:
    51
    Likes mottatt:
    77
    Bonuspoeng:
    18
    Ved navnebytte er du avhengig av å benytte dine egne poeng, ved salg av "tilgjengelighet" låser du kun poengene dine en periode og har ingen kostnader. Følgelig kan ta en langt lavere pris når du frigjør plassen, og har ikke gjort annet synlig for SAS enn å bestille for så å avbestille en billett. At noen har vippset deg 5000 finner aldri de ut av.
     
  9. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Sorry Mac, men dette har aldri vært og kommer aldri til å bli et problem som må løses med gebyrer.

    Lykke til med forretningskonseptet!
     
  10. wf789

    wf789 Medlem

    Innlegg:
    51
    Likes mottatt:
    77
    Bonuspoeng:
    18
    Har ikke sagt at det løses med gebyrer, kun at det åpner for misbruk dersom alle avbestilte seter blir tilgjengelige igjen. At åpninger av misbruk fører til misbruk er bare å sjekke Payr-tråden for å få bekreftet.
     
  11. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,960
    Likes mottatt:
    29,494
    Bonuspoeng:
    183
    Nja, et slikt misbruk høres hypotetisk ut i mine ører, er vel ikke verre enn at de legges ut på et random tidspunkt 0-12 timer etter avbestilling f.eks, så vil det vel bli temmelig vanskelig å time noe slikt?
     
    ILS2 liker dette

Del denne siden