Saudia - erfaringer

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av mathiasfe, 09. sept 2024.

1. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    23,053
    Bonuspoeng:
    293
    Forsøkte SAS Kundeservice via chat. De sa at Saudia måtte ordne dette.
    Ringte Saudia og de ordnet. 4x 3L =)

2. Christian

Christian Senior Medlem

Likes mottatt:
    643
    Bonuspoeng:
    113
    En oppdatering her. Plutselig var nummeret registert selv om jeg fikk samme feilmelding. Hadde forsøkt både app og web-side så usikker på hva som var suksess.

3. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,853
    Bonuspoeng:
    293
    Er evig skeptisk til et flyselskap som er så islamsk at de ikke tillater alkohol, bacon eller kjøtt som ikke er muslimsk rituelt slaktet.

Man *må* ikke drikke champagne, men jeg er tilhenger av valgfriheten som nesten alle flyselskaper av noen størrelse utenom Saudia gir.

Jon_Noj liker dette
  4. puckno

puckno Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    434
    Bonuspoeng:
    63
    Masse selskaper som kun serverer halal slaktet kjøtt, ikke serverer svin/bacon, osv. Også av de som er 'populære' her inne. Eksempelvis Turkish Airlines, Malaysia Airlines, Garuda, Qatar, og mange flere. Så i den sammenligningen står man igjen med alkoholen, hvor viktig er den. Jeg fortrekker selv alkohol over ikke-alkohol, men det er ikke viktig nok for meg til å hindre meg å velge et selskap med glimrende hard- og soft-produkt.

5. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,853
    Bonuspoeng:
    293
    Absolutt, preferanser er forskjellige.

Jeg liker en god frokost med bacon hos British Airways, og andre vil heller ha en kalkunpølse hos Turkish til frokost. Bra valg begge, avhengig av hva man liker.

Selv er jeg ikke tilhenger av å bli påtvunget andre sin religion som sier at alkohol er haram, mens andre synes det er helt OK.

PS: det var ikke halal-slaktet kjøtt som var poenget, les siste setning jeg skrev igjen ("man *må* ikke drikke champagne, osv)

puckno liker dette
  6. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    8,351
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg lurer på hvordan diskusjonene internt hos Saudia har vært når det gjelder wifi ombord. Man kan kjøpe følgende pakker (se nedenfor). Flyr man first eller biz kan man logge inn med billettnummeret og da får man hele 20MB gratis.

Det finnes også et gratisalternativ for meldingstjenester. Da får man 5MB til å bruke på hva man vil.

Av og til er det bedre å bare la være.

upload_2025-9-8_13-13-26.png

7. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,335
    Bonuspoeng:
    113
    Er det korrekt forstått at man ikke får transit visa om man booker award som inkluderer transfer i JED/RUH?

Ser på en mulighet som gir meg 14-15 timer layover.

8. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,486
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg reiste AMS-JED-KUL med SV og fikk tilbud om transit-visa, men jeg søkte ikke siden jeg bare hadde litt over tre timer i Jeddah.

9. mrt

mrt Veteran

Likes mottatt:
    1,267
    Bonuspoeng:
    113
    Hvordan og hvor lenge før reisen fikk du tilbudet?

10. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,486
    Bonuspoeng:
    183
    Det husker jeg dessverre ikke. Tilbudet var i alle fall det et par uker før jeg reiste. Mener å huske tilbudet var lett å få øye på da jeg hentet opp reisen min på Saudia sin hjemmeside.

11. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    8,351
    Bonuspoeng:
    183
    De sjekker sikkert ved innsjekk, men de 5 (?) gangene jeg har hatt transit på JED har det aldri vært noen kontroll på flyplassen for hvor lang transit jeg har. Med norsk pass får man uansett visa on arrival, så det skal ikke være noe problem ved innsjekk uten visum og 12-timers+ mellomlanding i JED. Merk at reglene kanskje er formulert litt krøkkete, som feks hos KLM (Travel Doc)
    • Passengers are not permitted to transit Saudi Arabia unless they have a confirmed seat on their next flight, and are not in transit for more than 12 hours.

Får du fikset gratis transitvisum via SV selv så er det selvsagt å foretrekke. Det skal også gå å søke om transitvisum på forhånd via visumportalen til Saudi-Arabia
    https://visa.visitsaudi.com/ eller https://ksavisa.sa/explore-visa-options/f07fc442-329a-4663-930b-b7757b9bc9bf - Begge skal være offisielle sider.
    Jeddah er kanskje ikke tidenes by, men skal du være 14-15 timer på loungen til SV bør du ha med deg superundertøy, ellers kommer du ikke levende ut igjen.
    PS: Jeddah hadde verdens høyeste flaggstang fra 2014-2021. Nå er den kun nummer 6 ettersom mindre demokratiske regimer virker til å ha en solid 'måle penis'-konkurranse på denne fronten.
    https://en.wikipedia.org/wiki/List_...able_content:,meters (feet): 171 m (561 ft) |

Flymunda, Insomnia4u, holmen and 2 others like this.

Del denne siden