Sen påsketur til Jaipur, India

Tråd i 'Reisebrev' startet av AcroN, 07. april 2015.

  1. AcroN

    AcroN Medlem

    Innlegg:
    146
    Likes mottatt:
    97
    Bonuspoeng:
    28
    Trives veldig godt med å lese om deres turer og opplevelser her inne på forumet. Så tenkte prøve å bidra med et lite reisebrev selv. Blir mitt første, så go easy on me :D

    For min del så startet turen lørdags kveld etter en hyggelig avskjedsmiddag bestående av to stk kebabtallerk sammen med samboeren hjemme i Kongsberg. Det ble lokaltoget inn til Gardermoen, også en tur bort på Radisson Airport Hotel.

    Her ble det fortært en enkel brokkolisuppe og litt dessert som kveldsmat i restauranten.


    [​IMG]
    [​IMG]


    Suppen var veldig god, desserten syntes jeg var litt tørr. Men det var mer enn godt nok som kveldsmat. Spesielt etter en kebabmiddag

    Søndag morgen møtes jeg og reisefølget i avgangshallen rundt klokken halv 6 og fikk kommet oss gjennom både check-in og sikkerhetskontroll veldig raskt. Generelt sett en veldig stille og rolig morgen.

    Siden vi begge er statusløse så startet vi dagen med litt enkel mat før vi satt oss ned og ventet på flyet.

    [​IMG]

    Turen over til Munchen gikk i vanlig økonomi med et fly som ikke engang var halvfult så tidlig på morgenen. På flyplassen der ble det tid til litt shopping, da reisefølget plutselig oppdaget en butikk med noe fotball stash.

    [​IMG]

    Etter det så fortsatte turen forbi et par tilsynelatende fine LH lounges, og bort til gaten hvor vi skulle reise fra.

    [​IMG]

    Vi kom oss ombord på en A330-300 mener jeg. Hvor det var 8 seter i F, tipper rundt 20 i C også resten i økonomi. Det var langt i fra fult på flyet, så flyvertinene hjalp en del folk med å flytte seg litt rundt etter preferanse. Men vi hadde forhåndsbooket seter med ekstra beinplass på rad 30. Så vi plantet oss ned der og testet ut plassen.

    [​IMG]

    Med tanke på at vi er 189 og 190 høye, så syntes vi absolutt dette var godkjent :)

    Vi dro fra Munchen på tid, og det tok ikke lang tid før serveringen var i gang. Vi fikk noe lett snacks i form av en liten pose kjeks.

    [​IMG]

    Etter det så fikk vi valget mellom en vegetar og kylling hovedrett. Vi begge valgte kylling.

    [​IMG]

    Det smakte overaskende godt syntes i alle fall jeg. Så alt gikk rett ned rimelig raskt. Ellers så syntes jeg de var veldig flinke med servicen. De gikk ofte gjennom kabinen med drikke, og spurte også om folk ville f.eks ha noe whiskey eller conaq.

    Jeg satt å leste en book på Kindle gjennom hele turen, og plutselig så var vi egentlig fremme i Delhi.

    Delhi var desidert den værste delen av turen for oss. Vi ankom vel flyplassen rundt 22:25, og flyet vårt videre til Jaipur gikk ikke videre før 06:15 dagen etter. Vi prøvde å få sjekket oss inn slik at vi kom ut av ankomstshallen og inn i selve terminalen. Men vi fikk beskjed om at det fikk vi ikke lov til før 3-4 timer før flyet vårt skulle gå.

    Så vi ble da sittende ute i ankomsthallen ved en bitteliten cafe sjappe fra sånn 23:00 - 03:00 eller noe. Kjøpte oss hver vår brus så vi fikk satt oss ned, og der ble vi.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Fyren bak kasse hos oss spilte noe jalla techno fra mobilen sin, mens sjappa ved siden av spilte mer tradisjonel indisk musikk. Så tiden gikk rimelig treeeeeeeeeeiiiiiiiigt kan du si....

    Når vi endelig fikk kommet oss videre så var check-in også rimelig latterlig. Vi tuslet inn i en sånn standard sluse kø, men det var jo et sabla rot. På et tidspunkt var vi omtrent helt fremme i køen, og det var masse folk bak oss. Så plutselig etter noen minutter så ser vi bak oss, så er det omtrent ikke folk der lengre. Da har de bare åpnet opp i slusa bak oss, så folk går rett inn der. Også virker det som de plutselig omtrent ikke tar inn folk fra front lengre.

    Vi fikk dyttet oss frem etterhvert, men det tok jo en evighet. Tror vi brukte ca. en times tid, på en 30-40m med sluse.

    Etter det her så kom vi oss gjennom og inn på flyplassen. Vi plukket med oss litt vin osv. i gave til de vi skulle besøke. Også fant vi veien til gaten vår. Her var det kanskje en 30-45min venting før vi kunne gå ombord.

    Den siste lille timen fra Delhi til Jaipur skulle tilbringes på et ATR 72-600 hvis det sier folk her noe. Det første jeg tenkte på da jeg så flyet var Widerø :p

    [​IMG]

    [​IMG]

    Sola begynte å stå opp i horisonten mens vi satt og ventet på avgang, og allerede innen vi begynte bevege oss var den på vei opp på himmelen.

    [​IMG]

    Etter ca. en times tur så var vi fremme i Jaipur. En bitteliten flyplass med hele to stk bagasjebånd å velge mellom. Det gikk ca. en 20min tenker jeg fra landing til vi satt ute i ankomst å ventet på å bli hentet.

    [​IMG]

    Nå tenker jeg det ca. hadde gått rundt 22 timer siden avgangen på Oslo lufthavn. Så vi begynte å bli ganske slitene. Men vi bestemte oss tidlig for å prøve stå løpet ut, og gjennomføre en full dag. Slik at vi kom rett inn i riktig døgnrytme.

    Så det her var selve turen over. Kanskje ikke så veldig spennende for dere som reiser mye og fancy. Men jeg skal fortsette i morgen med litt mer av det vi har gjort her borte så langt. Som forhåpentligvis er litt artig for alle sammen :)
     
    GinTonic, tommy777, mhsalv and 9 others like this.
  2. John in The Tower

    John in The Tower Senior Medlem

    Innlegg:
    904
    Likes mottatt:
    1,181
    Bonuspoeng:
    93
    Super rapport så langt! Ser frem til fortsettelsen.
     
  3. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
  4. Ruby

    Ruby Super-veteran

    Innlegg:
    1,932
    Likes mottatt:
    6,776
    Bonuspoeng:
    183
    Ahaaa, India drømmer jeg om :) Takk for en fin start, gleder meg en hel haug til fortsettelsen.
     
  5. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,131
    Likes mottatt:
    7,758
    Bonuspoeng:
    183
    For en konge start! Veldig spent på resten!
     
  6. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Underholdning i lunchen. God stemning :) Spent på resten!
     
  7. AcroN

    AcroN Medlem

    Innlegg:
    146
    Likes mottatt:
    97
    Bonuspoeng:
    28
    Siden vi hadde bestemt oss for å kjøre på å holde oss våkne frem til normal leggetid her borte. Fikk vi lagt opp et lite program for dagen. Slik at vi skulle ha litt å ta oss til frem til sengetid.

    Vi startet med en enkel frokost i leiligheten hos de vi skal bo hos mens vi er her nede. Før vi satte kursen avgårde for et sted som heter Amber Palace. Dette er sånn skikkelig standard turistfelle, hvor man omtrent blir overfalt av folk som skriker "Licenced guide! Only 200 rupies for you my friend!".

    Må innrømme at ingen av oss som var her er spesielt interessert i all den bablingen fra sånne overivrig guide folk. Så vi kjøpte bare inngangsbillett og kjørte på for oss selv. Legger derfor med en liten Wiki link her, for de som eventuelt er interessert i litt mer detaljer rundt stedet!

    http://en.wikipedia.org/wiki/Amer_Fort

    [​IMG]

    Det her er området utenfor selve slottet som du ser opp til høyere ved den store trappen. Hit kom man seg uten billett. Her er det litt div. folk som selger ting i tillegg til at det finnes en veldig fin resturant rett bak hvor jeg står å tar bilde.

    Den burde jeg selvsagt knipset noen bilder fra, men akkurat da var vi mest opptatt av å få låne toalettet deres uten å måtte betale noe :p

    Når vi så beveget oss videre inn i selv palace området består det av en god del forskjellig bygninger i litt forskjellig nivå. I tillegg til noen slags utsiktsposter ut på alle fire sider av slottet. Veldig mye av byggene er dekket i forskjellig typer motiver og det var ganske velstelt grønn hage der inne.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ikke helt beregnet , men fikk tydeligvis med meg speilbildet av en lokal kjekkas her gitt.

    Her er vi oppe i en av utsiktspostene og ser utover både Amer town som ligger ved foten av slottet, og en liten "floating" garden som tilhører Amber Palace.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Et lite bilde fra motsatt side av Amer town på vei ut på parkeringsplassen hvor vi ble sluppet av oppe ved Amber Palace.

    [​IMG]

    Neste stopp på agendaen var lunsj på et koselig lite gjestehus som er drevet av en franskman som driver med litt kunst. Men på veien ditt stoppet vi også ved en ganske kul brønn som var gravd ut i stein. Så her kunne man komme seg helt ned til vannet for å avkjøle seg, bade eller vaske klær. Uansett om det var moonsun tilstander og masse vann, eller sommer og tørke med lite vann.

    [​IMG]

    Etter en pitstop der for å glo litt, så ankom vi Mosaics Guesthouse klare for litt lunsj. Ikke veldig enkelt å finne frem hvis du ikke kan veien. Da vi virkelig var ute på noe grus / sand veier, innover mot en liten landsby. Men det stod til slutt et lite skilt inne i en gate.

    [​IMG]

    Ikke akkurat fult av reklame når vi kom frem til selve bygningen.

    [​IMG]

    Men vi kom da til slutt frem, og fortalte at vi ønsket oss litt mat og drikke. Vi var de eneste som var der akkurat da, og fikk beskjed om å vandre opp på terrassen og finne oss en plass.

    [​IMG]

    Fant oss et bord i skyggen, før jeg tok en liten runde for å knipse litt bilder.

    [​IMG]

    Takterrassen.

    [​IMG]

    Liten slags sofa ute på terrassen hvor man kan slappe av litt.

    [​IMG]

    Måtte ha en liten toalettpause også!

    [​IMG]

    Et av de fire små gjesterommene.

    Finnes ikke noe meny på Mosaics. Dagens mat varierer etter hva de har tilgjengelig. Så for vår del så ble det først en enkel, men veldig god salat. Før vi ble servert pasta. Litt overasket over at det var noe såpass vestlig og ikke indisk. Men maten smakte fortreffelig!

    Dessverre for dere var jeg nå såpass sulten igjen at jeg glemte helt å ta bilder, og fokuserte på å sluke maten. Men jeg fikk tatt et bilde av min hjemmelagde limonad!

    [​IMG]

    Fikk en liten titt inne på arbeidsrommet til sjefen sjæl før vi dro. Ikke helt min smak disse tingene, men syntes nå det så ganske kult ut. Spesielt det "bildet" av tigern.

    [​IMG]
     
    Fnate, KristianSk, mhsalv and 2 others like this.
  8. AcroN

    AcroN Medlem

    Innlegg:
    146
    Likes mottatt:
    97
    Bonuspoeng:
    28
    På veien tilbake til leiligheten så var det igjen ut i den relativt spensitige indiske trafikken. For en som er vant med det strukturerte systemet i norge, og heller ikke har vært så mye rundt ellers i asia. Så var det rimelig spesielt å komme ned hit.

    Her står det kuer både i midtrabatter og midt i veien. I tillegg til at alt av skilt, lys og trafikk "regler" virker mer som vennligsinnede veilending. For alle kjører akkurat slik som de selv vil. Trafikken kan vel beskrives som meget dynamisk og effektiv :p

    [​IMG]

    Ku rett forran bilen.

    [​IMG]

    Swooosh, ku på siden av ruta....

    [​IMG]

    Etter noen timer med avslapping tilbake i leiligheten, reiste vi ut på en liten resturant med takterrasse som ligger et godt steinkast unna der vi bor. Tapri - The Tea House.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Bygningen du ser i bakgrunn der er leiligheten vi bor i mens vi er her i Jaipur.

    [​IMG]

    På Tapri spiste vi en fin liten kveldsmat bestående av veggetarpizza med brownie til dessert.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Når det var unnagjort. Så var det en liten spassertur gjennom parken på vei tilbake til leiligheten. Når jeg endelig fikk pusset tenner og lagt meg. Så var det lights out rimelig raskt for å si det sånn...

    *To be continued*
     
    Larata, sitrus, KristianSk and 7 others like this.
  9. Ruby

    Ruby Super-veteran

    Innlegg:
    1,932
    Likes mottatt:
    6,776
    Bonuspoeng:
    183
    Konge :)
    Tror jeg hadde slitt litt med de der stådassene asså ;)
    Var inne på en slik en i Sharja under en mellomlanding, fikk prestasjonsangst å gikk ut igjen...
     
    Henrik, tommy777, AcroN and 1 other person like this.
  10. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Kanonrapport! Jeg har ikke akkurat ett supert inntrykk av India, så det er kjekt å få en rapport fra bedre deler av landet enn det jeg har besøkt
     
  11. AcroN

    AcroN Medlem

    Innlegg:
    146
    Likes mottatt:
    97
    Bonuspoeng:
    28
    Takk :)

    Jaipur virker å være en veldig bra by. Slik jeg har forstått det på sjåføren vi bruker her borte så er det regnet som en av de bedre byene i India, og det kommer mange indiske turister hit på besøk. Vi har vært en del rundt å spist, og egentlig bare hatt positive opplevelser med mat. Det dårligste så langt har vært på et meget fint og vestligstilt hotel. Hvor jeg syntes vi fikk rimelig kjedelig og smakløs mat i forhold til alt annet vi har spist her.

    Men det er jo mye tjas og mas i gatene osv. slik som det er overalt i India sånn ellers. Det å ferdes i trafikken her oppleves som en høyrisiko sport :eek: Men utrolig spennende å se litt rundt mens man kjører. Folk lever så utrolig anderledes her borte enn det vi er vant med hjemme i europa.
     
    Henrik and Edvard like this.
  12. sexten

    sexten Senior Medlem

    Innlegg:
    581
    Likes mottatt:
    733
    Bonuspoeng:
    93
    Skal sjølv ha ein rundreise Delhi->Agra-Jaipur->Delhi om 2 månader, så dette er god inspirasjon for meg! Kva var høgdepunkta og eventuelt nedturane i Jaipur?
     
  13. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,131
    Likes mottatt:
    7,758
    Bonuspoeng:
    183
    Du fortsetter å levere en fantastisk rapport! Fikk grusomt lyst til å presse India inn i sommerplanene mine nå.
     
    AcroN liker dette
  14. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Det er bedre å besøke India i vinterhalvåret. :)
     
  15. AcroN

    AcroN Medlem

    Innlegg:
    146
    Likes mottatt:
    97
    Bonuspoeng:
    28
    Ja, det begynner å bli rimelig varmt her nå. Allikevel sier sjåføren at vi har vært veldig heldig med været. Pleier å bli veldig veldig varmt om sommeren her.

    Fordelen er vel at det er mindre turister. Vi har akkurat vært å sett Taj Mahal ved soloppgang og det var helt overkommelig med folk. Slapp å stå noe særlig i kø for å få tatt bilder ved de rette stedene.
     
  16. Vegard

    Vegard Medlem

    Innlegg:
    114
    Likes mottatt:
    81
    Bonuspoeng:
    28
    Flott skrevet :) Planlegger selv en tur med LH i F class er 194 høy så F class passer meg best :D
     
    AcroN liker dette
  17. AcroN

    AcroN Medlem

    Innlegg:
    146
    Likes mottatt:
    97
    Bonuspoeng:
    28
    I starten syntes jeg det var veldig spennende å bare bli kjørt litt rundt i byen. Alt er så utrolig anderledes der borte, så det er mye inntrykk å få med seg langs veien. F.eks hvis dere skal kjøre fra Agra til Jaipur, så er kan det være verdt å ta en av de litt mer kronglete veiene utenfor motorveien på deler av reisen. Vi gjorde det når vi reiste fra Jaipur til Agra. Kjørte gjennom en del landsby type områder. Da får man sett hvordan folk lever og jobber.

    I tillegg til at det å ferdes i trafikken der borte er en opplevelse i seg selv :p

    Ting som kan være verdt å få med seg:
    Eneste nedturen som jeg kan komme på egentlig er at det til tider kan være veldig masete å være turister. Men det tror jeg går igjen uansett hvor du er i India. Hvis du ferdes i steder hvor det er mye selgere, småbutikker osv.
     
    sexten liker dette
  18. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Fenomenal trip report!!! Jeg skal nok til India igjen til høsten, dog bare til Bombay igjen (sannsynligvis).

    Det er unektelig et land man ikke kan være likegyldig til.
     
    AcroN liker dette
  19. AcroN

    AcroN Medlem

    Innlegg:
    146
    Likes mottatt:
    97
    Bonuspoeng:
    28
    Takk for det :)

    Har et par deler til jeg skal prøve å få skrevet og postet litt om, men har hatt lite tid etter at jeg kom hjem fra ferie. Merkelig nok :p I tillegg til at Flickr har vært litt vrang... Men sitter å laster opp en del nye bilder til Flickr as i type. Så muligheter for at det kommer en ny post ganske snart!
     
  20. AcroN

    AcroN Medlem

    Innlegg:
    146
    Likes mottatt:
    97
    Bonuspoeng:
    28
    Beklager at det har gått litt lang tid siden forrige innlegg, men når ferien plutselig var over var det ikke så mye tid til å sette seg ned i fred og ro på kvelden å skrive TR.

    Neste på listen av aktiviteter for oss når vi var der borte var en tur til Ranthambore National Park - http://www.ranthamborenationalpark.com/. Her skulle det være mulig å få sett tigere, så det tenkte hørtes ut som noe vi absolutt måtte få med oss!

    Det er ca. 18 mil i fra Jaipur til Ranthambore, så dette ble organisert som en to dagers tur med overnatting. Vi reiste fra Jaipur tidlig en dag, slik at når vi kom frem til hotellet så kunne vi slappe av ved bassenget der første dagen. For å så stå opp grytidlig neste dag, og reise ut til parken før frokost.

    Sjåføren vår Tara Chand valgte å kjøre deler av turen utenfor hovedveien, slik at vi fikk kjøre gjennom en del landsbyområder og på den måten få sett litt mer av det autentiske India. Utrolig mye rart man ser både på og langs veien...

    [​IMG]

    [​IMG]

    Disse "lastebilene" er det flust av overalt i områdene rundt landsbyene. Lokale makanikere bygger motoren selv basert på samme delene som de bruker til vannpumper. I tillegg så er det montert standard råneutstyr i form av høytalere (De trefargede kassene forran) i stort sett alle jeg har sett. De blaster øredøvende musikk kontinuerlig mens de putrer rundt....

    [​IMG]

    [​IMG]

    Andre litt mykere trafikkanter kan være kameler eller kuer, men har også sett elefanter tusle rundt midt i veien.

    En ting man legger fort merke til der borte er at Indere generelt er veldig flinke til å utnytte plassen de har. Dette her var et standard syn når det kom til frakting av det de har høstet inn på åkern sin.

    [​IMG]

    [​IMG]

    PS: Legg merke til råneutstyret som er bundet fast :p

    Men det er ikke alltid det går helt bra når man skal laste opp slik at hver eneste kvadrat cm med plass er brukt...

    [​IMG]

    Andre fremkomstmidler som brukes kan være overlastet motorsykkel eller pimp my ride verdig traktor.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Man får et litt annet perspektiv på hvor godt vi egentlig har det her hjemme i Norge når man kjører gjennom områdene som ligger bittelitt utenfor storbyen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Det er ganske så møkkete og ekkelt en del steder. Søppla bare flyter i gatene, folk står gjerne på et hvilket som helst gatehjørne og pisser litt. Så det lukter også ganske stramt.

    Men en ting man legger merke til er at folk overalt man befinner seg er utrolig hyggelig og nysgjerrige på oss utlendinger. De både smiler og vinker til oss når vi kjører forbi. Hvis vi stopper for å ta bilder så poserer de fleste villig for det.

    [​IMG]

    Jobben må gjøres selv om man har brukket armen gitt. Er ikke mye sykedager her... Men han er fortsatt glad og fornøyd når vi stopper for å ta noen bilder. Sjåføren forklarer oss at her stryker han klær med et vedfyrt strykejern.

    En annen ting vi la merke til var at når man kjørte gjennom landsbyene. Så ser man veldig ofte at gutta sitter samlet i skyggen under et eller annet tak, mens damene holder på å jobber ute på åkern. Så her har ikke akkurat likestillingen kommet like langt som hjemme i Norge gitt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En god del mer manuelt arbeid med jordbruk her borte en det vi er vandt med.

    [​IMG]

    Her har de buntet sammen masse hvete for hånd, også blir dette igjen lastet ombord i disse overlasta "lastebilene" vi så bilder av tidligere.
     
    Larata, Henrik, Edvard and 1 other person like this.

Del denne siden