Sender familie på tur med F - Planleggings-tråd med spørsmål

Tråd i 'Reisebrev' startet av Bergan01, 25. april 2019.

  1. Bergan01

    Bergan01 Medlem

    Innlegg:
    92
    Likes mottatt:
    152
    Bonuspoeng:
    33
    Etter mitt første møte med F tidligere i år, ble det straks satt igang et prosjekt for å sende familiemedlemmer på tur også. Nærmere bestemt mor og følge, som ga meg 3 alternative reisemål til å begynne med:

    -Bali i Sep/Okt
    -New Zealand i Sep - Des
    -Utreise til Singapore for Cruise den 15/02 - Hjemreise fra Hongkong etter den 24/02

    Med 225.000 poeng og CT begynte jeg så smått å lete denne uken, men søkemotorene var ikke helt min venn nå, ettersom tilgjengelighet fra både TG og SQ så ut til å være nede på flere sider.
    Da ble det å ringe inn

    Bali var vrient i denne omgang, så det utgikk.
    New Zealand med SQ C var det kun 1 ledig utreise i perioden, og ingen hjemreise mulig i C.

    Så det hele endte med at vi klarte å matche en tur relativt bra med cruiset (RCCL).

    13/02
    OSL - FRA LH C
    FRA - ICN OZ F
    ICN - SIN SQ C

    27/02
    HKG - ICN OZ ECO
    ICN - FRA OZ F
    FRA - OSL LH ECO

    Forsåvidt en ok booking, men ønsker fortrinnsvis å bytte legs med eco til biz. Da denne CT har utløp før 14 dager før reisen, vil en LH-endring dessverre bli vanskelig.

    Har noen spørsmål mtp at ingen av de reisende har status:

    1. Antar SAS biz loungetilgang på OSL er ok
    2. Hva er beste loungealternativ på FRA med OZ F videre, og vil man ha tilgang på hjemreisen med inbound F og outbound ECO?
    3. Er det noen mulighet for lounge på HKG når man kun har ECO derfra men F videre fra ICN?
     
  2. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,314
    Likes mottatt:
    10,120
    Bonuspoeng:
    183
    1. Det er nok helt ok.
    2. Tror de fleste foretrekker Air Canada sin Maple Leaf lounge.
    3. Uten status så er svaret på det nei. Kan jo selvsagt kjøpe seg tilgang til en lounge. Det samme gjelder i Frankfurt, ingen lounge på vei tilbake til OSL i Eco hvis ingen av passasjerene har status.
     
    Bergan01 liker dette
  3. Bergan01

    Bergan01 Medlem

    Innlegg:
    92
    Likes mottatt:
    152
    Bonuspoeng:
    33
    Takker så mye for svar, et lite oppfølgingsspørsmål til 2/3:
    Når de har OZ F inn til FRA, vil ikke det gi innpass til noe lounge i star alliance? F.eks LH Senator?

    https://flyasiana.com/C/DE/EN/travel/airport/lounge?searchYn=Y&airportCd=FRA
     
  4. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,314
    Likes mottatt:
    10,120
    Bonuspoeng:
    183
    Nei. Loungetilgang styres av utgående billett.
    Noen flyselskaper vil kunne gi noe ekstra (for eksempel vil Lufthansa gi sine egne F-pasasjerer tilgang til F-lounge) men Star Alliance gir ikke noe her.

    I ditt scenario så bør du prøve å bytte til Lufthansa hvis de åpner seter 14 dager før... Du bør også sjekke om det ikke åpnes seter i Business på FRA-OSL. Der kan du også sjekke avganger med SAS.
     
    Bergan01 liker dette
  5. Bergan01

    Bergan01 Medlem

    Innlegg:
    92
    Likes mottatt:
    152
    Bonuspoeng:
    33
    Takk for svar.

    Får desverre ikke benyttet legendariske 14-dageren her, grunnet utreise er ca 1 mnd etter utløp av CT.

    Det som er kjedelig er at Lufthansa har tilgjengelighet i C for 2 på denne flygningen, men ettersom første flygningen på hjemreisen ikke er Lufthansa, blokkerer det for bestilling ifølge Tallinn. Fikk beskjed om å kontakte Redeem hos Lufthansa for å overstyre dette og endre til C, for deretter å ringe Tallinn.

    Lufthansa har nå lagt til retur i C, men må vente til det dukker opp i bookingen før jeg ringer inn til Tallinn.

    Har troa :)
     
    Insomnia4u and coconuts like this.
  6. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    Hva er "Lufthansa Redeem", vi har samme problemstilling i påsken neste år.
    Og, hvis de endrer til C, hvorfor må du snakke med Tallinn på nytt?
     
    coconuts liker dette
  7. coconuts

    coconuts Medlem

    Innlegg:
    213
    Likes mottatt:
    230
    Bonuspoeng:
    43
    Takk, dette var super nyttig! Er selv i samme situasjon på ICN-FRA-OSL uten at Tallinn nevnte at man kunne høre med Lufthansa om dette. Hvordan kontaktet du Redeem og har du evt. kontaktinfo? Var dem greie på å overstyre blokkeringen helt uten om og men? Regner med at man må ut med nye 150 p.p. i endringsgebyr hos Tallinn for å endre til C der?
     
  8. coconuts

    coconuts Medlem

    Innlegg:
    213
    Likes mottatt:
    230
    Bonuspoeng:
    43
    @Bergan01 og @RoadKing

    Regner med at dere er på OZ541 flighten som lander kl 14:50 i FRA?! Fikk dere til å booke kl 16:00 avgang på FRA-OSL? Eller måtte, som meg, akseptere 21:40 avgang pga mellomlandingen måtte minimum være på 1t 15 min. Det blir lange 7 timer i FRA :(
     
  9. animals

    animals Senior Medlem

    Innlegg:
    566
    Likes mottatt:
    995
    Bonuspoeng:
    93
    Vi har OZ541 påsken 2020. Lander i Frankfurt 16:30. Fly hjem 21:10 med LH. 4 timer og 40 min på Frankfurt.
     
  10. coconuts

    coconuts Medlem

    Innlegg:
    213
    Likes mottatt:
    230
    Bonuspoeng:
    43
    Aha, da er det en viss variasjon i rutetidene gitt..
     
  11. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Vi har OZ541 (i desember), men fikk ikke lov til å booke 16:00 fordi det manglet 5 min i Frankfurt. Vi hadde i utgangspunktet også flighten 21:40, men fikk endret til 17:10 til Dusseldorf og videre derfra 19:00. Da er vi i Oslo 20:50. Det ble en flight ekstra, men likevel synes vi det er verdt det ettersom vi er hjemme 2 timer tidligere.
     
    coconuts liker dette
  12. coconuts

    coconuts Medlem

    Innlegg:
    213
    Likes mottatt:
    230
    Bonuspoeng:
    43
    Definitivt bedre enn å måtte vente 7 timer i FRA og ikke komme hjem før midt på natta! Selv er vi oppe i 4 legs allerede, vet ikke hvor strenge Tallinn er på evt. 1 ekstra leg. Skal absolutt ta telefon dit og høre :)
     
  13. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    OZ541 ja, lander 16:30 og har fått 21.10 (LH864) til Oslo. Ikke mye stas nei.
     
  14. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    Slett ikke dumt alternativ. Jeg ble så beruset i bestillingen, at jeg ikke kom på at vi kunne lagt inn en liten europarundtur. Nuvel, vi får se hva framtiden bringer :)
     
  15. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    Vet ikke hvor mye dere har med dere, men vi reiser carry on. Da tenker jeg at hvis vi skulle se en slik mulighet, så skal jeg jammen traske bort til gaten og bare spørre der.
     
    coconuts liker dette
  16. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    Det er påske, så det er sikkert mye som innstilles, og da blir det nok variasjoner for å få bemanningskabalen til å gå opp.
     
  17. coconuts

    coconuts Medlem

    Innlegg:
    213
    Likes mottatt:
    230
    Bonuspoeng:
    43
    Smart! Får vi satse på å gjøre det samme :)
     
    RoadKing liker dette
  18. Bergan01

    Bergan01 Medlem

    Innlegg:
    92
    Likes mottatt:
    152
    Bonuspoeng:
    33
    @coconuts og @RoadKing

    Her har det vært litt aktivitet ja!

    1. Det ble 21.40 for oss også, ettersom vi manglet noen skarve minutter på godkjent transfertid.

    2. Lufthansa blokkerer ut biz seter når første leg av reisen er i eco, det bekreftet redeem-avdelingen, de bekreftet også at de ikke kunne gjøre noe med dette. Jeg vurderer å booke om til biz på første leg og en dag i Seoul. Da skal det i teorien være mulig å booke biz med lufthansa på siste strekket.

    3. Fint innspill med Dusseldorf-alternativet, tar det som en nødløsning.
     
    coconuts and RoadKing like this.
  19. coconuts

    coconuts Medlem

    Innlegg:
    213
    Likes mottatt:
    230
    Bonuspoeng:
    43
    Hmmm... Vi har kun biz og F før LH FRA-OSL, men likevel ikke vært mulig for Tallinn å booke oss på biz (til tross for tilgjengelighet om man bestilte den som separat reise). Returen vår er som følger:
    MLE-SIN SQ C
    SIN-ICN SQC
    19 timer i Seol
    ICN-FRA OZ F
    FRA-OSL LH økonomi
     
  20. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    Vi har også bare eco på OSL - FRA, FRA - OSL. Men vi lever godt med det. Det er snakk om et par timer hver vei, og på LH får man jo mat og drikke iallefall i motsetning til hos enkelte andre såkalte flag carriers (skal ikke nevne navn :rolleyes:)
     

Del denne siden