Servering i SAS Business

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av zerocool, 20. jan 2019.

  1. zerocool

    zerocool Medlem

    Innlegg:
    221
    Likes mottatt:
    51
    Bonuspoeng:
    28
    Hei!

    Kanskje litt dumt spørsmål men hvordan foregår serveringen i en langdistanse flygning med SAS business?

    Jeg er vant med å reise Qatar Airways business der man kan spise hvor mye man vil og når man vil under flygningen.

    Jeg har sett på menyen som sas tilbyr som inneholder flere alternativ under forrett, hovedrett og dessert men kan man velge 2 forrett, 1 hovedrett og 2 dessert? Eller er det noe begrensninger?

    Takk :)
     
  2. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,341
    Likes mottatt:
    28,720
    Bonuspoeng:
    183
    Er vel som regel 1 av hver, og som kommer når crew’et har bestemt seg for at det er påtide med mat. Det kan gjerne være 90 minutter etter en take-off for en nattflight som allerede er forsinket.

    Ikke noe dine on demand altså, og er nok ikke helt umulig du kan bli en smule skuffet om du er vant med QR.
     
    Last edited: 20. jan 2019
    Insomnia4u and zerocool like this.
  3. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,687
    Likes mottatt:
    21,746
    Bonuspoeng:
    293
    Ikke forvent mer enn en av hver, men du kan være heldig. Lurer på om crewet spiser restene?

    Og så er det vel alltid 3-retters middag etter avgang og frokost før landing. Uavhengig av tid på døgnet. Selv om de kan finne på å kalle det lunsj.
     
    zerocool liker dette
  4. dkvt

    dkvt EBD

    Innlegg:
    136
    Likes mottatt:
    373
    Bonuspoeng:
    63
    Har tatt både flere forretter og desserter på SAS Business, har aldri vært noe problem. Ikke prøvd meg på flere hovedretter ennå.

    Senest på flyvning forrige uke EWR-OSL tok jeg alle forrettene :) V0yo8w5dTZutcaqNc2JuCA.jpg
     
    Leon, phileas, Xflipper and 4 others like this.
  5. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,445
    Likes mottatt:
    34,235
    Bonuspoeng:
    293
    Det er lov å spørre om mer, men på en full flyvning er det ikke alltid mer igjen av de mest populære hovedettene osv.

    Det er vel også ost før/ etter dessert for dem som liker det.

    Har forøvrig ofte bedt om å få smake 2 typer dessert og alltid fått det.

    Mye av maten kommer på tralle ned midtgangen sånn at du kan ta en titt. Som regel er det en bolle med salat sånn at de legger opp en skål med salat som du får sammen med dressing og forrett.

    Så, det er ikke Qatar men du blir mer en mett og ofte fornøyd, er min erfaring.

    Når det gjelder tidspunkt, så er det dumt at det varierer så mye på når de kommer i gang, og at frokost alltid kommer før landing, har også sett folk som har spurt om å få sette av mat, og har fått den senere etter å ha sovet. Om det var flaks eller helt greit for alle crew vet ikke jeg.

    Crewet skal ha lastet egen mat, sånn forøvrig. Men tipper de spiser av C maten som er igjen.
     
    SAJblue and NoLimit like this.
  6. Omaniac

    Omaniac Aktivt Medlem

    Innlegg:
    343
    Likes mottatt:
    254
    Bonuspoeng:
    63
    Crewet får lastet C mat, så det er ikke noe svinn der.
    Jeg har fløyet Qatar og SAS flere ganger. Hos Qatar har de on demand, men jeg har aldri opplevet at noen ikke spiser når maten trilles ut en tid etter avgang. Maten er veldig bra.
    Har god erfaring med maten hos SAS også. Bedre mat der enn hos SQ er min begrensede erfaring.
     
  7. NoLimit

    NoLimit Evig ung

    Innlegg:
    377
    Likes mottatt:
    314
    Bonuspoeng:
    63
    Maten hos SAS er faktisk vektig bra etter min mening. Dessert tar jeg alltid litt av hvert uten problemer...
     
  8. zerocool

    zerocool Medlem

    Innlegg:
    221
    Likes mottatt:
    51
    Bonuspoeng:
    28
    Så bra, det viktigste at vi blir mette under turen :)
     
  9. KristianR

    KristianR Incurably jetlagged

    Innlegg:
    1,201
    Likes mottatt:
    996
    Bonuspoeng:
    113
    Hvor mange ganger har du flydd med SQ i C? Du må ha vært helt utrolig uheldig.
     
  10. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,062
    Likes mottatt:
    3,260
    Bonuspoeng:
    113
    SAS bedre mat enn SQ er du seriøs eller?
     
    Eksempel liker dette
  11. furlong

    furlong Senior Medlem

    Innlegg:
    873
    Likes mottatt:
    712
    Bonuspoeng:
    93
    Har også lest noen rapporter i det siste som ikke akkurat lovpriser maten og servicen i SQ C. SQ F deriomt...

    For ordens skyld så snakker jeg ikke av egen erfaring.
     
  12. phileas

    phileas «Thanks upgrade»

    Innlegg:
    640
    Likes mottatt:
    2,932
    Bonuspoeng:
    93
    Har en del flighter med qatar i c og litt færre med sas. Syntes maten på sas er bedre enn hos qatar som har tapt seg noe de siste årene. Til gjengjeld serveres det langt bedre vin på qatar og det er veldig kjekt med fleksibiliteten som tilbys på når en ønsker å spise. Har heller aldri opplevd noe problem med begge selskapene om en ønsker en ekstra rett utenom hovedrettene. Har enkelte ganger opplevd at ønsket hovedrett ikke lenger er tilgjengelig. Beste maten med mine reiser sist år fikk jeg forøvrig ikke i business men med ba world traveller pluss fra London til Singapore. Er du veldig sulten kan du jo be pent om å få en rett fra pluss eller økonomi.
     
  13. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,305
    Likes mottatt:
    10,091
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har hatt flere flighter med SQ de siste par årene hvor hverken mat eller crew har vært noe å rope hurra for...

    Det samme gjelder også SAS, har hatt fantastiske crew og helt middels crew. Samme med maten. Som oftest er det heller ikke noe problem må få to forretter eller hovedretter hos SAS, har aldri fått nei, men når jeg sitter langt foran i kabinen sier de som oftest at de må gå igjennom en gang først. Dessert er det bare å velge så mye man orker... :) På nattflight tar jeg ofte bare kake og frukt, men er jeg i rett humør på en dagflight hender det ofte at jeg både tar ost og alle tre typer dessert.

    Beste måltidet ombord i et fly de siste 12 månedene må være i Swiss First på GRU-ZRH. :)
     
    drsyk, jgroneng, NoLimit and 4 others like this.
  14. Lnbre

    Lnbre Senior Medlem

    Innlegg:
    503
    Likes mottatt:
    4,632
    Bonuspoeng:
    93
    På flyging med SAS i C ARN-HKG i februar fikk vi følgende (se meny). Jeg tok løjrom til forrett, oksehale til hovedrett og is til dessert. Forretten var meget bra, hovedretten i beste fall middels. Is i pappbeger var skuffende - omtrent som økonomi på SQ.
    Service var helt ok, verken mer eller mindre.
    20180208_160534.jpg 20180208_172426.jpg 20180208_175146.jpg
     
    drsyk, zerocool, Leon and 1 other person like this.
  15. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,062
    Likes mottatt:
    3,260
    Bonuspoeng:
    113
    Tror nok DO & CO er det beste selskapet i Europa når det gjelder mat i C klassen som nemlig Austrian Airlines og Turkish Airlines bruker. Men tilbake til poenget mitt, om du går på youtube og ser de folka som reiser nesten 365 dager i året (DanH og SamChui) og sier SQ og Qatar Airways er noe ekstra ordinärt (samtidig som de også har prövd SAS) da har jeg virkelig vanskelig med å tro at SAS kan måles med de. Og siden vi virkelig måler SAS opp mot f.eks Qatar Airways eller SQ hva med loungene deres og ikke bare maten på flyet, det du får i Doha eller i Singapore i loungen kontra Oslo eller Köbenhavn er som å sammenligne en Fiat og en Mercedes AMG. Jeg klarer bare ikke å fatte at "noen" folk i det hele tatt klarer å sammenligne disse selskapene. Det virker som om alle dine turer var dårlige av en eller annen grunn hos SQ.
     
    drsyk liker dette
  16. prisjeger

    prisjeger Travelhacker wannabe

    Innlegg:
    326
    Likes mottatt:
    382
    Bonuspoeng:
    63
    Skjønner jo nå at jeg skal legge fra meg min vanlige beskjedenhet på dette området neste gang jeg reiser SAS Business. Jeg er enig i at smaken på det de serverer stort sett er helt greit, men størrelsen på porsjonene.... Når kona på 165 cm og 60 kilo uttaler at "dette var godt - nå ble jeg akkurat passe mett", sitter jeg og lurer på hvor i huleste resten av maten blir av.... Heldigvis var det flere chipsposer igjen baki, og nøtter i skålen... Men på neste tur skal jeg spørre pent om det er noen flere hovedretter.

    For de som skal reise med barn/ungdom i business vil jeg også nevne at det som serveres ofte er litt spesielt i smaken - så er poden litt sær i matveien anbefales nødmat i sekken! Savner muligheten til å forhåndsbooke noe her :)
     
  17. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,583
    Likes mottatt:
    32,371
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg syns heller ikke maten på SQ er så vanvittig spesiell. Som @prisjeger er inne på, det handler litt om hva man liker og hvor mye man liker. Summen av det avgjør ofte.

    SAS prøver seg på å kjøre litt skandinavisk, og da gjerne skandinavisk for de spesielle. Det er nok i et ærlig forsøk på å skille seg litt fra mainstreamen. Resonnementet er sikkert at "alle kan lage en biff", men tørket og saltet hvalbiff kanskje ikke. Så lager man det, men må da regne med at det kanskje blir for sært? De nevnte herrer SamChui og DanH forekommer meg kanskje å være mer makaroni og hamburger generasjonen enn kulinariske jegere?
    Nå må jeg få skynde meg å legge til at det ikke er noe galt med det, jeg er en av de som går bananas når det er bratwurst (stekte pølser) å få i kantina i München, så det er ikke det, jeg bare peker på det som et argument for hvorfor man konkluderer som man gjør.

    Jeg sier "ofte", for det er også noe med innpakningen. Bestikk, fat og glass hos SAS faller fullstendig gjennom når man sammenligner med f.eks SQ og Qatar, ingen tvil om det, og det farger nødvendigvis inntrykket.
    Det er spesielt bestikket hos SAS jeg reagerer på, det er som å sitte med bestikket til barnebarna mine. Triste greier når resten klart indikerer at man sitter med et voksenmåltid.

    Det er også nedtur å få plastglass og is i pappbeger.

    SAS mangler så definitivt på helheltsbildet.
     
    napue, fly4fun, Robert H and 3 others like this.
  18. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,305
    Likes mottatt:
    10,091
    Bonuspoeng:
    183
    Mat er ganske subjektivt, så hva en eller annen blogger sier legger jeg ikke særlig vekt på.

    Ser jeg på mine segmenter i long-haul Business de siste 12 måneder har jeg flydd 4 segmenter med SQ, 6 med QR og 10 med SK. En av de serveringene jeg husker best nå var CPH-SFO med SAS. Fantastisk crew, som tilberedte maten veldig bra. Når det gjelder frokost så gjør SAS etter min mening knock-out på både SQ og QR, med skikkelige grove rundstykker og godt pålegg.

    Maten med SQ var helt grei, reiste med kona der, og vi ba eksplisitt om å få spise sammen, det klarte de aldri å få skikkelig til. Maten var helt ok, men ikke helt fantastisk.

    Når det gjelder QR så har flere av segmentene mine vært nattflyvninger, så da har det som oftest bare slitt en suppe og hovedrett. Men på ett av segmentene på OSL-DOH var det veldig god mat.


    PS! At isen serveres i pappkoppen som kommer fra produsenten kunne jeg ikke brydd meg mindre om.
     
    jgroneng, SAJblue, drsyk and 4 others like this.
  19. Holtemann

    Holtemann Nytt Medlem

    Innlegg:
    2
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Ber alltid om Mix til dessert, da blir det alltid litt av alle 4 typene som er vanlige. Det er jo buffet fremme også under hele flighten, men det er mer snacks av type kjeks, potetgull, Godt&Blandet og øl/vin/brus
     
    jgroneng liker dette
  20. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,445
    Likes mottatt:
    34,235
    Bonuspoeng:
    293
    Mat, smak og opplevelse er subjektivt. Det er derfor disse diskusjonene er så morsomme og umulige.

    Er enig med at den Skandinaviske frokosten ombord hos SAS er god. Men det er noe jeg kan spise hjemme. Singapore har servert meg eggs benedict, på slutten av en lang flyvning. Det plommen er myk, egget varmt og det engelske muffin brødet virker nytoastet. Alt servert med god kaffe på pent porselen.Den frokosten , får jeg sjelden hjemme:)

    Selv bryr jeg meg om at isen kommer i et glass og ikke i papp. Og synes det er skuffende av SAS. De kan jo når de vil. Feks når de presenterer Kalix forretten sin.
     
    animals liker dette

Del denne siden