Setevalg DY - umulig?

Tråd i 'Norwegian Reward' startet av Are, 13. juni 2018.

  1. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Har ombooket en flexbillett og setevalgalternativ er rimelig begredelig..

    Sammenliknet med expertflyer er dette jo en helt annen verden.
    Noen som har efaring med dette? Hvorfor i alle dager blokkes alle setene slik?
    Jeg har f.eks. 15 C som "fast plass" hos SAS, dette er tilsynelatende ledig også her, men hvordan får jeg booket det?
    hrmf..


    upload_2018-6-13_13-33-3.png upload_2018-6-13_13-33-26.png
     
  2. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,315
    Likes mottatt:
    12,263
    Bonuspoeng:
    183
    Har alltid endt på midtseter når jeg har endret en flex-billett i siste liten så kan bekrefte at dette er vanlig. Hvorfor det er vanlig vet jeg dog ikke
     
  3. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Nei ikke f.. om jeg tror på at det kun er midtseter igjen ledig flere dager før avreise på denne ruta..
    Antar alt er blokket frem til innsjekk åpner og så er det helt andre muligheter om man forsøker på automaten..

    Var samme sist, men ved innsjekk så fikk jeg vindusplass.. Kan ikke helt se at det er noe poeng å reklamere med at man får inkludsert setevalg på Flex om man kun får midtseter å velge mellom..
     
  4. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,315
    Likes mottatt:
    12,263
    Bonuspoeng:
    183
    Vel jeg endret billett på mandag for gårsdagens retur og ved innsjekk var det ikke noe annet ledig enn midtsete og det selv med SEQ. NO 2! o_O Samma greien for noen uker siden også
     
  5. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,800
    Likes mottatt:
    1,690
    Bonuspoeng:
    113
    De tildeler vel setene (ved loddtrekning) noen dager før avgang... Nå kan man jo ikke velge selv ved innsjekk lengre...
     
  6. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg fikk riktignok midtgang ved innsjekk.
    Flyet var dog forsinket, så formålet med reisen bortfalt og den ble avbestilt. Fikk ikke booket om :/
     
  7. Crom83

    Crom83 Medlem

    Innlegg:
    119
    Likes mottatt:
    77
    Bonuspoeng:
    28
    Apropos setevalg, reiser DY til OSL no, halvfullt fly med heile seterader ledige. Plassering? Midtsete... Håplaust!

    Fekk naturlegvis "bytta" ved å oppta ein av dei ledige seteradene, men framstår veldig merkeleg å bli plassert på den måten.
     
  8. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,315
    Likes mottatt:
    12,263
    Bonuspoeng:
    183
    Når du er sjekket inn er det "no way back" med å endre reise. Da er eneste løsning å kansellere reisen. Det er en OBS med flex-billetter.
     
  9. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,315
    Likes mottatt:
    12,263
    Bonuspoeng:
    183
    #emojimedfacepalm.
     
    ElinPelin liker dette
  10. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Så man bør egentlig vente så lenge som mulig med å sjekke inn.. SAS tillater jo å sjekke ut igjen :)
     
  11. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,315
    Likes mottatt:
    12,263
    Bonuspoeng:
    183
    Ja er rare greier dette her, men gitt hvordan man kan justere på flex-billetter forundrer det meg egentlig ikke.
     
  12. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Alle flyselskap vil kunne kansellere en check-in. Så om du ønsker å gjøre en endring online via My Bookings og har boardingkort utstedt, ring kundeservice.

    Noen selskap tilbyr check-out online, med ulike begrensinger. Om du er på flyplassen er min erfaring at strekkoden/QR på boardingkortet forblir aktiv (lounge/security).

    Endring av sete etter innsjekk kan du normalt ordne selv. Appen til flyselskapet er ofte bedre på mye av dette enn nettsiden. Du må overholde tidsfrister for check-in som vanlig.

    Se også:
    https://insideflyer.no/forums/hva-telles-som-innsjekk
     
    Last edited: 14. juni 2018
    NordicLane liker dette
  13. NordicLane

    NordicLane Medlem

    Innlegg:
    60
    Likes mottatt:
    63
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg vet ikke hvorfor, men har også kun måttet velge mellom midtseter med flex-billetter OSL<->SVG/BGO den seneste tiden (siden mai?). Også når det er forholdsvis mye ledige seter.
     
  14. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Ikke hos Norwegian.
    De blokkerer setevalg i app når innsjekk åpner.

    De har visstnok også avsluttet setevalg på automat.

    Ganske håpløst om man er vant til SAS.


    Skal man ringe kundeservice hos DY så ryker jo mer enn halve billettens verdi i gebyrer.. ;)
     
  15. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,315
    Likes mottatt:
    12,263
    Bonuspoeng:
    183
    Alt dette er feil. Ringte kundeservice på mandag og fikk beskjed om at jeg måtte kansellere billetten og kjøpe ny flex-billett.
     
  16. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    For å ordne hva?
     
  17. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,315
    Likes mottatt:
    12,263
    Bonuspoeng:
    183
    Endre avgang.
     
  18. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Om du har en Flex-billett hos Norwegian kan kundeservice kansellere din innsjekk så lenge det er innenfor tidsfristen før avgang og du har en grunn.

    Hva tidsfristen er hos DY vet jeg ikke, men én time før avgang er naturlig å tro at går greit. Ved T-45 minutter er endringer på Flex fortsatt mulig online og innsjekk åpen.

    Kundeservice tok i ditt tilfelle en kjapp løsning, siden kansellering/no-show/refusjon av Flex + kjøp av ny billett (med nytt setevalg) ga deg samme resultat som å åpne billetten for endring.

    Men la oss si du er en reisende eller gruppe som ikke har mulighet til å kjøpe ny flybillett på sparket, da er det bare å insistere på å bli utsjekket (offloaded).

    Dette har ingenting med billettype å gjøre og er helt standard prosedyre. Godt mulig at DY klarer å snike inn servicetillegget, men check-out får du.

    Se for deg Bente som har sjekket inn på nett 20 timer før avgang med en LowFare-billett og må endre dato (og betale 500 NOK + prisdifferanse). Norwegian har ingen grunn til å være motvillige.

    Det blir mer jobb for deg og flyselskapet om du har innsjekket bagasje, men flyet drar ikke med kofferten din – uten deg. Fare Rules bestemmer om billetten kan endres/kanselleres og hvilke endringer er mulig.

    Du har mer erfaring med Norwegian enn meg, så jeg prøver bare dele info for andre lesere om hvordan ting normalt fungerer i flügeverden.
     
    Last edited: 16. juni 2018
  19. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,315
    Likes mottatt:
    12,263
    Bonuspoeng:
    183
    Forskjell mellom teori og praksis, og jeg skriver bare hva jeg har opplevd. Enden på visen var at jeg bestilte enda en flex-billett, men som jeg kansellerte ettersom jeg med nød og neppe rakk den avgangen jeg endret til først og som jeg var sjekket inn på. Og jeg sjekket inn fordi jeg trodde at jeg kunne velge noe annet enn midtsete, men så feil kan man ta.

    Er mye bra med Norwegian sine flex-billetter, men lovlig mye knot på reisedagen med endring på kort varsel.
     
    Edvard liker dette
  20. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,800
    Likes mottatt:
    1,690
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg fikk avlyst innsjekk i går ettermiddag til en flight i dag tidlig, og endret så reisen til mars 2019.
     

Del denne siden