Setevalg på SQ 77W og A380 i biz?

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av KristianR, 20. jan 2018.

  1. KristianR

    KristianR Incurably jetlagged

    Innlegg:
    1,201
    Likes mottatt:
    996
    Bonuspoeng:
    113
    Hei,

    Har booket meg en reise til SIN i biz med SQ i sommer. Skal fly 77W utover via FRA, og A380 hjem via CDG.

    Vi er to stykk som reiser (søskenbarn), så midtseter er ikke nødvendig. Hva anbefaler dere? Bulkhead (hvilke rader isåfall?) eller andre seter? Tar gjerne imot konkrete tips på seter :)

    PS: Har foreløpig 12K på 77W og 14K på A380.

    Mvh
    Kristian.
     
  2. FFlyer

    FFlyer Senior Medlem

    Innlegg:
    620
    Likes mottatt:
    2,081
    Bonuspoeng:
    93
    Begge setene du har er i de fremre biz kabinene. Jeg vil anbefale alle setene i disse kabinene, bortsett fra den bakerste raden mot galley, pga intimiteten og rask servering.
     
  3. KristianR

    KristianR Incurably jetlagged

    Innlegg:
    1,201
    Likes mottatt:
    996
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, det var det jeg også tenkte. Men er f.eks 11K, som er et bulkhead-sete, et bedre valg? Og, er vindusseter spesifikt bedre enn midtseter? :)
     
  4. FFlyer

    FFlyer Senior Medlem

    Innlegg:
    620
    Likes mottatt:
    2,081
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg er ikke spesielt fan av bulkhead seter ettersom jeg liker a ha litt oversikt i kabinen og ikke bare se inn i en vegg. Vindusseter er gjerne mer eksponert for flystøy enn midtseter, men du har utsikt da. Midtsetene hos SQ er vel ikke spesielt gode ift sosialisere med sidemannen og gir relativt god privacy hvis du ønsker det.
     
  5. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,701
    Likes mottatt:
    5,876
    Bonuspoeng:
    183
    Kan slett ikke skryte på meg særlig erfaring, men på tur OSL-CPH-SIN-BKK har jeg selv valgt 12 K (vindu), andre rad i fremme Biz-kabin i 777-300 ned, og 14K (3.rad) i fremre Biz-kabin i A380, SIN-FRA, tilbake. På returen 26/27 feb er nå hele fremste, 50% av midtre og 0 i bakerste biz-kabin på avgangen booket. Jeg skal seff forsøke å lage en reportasje fra turen (22-26/27 feb).
     
    Last edited: 21. jan 2018
    KristianR liker dette
  6. KristianR

    KristianR Incurably jetlagged

    Innlegg:
    1,201
    Likes mottatt:
    996
    Bonuspoeng:
    113
    Akkurat samme setene som jeg har valgt altså. Ser frem til rapport! :)
     
    ArthurDent liker dette
  7. Robert H

    Robert H Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg satt i 12 A FRA-SIN i 777-maskinen for noen dager siden, og var veldig fornøyd. Mange klager over den litt skrå plasseringen av kokongen der bena plasseres, men siden setet er så bredt plaget ikke det meg. Kunne jeg valgt ville jeg likevel foretrukket bulkhead (11 A eller 11 K), siden man da får en åpen ottoman (eller puff, som vi sa i gamle dager) der pailabbene kan hvile fritt og utemmet. Bulkhead var imidlertid blokkert helt fra jeg bestilte for et halvt år siden og fram til avgang.

    På hjemveien var bulkhead i bakre kabin ledig, og jeg forsøkte derfor det setet som seng (og fikk beholde det andre til spise/film/lese-aktiviteter). Erfaringen var at det riktignok var fint med bedre plass til bena, men samtidig var det merkbart mer flystøy. Forøvrig befant mor og baby seg i ett av de andre setene, og når barnet var ferdig med å sove, var plutselig jeg også ferdig med det ;) Da var det greit å kunne ta på tøfler og tusle tilbake til det andre setet.

    "You asked for sjokkis, Sir?"

    [​IMG]
     
  8. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,611
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Henger meg på her, Otto Kisen på bulk i 777 er gull, når meg og @Flybu var på tur sist, satt jeg på ottoman, og han i sete, da kunne vi sitte å preike face2face og drikke oss murings.. god sos..

    C
     
    DanH and ArthurDent like this.
  9. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,701
    Likes mottatt:
    5,876
    Bonuspoeng:
    183
    rom for pailabbene..... jeeez, hva slags skonummer har dere, - fiskekasse?o_O
     
  10. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,375
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg er knappe 2 meter lang og har størrelse US 15 på joggeskoene. Noe som tilsvarer pulk, hvis du har hytte på Geilo. Så for noen av oss har diskusjonen om ottoman/fothule og hvilke seter som er litt lengre og har litt mer plass faktisk noe for seg.
    Selv merket jeg veldig godt at jeg satt på 1. rad hos TAP i forrige uke, bena hadde bedre plass noe som gjorde at jeg slappet av og sovnet.

    Når et gjelder SQ har jeg bare 777 erfaring med den nest nyeste kabinen der setene og plassen rundt er flott men fothullene er marginalt for trange for meg, så jeg ville valgt bulkhead hvis jeg hadde fått tak i.
    Ellers er jeg enig argumentene om bedre utsikt utover i kabin, nærhet til galley eller mer støy om en velger bakre kabin osv. Men for meg er muligheten til å strekke meg ut og vifte med tærne viktigere, alt i alt ;)
     
    ArthurDent liker dette
  11. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,701
    Likes mottatt:
    5,876
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg bøyer meg i hatten for harde fysiognomiske data.;) Min smule overraskelse skyldes nok at jeg selv ligger nokså nær middels.
    Jeg kan selvfølgelig levere et litt tafatt forsvar og si at et råd -basert på dine dimensjoner «er viktig» for en ganske liten delmengde mennesker (som ligger langt ute i «halen» på normalfordelingskurven). Antallet mennesker nær middelverdien vil være mye større, og vi behøver ikke ta særlig hensyn til den faktoren, -men kan vurdere andre faktorer :)
     
  12. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,375
    Bonuspoeng:
    293
    :)
    Om normalfordelingskurver siterer jeg en 15 åring på jobb som klart og tydelig sa noe som : Jeg driter at det er veldig liten % sjanse for å få kreft, for jeg har kreft. 100%.

    Men det er vel dette som gjør forum intressant. Råd og meninger er som oftes basert på preferanser og behov, og de varierer jo, akkurat som meningen om beste plassering av sete i SQ sin C kabin.
     
  13. KristianR

    KristianR Incurably jetlagged

    Innlegg:
    1,201
    Likes mottatt:
    996
    Bonuspoeng:
    113
    Forsøkte å ringe SQ for å skifte sete til 11A eller 11K på 77W. Det lot seg ikke gjøre. Kunne bare fikses på flyplassen, ifølge CPH-kontoret.
     
  14. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har nettopp reist med SQ med B77W, A380 og A350


    Fløy to leg med 777W hadde da et vanlig sete rad 20D og et Bulkhead rad 15D.

    Bulkhead sete er litt kortere i liggende posisjon, for meg på 190 var det faktisk litt for kort, og jeg vil velge et annet sete neste gang.

    Men hvis du har dag flight og ikke skal sove så gir jo sete deg mye større plass.


    På A380 hadde jeg også bulkhead sete, samme greiene her, det er litt kortere i seng, men her var det mange ledige seter så jeg la meg bare i setet bak.

    A350 også bulkhead, men her var faktisk sete like stort og jeg unngikk å ha hodet bak i veggen da sete var i sengeposisjon.


    Den nye kabinen til SQ er fin, men som folk skriver ikke veldig sosial hvis du reiser sammen med noen, må lene seg frem for å snakke med hverandre, den gamle som de har i a380 er mye mer sosial og veldig lett å snakke med sidemannen.


    Ville valgt bulkhead hvis du er under 180, eller du ikke har planer om å sove. Ellers ville jeg anbefale at du tar noen andre seter.
     
  15. KristianR

    KristianR Incurably jetlagged

    Innlegg:
    1,201
    Likes mottatt:
    996
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg er 183 høy og bruker 43/44 i sko. Ligger du med beina helt strak når du sover? Er den lille kuben på de andre setene som gjør at jeg er usikker. Forstår det slik at den "tvinger" deg til å sove diagonalt i setet?
     
  16. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,680
    Likes mottatt:
    10,225
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg vil absolutt anbefale bulkhead, men da gjerne vindusseter om dere ikke har noe stort behov for å sosialisere dere underveis. Ev. kan dere som nevnt over sitte "sammen" på ett sete og tilhørende ottoman i de periodene dere vil snakke sammen. Jeg har det siste året flydd både A350, A380, 777-300ER og 777-200ER med SQ og har da prøvd både "vanlige" seter, bulkhead, nest-nyeste kabin og den eldste og alle er bra, men bulkhead på A350 var absolutt best. Ikke minst siden du slipper å sitte og ligge på skrå når du vil ha føttene utstrakt foran deg.

    Når det gjelder tilgjengeligheten på reservering av bulkhead seter hos SQ så har jeg opplevd alt fra at de var mulig å reservere online ved bestilling, ved å ta kontakt med SQ i Danmark på e-post og nå sist med å opprette ett varsel på ExpertFlyer siden setene vi ønsket var blokkert og SQ i Danmark ikke kunne/ville hjelpe. Fikk så e-post fra ExpertFlyer noen døgn før avreise om at nå var setene "released" og vi fikk da valgt de.

    Det optimale, som vi også opplevde i fjor, er at alle fire setene på bulkhead er ledige slik at vi kunne sitte ved vinduene under take-off og landing og i midten når vi spiste, drakk og prata skjit.
     
    Upsaker and KristianR like this.

Del denne siden